Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

dapperdier schreef:goede tips. ik wil graag anvullen dat je je paardje moet leren zijn achterhand te verplaatsen. los van de voorhand. Het ouderwetste `schikken`.
Daarbij klintk het ook als een balans probleem en is je paardje nog niet toe aan ren-en travers of wijken.
Kijk naar de schouderbinnenwaarts, brengt hij daar het binnenachter been wel goed onder? ( zonde rin vier sporen te gaan). Als dat goed gaat ga je op de volte met stelling om je binnenbeen hem naar buiten vragen ( volte openen). En dan pas en vandaaruit kun je de achterhand los vragen om de wijken voor je been.

of hij loopt voorwaarts over zijn schouder weg. Van mijn instructeur moest ik hem tegen het hek "parkeren" en op de hoefslag met de voorbenen en dan gewoon opzij wijken, houd goed je buitenteugel eraan en houd je paard recht, desnoods even bijkriebelen met de zweep om de achterhand te activeren. Eerst vond mijn paard het ook super moeilijk, maar binnen een week had hij het al door en nu gaat het gewoon goed. Wees wel heel duidelijk wat je wil. Paar pasjes en gelijk belonen. Belonen maakt een paard trots! Nooit boos worden als je paard het niet goed doet, met veel geduld en doorzettingsvermogen kom je er wel. Lekker trainen dus!