Help-->paard werkt helemaal niet graag!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kseniya

Help-->paard werkt helemaal niet graag!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:20

hoi,
2jaar geleden heb ik een nrps merrie gekocht. Ze is nu 7jaar en wij hebben de basis al min of meer onder de knie. Ze is zeker geen gemakkelijk paard om op te rijden en al zeker geen brave tjolle om je even mee te gaan amuzeren. Alles moet juist gebeuren! En voor een groene ruiter die ik nog was was het zeker geen lachertje. Nu ja ik ben lessen beginnen nemen ik het begin ging het goed ik leerde op haar te blijven zitten en zij leerde op dezelfde tempo te blijven lopen. Toen kwam de winter... Ik kon haar zelfs niet meer longeren! ze was compleet gek geworden. Het eten maar wat aangepast en mijn leerares heeft haar eens goed onder handen genomen. Deze zomer ben ik met een losse gog moeten beginnen rijden omdat ze mij bijna een bloedneus sloeg tijdens het rijden. In het begin ging het supper!! ze liep ontspannen en ze gaf zich helemaal. Dan kreeg ze het in haar kop om haar bit vast te pakken en te gaan lopen. Ik kon er echt niets meer doen. Op den duur stormde ze gewoon op de omheining af en enkele keren probeerde ze er zelfs over te springen. omdat het echt te gevaarlijk begon te worden heeft mijn instructrice mij aangeraden om met een pessoa te gaan rijden. Daar reageerde ze eindelijk op! Ik had zelfs een paar wedstrijden kunnen rijden (met een gewoon bitje en zonder gog) en een paar maand geleden heb ik de gog helemaal in mijn kast laten liggen.Hoera dacht ik het gaat toch goed komen. Niets was minder waar. 2tal weken geleden heb ik eens een sprongetje genomen met haar (50cm maar ofzo) in het begin ging ze er super goed over, ze sprong een halve meter te hoog maar afijn) na een kwartier (ondertussen reed ik ook wel eens gewoon een figuur) begon ze net voor de sprong om te slaan en ik heb mij dan bijna verongelukt. Ik had haar na een tijdje toch weer netjes een paar keer over de sprong gekregen dus ben ik dan maar gestopt. De volgende keer in de les heb ik toch echt wel weer met eieren in mijn broek gezeten. Ze sloeg de hele tijd om... het was echt op mij eraf te krijgen. En elke keer dat ik nu op haar rug zit probeert zij mij af te gooien...
Dan vraag ik mij toch eventjes af..." hoe komt het?" "wat heb ik gedaan om zoiets te verdienen?"

om even duidelijk te zijn ; ik heb mijn paard nooit afgeranseld! enkel misschien een tik gegeven als zij zich misdroeg (maar nooit zonder reden!)

Stendo

Re: Help-->paard werkt helemaal niet graag!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:16

Het klinkt of je paard niet genoeg respect voor je heeft, je niet als de leider ziet of hoe zeg je dat.
Sta je op een stal. misschien kan iemand die veel ervaring heeft je helpen op je paard een beetje manieren bij te leren of te proberen ontdekken in iedergeval wat et met je paard is.
Het kan ook nog zijn dat je paard ergens in zn lijf pijn heeft. ik weet niet of je een keer naar zn lijf kan laten kijken.

Veel succes er mee in iedergeval, want het klinkt of je paard niet echt meer bij zinnen is.

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:57

hee wat vervelend, het zou goed kunnen dat het paard ergens last van heeft! Wat zegt je instructrise ervan? Je zou een fysio eens langs kunnen laten komen, a.s. vrijdag komt er bij een, ik kan je nog geen ervaring uit eerste hand vertellen maar ik hoor eigenlijk alleen maar lovende verhalen over (goede) fysio die zowel het paard als ruiter behandeld om samen, jij met het paard tot een goede ontspannen product te komen!

succes ermee! en als je mijn ervaring wilt weten moet je me na vrijdag even pb'en!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:05

Als er van het ene op het andere moment een omslag in gedrag plaatsvindt moet er haast wel iets lichamelijk niet in orde zijn. Ik zou je paard goed na laten kijken! Rijtechnisch ben je in principe goed bezig door vanaf het begin je te laten begeleiden door een instructrice, lijkt mij.

applepancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:53

je zegt dat ze eerst wel gewoon over de sprong wou? misschien kom jij net iets te hard neer op de rug van je paard ofzo waardoor ze niet meer wil omdat ze bang is voor pijn. probeer haar anders vrij te laten springen! het zou ook miss zo kunnen zijn dat je paard iets doet met springen dat ze zichzelf pijn doet? nouja gokje hoor, maar miss kun je der wat mee.

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:38

hey,
bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik heb ook al gedacht dat ze pijn zou hebben en heb vorige woensdag iemand gebeld om het zadel eens te laten nakijken. Hij heeft mij gewoon een uur laten wachten terwijl ik de volgende dag examen had... afijn ik zal deze week nog eens iemand bellen.
Mijn instructrice vind mijn paard met een woord gevaarlijk. Ze vind dat ze helemaal niet te vertrouwen is en ze verklaart mij gek omdat ik er meer rijd. Wendy heeft haar al 2keer lelijk afgesmeten en ik moet zeggen dat mijn instructrice echt goed rijdt!!!
Het kan een heel uur super goed gaan en ze kan heel mooie wissels doen ect. en als ik haar dan uitstap slaat ze gewoon door zoals er een knopje is die aan gezet en niet meer uitgezet kan worden.
Bij het springen zet ik mij pas in het zadel als zij 5passen ofzo na de sprong heeft gezet dus ik denk niet dat ik iets verkeerd doe dan. Maar ik zie wel in dat je zo een idee zou krijgen. ik begin meer en meer te twijfelen of ik er goed aan gedaan heb een probleempaard te kopen (het was een paardje voor de slacht). Op de grond is het allemaal niets e. Ik heb al enkele probleempaardjes geholpen en ik heb ook al op echt moeilijke paarden gereden maar zoeits heb ik nu echt nog nooit meegemaakt of zelfs niet van gehoord. Maar ja altijd alles positief bekijken zeker?! Het zal een mooi verhaal worden voor in boekjes als ik haar zonder letsels overleef.
Als iemand nog tips heeft of bedenkingen je bent steeds welkom!!
groetjes Kseniya

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:52

aja van dat mijn paard geen respect zou kunnen hebben.
Ja heb ik ook al aan gedacht maar op de grond zet ze echt geen stap verkeerd of ze wordt er direct op gewezen. klinkt misschien wel wat erg maar bij haar mag je echt niets door de vinders zien! Geloof mij ik had het ook liever anders gehad maarja ik kan er niets aan doen zo is ze nu eenmaal als ik haar iets toegeef kan er niemand meer mee werken. op de hoeve waar ik sta behandel en rijd ik alle moeilijke paarden en de boer waar wij bij staan kent misschien wel iets van paarden maar ja een boer blijft een boer! "me ne zweep erop!" en dat is nu net niet wat ik wil. Oke ik heb haar ook al een paar serieuze tikken moeten verkopen maar dat was omdat ze mij probeerde aan te vallen. Wat erg is is dat ik geen andere uitweg zag maarja hoe erg het ook mag klinken het heeft geholpen.