Friese Odina (Onne) voor het eerst met mij @ work ohz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_ViolaineHW_

Friese Odina (Onne) voor het eerst met mij @ work ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:38

hallo,

2 en een halve week geleden ging Odina (Onne) naar dhr. Minkema om beleerd te worden onder het zadel. we hadden verwacht dat het 4 weken zou duren voordat ze terug zou komen, maar omdat ze zo braaf is (gewoon ontzettend lief) is ze gewent aan een ruiter op haar rug en kon ze vandaag weer mee terug naar huis. maar voor het zover was mocht ik haar eerst uitproberen. nadat dhr. Minkema haar voor gereden had mocht ik erop. dit was erg leuk ik heb veel tips gekregen om odina goed door te trainen ze moet natuurlijk alles nog leren. ze ziet alles en schrikt daar ook van maar niet zo erg dat ze meteen weg is. even hand sluiten en ze is er weer. met de galop schoot ze wel een keer weg en een bokje maar dat kwam omdat ik haar wat tegen hield in de beweging en dat was ze niet gewent. de tweede keer galop ging veel beter toen zat ik meer in de verlichte zit. nou genoeg gekletst hier zijn de foto's van mij voor het eerst op Odina

Afbeelding
deze foto is aan het eind gemaakt. even poseren.

Afbeelding
onthoofd

Afbeelding
been geven vind ze helemaal niet erg.

Afbeelding
Odina heeft een mooi exterieur en een lange hals deze kropt ze nu nog erg op het is de bedoeling naar rond en laag te werken. voorwaarts neerwaarts

Afbeelding
hij is wat klein maar vond het wel een mooie foto.

Afbeelding
na de galop was het zadel scheef gezakt. door dat ik teveel in 1 beugel hing de andere voet was uit de beugel gegaan.

Afbeelding

Roos heeft de foto's gemaakt BEDANKT Knipoog

ze staat nu weer lekker thuis, ik ga morgen gelijk weer op haar rijden, heb er nu al zin in.
ben zooooo trots op d'r Haha! Haha! Haha!

Groetjes Haha!

ps: tips kan ik altijd gebruiken een leuk berichtje achter laten mag altijd.

Aline_17

Re: Friese Odina (Onne) voor het eerst met mij @ work ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:43

Wat leuk dat ze zo braaf is! Het is een leuk paard ook.
Let wel op je hakken, ik vind dat je die soms wel wat te ver uitdrukt!
Succes

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:56

Aline_17 schreef:
Wat leuk dat ze zo braaf is! Het is een leuk paard ook.
Let wel op je hakken, ik vind dat je die soms wel wat te ver uitdrukt!
Succes

hey ja je hebt gelijk dat was me zelf nog niet eens opgevallen bedankt voor de tip Knipoog

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:01

ziet er leuk uit voor zo'n beginnend paardje! wij hebben ook een fries op stal (we hebben zowat alleen maar friezen op stal, een paar andere die we door verkopen) die zich heel erg opkropt in de nek. die was al een tijdje niet gereden, 2 jaar geleden beleerd en nu pas weer echt beginne. best moeilijk dus.

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 08:00

emjam schreef:
ziet er leuk uit voor zo'n beginnend paardje! wij hebben ook een fries op stal (we hebben zowat alleen maar friezen op stal, een paar andere die we door verkopen) die zich heel erg opkropt in de nek. die was al een tijdje niet gereden, 2 jaar geleden beleerd en nu pas weer echt beginne. best moeilijk dus.

ja ik denk zelf ook dat die hals niet echt het makkelijkste stukje gaat worden

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:01

Heej,
Ik snap alleen niet als je zegt veel voorwaarts neerwaarts rijden dat ik geen foto met een poging tot zie, alleen maar zogenaamde opgerichte/opgekropte fotos

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:30

Dat vwnw rijden is in het begin erg moeilijk, dit was de eerste keer dat je erop zat! Plaats over een maandje nog maar eens een paar foto's, ik denk dat we dan duidelijk verschil kunnen zien! Wen eerst maar eens aan je hele mooie paardje!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:15

He Hinke dit is bij Sybren of niet.
Tja moeilijk wat te zeggen voor een paard wat net zadelmak is en waar je voor de eerste keer opzit.
zoals eerder gezegt, denk om je hakken maar dit zal mede te maken hebben dat ze het been nog niet echt kent.
De hals wat meer op lengte zien te krijgen en dan gaat het helemaal goed komen. En heb je weer een nieuwe troef voor de wedstrijden.

@Charlotte: dit paard is nog maar 2 weken onder het zadel, paard zal hooguit wat stuur en rem hebben en TS zit er voor het eerst op. Ze geeft ook aan voorwaarts-neerwaarts te gaan werken.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:52

Ik vind het erg gespannen uitzien. Vooral een jong paard wat net zadelmak is, vind ik persoonlijk dat ze toch echt losser moet laten zodat het paard zelf ook naar het bit gaat zoeken. Wat betrefd de 4de foto, als je mij vraag trek je haar daar in de krul. Er staat behoorlijk veel spanning op de teugel. Dus oefene oefenen, neem een goede intructeur die jou EN je paard in de juiste richting helpen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:56

Ik zou goede begeleiding hierbij zoeken, dat maakt het voor jezelf alleen maar makkelijker. Haha!
Verder ziet het er wel leuk uit, maar probeer zelf van voor wat losser te laten, en eerst proberen om haar neus naar de grond te rijden. Zo ben ik eigenlijk met mijn merrie begonnen. Ook nadat ik eerst veel te veel vast/tegenhield. Probeer dit te voorkomen, want later krijg je daar problemen mee. Laat haar van voor lekker los, en probeer eerst goed op je zit te rijden, ontspanning te krijgen en van achter naar voor te rijden. Daarna komt de nageeflijkheid vanzelf. Ben erg benieuwd hoe het over een maandje gaat. Het is natuurlijk de eerste keer.

Succes ermee!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:03

hmmm vind het geen fijn beeld als ik zo eerlijk mag zijn. Geeft dit paard meer ruimte zodat hij ook meer kans krijgt over zn rug te gaan lopen. Zo leer je een paard naar mijn idee niet voorwaarts neerwaarts, vooral niet als die nog zo onervaren is. Voorwaarts is komt voorop en daarna pas neerwaarts... Vind dat het paardje zo veel te opgekropt loopt..

Maarja heel veel succes er nog mee!

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:44

Charlottte schreef:
Heej,
Ik snap alleen niet als je zegt veel voorwaarts neerwaarts rijden dat ik geen foto met een poging tot zie, alleen maar zogenaamde opgerichte/opgekropte fotos

dit klopt heb alleen even op d'r gereden om haar aan te voelen of ze goed genoeg was om mee te kunnen naar huis. die voor waarts neewaart lukte zo nu en dan al alleen nog geen foto's Knipoog

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:48

Roos_s schreef:
hmmm vind het geen fijn beeld als ik zo eerlijk mag zijn. Geeft dit paard meer ruimte zodat hij ook meer kans krijgt over zn rug te gaan lopen. Zo leer je een paard naar mijn idee niet voorwaarts neerwaarts, vooral niet als die nog zo onervaren is. Voorwaarts is komt voorop en daarna pas neerwaarts... Vind dat het paardje zo veel te opgekropt loopt..

Maarja heel veel succes er nog mee!

oOoKellyoOo schreef:
Ik vind het erg gespannen uitzien. Vooral een jong paard wat net zadelmak is, vind ik persoonlijk dat ze toch echt losser moet laten zodat het paard zelf ook naar het bit gaat zoeken. Wat betrefd de 4de foto, als je mij vraag trek je haar daar in de krul. Er staat behoorlijk veel spanning op de teugel. Dus oefene oefenen, neem een goede intructeur die jou EN je paard in de juiste richting helpen.
Boertjes schreef:
Ik zou goede begeleiding hierbij zoeken, dat maakt het voor jezelf alleen maar makkelijker. Haha!
Verder ziet het er wel leuk uit, maar probeer zelf van voor wat losser te laten, en eerst proberen om haar neus naar de grond te rijden. Zo ben ik eigenlijk met mijn merrie begonnen. Ook nadat ik eerst veel te veel vast/tegenhield. Probeer dit te voorkomen, want later krijg je daar problemen mee. Laat haar van voor lekker los, en probeer eerst goed op je zit te rijden, ontspanning te krijgen en van achter naar voor te rijden. Daarna komt de nageeflijkheid vanzelf. Ben erg benieuwd hoe het over een maandje gaat. Het is natuurlijk de eerste keer.

Succes ermee!

van de gene die haar beleerd heeft kreeg ik de tip goed contact te houden als ik dit doe krult ze meer op het is niet zo dat ik aan de teugels trek dit kan zo lijken maar is niet zo. ik heb goede begeleiding en zit er zelf niet overin dat ik haar niet goed zou gaan rijden. maar wel bedankt voor de tips. zal er zeker aan werken.

en zal zeker over een maandje weer foto's maken dan zal het er vast heel anders uit zien

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:49

Ik weet niet hoe lang je erop zit tijdens een rit en ik kan me je enthousiasme goed voorstellen om morgen weer en daarop weer enzovoorts te willen rijden, maar hou in het oog dat dat nog heel belastend voor je paard is... Ik weet niet hoe oud ze al is, maar ook dat speelt een grote rol in de mate van belasting. Wel een leuk ding!

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:51

he minke
dit is indd bij sybren, dit leek ons een van de betere personen voor het beleren van paarden, en het gaat ook erg goed.

@ Janna_en_ik zal er zeker om denken dat ze nog niet te overdreven veel gereden gaat worden, (hoewel ik dit indd wel zou willen) hahah

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:55

Ik weet hoe moeilijk het is om je prachtige fries te laten staan. heb er ook genoeg in de stal staan.
Contact houden wil niet zeggen dat je de teugels strak moet houden.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:04

oOoKellyoOo schreef:
Ik weet hoe moeilijk het is om je prachtige fries te laten staan. heb er ook genoeg in de stal staan.

Bij ons staat er een die dit voorjaar 3 wordt en ik wil zoooo graag maar probeer het allemaal nog maar uit te stellen... niet overhaasten. Dus ik voel met je mee, met het verschil dat jij er inmiddels al op kan Clown

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:50

poison1 schreef:
he minke
dit is indd bij sybren, dit leek ons een van de betere personen voor het beleren van paarden, en het gaat ook erg goed.

hij is er inderdaad wel geschikt voor. als er iemand is met veel ervaring met friezen dan is hij het wel.

@Janna_en_ik: ik ben van mening dat je beter iedere dag even 10 minuten er op kan zitten dan eens in de zoveel dagen een half uur achter elkaar. Dat vind ik een grotere belasting.

Over het algemeen kroppen 9 van de 10 friezen zich graag op. En is het vaak een struikelpunt om ze op lengte te houden. Dus dat deze dat ook doet is een logische zaak als ze nog maar net zadelmak is.

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:29

oOoKellyoOo schreef:

moet je over een maandje maar es weer kijken. ze kropt zich op ik houdt contact meer niet (ik houdt de teugels niet zo strak dat ze daardoor opkropt.)

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:30

heb gister weer even gereden thuis dit ging echt super goed. veel ontspannender dan daar. kan je zien wat thuis met zo'n paardje doen (ze kon ook nog niet gewent zijn daar ze is er maar 2 en een halve week geweest) wel erg fijn. en al heel wat mooie momenten gehad.......

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:31

OKe dan. Geef me maar een sein als je weer nieuwe fotos heb.
Een van mijn hengsten kan het niet hebben zodraa ik de teugel meer contact heb. Bij hem moet het contact te minimaal zijn dat is net wat te slap. Maar hij functioneerd er super op, probeer wel nu van de te slappen teugel af te komen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:33

Misschien voelt ze zich ook meer thuis bij jou minder stressige sfeer

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:37

Het ziet er nogal gespannen uit. en op een paar foto's loopt ie veel te diep.

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 18:47

klopt dat het er gespannen uitziet thuis is het alweer heel anders