Pony wil alleen maar hard, hard en nog eens hard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annekie

Pony wil alleen maar hard, hard en nog eens hard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 15:57

Hoii,

Mijn pony wil alleen maar lekker de bak door crossen. Oké vind ik niet zo'n erg probleem. Van mij mag ze dat best een keer doen. Maar het probleem is dat ze het gewoon de hele training wil doen, lekker hard door die bak crossen.

Nu laat ik dat natuurlijk niet toe, trekken heeft zowieso geen zin het is een haflinger die zijn over het algemeen sterk in hun mond dan word het alleen maar een gevecht wie het sterkst is en dat is zei natuurlijk.

Nu geef ik elke keer kneepjes en gebruik ik mijn stem, het helpt, maar alleen een klein stukje en dan probeert ze weer lekker haar beentjes te strekken. En dan geef ik weer een kneepje en loopt ze weer een paar passen normaal en daarna gaat ze weer hard.

Nu rijdt dit apsoluut niet lekker, soms moet ik ook harde kneepjes (soms elfs rukjes) geven omdat ze dan even geen zin heeft om te luisteren..

Moe word ze ook niet zelfs niet na een uur crossen zo ongeveer..

Wie heeft hier ervaring mee, tips voor mij? of misschien zelfs de oplossing?

Alvast Bedankt!! Groetjess,,

Stendo

Re: Pony wil alleen maar hard, hard en nog eens hard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:09

Haha dit klinkt ontzettend bekend. Ik heb ook een 5 jarige haflinger en die doet precies het zelfde. Wat mijn instuctrice mij geadviseert heeft is veel op een volte rijden. en het liefts een kleinere ( lees ongeveer een doorsnede van 10 meter ) volte. Een paard kan als hij in een rondje moet lopen niet hard lopen want dan valt tie. Nu is het bij mij zo dat hij dan probeerd om de volte groter te maken en wat je dan kunt doen is je buiten hand laag en je binnen hand overdreven ( lees extreem ) opzij doen dus niet naar je knie maar echt opzij. en ook die hand laag, beetje buitenbeen erbij misschien kan ook geen kwaad. Je moet ook heel geduldig zijn en niet kwaad worden en eigenwijzer zijn, dus het langer volhouden als je pony.

Als het niet lukt om de volte klein te houden kun je een zweepje er bij pakken in je buiten hand om het een keetje bij te tikken.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:32

Het komt mij heel bekend voor, ik pak haar nu wat harder aan en het gaat al een stuk beter maar ik blijf dit topic volgen. Kleine volte is inderdaad wel een goede tip, dat werkt bij mij ook heel goed Ja

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:41

op een volte moet je paard inderdaad wel gedwongen langzamer gaan.. maar je kunt natuurlijk ook niet constant rondjes gaan rijden Knipoog
probeer ook eens in een langzamer tempo te gaan lichtrijden.. dit voelt vreemd aan maar werkt vaak wel
en inderdaad wat je zelf al zei.. kleine ophoudingen maken.. nemen en geven.. en niet de hele tijd gaan trekken Lachen

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:22

okii danke voor de tips allemaal Haha!

filove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:40

Doe er een slof aan en haal de teugel eraf ! dat helpt !

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:41

maar dan kan je toch niet goed sturen en heb je toch de neiging haar in de krul te trekken, ??

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:45

Hoe is de pony verder in de omgang?
Is het een braaf dier, of is hij juist heel brutaal?
Hoe oud is hij en weet je ook hoe lang hij al onder het zadel is?
Als jullie lopen: probeert hij dan het tempo te bepalen of doe je dat zelf?
Hoe reageert het paard op andere vormen van druk? Dus gaat hij netjes omdraaien als jij een duwtje geeft op zijn kont?
Wat ik hiermee te weten wil komen is wie het paard als de leider beschouwt, jij of zichzelf. Als het zichzelf is, dan is het een kwestie van het leiderschap behalen. Niet bang zijn, consequent zijn en vormen van Natural Horsemanship zouden hierbij kunnen helpen (zie daarvoor het forum daarover).
Als jij het zelf bent, dan zal het puur rijtechnisch op te lossen zijn.

De reactie van filove zou ik NOOIT!!!!!!!! doen.
Misschien is deze NOOIT!!!!!!!! wel erg overdreven, maar als je dat doet ben je gewoon je pony aan het mishandelen!
Over MISbruik van hulpteugels gesproken Hamer

Een aantal wijsheden uit het boek 'Ruiters en Rechters' van Ernest van Loon, waar filove ook veel aan zal hebben (het hele boek zou in ieders ruiterkast moeten staan!):
"Alles dat een paard fout doet heeft het fout geleerd of nog niet geleerd."
"Mislukt wil alleen maar zeggen: nog niet gelukt."

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:51

?Ze is verder super braaf eigenlijk, als je haar om wilt hoef je har maar een klein duwtje tegen haar kont te geven of ze gaat al. ze gaat ook niet expres hard ofzo, vind ze gewoon lekker (naar mijn inzien).

als ze aan de hand met mij loopt geef ik gewoon het tempo aan en anders hou ik ze makkelijk een beetje in aan het halster.

alleen met rijden gaat ze zo hard,, en daardoor is ontspanning ook best moeilijk soms...

ze is 11 jaar vanaf haar 3e: licht zadelmak gemaakt --> 3 jaar als grasmaaier --> veel buitenritten --> en toen is ze verder beleerd en nu heb ik haar..

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:53

ook met longeren enzo gaat ze aardig hard.. ( tzelfde als met rijden)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:54

filove schreef:

Ga je hier verder lopen klieren omdat je eigen topic op slot is?

Er zijn ook nog mensen die wel serieus aan hun paard denken

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:57

Je kan ook telkens als ze te hard gaat terug naar stap nemen, dan een tijdje stappen en dan opnieuw proberen. Dan leert ze dat een te hoog tempo gelijk zorgt voor een veel lager tempo. Goed dat je iig niet in de mond gaat hangen, dit werkt inderdaad niet.

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:58

oké dat kan ook wel werken, ga ik ook proberen, dankje voor de tip Lachen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:20

Nog iets om eens goed naar te kijken is of het zadel wel goed ligt. Weet je zeker dat het past? Leg je het ver genoeg achter de schouder?
Als het zadel niet goed ligt kan je paard dit willen ontlopen. Dat kan dan ook komen door e veel gewicht op de voorhand. Denk er maar eens aan hoe het is als jij iemand op je schouders hebt die te veel naar voren leunt... dan ga je naar voren om te zorgen dat je niet valt!

Dit hoeft het natuurlijk niet te zijn. Maar ik zou het wel eerst uit sluiten.

Daarnaast in je training proberen om de spanning van je teugels af te halen. Dit linkt natuurlijk makkelijk maar is het absoluut niet. Dat weet ik ook wel. Hoe zou ik dat aan pakken?
Laat voor het rijden je paardje lekker los in de bak zodat het even kan doen wat het zelf wil. Als ze stil gaat staan zet je haar weer aan het lopen. Als ze loopt laat je haar weer gaan en bemoei jij je er niet mee tot ze zelf wat naar je toe draait. Dan nodig je haar uit te komen en stap je op. Nu kun je beginnen met rijden. Houd het in eerste instantie bij de stap. Zodra je paardje gaat ontspannen laat je de teugels zachtjes naar voren gaan door je handen naar voren te brengen. Gaat dit goed? dan kun je de teugels dus gewoon wat langer laten en je handen terug brengen naar hun normale positie. Wil ze er vandoor zodra je jouw handen naar voren doet? Laat haar twee of 3 passen weg draven en neem terug (eventueel op de volte). Begin weer van voren af aan. Wil ze hoe dan ook niet eens een beetje ontspannen? ga dan na of je zelf wel ontspannen zit (benen langs je paard naar beneden alsof het gewichtjes zijn die aan je knieen hangen, bekken iets gekanteld, rug recht en niet hol getrokken... liever zelfs ietsjes bol, schouders en nek los, armen rustig en losjes naar beneden hangend, ellebogen en polsen los, handen ontspannen). Zit je inderdaad ontspannen? Ga dan veel wendingen rijden kriskras door de bak. Zo houd je jouw paardje bezig en geef je haar dus de minste kans om eigen acties te ondernemen.
Als je iets ruimte kunt geven in stap en je paardje gaat ontspannen dan kun je hetzelfde gaan doen in de draf... als het niet wil ga je terug naar stap en probeer je het opnieuw als de stap weer goed gaat. ben je echt tevreden? laat je paardje dan even lekker galoperen, ga daarna weer stappen en stap af zodra ze goed stapt. Ook als dit de eerste 3 stappen na de galop is... dan stap je je paardje maar uit terwijl je er naast loopt. Jouw paardje moet leren dat als ze zich goed gedraagt er leuke dingen gebeuren. De leuke dingen in dit verhaal zijn; druk uit de mond weg, doen wat je leuk vind (hard!) en stoppen met werken.
Daarna lekker even laten rollen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:33

filove schreef:

Ik weet niet waarom je ditr zegt maar het lijkt mij een heel verkeerd advies.
Je kunt dan toch niet sturen enz. en dan trek je hem alleen in de krul en los je niks op

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:05

Ik ga idd met Stendo mee, veel longeren en dan ook veel stemhilpen gebruiken als je er dan opzit ook veel en duidelijke stemhulpen gebruiken. je kan dr ook eerst flink moe longeren en er dan op gaan, dan toch nog gaan crossen dr door laten crossen tot ze moe is en niet meer veder kan, dan moet je dr nog een paar rondjes laten door lopen, misschien gaat ze het dan vanzelf niet meer leuk vinden... Maar veel succes nog!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:54

Annekie schreef:
Hoii,

Nu laat ik dat natuurlijk niet toe, trekken heeft zowieso geen zin het is een haflinger die zijn over het algemeen sterk in hun mond dan word het alleen maar een gevecht wie het sterkst is en dat is zei natuurlijk.

,,

Sorry maar dit is de meest grote onzin om te verkondigen.
Je hebt paarden en paarden, alle paardenmonden zijn in principe zacht, het is de hand van de rijder die ze hard maakt.
Mijn haflingers zijn op de pinken te rijden.
Meer op je benen rijden en een bitje indoen waarddoor de tong vrijheid heeft, het bit vastpakken doen ze nl door de tong tegen het gehemelte drukken (met de lagen kan dat niet, waar het bit op hoort te liggen, als de kiezen op elkaar staan hou je die ruimte over).Als je dus zorgt dat dit niet kan hou je contact met de mond..
Dus een bitje met een kraaltje in het midden...

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 14:28

Mij is geleerd dat haflingers in het algemeen sterker zijn in hun mond..

maar graag ontopic!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:32

Annekie schreef:

maar graag ontopic!

Nee hoor. Ze hebben wel vaak een wat drammerig karakter als wat ze doen ze niet aan staat. Mijn ervaring met haflingers is dat je heel erg op de proef gesteld wordt of je wel een goede leider bent. En dat is nou juist hetgeen ik zo prachtig vind aan dit ras. Ook zijn ze over het algemeen niet zo kleinzerig en weten ze dat ze sterk zijn. Misschien dat deze 2 dingen in combinatie sterker in de mond genoemd worden? Maar ik kan het daar niet me eens zijn. Als min ene teugel ook maar een halve cm korter is dan de ander dan gaat mijn haf kleine rondjes lopen tot de teugels weer gelijk zijn... en dit zelfs terwijl de teugels licht door hangen.

Overigens denk ik dat dit geheel ontopic is aangezien het wel degelijk te maken heeft met het rijden van de haflinger waar het over gaat.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:26

Annekie schreef:

maar graag ontopic!

Dus adviezen geven vind jij off-topic..
Dan zou ik maar eens boeken gaan halen en leren hoe paarden in elkaar zitten..
En als je vindt dat ik nu off topic ga tem je toch Boos!

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 19:47

Misschien een beetje saggo.....

nja adviezen mag je wel op een wat vriendelijkere manier zeggen,

en weet je wat de grootste onzin is? om te zeggen dat ik boeken moet gaan lezen hoe een paard in elkaar zit, wat heeft dat in vredesnaam met elkaar te maken ? :S

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:51

Annekie schreef:
Misschien een beetje saggo.....

nja adviezen mag je wel op een wat vriendelijkere manier zeggen,

en weet je wat de grootste onzin is? om te zeggen dat ik boeken moet gaan lezen hoe een paard in elkaar zit, wat heeft dat in vredesnaam met elkaar te maken ? :S

Ik geef je op een keurige manier advies over het bitje enz,,
Als jij daarop zegt dat ik off-topic ga is dat jouw probleem en niet het mijne.
Ik ben niet sjaggo ik vind het onzin te beweren dat een bepaald ras een harde mond heeft.
Daarom advies haal eens een boek over hoe een paardenmond in elkaar zit, hoe de tong werkt enz..
Van horen zeggen dat een haflinger een harde mond heeft kom je niet verder.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:45

of dat een paard of pony met een harde mond geboren word Hamer

zucht

ben het met echwel eens
dat een pony of paard niet met een harde mond geboren word
maar dat deze hard word gemaakt

ts eerst alles nakijken
zeker weten dat mond bit zadel en overig tuig goed is

dan gaan we naar rijtechnisch
voltes rijden is leuk maar met alleen voltes kom je der niet
schijn overgangen rijden
terug naar het juiste tempo en zachte hand verder
gaat die weer te hard weer terug nemen en opnieuw beginnen
sturen op je zit en goed drijven , de achterhand er onder
als een pony op de voorhand lopend bit beetpakt heb je niks meer te vertellen

de oplossing is ALTIJD voorwaarts
drijf de achterhand er onder en ga zelf tempo bepalen
en iedere keer als die onder je weg loopt drijf je de achterhand er onder
en neem je hem terug op zit en teugels *(met als doel uiteindelijk hoofdzakelijk op de zit, minimaal teugels tot nihil)
vergeet niet de achterhand er onder te drijven !

heb je nu geen idee waar ik het over heb word het tijd voor een les geef mens

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:57

Moderatoropmerking:
Haflingers zijn paarden als alle andere paarden. Ze zijn dus niet per definitie hard in de mond of sterk in de mond. In dit topic staan inmiddels goede adviezen om mee aan te gang te gaan. Graag met respect en normaal naar elkaar reageren.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:11

mijn pony had het zelfde, als een idoot door de bak...ben er nog steeds mee aan de slag..gaat steeds beter.

Is iig geen lol van haar kant,maar gewoon vluchtgedrag. Dacht eerst aan rugprobleem of andere pijn..niets kunnen vinden, ze reageert nu wel iig goed op training .
Heb flinke tand terug genomen...eisen beetje bijgesteld...back to basic zullen we maar zeggen...nu kan ik haar in stap en draf beheerst rijden, galop wil ze nog regelmatig versnellen. wat ik hiervoor heb gedaan en doe?? ben mijn pony maar eens gaan inrijden(eigenlijk nooit echt gebeurd Clown ). veel free-style werk (tempo wisselingen) ook erg leuk om te doen voor je relatie met jepaard!! Haha!
achterhand veel sterker en dragender maken, rijtechnisch sleutelen dus Knipoog ,
andere zit aan gaan nemen (centered riding), rijd zelf nogal eens in onbalans. positieve gedrag positief belonen...veel en vooral...heeeeeel veeeel geduld.
werkt echt goed, ze reageert veel beter,ik hoef geen strijd aan en heb geen enkel ander middel gebruikt dan mezelf Haha! . Laat je pony iig medisch ook nog ff goed nakijken!!!!