Vzpaard ontzettend heet en gespannen; tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Vzpaard ontzettend heet en gespannen; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 15:38

Hallo,

Ik ben toennet bij een paard wezen kijken die ik als ik wil mag verzorgen, echt een super lief beest, echte knuffel en braaf. Ik ging haar eerst poetsen enzo om haar beter te leren kennen en toen mocht ik ook even rijden; opzadelen, de wei uit en erop opweg naar een weiland waar ik kan rijden, (2min lopen)

Dat ging allemaal wel goed; iets onwennig maar het is een braaf paard. In de wei werd ze vervelend, ze gooide d'r hoofd steeds in de lucht en werd super heet, alles wat ze zag was eng en ze is me een paar keer flink ervandoor gesprongen. Er was echt geen moment rust en of ontspannenheid.. Ze snoof veel en stapte echt ontzettend snel en met draven wou ze onder me uit rennen.
Ze was zo'n 2 weken niet gereden en als ze wordt gereden is dit heel kort en 1x in de twee weken ongeveer, de eigenaar zei dus dat het gewoon onwennigheid is en ze mij uit probeert.

Heeft iemand ervaring hiermee? Morgen ga ik weer; gewoon weer uitgebreid poetsen en longeren, kijken of het gewoon energie te veel is.. Als ze rustig is met longeren klim ik erop om te kijken of ze dan weer zo doet.

Iemand nog tips?

8nnemiek

Re: Vzpaard ontzettend heet en gespannen; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:44

Kan vanalles zijn, moeilijk te zeggen vanachter een computer Knipoog
Past het zadel goed? Kan het zijn dat ze ergens last van heeft? Tanden, rug?
Uitproberen zou kunnen, maar ik denk niet dat dat het grootste probleem is.
Misschien is ze niet gewend om op de wei te rijden?
Het kan ook door de winter komen, paarden zijn dan al snel wat schrikkerig en fris.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:05

Ja het zadel was wel van een ander paard, volgende keer pak ik het andere zadel wel. Voor de rest áls hij gereden word in die 2 weken gaat dat volgens mij wel gewoon goed. Hij wordt vooral veel buiten gereden in het bos. En in die wei staat hij elke zomer ook dus die kent hij wel gewoon.. Volgens mij stelde hij zich vooral ontzettend aan :p

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 08:47

Nog meer reacties?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:55

Ik heb ook je andere topic gelezen,
Het kan heel goed zijn dat de pony wat lichamelijek problemen heeft , zeker als ze veel buiten word egreden, dan word er verder niets van gevraagd , als je dan in de bak gaat rijden kunnen ze gaan rennen voor een spierpijntje in de nek rug ja noem maar op.
Ook zou ik zeker het zadel na laten kijken ,
Doe eens lekker gynoefeningen vanaf de grond en maak haar van te voren even los eer je erop gaat, dan bedoel ik niet doelloos longeren want daat krijgen ze alleen maar conditie van, maar wat grondwerk , zoals stelling en buiging vragen, je zou een aan een dubbellijntje moeten werken, geen bijzet maar gewoon vanuit je hand werken.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:38

ik denk dat je het beste eerst kan gaan wandelen samen, een beetje longeren veel afwisselen links en rechts om, na een paar keer er eens op, desnoods aan een longeerlijn, om te wennen, hoef je ook nergens aan te trekken als er wat verkeerd gaat.