stelling, jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekexzita

stelling, jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 09:23

Hallo,

Ik heb sinds een jaar een jong paard, alles gaat super goed, maar een ding nog niet, namelijk stelling, ik ben gewent dat als ik me binnenbeen eraan leg en me binnenteugel, dat ze dan goed buigen, maar zij valt naar binnen, hoe kan ik dat het beste oplosse?

Groetjes!

Judje

Re: stelling, jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:28

Zodra het paard de hulpen begrijpt is het belangrijk om het paard 'om te schakelen' naar de buitenteugel.
Dus dat je het paard leert af te wenden op de buitenteugel ipv op de binnenteugel.
Zo begrens je het paard beter aan de buitenzijde, waardoor het minder snel over zijn buitenschouder weg zal lopen en ze zal minder snel naar binnen vallen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:30

Heb je les. Dan kun je misschien tijdens de les er extra aandacht aan geven. Let wel op dat je hem goed aan je buitenteugel houdt!

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 09:48

Oke bedankt! Ik heb inderdaad les, vind ik zelf bij een jong paard het belangrijkste gedeelte, alleen ik heb het al best veel geoefend, en dan gaat het best wel goed, ze doet het de ene keer goed, de andere keer weer inneens niet, misschien moet ik die toppics van je heupen enzo ook maar is lezen, daar ben ik ook niet zo goed in(lenig)

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:25

Dit is een probleem die bijna altijd wel voorkomt bij jonge paarden, heb er zelf ook nu een en een aantal gehad, en allemaal waren ze zo.
Het enige wat je moet doen is zorgen dat ie leert te begrijpen wat jij bedoelt. Door boos te worden, je been in zijn maag stompt en trekken aan de teugels zal ie alleen maar meer tegen gaan werken en t steeds minder begrijpen, pas wanneer je heel rustig aan je hand van de hals haalt, hem kuitdruk blijft geven met je binnenbeen en begrenst met je buitenhand, en daarbij wanneer hij een paar pasjes doet wat je wilt direct belonen, zal hij het vanzelf gaan snappen en door het belonen steeds liever ook voor je presteren wilt!!
Haha, jonge paarden blijven een uitdaging, en ook het leukst van alles!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:13

Weetje wat vaak het probleem is als je op de lange zijde stelling wil vragen dat veel ruiters naar binnen gaan hangen en meedraaien als ze stelling vragen daardoor valt het paard steeds naar binnen.

Zelf recht op zitten recht voor je uit kijken binnen hand van de hals binnen been begrenst en houd hem aan je buiten hand en je buiten been hou je aan gesloten.

en later is het de bedoeling dat je,je handen gewoon bij elkaar houd en lichte met je binnen hand vraagt en goed aan je binnen been houden en weer ook goed je buiten hand, en net als bij wijken en schouder binnen waarts straks ga je meer met je buiten werken ook net als met wijken twee teugels naar een kant. dus als je wijkt voor je rechter been je handen ook iets naar rechts en dan negeven op bijde teugels en goed aan je buitenhand houden zodat hij niet over de schouder wegvalt.

Maar je houding is het aller belangrijkst rechtop en kijk vooruit over het paard heen.

succes

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:25

Je kunt dit het beste oefenen op een volte op het midden, die je heel groot inzet. Zo kan hij wat naar binnen vallen, maar heb je nog een gewone volte over. Steeds een klein beetje stelling vragen (ontspannen als hij loslaat op de binnenkant en doet wat jij wilt) en goed binnenbeen erbij. Zo wijk je idd wat naar buiten. Zelf niet naar buiten gaan hangen als je hem naar buiten wil wijken, want dan valt hij juist nog meer naar binnen. Lekker veel voltes rijden, beide kanten op, plus overgangen om je paard attent te houden op je been. Als hij dit doorheeft, heb je al een kleine basis voor het wijken zelf. Succes! Knipoog

Marindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:04

Ik heb dat in het begin ook gehad met mijn jonge pony, ik moest dan van mijn lesgeefster op de volte en mijn binnenbeen en binnenteugel eraan houden en zodra mijn pony naar binnenviel mijn buitenteugel eraf halen, en nu doet die het zonder problemen links én rechts Knipoog

xladytjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:08

Binnehand van de nek af houden Knipoog
Mr je meot ook wel druk, houden op ej buitenteugel

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 15:48

als ik mijn binnehand van de nek haal, en been zoals bij een 'normaal' (:P) paard dan valt ze dus naar binnen, maar het gaat sirieus al stukke beter!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:32

Dan houd je paard toch te weinig aan de buitenhand en gebruik je toch te weinig binnenbeen.
Let ook heel goed op je houding als jij te veel naar voren en naar binnen gaat zitten valt je paardje ook naar binnen. Zit goed recht op kijk zelf voor je uit of iets naar buiten draai wel je lichaam mee naar waar je naar toe wil maar blijf rechtop zitten.
Je binnenhand hoef je ook maar heel weinig van de hals af te halen anders vallen ze ook naar binnen.

succes met je paardje Knipoog

Mariekexzita schreef:
als ik mijn binnehand van de nek haal, en been zoals bij een 'normaal' (:P) paard dan valt ze dus naar binnen, maar het gaat sirieus al stukke beter!

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:35

ja ik denk dat het wle een goed etip is geweest om me buiten hand niet te los te laten, dankje

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:59

eerst zorgen dat ze voor je binnenbeen en teugel opzij wilt. dus eigenlijk beetje tegen het wegvallen aanrijden en dan kun je met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijden. dus eerst lateraal en dan diagonaal. Zo heb ik het altijd aangepakt en ik vind dat dit super werkt.