Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
pantarhei schreef:ik denk dat je galop nog onvoldoende is verzameld en dat die daardoor een balansprobleem heeft. Wat goed werkt is het volgende. In contragalop over de hoefslag, daarbij rijd je dan schoudervoor (naar buiten dus), op het moment dat je wilt wisselen stel je om naar binnen en rijd dus als het ware schoudervoor/binnenwaarts verder, meeste paarden springen dan heel netjes over in andere galop (je hele eigen houding dus ook mee veranderen van schouder binnenwaarts in contra (dus naar buiten) naar schouderbinnenwaarts naar de nieuwe galop, incl je beenhouding

runningkawa schreef:toch wilde ik met springen nooit een wissel in 2x.
En ook gewoon van achter uit.
Want ook in de springsport moet een paard goede sprong hebben in de galop, die gedragen is.
Ook de galop moet controleerbaar zijn in tempo en achterhand plaatsing
Maar als dat zo is merk je ook dat een wisseltje best makkelijk gaat.
runningkawa schreef:Je bent L1 als ik het goed begrijp?
Waarom dan al een Z2 oefening?
Hoe gaat bijv de eenvoudige wissel?
Krijg je hem dan mooi op de achterhand geplaatst?
Kun je hem idd precies met de achterhand zetten waar je wil in draf en galop, dus heb je de controle daarover zoals Sonja beschrijft?
juudje84 schreef:belonen.. als bij mij de wissel gaat zoals jij beschrijft blijf ik op de volte en blijf duwen met mn buiten been en als ze dan omspringen (wat ook wel eens een bokje opleverd) beloon ik ze, dan snappen ze de bedoeling ook.
Als je niks doet of bv voor dat ie achter nog omspringt hem weer stop zet begrijpen ze heel vaak niet of langzamer wat je nou bedoeld.
Ik zou trouwens als je de wissel wil maken het tempo iets hoger leggen dan wat je normaal in de galop aanhoudt, dat is voor het paard makkelijker. en leg eens een balkje in de bak en probeer daar de wissel boven te maken, gaat soms ook makkelijker, of een cavaletti bv.
succes