Zijgangen alleen met voorbenen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Zijgangen alleen met voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:15

Mijn pony vind zijgangen lopen gruwelijk moeilijk.

Wijken, ren/travers etc. De voorbenen doen het prima, de achterbenen gaan alleen nooit of bijna niet mee. (ook met grondwerk).

Zo heb ik hetzelfde probleem met een volte om de voorhand, volte om de achterhand lukt dan weer wel vrij netjes.

Hoe kan ik dit verbeteren?

Princess

Re: Zijgangen alleen met voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:52

Begin eens met op de volt steeds een pasje opzij te zetten, desnoods pas je je zweep in de binnenhand en leg je die lichtjes ahcter je kuit, ook al zijn het maar 2 pasjes in het begin, daar weer even rechtuit rijden en zo steeds meer vragen. Blij zijn met elk pasje dat je paard doet en duidelijk belonen door bijv. rechtuit te rijden.
En altijd een goede tip...neem een goede instructeur!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:53

hele kleine stukjes tegelijk. buitenteugel er goed bij houden. eventueel je binnenbeen ietsje naar achteren leggen. 2 of 3 pasjes en dan een stukje rechtuit en opnieuw.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:22

goede tips. ik wil graag anvullen dat je je paardje moet leren zijn achterhand te verplaatsen. los van de voorhand. Het ouderwetste `schikken`.
Daarbij klintk het ook als een balans probleem en is je paardje nog niet toe aan ren-en travers of wijken.

Kijk naar de schouderbinnenwaarts, brengt hij daar het binnenachter been wel goed onder? ( zonde rin vier sporen te gaan). Als dat goed gaat ga je op de volte met stelling om je binnenbeen hem naar buiten vragen ( volte openen). En dan pas en vandaaruit kun je de achterhand los vragen om de wijken voor je been.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 18:30

dapperdier schreef:
goede tips. ik wil graag anvullen dat je je paardje moet leren zijn achterhand te verplaatsen. los van de voorhand. Het ouderwetste `schikken`.
Daarbij klintk het ook als een balans probleem en is je paardje nog niet toe aan ren-en travers of wijken.

Kijk naar de schouderbinnenwaarts, brengt hij daar het binnenachter been wel goed onder? ( zonde rin vier sporen te gaan). Als dat goed gaat ga je op de volte met stelling om je binnenbeen hem naar buiten vragen ( volte openen). En dan pas en vandaaruit kun je de achterhand los vragen om de wijken voor je been.

Hoe weet je of je paard een balansprobleem heeft? Het is een wat oudere pony die een enkele wissel bijvoorbeeld prima kan uitvoeren, maar qua zijgangen is alles een stuk moeilijker voor haar.
Als ik haar omzet bij het poetsen, draait ze niet met haar achterhand om, maar met haar hele lichaam. Ook wijken voor druk, doet ze ohz en vanaf de grond alleen met de voorbenen.

Mijn instructie is een goede hulp voor me, leert me ontzettend veel, maar qua zijgangen omdat ik geen duidelijke voortgang zie, dacht ik, wie weet heeft iemand op bokt hier ook ervaring mee.

Opzich wel grappig als je vergelijkt met haar 2 jarige zoon, die in de wei tijdens het spelen halve pirouettes maakt en uitzichzelf wijkt. Clown

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:36

Dan zou het wel eens niet aan balans kunnen liggen maar aan stijheid...

IS natuurlijk moeilijk te zeggen vanaf een forum Knipoog

Jonge paarden hebben vaak moeite met balans vinden onder een ruiter. Maar als jou oudere paardje zelfs zonder ruiter moeite heeft met achtehand verplaatsen denk ik eerder aan een gevalletje osteopaat...

Super natuurlijk dat je een instructrice hebt, misschien eens overleggen met haar?

En vragen op bokt kan nooit kwaad, daar is het forum voor lijkt me Knipoog

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:01

Mijn paard heeft dit ook gehad... Alleen de voorbenen wijken Bloos of hij loopt voorwaarts over zijn schouder weg. Van mijn instructeur moest ik hem tegen het hek "parkeren" en op de hoefslag met de voorbenen en dan gewoon opzij wijken, houd goed je buitenteugel eraan en houd je paard recht, desnoods even bijkriebelen met de zweep om de achterhand te activeren. Eerst vond mijn paard het ook super moeilijk, maar binnen een week had hij het al door en nu gaat het gewoon goed. Wees wel heel duidelijk wat je wil. Paar pasjes en gelijk belonen. Belonen maakt een paard trots! Nooit boos worden als je paard het niet goed doet, met veel geduld en doorzettingsvermogen kom je er wel. Lekker trainen dus! Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 20:39

Vandaag heb ik echt ontzettend prettig kunnen rijden met haar.
Sb en wijken ging een stuk beter. Ze reageert alleen met haar voorbenen op mijn been lijkt het (zelfde probleem met het verruimen), maar kon met een zweepje een stuk meer duidelijk maken bij haar.

Op het laatst zelfs 3 hele mooie ook-met-achterhand-wijk-pasjes gemaakt.
Ze kan het wel, maar moeilijk dat ze het vind.

Trouwens, ik zat al te denken aan een osteopaat, ze laat idd erg moeilijk los in de lengte & buiging, alhoewel dit steeds beter gaat.