Heel wat werk te doen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Heel wat werk te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 18:06

Hai, ik zou graag wat serieuse tips willen hebben wat betreft een aantal punten. Ze spelen niet altijd, zeker niet allemaal tegelijkertijd. Het wisseld gewoon. Maar wel hangt het samen, het 1 komt door het anders enz.

* spanning in het lijf
* aanleuning niet constant
* rechtsom kont naar binnen in galop
* takt en tempo verlies bij travers
* teveel buiging bij schouderbinnen
* moeite met stelling bij appuyementen
* niet snel aan het been
* doordrammen en niet terug willen komen

Zo ongeveer alles heeft te maken met gehoorzaamheid. Ik heb al veel tips en probeer ook een hoop.
Niet altijd gaat het minder, maar soms zitten er van die dagen tussen (de laatste tijd vaker) dat dus zelfs de aanleuning niet wil en ze niet meteen voorwaarts in op mn hulpen. Dan is er eigenlijk weinig mee te beginnen. Andere momenten is ze heerlijk te rijden en gaat alles goed, netjes en fijn. En daar tussen in zit dat de oefeningen niet echt willen.

Mede-deling, paard kan het zeker aan. Is 14 jaar en heeft M2 gelopen en is getraind t/m Z oefeningen.
Mede-deling 2, binnenkort ga ik echt weer lessen. Was een poos niet mogelijk omdat de bak niet goed genoeg was. Vorig jaar wel clubles gehad maar dat heeft me nou niet beter gemaakt als ruiter..
Ik heb dus een poos zelf zitten aanmodderen. De tip les mag gegeven worden maar dat weet ik zelf ook en dat komt eraan!

Gewoon graag jullie een soort van: door-dit-ging-mijn-paardrij-wereld-open-tip Knipoog

Elisa2

Re: Heel wat werk te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:00

Iets doortastender rijden,heel consequent zijn,been is been,ophouding is ophouding.Desnoods een keer iets forser doen{zonder gemeen te zijn}
En als je op je paard stapt,eerst je paard vw/nw naar de hand toe rijden,aan je been zetten.Rechtrichten en daarna pas oppakken als ze aan die voorwaarden voldoet.

Spanning komt waarschijnlijk doordat ze je niet goed genoeg begrijpt.
Aanleuning niet constant komt van achter uit,zorg dat ze achter dus actief genoeg is,en ga mee met je hand net alsof je een elastiekje vast hebt,heel soepel zijn in arm-hand-pols.
Rechtsom kont naar binnen heeft te maken met scheefheid en niet aan het been zijn.Rechtrichten dus,eventueel schoudervoor rijden.
Takt en tempoverlies komt omdat ze dat moeilijk vind,zorg dat je zelf niet blokkeert met je binnenhand,kijk over de binnenschouder naar binnen toe,draai goed mee in je lijf en tik desnoods het paard bij.
Teveel buiging bij sb,probeer de hals zo min mogelijk te buigen,maar laat je paard puur en alleen om je binnenbeen heen buigen.
Moeite met de stelling met appuyement zit waarschijnlijk in het feit dat je paard niet goed genoeg om je been buigt en niet voldoende van achter naar voor blijft lopen.Dan komt een achterbeen er niet goed genoeg onder waardoor de stelling moeilijk word.
Ik heb in het algemeenheid tips gegeven,hoop dat je er wat aan hebt.Denk dat het belangrijkste is dat je je paard genoeg voor je been maakt,en goed om je binnenbeen laat buigen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 21:36

Dankje! Ik heb er zeker wat aan Lachen

Ik heb echt een poos erover zitten nadenken en denk echt dat het aan mij ligt.. Denk dat ik idd tegenstrijdig ben in mijn hulpen. Rechtrichten is hopeloos op t moment Nagelbijten / Gniffelen En binnenhand ervoor zetten maakt dat de volte steeds kleiner wordt Sigaar

Het zijn steeds andere dingen die dan wel goed en dan niet goed gaan. Ze is sowieso een chaggerijn en een miep, dat rijd / werkt al niet fijn. En dan kom ik eraan met mn onduidelijke hulpen..
Pff les, ik moet les! Dringend! Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:09

* spanning in het lijf
Terug naar 2 stappen vóór je de spanning kreeg en rustig proberen om weer terug te werken naar waar je vandaan komt, maar dan in kleinere stapjes. Snap je wat ik bedoel? Dan ga je eerder voelen wanneer je teveel spanning op BEGINT te bouwen, en kun je DIRECT maatregelen nemen om eerst even de spanning af te laten vloeien, zonder dat je heel ver terug hoeft.

* aanleuning niet constant
Beetje te vaag om concreet een advies op te geven. Aanleuning raak je nooit op zichzelf staand kwijt. Daar is altijd een oorzaak voor. Doorgaans omdat je te weinig voorwaartse drang danwel reactie op been hebt.

* rechtsom kont naar binnen in galop
Da's een scheefheid, geen ongehoorzaamheid. Een paard kiest van nature de weg van de minste weerstand; is een logische keuze. Ook hier weer kwestie van eerst even naar de oorzaak kijken. Heb je de buiging rechtsom niet fijn voor elkaar (stijfheid in het lijf?) of wil het paard het rechterachterbeen niet fijn onder de massa zetten? Pas als je dat weet kun je écht gericht naar een oplossing toe werken, door de oorzaak aan te pakken. Wat zowiezo een goede oefening voor je is, is aangalopperen vanuit een schouderbinnenwaarts. Bijvoorbeeld vanaf een kleine volte, even sb aanhouden, van daaruit aangalopperen. Geen kilometers gaan maken. Je winst zit in je overgangen. Daar worden ze sterk en soepel van. Verder goed aandacht blijven besteden aan het rechtrichten (altijd schouder voor achterhand zetten he, niet andersom gaan werken!) en lekker blijven werken aan wijken en vooral appuyeren in draf.

* takt en tempo verlies bij travers
Kwestie van aan het been houden en sterk(er) maken. Goed blijven schakelen, niet te lange stukken doen. Vooral uit de travers rechtzetten, paar passen wegrijden, terugnemen en weer verder werken aan je schouder- en heupcontrole. Als je de basis van je travers verbeterd hebt, ook gewoon tempo gaan schakelen binnen je travers.

* teveel buiging bij schouderbinnen

Beter de buitenschouder begrenzen en/of binnenschouder rechtop houden.

* moeite met stelling bij appuyementen

Kleine stukjes pakken, lekker werken op de volte, openen, sluiten, stelling binnen en buiten etc.

* niet snel aan het been
DAAR ligt je basis, die had eigenlijk bovenaan je lijstje met problemen moeten staan Knipoog Als je deze niet voor elkaar hebt, dan vergeet alle bovenstaande tips nog maar. DIT is hetgene dat éérst voor elkaar moet zijn. Consequenter zijn met rijden, schakelen, en overgangen!

* doordrammen en niet terug willen komen
En da's degene die je als tweede had mogen plaatsen van mij. Want nu zie ik dus eigenlijk pas dat je je basis niet voor elkaar hebt. En dan heeft het nog totaal geen zin om je bezig te gaan houden met appuyementen, travers etc.
Duidelijker zijn richting je paard. Zowel in het vooruit als in het terug. Is kwestie van opvoeding.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 10:36

Dankje voor de tips. Hier kan ik ook zeker wat mee Lachen

Die laatste twee (niet aan het been en doordrammen) spelen maar enkele keren, netzoals de aanleuning. Dat zijn echt onze dal dagen. Dan wil helemaal niets.
We hebben echt pieken en soms van dat soort dalen. Op die momenten begin ik niet eens aan oefeningen behalve veel overgangen proberen te rijden en stelling vragen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:24

--> RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:42

OoappeloO schreef:
Dankje voor de tips. Hier kan ik ook zeker wat mee Lachen

Die laatste twee (niet aan het been en doordrammen) spelen maar enkele keren, netzoals de aanleuning. Dat zijn echt onze dal dagen. Dan wil helemaal niets.
We hebben echt pieken en soms van dat soort dalen. Op die momenten begin ik niet eens aan oefeningen behalve veel overgangen proberen te rijden en stelling vragen.

Heel goed, op zulke dagen moet je ook helemaal niet meer willen. Dan hou je het eigenlijk bij wat op goede dagen alleen maar losrijden is.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:07

Klopt helemaal Ja Ik vind het alleen balen dat we die dal dagen de laatste tijd vaker hebben. En ik denk dat de oorzaak daarvan bij mij ligt. Paard is zeker niet makkelijk te rijden Maar ik maak het haar dan alleen maar moeilijker heb ik het idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:10

Kijk eens kritisch naar wat je de laatste tijd anders bent gaan doen? Ben je in redelijk korte tijd overgestapt naar wat moeilijkere oefeningen (met bv meer verzameling oid)? Mogelijk kom je er dan bv achter dat je te weinig je oefeningen op elkaar afstemt. Zo is het bv altijd prettig om na sterk verzamelende en/of buigende oefeningen (zoals bv travers/sv of verzamelde draf of galop) daarna weer even fijn op te rekken, naar voren te rijden, en je paard ook in de bovenlijn even 'onderlangs' te laten ontspannen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:43

Nee ik ben niets anders gaan doen. Ik pruts alleen al lang zelf aan.
De clublessen die ik vorig jaar heb gevolgd hebben ons geen goed gedaan. Ik moest Lorna meteen oppakken in boven in zetten. We zijn juist gewend (ze is een gigantische diesel) om eerst te stofzuigeren, beetje stappen, wat draf en een klein galopje. Alles lang. Dan weer terug naar stap en teugels aannemen en eigenlijk echt beginnen met losmaken. Ik kan 15minuten losstappen, stelling / buiging vragen en voltes rijden, en als ik dan aandraaf is ze even stijf als met 5 minuten losstappen.

Verder heeft ze als nadeel dat ze met een ander bij de eigenaren thuis staat. Overdag staan de dus de hele tijd opstal. Dat omdat de wei anders meteen kapot is en er niemand op ze let. Ben het er niet mee eens, maar het is helaas niet anders. Ben blij als de zomer er weer is en ze weer op de wei gaan.

Verder ben ik volgens mij tegenstreidig in mn hulpen. Ik weet niet hoe dan, maar wel dat ik niet logisch bezig ben. Me teveel heb 'aangepast' aan Lorna en niet de juiste hulpen ben blijven geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:34

Doe gewoon een paar flinke stappen terug,lekker terug naar de basis en als die weer goed gaat weer moeilijkere dingen doen.Doe ik ook altijd als het even tegenzit,vaak zitten daar dan ook de problemen.En rijd lekker los zoals jij en het paard het gewend zijn..gelijk bovenin zetten worden weinig paarden beter van.En probeer niet alles in 1x goed te doen,maar werk met stapjes,anders veroorzaak je bij jezelf stress.Dus bijv. eerst haar goed aan het been zetten,en recht richten.Daarna pas bezig gaan met de hals etc. Sucses!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:42

ben je op 1 teugel veel sterker dan de andere?
Als dat zo is, zit je aan de andere kant te zwaar in het zadel, dus dan zit je scheef en rij je daardoor ook scheef, waardoor misschien spierpijn aan de lichte kant, daardoor ook buig klachten naar de zware kant

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 20:51

Pff ja dat is moeilijk stappen terug en met kleine stapjes weer vooruit.. Knipoog

Punt is ook wel een beetje dat ze erg snel afgeleid is en dan gaat net schikken. De oefeningen heb ik ook echt nodig om 'er aandacht bij me te houden. Want anders zijn opeens alle hoeken eng (ipv 2 hoeken) en de hoefslag is ook niet meer te vertouwen

En rechtrichten.. k zou niet zo goed weten hoe ik dat op háar voor elkaar zou moeten krijgen. Maar dat ga ik in de lessen leren Ja (ga ik van uit, instructrice is erug goed, heb lessen van 'er gezien).
Alleen de bak ik hier al helemaal niets meer, met die buien van de komende dagen erbij duurd het weer ruim een week voordat ik er op kan zitten. Hopelijk volgende week zaterdag weer!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:19

Ga eerst maar met het rechtrichten aan de slag dan,want in feite kun je geen enkele oefening fatsoenlijk rijden zolang dat niet voor elkaar is.Dan krijg je haar denk ik ook wel op de hoefslag zonder oefeningen.En die schrikreacties,gewoon binnenbeen erin,schoudervoor zetten,terug duwen en doorrijden dan is het vaak zo over.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:31

Mijn supertip: ga niet bezig met hogere oefeningen als de lagere niet goed gaan. Is je aanleuning niet goed, dan kun je nooit die hoge oefeningen goed doen.

- takt
- losgelassenheit (los laten in haar hele lichaam)
- anlehnung (aanleuning)
- schwung
- recht richten
- versamlung (verzameling)

Ken je deze? Ga tijdens je rijden dit rijtje af. Eerst je takt goed laten zijn, gewoon overgangen rijden en zorgen dat deze netjes gaan, dat het tempo goed is, dat ze rad loopt.
Dan bezig met soepel worden, haar los laten gaan, hals strekken, veel buigen, voltes (eerst grote, later kleine), wisselen in buiging door gebroken lijntjes.
Dan pas komt de aanleuning! Pak haar op, schuif haar uit, pak haar op, schuif haar uit. Wissel het af, maak zelf de verschillen hierin en laat haar doen wat ze wil, maar blijf consequent.

De laatste drie komen dan wel, maar ik denk dat die eerste drie voor jou nu het belangrijkste zijn. Ik ben geen hoge dressuurmiep, maar heb wel veel geleerd over de Duitse klassieke dressuur. Veel succes met je paard en neem jezelf en je paard serieus genoeg om weer eens les te nemen! Misschien ook op een ander paard, daar leer je vaak zelf veel van.