Allereerst even vermelden dat er dressuurmatig nog wat (lees: heel wat) schort en dat hier nog serieus aan gewerkt moet worden, dit probeer ik zo goed mogelijk tijdens het buitenrijden en we gaan ook zo snel mogelijk met echt dressuurwerk (in de weide) beginnen. Misschien dat alles dan nog verandert, ik weet het niet goed...
Maar het gaat dus om het volgende:
Sinds juli vorig jaar rijd ik zonder bit. Leek mij altijd beter en pony leek ook vrolijker, meer rondkijken tijdens het rijden (vooral in stap) en hier en daar een grassprietje of boomblaadje meepikken.
Vorige week heb ik nog eens met bit gereden, omdat het bitloos hoofdstel serieus aan vervanging toe is (had het gevoel dat het elk moment volledig kon doorbreken en dat lijkt me toch niet zo handig tijdens een buitenrit
). Mij viel op dat hij daar meer mee liep te "klooien". Regelmatig erop knabbelen en schudden met z'n hoofd, zowel in stap, draf als galop. Als hij niet schudde met z'n hoofd dan hing z'n hoofd bijna op de grond of kroop hij (naar mijn gevoel) achter het bit. Ik had dus nooit een gewoon gelijkmatig contact zeg maar.Nu moet ik zeggen dat het hoofdschudden misschien ook kan komen doordat het wat warmer was en hij übergevoelig is voor beestjes, die er misschien toen al teveel waren ... Dit zal blijken in de toekomst (als hij ook bitloos gaat schudden
).Maar waar ik nu eigenlijk naartoe wil:
Als ik met bit rij heb ik wel de indruk (ondanks al het klooien) dat hij z'n rug beter gebruikt (vooral in draf & galop). Hij loopt dan namelijk wel met het neusje naar beneden, en dit is bitloos (nog) niet het geval. Bitloos loopt hij doorgaans een stuk hoger met z'n hoofd. Naar mijn gevoel drukt hij dan niet z'n rug weg, maar hij loopt dus ook niet zo beneden als met bit.
Dus mijn vraag: wat zou beter zijn?
Als jullie me begrijpen

Ps: even voor de zekerheid: waar ik dressuurmatig mee bezig ben buiten is reactie op mijn hulpen en zorgen dat hij actief loopt. Af en toe probeer ik hem wat zijwaarts te laten lopen met wat stelling, of even stilstaan en dan eens "inbuigen" (als jullie begrijpen wat ik daarmee wil zeggen). Met de teugels ben ik niet (weinig) bezig, probeer gewoon een gelijkmatig contact te houden. Dus als ik het eerder over "naar beneden lopen heb" dan wil dat zeggen dat hij dat zelf doet en niet dat ik hem naar beneden zaag ofzo

Maar momenteel weet ik niet goed wat "beter" is om te doen in tussentijd zeg maar (vooral naar zijn rug enzo toe)