Scheef paard, maar snappen doe ik het niet helemaal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Scheef paard, maar snappen doe ik het niet helemaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:31

Beetje rare titel, ik zal het uitleggen.

Sinds een maand of 2 ben ik in het bezit van een paard, dat hiervoor jaren in de manegelessen meegelopen. En eigenlijk hebben we al een hele vooruitgang doorgemaakt. Waar hij voorheen rechts je uit het zadel trok en absoluut geen stelling wilde nemen op die hand, kunnen we dat nu gewoon wel en gaan we in stap en in draf netje door de baan. Maar dan!

Rechtsom loopt hij fijn, wil alleen het hoofd nog snel kantelen. Wijken en schouderbinnenwaarts gaan voor het rechterbeen zeer fijn. Linksom loopt hij ook fijn, echter wijken en SB geven hier problemen. Hij zet zich vast en wil de voorhand niet voor zetten. Linksom galopperen gaat tegenwoordig heerlijk, loopt lekker door zijn lijf. Rechtsom galopperen is een drama. Waar hij in stap en draf heerlijk die stelling en buiging aan wil nemen, klapt hij zich in galop het liefst om naar links en zet zich vast.

Het probleem: rechts los paard in stap en draf, in galop zeer veel spanning en vasthoudendheid. Links een paard dat rechtuit goed gaat, wijken en SB in verzet en in galop zeer ontspannen loopt.

Waar komt dit vandaan, en belangrijker, tips and tricks please om hem sterker te maken en daardoor losser.

Overigens heb ik les en ben ik niet zelf aan het aanmodderen met hem.

Feminsky

Re: Scheef paard, maar snappen doe ik het niet helemaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:36

Mmm.lastig hoor, ik heb ook een scheef paard en midden maart komt er een osteopaat langs voor de zekerheid, om te checken of er niet iets lichamelijks fout zit.
misschien een x een fysio/osteopaat v paarden er naar laten kijken? misschien dat daar al tips vandaan kunnen komen? en als daar niks uit komt wellicht met je instructrice overleggen?!
Ik heb nu ook een ander zadel getest en daarmee werd mijn paard ook al stuk beter!
Ik roep maar wat, al je zadel een x laten checken welke nu op je paard ligt ?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:38

Zadel ligt goed, een maand geleden een gloednieuw zadel door de zadelmaker aan laten meten. Dat gaf al enorm veel verbetering. Zat zelf ook al te denken om hem eens naar een masseur te sturen.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:43

ja, altijd lekker Haha! ...ik heb elke maand een masseur/fysio die langskomt...gewoon om alles los te maken en evt problemen met de spieren op tijd op te merken.
ik heb dit paard ook nog niet zo lang, en fysio is toch net weer iets anders als osteopaat(zo is mij verteld)...dus ik ben ook benieuwd wat de osteopaat straks zegt.
fysio voelt wel spieren achter de kaken en bovenste nekwervels dat daar het vast zit, maar rugbespiering voelt ze geen problemen...

mooi dat jeeen zadel hebt laten aanmeten, soms doen mensen dat niet(fout heb ik pas nog gemaakt en nu zit is dus met een zadel in de kast Blauw oog Bloos! en op zoek naar its anders maar dat terzijde) en komen er ook problemen van.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:04

ik heb net zo'n paard,de osteopaat van mij komt donderdag weer checken

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:16

Vind het een beetje vaag klinken. Naar welke kant wil je paard het beste stelling en buiging aannemen? Het scheef zijn heeft ook met de achterbenen te maken. Het ene achterbeen stuwt meer en het andere draagt meer.
Mijn paard was uitgesproken rechtsgebogen. Dus makkelijk rechterstelling en buiging aannemen, het liefst daarbij op de volte over het buitenschouder wegvallen. Linksom bijna geen stelling en buiging aan willen nemen, liefst weer buitenstelling willen. Op de volte op het binnenschouder vallen.
Ik doe nu oefeningen als sbw, travers, renvers, appuyeren en werkpirouette in stap om te trainen in lengtebuiging beide zijdes en het trainen van de achterbenen. Wijken is geen oefening om je paard mee recht te richten. Paard gaat al steeds beter en wisselt ook wel wat in buiging.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 10:56

Dat is dus het onderdeel dat ik ook niet snap. De kant waarop hij het loste is in zijn lijf tijdens de stap en draf is contra van de kant waar hij los in is in de galop.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:01

Ik heb dit ook een tijdje gehad! Paard is gekraakt, er zat wat scheef. Vervolgens zat IK nog steeds scheef erop... Mijn zus is fysio, die heeft mij weer rechtgemaakt! Laat je eigen rug/bekken/SI ook even nakijken, dit soort dingen heeft vaak een wisselwerking!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:08

maaikemuis schreef:
Dat is dus het onderdeel dat ik ook niet snap. De kant waarop hij het loste is in zijn lijf tijdens de stap en draf is contra van de kant waar hij los in is in de galop.

en dat is niet raar maar zelfs een heel bekend verschijnsel. In galop doet het buitenachterbeen het meeste werk, itt stap en draf. Kijk maar eens naar de beenzetting in galop. Er is een moment dat alleen het buitenachterbeen op de grond staat, binnenachterbeen draagt altijd samen met het buitenvoorbeen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:07

Het klinkt alsof hij moeite heeft zijn linkerachterbeen onder de massa te zetten.
*edit* Dit kan komen doordat zijn rechterzijde vast zit.
Zelf zou ik eerst een dierfysio of osteopaat het paard laten behandelen. Deze kunnen je tips meegeven. (lange lijnen / longeren / eigen houding idd etc.)
Kijk ook eens op één van de volgende websites:
- http://www.paardenbegrijpen.nl/
- http://www.clerx.nl/jvdpoel/rechtrichten.htm
En met de zoekfunctie kun je ook veel topics over rechtrichten vinden:
Zoals deze: [RT-D] rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 27-02-08 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:11

Bedoel je, dat als je ACHTER je paard gaat staan, dat de kont scheef staat?
Heb je goede begeleiding? Daarmee bedoel ik, instructie, waarbij rechtrichten toegepast word?
Misschien zit ik nu helemaal verkeerd, maar als je paard scheef is dan is dat niet echt goed. Rechtrichten dus!
(Sorry als ik dit verkeerd begrepen heb, en dat het een ander probleem is.?)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 11:16

Jup, rechtrichten is het toverwoord. Is moeilijk, maar we werken er aan. En ik heb idd wel instructie. Ben er inmiddels achter dat het probleem waarschijnlijk in het bekken zit en dat hij moeite heeft met zijn linkerachterbeen. Via pb heb ik een aantal leuke oefeningen meegekregen waar we mee aan het werk kunnen! Maar, moeilijk is het wel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:22

Rechtrichten is de enige oplossing. Ik zou dit zeker niet in je eentje gaan doen als je hier geen ervaring mee hebt.
Ieder paard is van nature net als wij mensen links of rechts. Ook zijn paarden van nature scheef maar door op de juiste manier te trainen kan je een paard dus rechter maken/krijgen waardoor dus de oefeningen die je wilt gaan rijden zowel links als rechtsom makkelijker kunnen worden uitgevoerd door je paard.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 14:54

We hebben les, waar we op dit moment druk bezig zijn om hem vooral sterker en recht te krijgen. Tot dusver heeft dat voor de linkergalop echt resultaat opgeleverd. Alleen rechtsom in de galop blijft het problematisch (wel al verbeterd, we kunnen nu tenminste de bocht om).

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:56

In iig dus wel resultaat dus!
Zolang je maar blijft door oefenen met het rechtrichten word het "vanzelfsprekend" en kan je vanzelf weer moeilijkere oefeningen aannemen.
Oefenen oefenen en nog eens oefenen! Daar word je paard, en jij beter van. En goed dat je goede instructie heb!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 18:14

Whiehoe! Vandaag een goede dag. Veel binnenhoefslag gereden en ons geconcentreerd op rechte lijnen. Linkergalop was zeer fijn, met heel veel sprong en rechts ging redelijk. Zo trots op mijn kanjer!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:33

Fijn dat je beetje bij beetje toch vooruit merkt! Dan weet je waarvoor het doet en blijf je ook veel gemakkelijke gemotiveerd!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 20:15

Hij houdt het jammer genoeg zelden vast, maar toch. Dit soort dagen maken het wel extra leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:36

Je moet idd veel aan het rechtrichten werken. Blijf eens als je rechtuit gaat lekker 3 meter van de wand af en concentreer je op een punt aan de overkant waar je dan recht opaf probeert te rijden. Dit werkt over het algemeen heel goed. Wij doen dit tijdens de lessen altijd, normaal werken we op de 2 voltes maar als we van die voltes af gaan lopen we nooit dichtbij de wand. Paarden gaan er te veel steun op zoeken, ze moeten op eigen benen blijven lopen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:46

Miss_Montana schreef:
Je moet idd veel aan het rechtrichten werken. Blijf eens als je rechtuit gaat lekker 3 meter van de wand af en concentreer je op een punt aan de overkant waar je dan recht opaf probeert te rijden. Dit werkt over het algemeen heel goed. Wij doen dit tijdens de lessen altijd, normaal werken we op de 2 voltes maar als we van die voltes af gaan lopen we nooit dichtbij de wand. Paarden gaan er te veel steun op zoeken, ze moeten op eigen benen blijven lopen.

Rechtrichten is wat anders dan lijnen rechtuit rijden Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:41

maaikemuis

Re: Scheef paard, maar snappen doe ik het niet helemaal. *update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 20:21

Even een update over hoe het tot nu toe gaat.

We lijken in de lift te zitten, eindelijk. Na een priveles waarbij ik mijn hele manier van rijden heb moeten herzien, oefenen we druk verder en lijkt er verbetering te komen. Ik moet mijn paard meer in de oprichting rijden, hetgeen voor een ex-manegeruiter best lastig is, want dan kom je vaak niet verder als laag/diep/rond. Voor mijn paard is het feit dat hij zijn eigen hals moet gaan dragen een verbetering, want ookal kost het hem moeite, hij lijkt eindelijk lossen te worden van voren en beter zichzelf te gaan dragen van achter.

Wijken gaat tegenwoordig in zowel stap als draf linksom steeds beter, schouderbinnewaarts zit er linksom in stap ook al steeds beter in. Rechtsom galopperen is nog altijd moeilijk, maar rijuur zit er toch wel 1 moment in die galop waarop hij los laat.

Kortom, ik ben trots op mijn vent!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:54

Heb even in je profiel gespiekt, wat een super gaaf dekje heb je onder je zadel liggen op de laatste foto's!!!
Fijn dat je de manier hebt gevonden om uit je dip te komen. Niets is fijner om uiteindelijk resultaat te gaan krijgen na hard werken!
Het is enorm moeilijk om oude gewoontes los te laten, zowel voor jou als je paard! Zolang je maar iemand hebt die daar steeds maar weer op wijst komt dat helemaal goed!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:08

Bedenk dat als het paard links vastzit of niet stelling/buiging naar links aan wilt nemen dat het probleem eigenlijk rechts zit.
Om links in te buigen moet ie rechts strekken/spieren oprekken.
Of hij vind het lastig om meer gewicht op links achter te dragen. Schouder voor/binnenwaarts zijn daar goede oefeningen voor.

Let goed op dat ie niet wegloopt over de buitenschouder bij bv een volte. Neem dan contrastelling.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 07:28

We zijn er inmiddels achter gekomen dat zijn probleem in het linkerbekken zit. Mijn paard is namelijk selectief scheef. In de twee en viertakt gangen wil hij niet buigen op links en in de galop heeft hij dit probleem juist op rechts.

Het scheelt dat we weten waar het aan ligt, nu kunnen we hem sterker gaan maken.