conditie opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Lizet

conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 10:20

hallo Haha!
de laatste tijd ben ik wat meer met mijn vz pony bezig. ik bedoel elke dag rijden of longeren. en dan ook aan het werk zetten. ik neem ook wel eens een buitenritje mee. maar ze loopt heel netjes en rustig maar ze zweet heel snel. ik ben van plan om wat meer conditie met haar op te bouwen. wie heeft hier ervaringen mee?

groetjes Lizet Haha!

8nnemiek

Re: conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:00

Veel draven Lachen
Mijn schema:
5 minuten goed doordraven, 10 minuut rustig stappen, weer 5 minuten flink draven en zo door. En dan elke week wat langer doordraven.

xx_Lizet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 12:25

MysticTinker schreef:
Veel draven Lachen
Mijn schema:
5 minuten goed doordraven, 10 minuut rustig stappen, weer 5 minuten flink draven en zo door. En dan elke week wat langer doordraven.

oke Haha! maar moet je tijdens dat draven ook wat van haar vragen? aan teugel of figuren. of gewoon de bak rondrijden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:11

Nee hoor, dat hoeft niet Lachen Je kan natuurlijk wel wat figuren rijden en oefeningen doen, maar dan houd je dat tempo vaak niet erin.
Het fijnst zou zijn als je dat buiten kan doen, lekker in het veld, hebben jullie wat te zien.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:38

veel draven inderdaad

xx_Lizet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 14:19

MysticTinker schreef:
Nee hoor, dat hoeft niet Lachen Je kan natuurlijk wel wat figuren rijden en oefeningen doen, maar dan houd je dat tempo vaak niet erin.
Het fijnst zou zijn als je dat buiten kan doen, lekker in het veld, hebben jullie wat te zien.

oke Haha! ik zal het gaan proberen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:44

Volgens mij was de beste manier om conditie op te bouwen galop, hiermee wordt de hart- longfunctie het meest verbeterd. Gewoon lekker buiten kleine stukkies in galop en steeds meer opbouwen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:59

Denk al shet een gezonden pony is die veel buiten staat dat de conditie best weer snel op peil is, gewoon veel en lekker lang stappen en af en toe een drafje, werk hem niet over zijn top, zijn spieren moeten ook opgebouwt worden natuurlijk.
Maar bedenk ook als de pony een lekkere vacht heeft en met de afgelopen warme dagen best sneller kan gaan zweten, dat hoeft verder niets met de conditie te maken hebben.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:59

Hoe is haar vacht?
Heeft ze nog een (beren)wintervacht, hierdoor gaat een paard ook al sneller zweten. Dit is natuurlijk zwaar Lachen
Opbouwend gaan draven. Bijvoorbeeld 10 minuten stap, 2 minuten draf, 10 minuten stap, 2 minuten draf, 5 minuten stap, 2 minuten draf. Regelmatig oefenen Lachen

Rym

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:30

Zet hier even een stipje bij, heb precies hetzelfde! Alleen ik draaf meestal wat langer dan 5 minuten door..Lees 20 Maar dat kan hij wel hebben (dat weet ik) Alleen over het algemeen is zijn conditie niet zo geweldig (het is dus niet dat ik het paard hier aan het afbeulen ben Tong uitsteken)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:47

Rym: Het is een voorbeeld Knipoog Kijk vooral ook naar wat het paard kan.
Voor mij werkt zo'n schema goed, je kan het aantal minuten natuurlijk veranderen Knipoog

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:30

Zoals hierboven al geschreven is, kan je idd een dat drafschema toepassen... Wij hebben ook een merrie die net van haar veulen af is en we moeten haar conditie dus ook weer opkrikken. Nu weet ik niet in welke mate de conditie van jou pony is, maar wij nemen onze merrie vooral mee op buitenritten om haar conditie op te krikken. Lange/rustige buitenritten, heel veel beweging dus. Al stap je een half uur op buitenrit, deze beweging is goed.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:10

longeren, en idd 5 min draven 10 stappen en dan elke week iets meer

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:56

Ik kende iemand (handelsstal) en die kregen een paard wat wel bereden was geweest, maar dat 3jaar achter elkaar veulens had gehad en nooit meer bereden was geweest.
En daar moesten ze even wat conditie mee opbouwen.
De vrouw heeft mij verteld dat de beste manier om dat op te bouwen (weet niet of het waar is) beginnen met een kwartier flink doorstappen en dit uit bouwen naar een half uur en dan een uur. Dit deed zij voornamelijk buiten omdat een uur in de bak stappen niet altijd even intressant is.
Toen het paard een uur kon stappen zonder te zweten hebben ze er eerst 10 min draf bij gepakt (50 min stappen) en dit zo opgebouwd naar wat de mensen hier boven mij zeggen 10 min draf en dan weer stappen enz...

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:53

Snoompje schreef:
Volgens mij was de beste manier om conditie op te bouwen galop, hiermee wordt de hart- longfunctie het meest verbeterd. Gewoon lekker buiten kleine stukkies in galop en steeds meer opbouwen.

Hier ben ik het helemaal mee eens, toen mijn paard geopereerd was moest ik van de dierenarts in de kliniek vooral galopperen. Beginnend met 10 minuten per dag en daarna opbouwen/uitbreiden.

Dit is natuurlijk erg vermoeiend voor je paard/pony, maar ik zag bij de mijne erg snel vooruitgang.
Cool

Na 5 weken was mijn paard weer terug op zijn oude niveau qua conditie en nu ( 3 jaar later )
houdt hij het vaak langer uit dan ik. Bloos

xx_Lizet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 18:14

bedankt allemaal,
Ze heeft geen dikke vacht Knipoog

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:46

trainingsprogramma opzette:)