Wanneer een Martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Wanneer een Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 22:58

Wanneer gebruiken jullie een martingaal met springen?

Ik ben sinds kort na de beenproblemen van mijn paard weer begonnen met springen. Mijn paard vindt het springen echt super leuk, zeker nu ze voor het eerst zonder (iig met minder) pijn loopt!
Zodra ik mijn VZH-zadel erop heb en er een hindernis in de bak staat wordt ze heel erg fanatiek, ze trekt letterlijk een sprint naar de hindernis.
Rijtechnisch probeer ik het zo goed mogelijk op te lossen door: voltes, halthouden, zwaarder te zitten, de nagevelijkheid en de basis galop zo goed mogelijk onder controle te houden. Ik rij veel lijntjes en laat haar niet springen als ik d'r niet 100% onder controle heb.. maar als ze sprint kan ik bijna niets doen dan uitzitten..

Zou een martingaal mijn kunnen helpen?

Hieronder 2 foto's voor de duidelijkheid wat ze doet, het zijn oude foto's van een jaar geleden.
Ze doet dit nu minder maar als we misschien in het outdoor seizoen gaan springen wil ik dit natuurlijk voorkomen in het parcour!

http://www.bockhoudt.eu/annanda-paardri ... height=840
http://www.bockhoudt.eu/annanda-paardri ... height=840

Lielle

Re: Wanneer een Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:41

hard trekken op de sprong hoeft niet per se te betekenen dat ze het leuk vindt, kan ook door pijn komen.

En als ze zo weg springt is dus ongehoorzaam en dan MOET ze stoppen, dan maar eens een duidelijke ophouding. 2e foto ziet er trouwens goed uit, maar op de 1e zou een martingaal zeker wat kunen helpen. Maar de kern zit in je tempocontrole, ze moet gewoon veel gehoorzamer worden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:45

Je paard zal echt niet zachter gaan door een martingaal en daar heb ik alle ervaring mee. Bloos
Mijn pony moet het nog vertrouwen dat hij na 1 sprong gelijk moet stoppen.. Hij heeft altijd parcoursen gereden en moest dus maar door en door.. Daardoor gaat mijn pony er nu vandoor.. Iedere keer na de sprong als ik hem terug wilt nemen.

Waarvoor ik wel een martingaal heb? Nou Hij kan soms zo onhandig zijn met zijn hoofd. Clown Als hij springt gooit hij weleens heel zijn hoofd omhoog en echt ver. Zodat ik bijna een kopstoot krijg. Bloos

Daarvoor heb ik een martingaal. Lachen

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:48

Afbeelding
zelfde geval maar dan met martingaal
Ik ben dit zelf, door beter op mijn kont te blijven zitten, veel lage sprongetjes maar technisch moeilijker en leren schakelen gaat het nu veel beter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:59

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:26

Probeer ook je handen laag te houden en dressuurmatig beter onder controle te krijgen. Dan pas kan je controle krijgen tijdens het springen.

Offtopic: wat een super leuk paardje heb je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:30

Martingaal zal er voor zorgen dat je bit in blijft werken als je paard het hoofd te hoog wil dragen, maar het zal je problemen niet oplossen.
Basisproblemen zijn zo te zien gehoorzaamheid van het paard (dus dressuurmatig oppakken) en houding van de ruiter.

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:56

Probeer haar eens in stap naar de sprong te brengen en vlak voor de sprong draven en er rustig overheen. Een lage sprong dus.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:58

zo leer je ze zeker aan om weg te rennen naar een sprong. "Als je bij de hindernis bent mag je harder" Dat kan wel, maar dan alleen als je met een heel zachte hand en heel veel rust je stap onder controle hebt maar als je dat kunt, kun je het ook in draf en galop.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:22

Ik denk niet dat je hier bij een martignaal veel baat zal hebben.
Wat jij moet doen is je probleem dressuurmatig gaan aanpakken. Zoek een goede instructeur/trice en ga samen aan de basis werken. Als je paard dressuurmatig goed voor elkaar is zal het springen ook veel beter gaan (spreekt uit ervaring). Ga niet overhaasten met springen Lachen.
Je kan ook trainen op balkjes en dan lichte kruisjes etc. om het aanrijden te verbeteren.