Paar probleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hubba

Paar probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 13:18

Mijn paard heeft een hele tijd best wat last van haar rug gehad het zat namelijk heel erg vast .. dit is nu allemaal verholpen en meestal loopt ze wel lekker ontspannen. Mijn problemen zijn alleen dar ze eigenlijk nooit echt constant ontspannen loopt.. als ik een wending inzet wil ze soms alweer omhoog etc. Aanspringen in galop is ook een drama ze reageert wel maar ze gooit haar hoofd in de lucht en oren naar achteren en eenmaal in galop is ze altijd super gespannen.. als ik gewoon langs de lange zijde gallopeer dan wil ze altijd ineens heel hard en dan kan ik haar echt onmogelijk aanelkaar rijden maar op de volte geeft ze wel wat in. Ze wil ook snel gaan hangen als ik de teugels wat meer erbij pak. dus zegmaar hoe korter ik de teugels pak hoe meer zij wil hangen ze wil zegmaar alleen maar heel erg voorwaarts neerwaarts en ik rijd best veel overgangen en dat helpt ook wel maar toch merk ik altijd aan mezelf dat ik weer met gestrekte armen zit omdat ze anders gewoon niet wil ontspannen.

Ik hoop dat jullie dit herkennen en weten wat eraan te doen is. Misschien is het ook wel een kwestie van afwachten .. dat ze eerst wat beter gespierd moet worden en dat ze dan pas klaar is om echt aan het werk te gaan. Maar dit laat ik aan jullie over Vork

hubba

Re: Paar probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 14:04

ik wil echt heel graag dat mensen commentaar geven dus kom maar op!

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:12

Misschien moet je paard nog leren dat het nu geen pijn meer doet en ze moet natuurlijk ook spieren gaan aanmaken. Het duurt ook allemaal even voordat ze het kan volhouden allemaal. Ik denk dus dat je gewoon door moet gaan met de overgangen rijden en proberen haar sterker te maken. Heb je ook les? Dan kan iemand je helpen het probleem op te lossen. Dat werkt uiteindelijk het beste

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:19

Bekend probleem. Mijn enige goede oplossing was, veel voorwaards rijden en weinig rommelen. Met voorwaards bedoel ik niet hard, maar ruim, maar blijf er aan rijden ook al heb je het gevoel dat je al 10 rondjes in middendraf zit. Handen op 1 plek houden (maar wel gevoel houden uiteraard) en daar tegenaan blijven rijden. In het ernstigste geval heb ik een keer een hele les flink gegallopeerd voordat ze zich eindelijk liet ontspannen en waren mijn armen van rubber de rest van de week. Het effect is dan ook wel direct gigantisch en na zo'n gevechtje gaat het weer weken soepeltjes en relaxed. Ik ken trouwens meer Uniform nakomelingen die graag een wedstrijdje touwtrekken doen.
Balkjes lopen op de volte kan ook helpen. Ik heb ook een periode gehad dat ze alleen als een paashaas wilde stuiteren, ook daar was de remedi: rustig blijven, mooi rechtop blijven zitten, handen stil en op 1 plek en net zo lang bij blijven drijven tot je ontspanning vind en dat kan rustig een uurtje duren.
Ik heb een periode een instructrice gehad die vond dat ik het met ontspanning moest oplossen en daardoor elke keer weer de rust moest zoeken in de stap. Helaas was dat een bijzonder slecht advies, want ze werd hierdoor alleen maar bevestigd in haar gedrag en maakte zich steeds stugger en langer.
Ik raad je wel aan les te nemen als je dat nog niet hebt. Ik heb 1x een heel duur lesje van HP minderhoud meegepikt. Het was een rib uit mijn lijf maar een echte eye opener, de blaren stonden op mijn handen door haar getrek (Let wel: HAAR getrek, ik heb mijn handen alleen maar stil gehouden en gewacht tot ze vanzelf stopte met trekken) en ik was afgepeigert van het gedrijf terwijl dit toch een heel voorwaards, ietwat heet paard is. Daarna ging het met sprongen vooruit en heb ik een instructeur gezocht die hier goed bij aansloot.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-02-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 14:25

Oke harstikke bedankt .. ik merk zelf ook dat als ik niet aan de teugels trek zegmaar ( ja dat deed ik omdat ze anders echt niet naar beneden gaat, nu doe ik het soms even wat druk en dan laat ik bijna meteen los) maar dat zeiden mijn instructrices ook je moet bij dit paard eerst gewoon druk geven en vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel rijden maar daarbij wel veel druk op je teugels en uiteindelijk moet ze loslaten en ze moet het ook prettig leren vinden om te loslaten dus het duurt wel even en dat snap ik ook wel, maar het duurt nu al anderhalf jaar ofzo en elke keer is er weer wat zoals kreupel of wat dan ook en dan kunnen we weer helemaal vanaf het begin beginnen. Beetje frustrerend.

Maarja ik zit nu zo weinig mogelijk aan de teugels want daarvan gaat ze alleen maar hangen en al helelmaal niet ontspannen dus ik zal dan nog wel een tijdje doorgaan met overgangen etc.

bedankt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:32

zie mijn edit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:54

hubba schreef:
maar het duurt nu al anderhalf jaar ofzo en elke keer is er weer wat zoals kreupel of wat dan ook en dan kunnen we weer helemaal vanaf het begin beginnen. Beetje frustrerend.

Maarja ik zit nu zo weinig mogelijk aan de teugels want daarvan gaat ze alleen maar hangen en al helelmaal niet ontspannen dus ik zal dan nog wel een tijdje doorgaan met overgangen etc.

Wat voor kreupelheid? Mijn paardje was namelijk voor de touwtrekwedstrijd ook om de haveklap kreupel. Toen ik haar 'dwong' om de rug te gebruiken begon ze ineens veel mooier te worden, werd ook minder lomp, struikelde niet meer en werd veel behendiger. De kreupelheidjes (kogelverreking e.d) waren toen ook over omdat die overwegend veroorzaakt bleken te worden door verkeerd ruggebruik in het weiland en tijdens het loslopen. Hierdoor struikelde ze als het ware over haar eigen poten.
Ze is nu een jaar geleden ernstig geblesseerd geraakt door een trap van een ander en ik was vreselijk bang dat ze weer in verkeerd ruggebruik terug zou vallen. Eesrt leek dat ook te gaan gebeuren en was zo ineens weer op 3 benen kreupel, maar blijkbaar heeft ze er toch iets van geleerd, want toen ik haar de laatste keer door de bak zag dansen met een mooi gewelfde hals en soepele rug was ik echte even in de wolken.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:43

nou ze was niet kreupel maar liep onregelmatig een hele tijd.. maar jij zegt ergens in je verhaal dat iemand zei van je moet werken uit ontspanninge maar dat je paard dan alleen maar stijver werd en zich langer maakte .. dat heb ik dus ook .. als ik haar laat ontspannen dan wil ze dat dus alleen als ze zich lang mag maken dus als ik dan mijn teugels korter pak dan wil ze gewoon niet omlaag behalve als ik dus mijn armen naar voren steek of ik moet haar echt in de krul trekken maar dan word het echt zon rechte hals en helmaal niet ontspannen dus dat doe ik ook niet, word ik alleen maar gedrustreerd van omdat zij daar alleen maar van gaat hangen enzo. Ik ben overgestapt naar een andere instructrice omdat ik er eentje wou die van aanpakken weet alleen die is laatst gestopt omdat ze hogerop kwam in haar andere baan. Zij was ook heel goed maar dat was niet uit ontspanning eigenijk .. je moest zegmaar je teugels erbij pakken en dan eigenlijk ja heel veel druk geven maar wel je handen stilhouden ( ze gooide dan dus echt haar kop in de lucht) en dan vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel drijven( dat kan ik dus niet zo goed) en dan als zij erop ging liet ze binnen 1 minuut los en liep ze echt zoo mooi! echt een z paard gewoon. Maar ik heb die kracht voor net dat laatste stukje dat ze moet loslaten niet.. en ik vind het ook maar een rare manier eigenlijk. Ik heb er laatst iemand van stal opgezet die nu z2 rijd met een heel moeilijk paard en die deed het precies hetzelfde ( dus ook met heel veel druk tot ze losliet). Maar bij hun is dat binnen 5 minuten klaar en loopt ze echt als een prachtpaard ze ziet er dan ook hee anders uit zo mooi. Maar mij lukt net dat laatste stukje dus niet en ik zit ik de hele tijd met een gespannen paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:42

Dat laatste stukje zit 'm waarschijnlijk in je manier van zitten (ontspannen met je been eraan toch voldoende weerstand kunnen bieden om niet voorover te gaan zitten) en dat is moeilijk te leren, daar heb je toch echt goede instructie voor nodig. Jammer dat die eerste weggegaan is. Hopelijk valt het kwartje binnenkort een keer. Zodra jij (en je paard) het trucje doorhebt wordt het steeds makkelijker en voor je het weet is ie super los aan de voorkant. Dat blijkt ook wel uit het feit dat je instructeurs het wel voor elkeer krijgen.
Je hebt het over genoeg kracht. Ik ben ook niet sterk en dat is ook niet nodig, je hoeft alleen maar te begrenzen en alhoewel dat behoorlijk heftig kan worden in je handen, heb je er ook niet echt kracht bij nodig zolang je maar stevig en rechtop in je zadel zit. Het laatste wat je moet doen in gefrustreerd raken. Je moet gewoon stoicijns blijven doorwerken zonder je ergens wat van aan te trekken (ook al staat er een batterij mensen te kijken die zeggen dat het er niet uit ziet).

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 22:17

Sizzle schreef:
Dat laatste stukje zit 'm waarschijnlijk in je manier van zitten (ontspannen met je been eraan toch voldoende weerstand kunnen bieden om niet voorover te gaan zitten) en dat is moeilijk te leren, daar heb je toch echt goede instructie voor nodig. Jammer dat die eerste weggegaan is. Hopelijk valt het kwartje binnenkort een keer. Zodra jij (en je paard) het trucje doorhebt wordt het steeds makkelijker en voor je het weet is ie super los aan de voorkant. Dat blijkt ook wel uit het feit dat je instructeurs het wel voor elkeer krijgen.
Je hebt het over genoeg kracht. Ik ben ook niet sterk en dat is ook niet nodig, je hoeft alleen maar te begrenzen en alhoewel dat behoorlijk heftig kan worden in je handen, heb je er ook niet echt kracht bij nodig zolang je maar stevig en rechtop in je zadel zit. Het laatste wat je moet doen in gefrustreerd raken. Je moet gewoon stoicijns blijven doorwerken zonder je ergens wat van aan te trekken (ook al staat er een batterij mensen te kijken die zeggen dat het er niet uit ziet).

ja ik heb een zadel gekregen bij dit paard zegmaar en dit is een dressuurzadel maar ik heb er echt totaal geen steun aan( heb echt het gevoel dat veelzeidigheid nog beter is ofzo) ik zit er helemaal niet in dat zeiden mijn instructrices ookal. Dus misschien moet ik dan toch maar een ander zadel aanschaffen want waarschijnlijkkan ik dan zelf ook stukken beter ontspannen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:19

een goed zadel kan zeker helpen. Denk dan wel aan de duurdere zadels, passier, euroriding of KN. Een goede zadelpasser die aan huis komt kan heel goed zien of een zadel bij jullie past.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:23

hmm zon dure kan ik alleen niet betalen .. kan een knight rider ( kolonel = diepe zit) er dan ook mee door misschien? het is eentje waarin je best opgesloten zit en ik wil deze binnekort gaan passen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:37

Tweede hands zoeken. Die goede merken gaan rustig 30 jaar mee, dus zoek er gewoon 1 van een jaar of 5-10 oud.
Of een opgesloten zit goed is moet je zelf testen. Ik vind het afschuwelijk omdat je in een positie gewongen wordt waar je maar net precies in moet kunen passen. Doe je je beugels een dagje wat korter dan zit het al niet lekker meer.
Mijn advies: laat een echte zadelpasser komen die ook in tweede hands zadels handelt. Die kunnen vaak ook heel goed beoordelen of een paard beperkt wordt door het zadel. Zo vond ik de passier bijvoorbeeld wel fijn maar de passer merkte op dat mijn paard daardoor minder ruim liep vanuit de schouder. Met mijn euroriding heeft ze die vrijheid wel.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 17:42

ja je hebt gelijk een tijd geleden zou ik dat al doen een ruitersportzaak laten komen ( wel eentje die echt verstand van zadels had) maar dat ging niet door. Ik hoor wel heel veel goede reacties over de kolonel dus ik denk dat als hij goed past ik hem een paar dagen probeer en anders zoek ik wel weer verder

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:58

Sizzle schreef:
Bekend probleem. Mijn enige goede oplossing was, veel voorwaards rijden en weinig rommelen. Met voorwaards bedoel ik niet hard, maar ruim, maar blijf er aan rijden ook al heb je het gevoel dat je al 10 rondjes in middendraf zit. Handen op 1 plek houden (maar wel gevoel houden uiteraard) en daar tegenaan blijven rijden. In het ernstigste geval heb ik een keer een hele les flink gegallopeerd voordat ze zich eindelijk liet ontspannen en waren mijn armen van rubber de rest van de week. Het effect is dan ook wel direct gigantisch en na zo'n gevechtje gaat het weer weken soepeltjes en relaxed. Ik ken trouwens meer Uniform nakomelingen die graag een wedstrijdje touwtrekken doen.
Balkjes lopen op de volte kan ook helpen. Ik heb ook een periode gehad dat ze alleen als een paashaas wilde stuiteren, ook daar was de remedi: rustig blijven, mooi rechtop blijven zitten, handen stil en op 1 plek en net zo lang bij blijven drijven tot je ontspanning vind en dat kan rustig een uurtje duren.
Ik heb een periode een instructrice gehad die vond dat ik het met ontspanning moest oplossen en daardoor elke keer weer de rust moest zoeken in de stap. Helaas was dat een bijzonder slecht advies, want ze werd hierdoor alleen maar bevestigd in haar gedrag en maakte zich steeds stugger en langer.
Ik raad je wel aan les te nemen als je dat nog niet hebt. Ik heb 1x een heel duur lesje van HP minderhoud meegepikt. Het was een rib uit mijn lijf maar een echte eye opener, de blaren stonden op mijn handen door haar getrek (Let wel: HAAR getrek, ik heb mijn handen alleen maar stil gehouden en gewacht tot ze vanzelf stopte met trekken) en ik was afgepeigert van het gedrijf terwijl dit toch een heel voorwaards, ietwat heet paard is. Daarna ging het met sprongen vooruit en heb ik een instructeur gezocht die hier goed bij aansloot.

Ik had het ook en ik heb hetzelfde gedaan!

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 22:09

Sizzle schreef:

Ik heb echt het gevoel dat jij hetzelfde had, want in mijn achterhoofd wist ik ook wel dat dat met sterk zijn er niet mee te maken had, maar ik moet juist doorhebben hoe ik het moet doen en indd stevig zitten. Ik herken ook heel erg dat je ergens zei: Ik moest van een instructrice telkens de ontspanning in stap opzoeken maar dan werd ze alleen maar bevestigd in haar gedrag en maakte ze zich alleen maar heel lang. Ik weet echt bijna zeker dat dit hetzelfde is. Dus ik ga er hard aan werken en ik kan nu weer naar instructrices opzoek( mede eigenaar van mijn paard was op vakantie vandaar).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:02

Als je de beschikking hebt over vervoer kan het de moeite waard zijn om te zoeken tussen de top ruiters/instructeurs. Die zijn wel erg duur, maar dan ga je gewoon minder vaak (1 of 2x per maand ipv iedere week). Ik had daar 100x meer aan dan alle basis instructeurs bij elkaar.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:34

Dat is ook echt zo,en als je bij zo'n instructeur lest,krijg je ook huiswerk mee.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 19:32

dat ga ik zeker een keer doen!