Ik en mijn andalusier aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orban

Ik en mijn andalusier aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:06

Hier wat foto's van mij en men andalusier Esperanto. Es word in mei 8 jaar en is een heel fijn paardje om mee te werken. Hij is heel nuchter en koel in het werk en wil graag voor je werken.

Afbeelding
Wat losrijden, hij mag hier wat meer zakken in de hals.
Afbeelding
Net als bij de vorige foto mag hij wat lager lopen.
Afbeelding
Een gespannen moment in de galop, ik moet ook rechter blijven zitten.
Afbeelding
Spijtig dat het wat ver weg is.
Afbeelding

Afbeelding
Ik moet men handen wat beter rechtop houden.
Afbeelding
Een slangevolte geloof ik.
Afbeelding
Galopje op de lange zijde.

JUSTXME1993

Re: Ik en mijn andalusier aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:32

wat een mooi paard Bloos !veel succes nog verder!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:39

Wat een kwijlpaard ! Haha!
Ziet er echt super uit ! Ja

shadowm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:16

ziet er goed uit! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:30

Het is lastig om een iberisch paard laag te krijgen, zeker met stang- en trens, daar hun natuurlijke houding vrij hoog is en de stang dat bevestigd. Ik vind de oren zo op schofthoogte of wat lager als heel wat.
Alleen doe je wat veel ruiters doen, je probeert het goede voorbeeld te geven (kijk eens naar eigen hals en hoofd in eerste foto). Haha!

De handen lijk je te fixeren, en ook nog eens bijna plat. Het lijkt, en dat is echt lastig te oordelen op foto's hoor, misschien zit ik er naast, dat je geen goede verbinding hebt.
Waar je ze hoog genoeg hebt, zijn ze nog niet rechtop en te ver van je af. Daardoor maak je de zit te licht. Je ellebogen mogen echt bij je zijdes blijven, je handen meer boven de schoft waar het zadel begint of zelfs boven het zadel.
Dit met name op iberische paarden met hun opgerichte hals.
Is deze handhouding (die je toont) is aangeleerd door je instructeur?

Je zit is zwak. Je zit naar voren (licht).

Bedenk dat je alle problemen, ook spanning en wegschieten of wat dan ook, met stevig zit en been, naar voren moet oplossen. Ik heb het over het spanningsmoment. Ik ben daarom eigenlijk wel blij dat je daar niet tevens de teugels korter hebt genomen, wat ik bij teveel ruiters zie. Die gaan op de "ho-ho" , en daarmee krijg je alleen meer spanning.
Wellicht vroeg je een changement, je kijkt weg?

De foto op de "slangevolte", in elke geval in buiging, moet wel net een fase van overgang naar andere buiging zijn, zie het feit dat het binnenbeen naar achteren is en dus buitenbeen wordt, en de handen het paard feitelijk al omstellen. Maar erg jammer dat je dan in de camera besluit te kijken ipv met het omzetten mee te gaan...

Paard komt slecht van de grond. Ik denk toch het gevolg van dat je met te weinig zit en lef rijdt.

Mooie been houding. Ik denk dat je met alleen het veranderen van je arm-hand houding perfect komt te zitten.

Probeer de benen van dat paard van de grond te krijgen, is alles wat ik je mee wil geven. Ik ben er van overtuigd dat het een prettig paard is en alles er goed in zit, maar het lijkt alsof je te voorzichtig rijdt. Of het paard is lui, wat ik me slecht voor kan stellen. Knipoog

Ik noem alleen wat er nog niet perfect is, wat niet wil zeggen dat het niet goed is. Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:45

heej daar is espi,had je wedstrijd tinne??

en hoe is die gegaan??

wat een stoer paard is het toch ook geworden,echt zo veranderd!

ik zocht laatst op you tube op andalusier en kwam wat filmpjes van esperanto tegen,was leuk om te zien Haha!

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 13:10

Lusitana, je hebt helemaal gelijk dat ik te voorzichtig rijd. Tijdens een les durf ik er meer aanzitten maar tijdens een wedstrijd lukt het nog niet. Dit is geheel mijn schuld, ben dan bang dat hij te gespannen gaat worden. En de houding van mijn handen is mij zeker niet zo aangeleerd, zal een kwaaltje zijn dan ik in de loop der jaren ontwikkeld heb denk. Bedant voor je uitleg, vind het heel nuttig.

Femke, als je Es in het echt zou zien zou je hem zeker niet meer herkennen. Die is zoveel veranderd een echte stoere knol geworden. Haha! We hadden inderdaad wedstrijd, de jury was het helaas niet eens met mijn gevoel en waren men punten niet denderend.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:35

Het grappige is dat de spanning juist ontstaat doordat je voorzichtig bent. Gewoon gáán. Het geeft niks als een paard een keertje naar voren schiet, dat is altijd beter dan terugwerken, óók op wedstrijd.
En als het je allemaal minder kan schelen, gaat het ook beter, omdat je dan zelf beter ontspant, het is een wisselwerking.
Energiek! Het moet bruisen, dan steel je de show! Zit trots, reden genoeg om dat te zijn!

Heb je iemand mee op wedstrijden voor dat soort peptalk?

Als het met les al lukt, gaat het op wedstrijd ook wel lukken. Ik hoop dat je dan nog eens foto's post.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:51

Lusitana schreef:
Het grappige is dat de spanning juist ontstaat doordat je voorzichtig bent. Gewoon gáán. Het geeft niks als een paard een keertje naar voren schiet, dat is altijd beter dan terugwerken, óók op wedstrijd.
En als het je allemaal minder kan schelen, gaat het ook beter, omdat je dan zelf beter ontspant, het is een wisselwerking.
Energiek! Het moet bruisen, dan steel je de show! Zit trots, reden genoeg om dat te zijn!

Heb je iemand mee op wedstrijden voor dat soort peptalk?

Als het met les al lukt, gaat het op wedstrijd ook wel lukken. Ik hoop dat je dan nog eens foto's post.

Interessant stukje tekst Lusitana!
Ik herken er heel veel in van het rijden van mijzelf met m'n moeilijke Lusitano-merrie die heel snel spant.
Dan word ik zo voorzichtig dat de spanning alleen maar groter wordt, het is zo moeilijk om dat te doorbreken, daar heb je echt iemand aan de kant voor nodig die je daar doorheen helpt...

orban, heel herkenbaar dus allemaal! Knipoog
Ik vind dat je een geweldig mooi paard hebt en dat jullie al een heel eind zijn gekomen, knap hoor!
Veel succes verder!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:36

Woww! Hij is echt heel erg stoer geworden!!
Hij is echt breed zeg!! Geweldig om te zien hoe jullie vooruit gaan! Lachen

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:04

erg leuk paard! Ik denk dat de tips van lusitana ontzettend goed weergeven waar verbeterpuntjes zitten. Ik hoop dat je nog lekker veel foto's plaatst in de toekomst!

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:08

hey Tinne, wat loopt hij lekker op de foto's. Ziet er fijn uit en je punten en de jury, daar trekken we ons niks van aan. Rijden met durf en denken dat.... Knipoog . Veel succes nog met Es in de toekomst.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 11:04

En denken dat.... moeten we zeker soms doen hé. Haha!