tijdens buiten rit te sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

tijdens buiten rit te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 19:52

wij hebben een probleempje met de pony van mijn nichtje, deze maakt zich tijdens de galop in en buiten rit erg sterk en is voor haar dan niet meer te houden. tijdens de draf en stap is er niets aan de hand ze draaft rustig mee, alleen zodra we een stukje willen galloperen hoor ik me nichtje vaak roepen dat we moeten stoppen omdat ze hem niet kan houden. de pony loopt ons dan vaak voorbij en loopt van de groep weg
in de bak heeft ze hier geen last van.
het is een 15 jarge pony die altijd in de cros heeft gelopen, verder een goudeerlijk karakter.

maar het is dus wel een probleem dat ze hem niet houden kan, en het is ook niet zo dat ik er ff op kan ga zitten de pony is niet zo groot.
is er misschien iets waardoor het voor haar mogelijk is de pony op die momenten net even wat beter bij haar te kunnen houden?

8nnemiek

Re: tijdens buiten rit te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:17

Ik vind dat je de oplossing beter niet in een strenger bit kan zoeken, maar beter in het luisteren van het paard, consequent zijn, nee is nee, en leren om ook in galop te blijven luisteren.
Hoe je dit het beste kan aanpakken ligt oa aan de pony en aan je nichtje. Kan zij erg goed rijden, kan ze consequent zijn? Veel kinderen hebben daar wel wat moeite mee. Dan zou je zelf eens op de pony kunnen buitenrijden.
Probeer naast de teugelhulpen en de zit ook andere hulpen uit die misschien wat beter doorkomen, zoals de stem. "Hoooo, ruuuuustig.." bijvoorbeeld.

Verder, wat wij op de manege vroeger deden, is dit soort pony's achter een heel brave pony zetten, en dan de pony gewoon achter de kont van de brave pony houden, dan kan hij er in ieder geval niet langsdoor.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:23

we zijn niet op zoek naar een strenger bit, ze moet in de bak wel gewoon kunnen rijden zonder poespas. en me nichtje is nog jong, ze rijd voor haar plezier en is dus geen z ruiter. te moeilijke dingen zijn dus ook niet zo 123 voor haar weggelegd. zoals ik al aangaf kan ik er niet op gaan zitten, ik ben er te groot voor.
en we hebben geen manege paarden, ik ben bang dat als ze hem achter een ander paard stuurt deze zal trappen. zal ze dat bij die van mij doen dan kan ik het zelfs garanderen

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:57

MysticTinker schreef:
Ik vind dat je de oplossing beter niet in een strenger bit kan zoeken, maar beter in het luisteren van het paard, consequent zijn, nee is nee, en leren om ook in galop te blijven luisteren.
Hoe je dit het beste kan aanpakken ligt oa aan de pony en aan je nichtje. Kan zij erg goed rijden, kan ze consequent zijn? Veel kinderen hebben daar wel wat moeite mee. Dan zou je zelf eens op de pony kunnen buitenrijden.
Probeer naast de teugelhulpen en de zit ook andere hulpen uit die misschien wat beter doorkomen, zoals de stem. "Hoooo, ruuuuustig.." bijvoorbeeld.

Verder, wat wij op de manege vroeger deden, is dit soort pony's achter een heel brave pony zetten, en dan de pony gewoon achter de kont van de brave pony houden, dan kan hij er in ieder geval niet langsdoor.

Ik ben mee eens met haar. Laat haar pony achter een brave pony galopperen en zorg ervoor dat een pad niet te breed is ivm inhalen.

Verder zou het ook helpen om tijdelijk met martigaal gaan rijden.

Geef wat krachtige ophoudingen bij te hard galopperen en roep bijvooorbeeld hooo bij stevige ophouding als hij weer wil inhalen. En probeer ook goed diep in het zadel te zitten.