Waar begint het mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Waar begint het mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 14:14

Misschien een beetje een vreemde titel, maar kon even niet iets beters verzinnen. Knipoog

Ik heb les van 2 verschillende mensen, laten we zeggen persoon A en B.

Persoon A is heel erg bezig met mijn houding en balans, omdat zij van menig is dat je paard anders niet goed kan lopen/ gaan lopen.
Met andere woorden is persoon A ervan overtuigt, dat eerst ruiter/ amazone goed moet kunnen zitten voordat het paard fijn kan gaan lopen.

Persoon B is juist heel erg bezig met het plaatje van het paard.
Paard moet mooi in de oprichting lopen en alles aan het paard moet er mooi uitzien.
Een paar weken geleden zijn er foto's gemaakt en ik zit erop als een aardappelzak Clown
Daar werd de gehele les dus niets over gezegt.

Nu zal ik graag van jullie willen weten is waar?

Ik persoonlijk zie meer in de methode van A dan van B.
Maar ik moet nu helemaal opnieuw beginnen en dat kost veel tijd aangezien ik al jeren les heb gehad van persoon B.

Wel vond ik de les de afgelopen keer niet fijn van persoon B en stond het huilen mij nader dan het lachen.
Vandaag gelukkig weer les van persoon A Lachen

Maar goed ik hoop van jullie een mening te krijgen.
Over welke manier volgens jullie beter is.

Nibbit

Re: Waar begint het mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:16

Van beiden een beetje is het beste, paard en ruiter zijnbelangrijk.
Maar als het huilen je nader staat dan het lachen zou ik gauw afscheid nemen van B Ja

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:16

Ik ben met je eens dat persoon A in dit geval gelijk heeft. Als jij niet in evenwicht op je paard zit, zal je zijn balans altijd verstoren. En zonder een goede balans zal je paard imo nooit goed kunnen lopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:17

waar je je zelf het prettigst bij voelt... ik begrijp dat je nu van 2 verschillende mensen les neemt...dat lijkt me verwarrend.
dat zou ik voor mezelf niet fijn vinden. Ik heb van 1 persoon les, het gaat ook niet altijd even lekker, maar daar kan ik in overleg met mijn instructrice goed over praten. Ze kan mij goed uitleggen waarom en hoe alles werkt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:18

Beide is belangrijk, als jij goed zit gaat jou paard beter lopen. Gaat jou paard beter lopen ga jij makkelijker zitten Tong uitsteken
Maar denk dat een combinatie van beiden belangrijk is.
Paard ontspannen en nageeflijk? Dan kan je werken aan je houding, waardoor je daarna weer verder kan gaan werken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:26

Wat is eigenlijk de reden dat je bij twee personen lest?

Ik zou de neiging hebben om bij A te blijven, omdat je houding en inwerking op het paard veel belangrijker zijn dan het plaatje voor het paard.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:29

Ik zou kiezen voor iemand er tussen in, die en om je paard denkt.. en om jou!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 14:35

Oei jullie zij snel Clown

Bedankt voor de reactie's

Ik reden dat ik bij twee personen les is dat ik lol in het paardrijden was verloren.
Persoon B is een goede vriendin van mij en haar wil ik natuurlijk niet kwetsen Bloos ( maar ben bang dat ik geen andere keuze heb)

Ik geloof wel dat A zowel bezig is met mij als met mijn paard.
Maar zij wil gewoon eerst dat ik een goede houding heb en dan vanuit daar gaan we verder met het paard, dus nog een lange weg te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:38

Hmmm wat ik me kan herinneren van jouw houding is 'ie echt niet slecht hoor, is 'ie zo verslechterd dan ofzo? Bloos

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 14:40

dankje Nouks dat is erg lief dat je dat zegt.
Het probleem is dat ik erg hang naar achter in het zadel en daarme belemmer ik hem in zijn beweging.
Ik zoek zeg maat het balans op de teugels en ja daarmee stoor ik mijn paard in de mond.
Geen idee of het slechter is geworden, hoop het eigenlijk niet Clown

Moet je aankomend weekend nog foto's maken in Denekamp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:44

Hmmm wat ik jou dan zou aanraden qua les: het moet wel leuk blijven. Dus doen waar jij je zelf fijn bij voelt, ongeacht of dat de les van de één of de ander is, ongeacht of het meer over het paard of over jou gaat. Je geeft zelf tenminste aan dat je niet zo veel lol meer had in het paardrijden en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus plezier lijkt me even belangrijker dan jouw houding of die van je paard... Correct me if I'm wrong.

Als dat inhoudt dat je bij beide wil blijven lessen dan moet je dat doen, als je met één van beide verder wil, zul je toch de stap moeten nemen om de ander te vertellen dat je wilt stoppen met de lessen van diegene.

Wat betreft je houding: aantal zitlessen nemen een idee? Puur bezig zijn met jouw houding (lees: paard aan longe, geen teugels vast, alleen maar zitten en voelen)? Kan het vaak aanzienlijk door verbeteren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:44

Oeps had ik het helemaal verkeerd begrepen!
Nou in dat geval, is het mischien niet leuk voor je vriendin maar zou ik toch voor jezelf kiezen...
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 27-02-08 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:47

Steun zoeken bij de teugels is iig funest voor je hele inwerking op dat paard. Maar je kunt ook alleen maar goed gaan zitten als het paard ook een beetje rond loopt en in de rug mee gaat veren. Dus het heeft wel degelijk met elkaar te maken.

Om te beginnen zou je helemaal even een stap terug kunnen doen en wat zitlessen gaan nemen als jij de indruk krijgt dat je achterover hangt. En rij eens wat vaker zonder beugels.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 14:49

Bij persoon B zit ik juist als een aardappelzak. Clown

Ik snap ook wel dat de lessen niet altijd goed kunnen gaan en bij persoon A is het echt heel hard werken 1 uur les is bijna niet te doen.
Maar A zorgt altijd wel dat ik positief van mijn paard afstap en dat ik iets heb waar ik mee verder kan totdat ik weer les heb.
De laatste keer bij B leek wel of alles mis ging en dan heb ik het nog niet eens over mijn houding Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:36

Een instructeur moet iig goed weten hoe hij met zijn leerlingen om moet gaan. Dat is puur persoonlijk, de een houdt ervan gedrild te worden, de ander grilt van een kazernetoon.
Maar als jij je bij instructie B niet prettig voelt, waarom les je daar dan nog? Sommige dingen kunnen echt haaks op elkaar staan, tegenstrijdige aanwijzingen zijn alleen maar verwarrend voor jezelf en voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:42

Ik zou als je echt een keuze wilt hebben voor persoon A gaan, anders zou ik lekker allebei blijven doen en dan tips van persoon A ook bij de lessen van persoon B gaan gebruiken en andersom.. Of gewoon iemand die ertussen in zit. Maar als je eigen houding niet goed is, kun je niet van het paard verwachten dat het wel goed gaat lopen ben ik van mening.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:42

De beste weg naar Rome is de weg waar je zelf achter staat. Als je er van overtuigd ben dat A de goede weg is dan zul je de instructies veel beter oppikken en uitvoeren en dan zal het resulaat daar zijn.
Staat het huilen je nader dan het lachen dan kun je er beter mee stoppen, je pikt dan niet voldoende op en zal de uitwerking met tegen zin doen, dat heeft niet echt een lekker effect op je paard die het dan ook niet optimaal zal doen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:46

Ik sluit mij helemaal bij Black_White aan. Een les waar jij je niet prettig in voelt levert uiteindelijk minder op dan een les waar je je wel prettig bij voelt. Dat motiveert veel en veel meer lijkt me. Als de tranen je nader staan valt er ook een stuk concentratie weg, of je gaat je focussen op de verkeerde dingen.
Ik zou kiezen voor hetgeen waar jij je goed bij voelt, maar volgens mij heb je die keus ook al een klein beetje gemaakt...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:49

Jemig Susan, Dat is niet niks.
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en ik heb ervoor gekozen om een flinke stap terug te doen en opnieuw te beginnen.
Dat werpt nu zijn vruchten af, en ja, dat heeft mij wel een jaar concours rijden gekost, maar achteraf ben ik er niet treurig om. Bloos
Ik denk zelf dat je van allebei wel iets kan leren, zo ga ik nu ook weer naar de clubles en van iedereen steek ik wel wat op en onthoud ik de dingen die goed bij me aansluiten.
Maar............staat het huilen je echt nader dan het lachen zou ik heel eerlijk zijn tegen je vriendin en even een stapje terug doen, misschien over een tijdje weer oppakken en kijken hoe het dan gaat?
Succes iig. Vork

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 16:33

Oke bedankt voor jullie reactie's.

Ik denk ook inderdaad dat ik maat met B moet stoppen en met A verder moet gaan.

Hier gaf iemand het idee aan om de tip van A en B in de lessen te gebruiken, maar wat ik van A moet doen spreekt B weer tegen, dus dat word hem niet.

Ik ben ook best bereid om een paar stappen terug te doen en als ik kijk naar toen ik begon bij A en waar ik nu ben bij A is dat al een wereld van verschil.

Kaartje@ ben je mij aan het stalken Clown ik kom je bijna in elk topic tegen Haha!

Maar even terzijde wat beter is voor mij.
Voor welke lessen zouden jullie gaan?

A die dus eerst jou beter wilt laten zitten (onafhankelijk) en vervolgens met paard en ruiter/ amazone verder gaat.

Of

B die gaat voor het plaatje???
Laatst bijgewerkt door _Susan_ op 27-02-08 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:36

Absoluut A. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:37

Het vervelende van meerdere instructeurs is inderdaad dat ze elkaar tegen kunnen spreken ja...

Ik ben in principe meer voor A, maar met mijn paardje nu is het meer "waar ik me goed bij voel qua lessen" aangezien mijn houding op mijn paardje (maar ook echt alléén op mijn paardje!) drama is. Zet me op een ander paard en ik kan plotseling weer netjes zitten...

Inmiddels heb ik dus houding maar opgegeven en heb ik gewoon lekker lol met m'n knol Haha!

In jouw geval lijkt het me dat het "vasthouden aan teugels" vanuit je houding komt en het dus goed zal zijn om eerst wat aan je houding te doen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:37

Ja Susan, ben je aan het stalken. *LOL*

Ik zou voor A gaan. Bloos

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 16:40

Gelukkig gaat het steunen op de teugels al een heel stuk beter.
En gaat het met de houding ook je juiste kant op.

Maar Nouks wat jij zegt kan ik heel goed plaatsen, ik rij ook een 3/4 jarige en daarbij zit ik kaasrecht gewoon zoals het hoort.

Maar lol met je knol is wel het belangrijkste, we doen het voor de hobby en gelukkig hoef ik mijn brood er niet mee te verdienen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:42

Ik zou voor A gaan. Een onafhankelijke zit is zo belangrijk.