Meerdere ruiters op 1 pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Meerdere ruiters op 1 pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:39

Zijn jullie van mening dat dit kan of vinden jullie het nix ?
Ben benieuwd naar de mening van andere mensen.

Ik heb nu 3 meisjes die komen om te verzorgen. Zij rijden ieder 1 dag in de week op Soraya. Ze rijden 3 , 5 en 8 jaar geloof ik. (manege)
Zelf rijd ik dr af en toe ook nog. En soms een vriendin van mij die er af en toe eens oprijd. En dan heb ik nog het dochtertje van een andere vriendin die er af en toe ook graag op wil ( 7 jaar)
Zijn jullie van mening dat dit kan , Of zouden jullie dit teveel vinden. Ik , die vriendin en het dochtertje van vriendin rijden zomaar af en toe erop

Silence

Re: Meerdere ruiters op 1 pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:41

Ik vind het wel heel erg veel eigenlijk.
Zeker ook gekeken naar het verschil in rij-ervaring.
Lijkt me nogal verwarrend voor het paardje, telkens iemand anders, op een andere manier.

Is niet voor niks dat manegepaardjes zo opknappen als ze een eigenaar krijgen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:41

waarom zou dat niet kunnen ? een manege pony heeft bijna altijd verschillende ruiters op zijn rug Tong uitsteken
als iedereen gewoon een beetje dezelfde manier van rijden heeft zie ik het probleem er niet van in Lachen

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:44

als je het verdeelt in de week is het toch niet zo erg ?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:45

Als het geen jong paardje meer is dat nog heel erg bevestigd moet worden zou ik er geen probleem in zien. Met mijn fjord van 5 doe ik het ook hoor. Ik rijd hem zelf, ik heb al een jaar een vaste bijrijdster op de maandag en mijn zusje doet hem ook regelmatig (1-3 keer in de week, afhankelijk van hoe druk ik het heb). Bij mij levert het echt geen problemen op.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:48

Als ze een beetje dezelfde rijstijl hebben?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:48

Het kan gemakkelijk. Pas op hoger niveau zou je er wat last van kunnen hebben. Maar als ze allemaal een beetje recreatief rijden kan het echt makkelijk.
Mijn Z-pony heeft ook meerdere amazones. Dus waarom niet?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:49

Heb ze nu alle 3 een keer zien rijden. En ze rijden ongeveer het zelfde. Het ene meisje wat voorzichtiger , Maar dat gaat ook super. Zitten netjes en zitten niet in dr mond oid en proberen dr gewoon lekker ontspannen te rijden. Zover dat ik nu heb gezien.
Ze gaan van een vriendin van mij les krijgen omstebeurt in het weekend.

Meisje van 7 die rijd natuurlijk anders maar wat ik zo zie vinden ze het alle 2 leuk Haha!

De pony is nu 14 , Doet al een tijdje erg weinig dus ze moeten het rustig opbouwen. Dit weten ze ook. Ze wordt dan op Dinsdag , Donderdag en Zondag gereden door hun.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:51

Ik houd een grens van 3 per paard aan en een zelfde rijstijl. Het is gewoon niet eerlijk tegenover je paard om zo vaak te moeten aanpassen.
Mijn jonge paard ( wordt 5, afgelopen zomer ingereden) is 2 toch wel de max. En nog steeds, zelfde rijstijl en vooral, communiceren. Wat ging er goed, waar zit ze vast, hoe en wat.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:52

Het hangt helemaal van het paard af, en dat is moeilijk te zien op een pc. Het ene paard maalt er helemaal niet om. Billy (de haf uit profiel) die reden we met 4 man, maakte het beest niets uit. Mijn paard nu, daarvan merk ik wel heel sterk wanneer een ander als mijn medemaatje hem heeft gereden. Tis net wat voor karakter je paard heeft.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:06

Citaat:
een manege pony heeft bijna altijd verschillende ruiters op zijn rug

Ja, daarop zei ik al, let eens op de verandering en opknapping als zo´n pony een vaste eigenaar krijgt.
Zegt voor mij wel een beetje genoeg.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:08

Ik zal het liever bij 1 houden, maar goed, ieder moet doen wat ie zelf wil.
3 vind ik wel erg veel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:11

Ik denk dat het paardafhankelijk is.
Denk dat de meesten niet meer doen dan een beetje hobbelen en dan zal het echt geen kwaad kunnen.

Je merkt wel of het paard er problemen mee heeft? Ik ken paarden die daar absoluut niets op tegen zouden hebben en paarden die accuut zuur en scheef zouden worden... Kun je zelf denk ik het beste beoordelen..

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 22:17

Normaal is ze niet echt makkelijk met meerdere ruiter op dr. Tenminste als ze echt wat van dr vragen wat ze moeilijk vind. Maar heb het idee dat ze dit wel leuk vind. Ze is verder gewoon vrolijk etc. Met de tijd zal het misschien een vaste ruiter worden als de andere 2 goed ingereden zijn.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:18

Silence schreef:
Ik vind het wel heel erg veel eigenlijk.
Zeker ook gekeken naar het verschil in rij-ervaring.
Lijkt me nogal verwarrend voor het paardje, telkens iemand anders, op een andere manier.

Is niet voor niks dat manegepaardjes zo opknappen als ze een eigenaar krijgen.

Helemaal mee eens!!

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:33

Het is best veel ja voor je pony.
Het is niet dat hij/zij het niet aan kan ofzo maar het is gewoon beter voor een paardje om gewoon 1 of twee ruiters te hebben.
Ook vanwege dat ie weet wat hij wel en niet mag. een ander is daar makkelijker in dan de ander.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:49

best veel. maar het is maar wat jij van de pony verlangt, wil je dat deze met iedereen braaf rondsjokt of streef je toch naar een hoger nivo? in dat geval zou 2 al veel zijn

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:06

Ik denk dat het ook wel ligt aan hun rijstijl, als het totaal verschillend is zou ik het zowieso niet doen. Dat maakt het verwarrend voor het paard.
Verder als je wedstrijdambities hebt zou ik het persoonlijk niet doen, omdat ik wil dat mijn paard op mijn hulpen reageerd.
Rijden ze gewoon rustig en wat buitenritjes zie ik het probleem niet zo Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 10:27

Ze rijden haar gewoon in de wei , Ben verder niet meer van plan om nog met haar te gaan starten oid. Het gaat er meer gewoon om dat ze wat in beweging blijft en aandacht heeft etc.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:28

Als ze het goed verdelen over de week kan het volgens mij prima hoor. Zolang ze er maar niet met zn alle tegelijk op gaan zitten Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:37

ik denk dat als je een echte hechte band wil met je paard, dat hij echt op jou geconcentreerd is etc. dat je dan niet met heel veel mensen steeds moet afwisselen. indi gaat ook zeker niet zomaar iemand anders op, en als er al iemand op gaat ben ik er bij...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:15

XxSultanxX schreef:
waarom zou dat niet kunnen ? een manege pony heeft bijna altijd verschillende ruiters op zijn rug Tong uitsteken
als iedereen gewoon een beetje dezelfde manier van rijden heeft zie ik het probleem er niet van in Lachen

Nee, maar de meeste manegepaarden zijn dan ook geen voorbeelden van fijn lopende, losse, goed voor het been en goed aan de hand zijnde paarden.
En zoals hierboven gezegd, er zijn veel manegepaarden, die opknappen als ze EINDELIJK eens elke keer duidelijkheid hebben over wat ze moeten omdat er maar 1 iemand op rijdt.

Ik vind 3 in de week + nog een 3 af en toe wel te veel. Maar het is lastig te oordelen, omdat ik niet weet hoe zij allemaal rijden. Het is belangrijk dat ze dezelfde basis vragen en op dezelfde wijze rijden.
Het zou kunnen (niet ideaal), maar dan zou ik ze sowieso een tijdje samen laten komen, zodat ze met elkaar kunnen overleggen (en jij er dan ook bij) hoe een ieder rijdt. Daarnaast lijkt het me verstandig dat ze alle 3 een aantal keer les krijgen van een instructrice waar jij over te spreken bent, zodat de pony door iedereen op eenzelfde wijze wordt gereden en er ook buiten het rijden bekend is wat hij van iedereen wel en niet mag en dat op elkaar af te stemmen.

Ookal gaat het je alleen om de beweging, dan is het nog steeds belangrijk dat het paard op een verantwoorde wijze wordt gereden. Ik wil niet zeggen dat het niet gebeurd, maar een goede dressuurbasis spaart je paard.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:22

Het ligt aan de leeftijd en ervaring van het paard. Als jullie allemaal bij dezelfde instructeur/trice lessen, lijkt het mij minder een probleem, al blijft het niet echt ideaal.

Jessygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:39

Ik ben het hier ook niet mee eens, iedereen heeft toch een andere rijstijl..

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:43

het is afhankelijk van je pony. Als je zelf ziet dat alles goed gaat, je pony happy blijft en je ruitertjes happy blijven zou ik zeggen waarom niet? Maar als er teveel verschil zit in rijstijl dan zou ik er een punt achter zetten