Sizzle schreef:Bekend probleem. Mijn enige goede oplossing was, veel voorwaards rijden en weinig rommelen. Met voorwaards bedoel ik niet hard, maar ruim, maar blijf er aan rijden ook al heb je het gevoel dat je al 10 rondjes in middendraf zit. Handen op 1 plek houden (maar wel gevoel houden uiteraard) en daar tegenaan blijven rijden. In het ernstigste geval heb ik een keer een hele les flink gegallopeerd voordat ze zich eindelijk liet ontspannen en waren mijn armen van rubber de rest van de week. Het effect is dan ook wel direct gigantisch en na zo'n gevechtje gaat het weer weken soepeltjes en relaxed. Ik ken trouwens meer Uniform nakomelingen die graag een wedstrijdje touwtrekken doen.
Balkjes lopen op de volte kan ook helpen. Ik heb ook een periode gehad dat ze alleen als een paashaas wilde stuiteren, ook daar was de remedi: rustig blijven, mooi rechtop blijven zitten, handen stil en op 1 plek en net zo lang bij blijven drijven tot je ontspanning vind en dat kan rustig een uurtje duren.
Ik heb een periode een instructrice gehad die vond dat ik het met ontspanning moest oplossen en daardoor elke keer weer de rust moest zoeken in de stap. Helaas was dat een bijzonder slecht advies, want ze werd hierdoor alleen maar bevestigd in haar gedrag en maakte zich steeds stugger en langer.
Ik raad je wel aan les te nemen als je dat nog niet hebt. Ik heb 1x een heel duur lesje van HP minderhoud meegepikt. Het was een rib uit mijn lijf maar een echte eye opener, de blaren stonden op mijn handen door haar getrek (Let wel: HAAR getrek, ik heb mijn handen alleen maar stil gehouden en gewacht tot ze vanzelf stopte met trekken) en ik was afgepeigert van het gedrijf terwijl dit toch een heel voorwaards, ietwat heet paard is. Daarna ging het met sprongen vooruit en heb ik een instructeur gezocht die hier goed bij aansloot.
Ik had het ook en ik heb hetzelfde gedaan!