Doorzitten, verschrikkelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Doorzitten, verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:18

Het is zo moeilijk om door te zitten op mijn pony.
Ze is nu bijna 4 jaar en heeft een belachelijk ruime draf.
Erg lastig om door te zitten.
Heeft iemand tips waardoor dat makkelijker kan worden?
x

Sissy_Sunny

Re: Doorzitten, verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:19

ik heb eerlijk gezegt geen idee.

maar misschien kan je hem iets inhouden of juist laten gaan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:20

ja als ik haar iets inhoud, dan gaat het wel makkelijker, maar het moet ook gewoon normaal kunnen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:20

zelf gaan hardlopen! krijg je sterke buik en rug spieren van en die schijnen te helpen met doorzitten Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:21

ik zou op die leeftijd van je paard nog niet te lang doorzitten
waarschijnlijk heeft het te maken met dat je paard zich in de bovenlijn nog niet geheel loslaat daardoor houdt ie zijn rug dus nog wat vast en voelt het doorzitten nog niet lekker.
rustig aan, kleine stukjes doorzitten, bv halve volte en dan weer lichtrijden weer keertje doorzitten.. maar ik zou het nog niet te veel doen

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:22

dan moet je gewoon nog niet gaan doorzitten. eerst door middel van veel schakelen je pony meer in balans en meer tot dragen brengen. vaste regel: niet doorzitten op een paard dat je niet láát zitten. zeker zo'n jong paard. ze is er gewoon nog niet klaar voor. succes!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:22

Op een ander paard oefenen, zonder beugels en zonder zadel. Leer je het vanzelf! Er bestaat ook zoiets als zitles, maar daar weet ik niet veel over.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:25

StableEnable schreef:
dan moet je gewoon nog niet gaan doorzitten. eerst door middel van veel schakelen je pony meer in balans en meer tot dragen brengen. vaste regel: niet doorzitten op een paard dat je niet láát zitten. zeker zo'n jong paard. ze is er gewoon nog niet klaar voor. succes!

Hier ben ik het mee eens.
Je paard is nog jong en waarschijnlijk nog niet goed in balans, en nog niet sterk genoeg. Kleine stukjes kun je wel doorzitten, maar nog niet teveel.
Eerst moet je paard sterker worden en leren hoe ze haar rug moet gebruiken. Je zult merken dat het doorzitten dan ook beter gaat.

shanandoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:07

zodra je paard er klaar voor is.
gewoon je hakken naar beneden drukken en je been lang maken.
daarnaast kun je eens een keer zonder beugels rijden, zonder zadel of een westernzadel proberen hier krijg je ook een goede zit door.
maar inderdaad pas als je paardje er klaar voor is.

ruitertje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:26

Dniesjj117:
Op een ander paard oefenen, zonder beugels en zonder zadel. Leer je het vanzelf! Er bestaat ook zoiets als zitles, maar daar weet ik niet veel over.

als je een zitles hebt, rij je zonder beugels je pony/paard word dan gelongeerd en jij gaat erop.. en dan ga je een hele les oefenen op je zit Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:32

Een centered riding instructeur kan je waarschijnlijk goed helpen bij dit probleem. Kijk eens of ze in de bieb het boek centered riding 2 van Sally Swift hebben, daar staan al veel practische tips over doorzitten in. Ook Basis rijkunst wat beweegt de ruiter van Anne muller heeft veel tips en oefeningen die je ook zonder paard kunt doen om je zit en het doorzitten te verbeteren.
Om goed te kunnen doorzitten moet je enkel ontspannen. Omdat dat in het begin moeilijk is, moet je geen lange stukken doorzitten, maar maar 2 of 3 passen, zodat je niet de kans krijgt weer te verstijven.
Om goed te kunnen doorzitten moet je vering hebben in je enkels, knieën en heupen en maak je met je heupen een achteruit fietsende beweging.

Het belangrijkste is dat je een keer goed zitles neemt. Het niet goed kunnen doorzitten kan namelijk veel verschillende oorzaken hebben die ik hier niet vanachter de pc kan achterhalen.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:39

Als jou paard goed ontspannen loopt word het een stuk makkelijker,als op een gespannen plank.

inderdaad wat hierbiven word gezegd,helpt ook voor je spieren

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:42

Ik kan zelf ook steeds niet doorziten (alleen in een slow motion draf) er is eens tegen mij gezegd dat je je buikspieren ligt moet aanspannen en met je heupen moet meebewegen.

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:52

Mij lukt het ook nog niet erg goed, maar iemand op stal had me laatst verteld dat je tijdens het doorzitten moet gaan zingen of gewoon praten, zodat je afgeleid bent, in plaats van constant te denken dat het MOET lukken.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:26

Als je ál je spieren in je lichaam kunt ontspannen en onafhankelijk gecontroleerd kunt aanspannen kun je echt gaan zítten. Dan zit je ook automatisch met de beweging mee en dus ook stil.