Hoe vwnw en halsstrekken aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Katja_x

Hoe vwnw en halsstrekken aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:03

Hoi allemaal!

Ik heb even een vraagje.. Mijn 3,5 jarige paard kan netjes aan de teugel lopen maar verder krijg ik hem niet "naar beneden". Zodra mijn teugels iets langer worden kan hij zijn hoofd omhoog doen, en dit doet hij dan ook. Zodra ik ze weer op maat neem loopt hij weer netjes, maar het echte zakken begrijpt hij nog niet.. Ook aan de longeerlijk gaat hij niet 'dieper' dan de "normale" halshouding.

Hebben jullie misschien tips of ideeën hoe ik hem dit kan aanleren?

Ohja mijn paard is goed voorwaarts dus daar kan het niet aan liggen en we hebben ook les (dus komende keer ga ik dit ook eens aan mijn instructrice vragen)

Maar ben even benieuwd naar jullie mening! Lachen

Alvast bedankt!

Groetjes Katja.

Janne_BSGFM

Re: Hoe vwnw en halsstrekken aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:20

Ik krijg mijn paardje ook nooit goed naar beneden maar hij loopt ook niet goed aan teugel, echter wanneer ik met een gogue rijd dan blijft hij mooi bovenaan en aan de teugel en is hij zachter in zijn mond waardoor als je naar beneden toe werkt in zijn mond hij wel neerwaarts komt maar ook weer omhoog komt als ik hem vraag. misschien moet je eens wat proberen zonder de hulpteugel dan Knipoog

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:24

Met rijden gebruik ik geen hulpteugels hoor, en wil dit eigenlijk ook graag zo houden.

Ik longeer nu met touwtjes maar ben van plan een pessoa teugel aan te schaffen omdat ik hier veel goede verhalen over hoor en je deze ook op 'lang en laag' kan instellen.

Ik zou graag ervaringen horen van mensen hoe ze dit rijtechnisch hebben opgelost en watvoor 'hulpmiddel' ze gebruiken voor het longeren.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:48

als jouw paard goed nagefelijk ik zal hij vanzelf je hand opzoeken. VWNW is dan ook meer een gevolg van goed rijden dan een doel opzich.

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:21

Ik heb geleerd dat je pony de hand moet op zoeken. Dus als ik de druk van voren verminder gaat d'r koppie vanzelf naar beneden om mijn hand op te zoeken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:16

Ik lees even mee, dit probleem heb ik nl ook.
Jewel heeft heel erg de neiging om in de 'krul' te blijven lopen als ze mag halsstrekken.
Wel longeer ik 1x per week met pessoa en dat helpt al erg goed, want dan loopt ze wel lang en laag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:25

heel veel overgangen rijden zodat ze beter aan je been zijn en daardoor je hand opzoeken. Vw/nw en hals strekken zijn het gevolg van een paard dat met impuls en nageeflijk loopt, geen oefeningen die je kunt verbeteren met een paar trucjes.

En voorwaarts is nog niet hetzelfde als impuls.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:29

stipje

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:34

en als toevoeging, steeds weer in je overgang je hand voor houden en proberen je paard op lengte te krijgen. Zo te lezen heeft hij moeite om een ontspannen aanleuning aan te nemen en zijn rugspieren op te rekken. Veel werken aan de buiging werkt ook goed.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:14

Sonja_B schreef:
Ik heb geleerd dat je pony de hand moet op zoeken. Dus als ik de druk van voren verminder gaat d'r koppie vanzelf naar beneden om mijn hand op te zoeken.

Dit lijkt mij onwaarschijnlijk. Als ik mijn pony nageeflijk wil rijden, dan ontspan ik in mijn hand zodra ze op de juiste manier loopt (goed ruggebruik en juiste hoofd-hals houding) kortom, druk 'valt weg' als beloning voor de juiste manier lopen.

Om haar te laten halsstrekken moet ik haar uitnodigen méér te willen zakken met haar neusje. ik laat heel rustig mijn teugels wat langer worden, maar blijf haar wel naar beneden vragen, dit werkt voor mijn pony erg fijn (wij zijn ook nog in de 'beginnende' fase wat dat betreft)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:19

Loesje, ik neem aan dat jij wel nog aanleuning hebt als je pony in de juiste hoofd/halds houding loopt. Dan kun je altijd nog de druk verminderen.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:43

bedankt voor jullie reacties Lachen

Welke bijzet adviseren jullie mij met longeren?

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:16

er word gezegd dat vwnw het gevolg is van goed rijden, dat is dus niet iets wat een bijzet voor je doet maar als je perse toch iets erom wilt knopen zou ik een chambon doen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:45

Je paard is 3,5 jaar dan moet je er nog niks aan hangen je paard moet eerst goed op zijn eigen benen leren lopen.

(net als mijn paard wil niet met zijn neus naar de grond) hij is 3,5 jaar hij moet dit nog leren, Jonge paarden kunnen dit pas als de basis er goed in zit. dus als ze lekker ontspannen van achteruit lopen dus lekker nagefelijk en dus ook op eigen benen. Een paard moet goed door de rug heen zijn om dit te kunnen. Veel paarden kunnen dit pas een beetje als een jaar of 5 zijn.

En neusje naar de grond kan je pas doen als je voelt dat hij lekker ontspannen nagefelijk loopt. Hou hem aan je been en dan langzaam met ophoudingen (kleine) Je teugels laten vieren maar hou hem aan je kuit. En blijf ook goed recht op zitten!

En als je wat meer met je paard wil gaan doen dan zou ik kiezen voor de dubblen longe met longeersingel.
Ik ben met 4,5 met touwtjes begonnen 1x per week en niet strak. en nu werk ik met dubble longe en dat werkt heel goed paard loopt op zijn eigen benen en je bent samen aan het werk. Net als met de passeoa.

maar echt jouw paard is nog zo jong hang er nog niks aan jij moet het je paard leren en niet de hulp middelen.
ik weet niet of je les hebt maar anders zou ik dat maar gauw nemen. Want dingen die je verkeerd aanleerd krijg je er ook niet goed meer uit. Knipoog

succes
x_Katja_x schreef:
bedankt voor jullie reacties Lachen

Welke bijzet adviseren jullie mij met longeren?