Hoe verbeteren uitgestrekte stap en nog meer.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniquelucky

Hoe verbeteren uitgestrekte stap en nog meer.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 23:32

Ik heb les, maar helaas een tijdje niet gehad door omstandigheden, binnenkort weer.
Ik rijd M1, maar heb veel moeite met de uitgestrekte stap, en alle andere middengangen...help!!! Knipoog
Ik heb een fjord, dus de middengangen zijn daar meestal niet de sterkste gangen maar:

*Bij de uitgestrekte stap, ga ik mee met mijn handen, drijf ik om en om en probeer ik hem voorwaartser te rijden, de teugels worden langer, ik kijk recht voorruit en hij komt lager en langer met zijn hoofd, inprincipe goed lijkt me??? Ik probeer ook veel te schakelen hierin, maar hij stapt gewoon niet echt over, iemand tips? (hij zal misschien ook wat sterker achter moeten worden?) ik kreeg op mijn laatste protecol een 4 veel te weinig (toch wel 181 punten totaal gehaald gelukkig)

* middendraf 5, gaat sneller en niet echt ruimer, iemand tips? En hetzelfde met middengalop.
Mijn fjord wordt heel heel heet als ik middengangen rijd dus dat is ook een probleem, ook op de volte.
Hoe ik middengangen draf/galop rijd: Drijven, goed voorruit kijken, iets tegenhouden (niet teveel), soms neem ik voorraf de SB.

Mijn zit is niet zo goed maar daar werk ik aan. ik zal een foto plaatsen dan hebben jullie een beetje een beeld.
Mijn fjord heeft een ongeluk gehad vorig jaar en soms vooral op links een beetje moeilijk in te buigen vooral in galop.
Alvast bedankt.
Afbeelding

Ranoeschka

Re: Hoe verbeteren uitgestrekte stap en nog meer.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:09

hoi monique,
ik heb ooit eens een clinic gereden met mijn merrie. haar stap is eigenlijk altijd al uitgestrekt, maar......
hij vond dat het meer en mooier kon. dus hij zei:
paard hoger instellen en meer opdrijven (dus proberen meer de achterhand eronder te krijgen). ik was erg bang dat mijn merrie hierdoor van voor erg sterk zou worden (ze is 1.76 hoog en behoorlijk gespierd),en als tip gaf hij daarvoor dat ik af en toe een ophoudinkje moest maken. ze liet helemaal los en heeft echt een hele mooie zwevende en zeer uitgestrekte stap getoond!!! zo eentje die je bij anky ziet zeg maar!! ik was helemaal flabbergestet omdat het zo simpel was op dat moment. (vind het af en toe nog wel lastig om haar weer zo voor elkaar te krijgen en nou zeg ik natuurlijk niet dat dit ook bij jou zou moeten werken, maar je kan het allicht proberen. wie weet.....toch?

de draf:
misschien een aantal(liefst vaker) keer op een lange baan(weiland, strand ofzo) gewoon een heel lang stuk laten doordraven. hij zal eerst sterker moeten worden voor je het er echt uit kan gaan rijden, denk ik. ook zal hij zijn evenwicht moeten gaan vinden in het strekken. das nog best lastig....

eigenlijk geld voor alles.
ik oefen het meestal op de volte. veel schakelen. eerst het sterker maken van de achterhand is erg belangrijk.

ik hoop dat je er wat mee kan. nogmaals....er gaan meerdere wegen naar rome, maar dit werkt voor mij goed. ik heb zelf een grote, sterke merrie. en ze heeft wel wat van een fjord weg (de aalstreep, de kleur, de gekleurde manen, de kracht, enz.) Knipoog

groetjes
stefanie

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 07:30

Hoi Monique,

bij mijn instructrice beginnen we altijd met de stap aan de lange teugel. Het enige wat ik moet doen is hem zo laag mogelijk rijden. Hij gaat dan steeds ruimer stappen. Zodra hij dat doet ga je hem oppakken en naar de juiste hoofdhouding rijden. Hij moet ook niet harder gaan als je arbeidsstap hij moet met zijn achervoet ruim over zijn voorvoetstap stappen.

Draf is eigenlijk hetzelfde, ik heb laatst een clinic van een jury gehad. Ze legde uit dat voor mijn fjord de hele diagonaal erg lang is in middendraf. Op x zakt hij in en heb ik alsnog een 5. Ze zegt probeer hem na de hoek eerst recht te maken, daarna de diagonaal iszetten een meter of twee na de letter. Weer rechtmaken, dan wegrijden. probeer uit te komen twee meter voor de eindletter. De lijn is korter dus hij valt dan ook niet helemaal uit elkaar. Laatste keer had ik een 6 Haha! Probeer in je training vooral heel veel kleine overgangen te rijden, dus even weg en dan gelijk weer terug.
Succes Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:06

De stap van mijn paard was als jong paard niet veel soeps.
Die heb ik heel erg verbeterd door aan de longe balkjes te laten stappen. De balkjes gingen steeds iets wijder en ik liep mee en als ik vond dat een achterbeen te traag was tikte ik dat met de longeerzweep even aan (ik kan niet goed mikken met de slag, dus ik tikte gewoon met het harde deel). Nu heeft hij een hele ruime en krachtige stap, als ik zevens heb ben ik teleurgesteld Bloos

Middendraf is bij mij ineens gekomen toen hij gewoon echt fijn door het lijf liep en losliet. De hele les lukte alles al en toen durfden we dat ook wel aan. En ineens viel het kwartje.
Oefenen deed ik zelf altijd door op de lange zijde te vertrekken, bij B of E op te vangen en weer opnieuw weg te rijden. Anders werd de mijne loperig en viel op de voorhand.

Voor de middengalop: rij die op de volte, dan kan hij minder makkelijk onder je uit. Dan rij je de eerste helft in arbeidstempo, je telt de sprongen, en dan probeer je de tweede helft in middengalop. Dan moet je dezelfde afstand rijden en probeer je het met 2 of 3 sprongen minder, zonder dat je paard mag versnellen. Zo ga je dat uitbreiden tot je echt een goed verschil hebt. Deze oefening heb ik uit een boek en werkt echt heel fijn, omdat je zelf ook van dat jachtige gevoel afkomt waardoor je paard makkelijk gaat versnellen en spannen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:47

Bedankt voor jullie reactie's Knipoog
Ik kan mijnfjord helaas niet met zweep rijden, om bij te tikken ofzo, hij word knettergek alleen al als ik hem in mijn hand heb en niet gebruik, je kan dan niks met hem.

Ranoeschka schreef:
paard hoger instellen en meer opdrijven (dus proberen meer de achterhand eronder te krijgen).
maar het paard moet toch juist langer in zijn lijf/hals worden of bedoel je met de training het zo proberen soms en in de proef lager?
Ranoeschka schreef:
de draf:
misschien een aantal(liefst vaker) keer op een lange baan(weiland, strand ofzo) gewoon een heel lang stuk laten doordraven.

Dus niet korte stukjes maar meer lange stukken?
Wilt schreef:
bij mijn instructrice beginnen we altijd met de stap aan de lange teugel. Het enige wat ik moet doen is hem zo laag mogelijk rijden. Hij gaat dan steeds ruimer stappen. Zodra hij dat doet ga je hem oppakken en naar de juiste hoofdhouding rijden. Hij moet ook niet harder gaan als je arbeidsstap hij moet met zijn achervoet ruim over zijn voorvoetstap stappen.
dus niet extra bijdrijven? en in draf ook lange teugel? dan probeer ik hem juist hoger in te stellen.

Urielle ook goede tips dank je.
*Ik had altijd 7 ens onderaan voor de stap, in de B voor de middenstap soms wel een 8, meestal heb ik er een 5 voor of 6 maar de laatste keer een 4 Huilen
*middendraf meestal een 6, soms een 5 of een 7, ik vind het zelf zo moeilijk te beoordelen, hoe dat goed voelt en wanneer dat goed is. Voor de arbeidsdraf onderaan heb ik meestal een 7 soms een 6.
* Middengalop, soms 7 soms een 5???? arbeidsgalop meestal 7 onderaan, soms een 6 of een 5???
Heel wisselend dus, over het algemeen heeft mijn fjord best goede gangen.
De galop op links wil hij moeilijk buigen sinds het ongeluk(hij is wel genezen verklaard maar merk soms nog wat moeilijkheden maar we doen rustig aan), ik merk ook dat de gangen iets minder goed zijn sinds na het ongeluk, en hoe hoger je komt, hoe strenger het gejureerd word natuurlijk.

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:49

Ik denk dat het goed is om gewoon veel te stappen met een langere teugel. Dus lekker door laten stappen. Evt. met balkjes. Hetzelfde met de draf. Gewoon even lekker laten gaan! Niet een heel uur lang natuurlijk, maar met losrijden even lekker flink laten doorstappen en doordraven is gewoon lekker om goed los te worden en het is ook gewoon leuk om te doen!

Daarnaast is het bij goede midden-en uitgestrekte gangen belangrijk dat de achterhand goed wordt ondergeplaatst, en daarvoor moet de achterhand goed sterk worden. Om de achterhand sterker te maken kun je veel overgangen en tempowisselingen rijden en schouderbinnenwaarts. Ook in de schouderbinnenwaarts kun je schakelen in tempo. Lachen

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 12:51

joske_vuran schreef:
. Ook in de schouderbinnenwaarts kun je schakelen in tempo. Lachen

Dat is een goed idee!!! Thanx Knipoog Haha!
Gewoon veel met lange teugel rijden bedoel je dus?

Ranoeschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:01

Ranoeschka schreef:
paard hoger instellen en meer opdrijven (dus proberen meer de achterhand eronder te krijgen).
maar het paard moet toch juist langer in zijn lijf/hals worden of bedoel je met de training het zo proberen soms en in de proef lager?

ja hoofd houding kan een hulpmiddel zijn, maar wat ik bedoel is wel nagefelijk, maar hoger op de hals. het is ook een beetje hoe het voelt bij jou. het moet natuurlijk wel prettig te rijden blijven en dat verschilt weer bij ieder paard. waar het uiteindelijk om draait is dat de achterhand er genoeg onder komt zodat hij meer bergop gaat lopen en dus van voor vrijer kan lopen.

Ranoeschka schreef:
de draf:
misschien een aantal(liefst vaker) keer op een lange baan(weiland, strand ofzo) gewoon een heel lang stuk laten doordraven.

Dus niet korte stukjes maar meer lange stukken?

ja zo kun je de achterhand sterker maken en ik vind het fijn voor het paard, omdat ze dan wat langer door kunnen gaan en zo hun eigen balans kunnen vinden. op de volte is het vaak wat lastiger vind ik. ik doe dit ook omdat mijn paard erg groot is en tegen de tijd dat ik echt een goede uitstrekkende draf heb, moet ik al weer afremmen. en op deze manier kan ik doorgaan en kan mijn paard de spieren kweken. ik overigens ook, want ze gooit vreselijk hoog op in de uitgetrekste draf..hihi
groetjes

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:39

moniquelucky schreef:
joske_vuran schreef:
. Ook in de schouderbinnenwaarts kun je schakelen in tempo. Lachen

Dat is een goed idee!!! Thanx Knipoog Haha!
Gewoon veel met lange teugel rijden bedoel je dus?

Nouja, niet het hele uur natuurlijk! Maar om mee te beginnen met losrijden, gewoon 5 minuutjes. Kun je ook mooi meteen weer even goed testen of hij goed reageert op zit en beenhulpen Lachen Zo doe ik het tenminste Lachen Vuran en mij bevalt het heel goed. Heb je meteen een fris begin Lachen