benangelique schreef:ik zou het niet doen. Ze is nog geen 3.
Lekker al een beetje laten wennen aan longe, zadel en hoofdstel kan natuurlijk wel. Erop nog niet, eerst nog wat door laten groeien.
Vind het ook vreemd dat een vee-arts zegt dat het lichamelijk al kan?
Hier ben ik het mee eens.
Ik zal kijken of ik de link nog kan vinden, maar er is een topic waar een link in wordt genoemd waarin je kan zien vanaf welke leeftijd je met paarden zou moeten gaan werken. Het heeft te maken met de groeischijven in de botten.
Wat ik met mijn paard veel heb gedaan vanaf een maand nadat hij hier stond (stond er met 2jr + 8mnd): wandelen! Gewoon heel veel wandelen. Stappen en draven aan de hand, terug, halthouden, noem maar op.
Op deze wijze leer je een paard al een deel van de commando's voor het longeren en ben je samen bezig, waardoor het vertrouwen wordt vergroot. Daarnaast is het voor het jonge paard een stuk minder belastend en ook een stuk minder saai. Nog een bijkomend voordeel: het is nog eens goed voor je eigen conditie ook!
In maart wordt hij 4 en nu pas heb ik er 4 x op gezeten. Hoe langer je wacht, hoe beter het is. Zelf zou ik niet voor 3,5 tot 4 jaar op een paard stappen. Maar: volgens de groeischijven-theorie is zelfs 4 nog te vroeg.