Aanleuning niet constant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Aanleuning niet constant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 11:38

Mijn paard is een fors paard, wat moeilijk bij elkaar te rijden is. Na twee jaar getraind te hebben kan ook ik hem nu redelijk goed rijden. Netjes nageeflijk, voorwaarts, op z'n eigen benen. Het probleem is nu, dat zijn aanleuning allesbehalve constant is. Als hij tegen mijn hulpen in terugkomt in tempo en ik geef been en ik zet m'n hand ietwat naar voren, is hij meteen de kluts kwijt. Zodra ik maar iets minder contact heb met zijn mond, begint hij met schudden en duiken. Zo ook als ik wil gaan halsstrekken. Ik hou goed mijn been eraan en laat 'm langzaam zakken, maar zodra hij doorheeft dat hij moet zakken in z'n hals, is hij meteen in de war. Hij gooit z'n hoofd in de lucht en gaat onregelmatig lopen. Nu weet ik wel dat je ook met halsstrekken contact moet houden, maar hij zakt nog niet genoeg in het halsstrekken, waardoor het contact minder wordt, waardoor hij weer de kluts kwijt is.

Dit is ook met galop een probleem. Als ik hem aan laat springen in galop, gooit hij z'n hoofd 1x de lucht in. Altijd. Het is de hulp voor galop, hij springt aan, gooit z'n hoofd in de lucht en galoppeert netjes door. Nou ja, netjes, de aanleuning in galop is nog niet perfect, maar daar werken we heel hard aan, dit heeft hij altijd al moeilijk gevonden.

Heeft er dan niemand een goede tip? Want mijn instructeur weet het ook niet meer.

Edit
Om niet nog een topic te hoeven openen, wil ik het volgende probleem ook nog even aan jullie voorleggen.

Saskiaatje schreef:
M'n paard heeft een tijdje stilgestaan, 6 weken ofzo. Hij is in die tijd 1x per week gereden door m'n bijrijdster en de andere dagen vaak gelongeerd of los. Dat door mijn angst. Maar nu rij ik hem zelf weer 4x in de week, met op zaterdag les. Hij heeft nu dus alleen niet zo'n goede conditie (is inmiddels alweer beter). En aan 't eind van de les, als hij echt moe is, gaat hij met zijn hoofd schudden. Om aan te geven dat hij echt moe is en dat 'ie niet meer wil, om onder het werk uit te komen dus. Nu snap ik best dat hij wil stoppen als hij moe is en al helemaal doordat ik wéét hoe moe hij dan is, hij loopt dan echt op z'n laatste energie.

Maar ik weet nu niet of ik hem nou hiervoor af moet straffen of niet. Doe ik dit wel, vind ik het best zielig, want hij doet het alleen maar omdat hij zo ontzettend moe is. Doe ik het niet, tolereer ik het en blijft hij het doen..

Dubio.

Ik heb het maar even gequote uit een ander topic.

NoNeTtE

Re: Aanleuning niet constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:05

Beste Saskiaatje,

Ik reageer even op je ''1e'' topic..
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn vorige paard.
Het was een engels volbloed, en was ook niet constant in de aanleuning.
Ik heb het voordeel dat ik gelukkig een hele stille hand heb, waardoor het sneller beter ging.
Maar heb ook mensen gezien die zelf de reden waren waardoor de aanleuning niet constant was.
Nu zeg ik natuurlijk niet dat dit probleem bij jou ligt,
maar ik wil het je wel meegeven.
Het omhoog brengen van het hoofd als je aanspringt, of dat nou in galop of draf is,
heb ik ook bij veel paarden gezien, en meegemaakt..
Dat komt omdat hun achterhand en rug (drukt de rug weg) niet sterk genoeg is,
dus proberen ze die kracht ergens anders vandaan te halen.
Probeer dus eerst heel veel aan de achterhand te werken, zoals heel heel heel heel heeeel veel te stappen,
schijnovergangen te rijden, balkjes neer te leggen. Ook moet je wat ''strenger'' zijn als je aangaloppeerd
en hij zijn hoofd omhoog brengen, ga niet trekken! Maar breng je handen bijvoorbeeld een stukje omlaag.
En probeer de mond te ''masseren'' blijven spelen met je handen, reageerd hij niet op een halve ophouding,
maak er dan een hele ophouding van, maar onthoud wel dat het uit de achterhand en rug moet komen. Maar weet ook dat dit consequent moet gebeuren! En geef het gewoon de tijd zodat hij die spieren kan ontwikkelen.
Houd je benen er goed aan, en druk hem als het ware ''erdoorheen'' Ook moet hij goed reageren op al je hulpen, zo niet maak je hem dat duidelijker. Maar ga niet trekken en allerlei middelen (zoals slof) gebruiken! Veel succes, en hoop dat het helpt met de tijd.

Dan het ''probleem'' dat hij je hand niet wil volgen..
Want dat is denk ik het ''probleem''.
Om andere dingen uit te sluiten moet je denk ik eerst zijn gebit en zijn rug laten nakijken.
Blijf zelf goed op je kont zitten, maak jezelf lang, houd knik in je armen,
en blijf vooral zelf rechtop zitten! Breng elke keer (oefen eerst in stap!) je handen 3 tot 5 cm naar voren, volgt hij, dan beloon je hem! maar denk er hierbij ook aan dat je van ACHTER naar VOOR moet werken! Dus EERST been, daarna vang je het op. Want als je niet met been komt ga je andersom werken van voor naar achter en dat is gewoon niet goed. En zo probeer je dat rustig op te bouwen.
Veel succes! En laat je nog wat weten?

Groetjes,
Cheyenne.

Lise81

Re: Aanleuning niet constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:06

Je schrijft dat je paard netjes nageefelijk is, maar zo klinkt je verhaal niet als je zegt dat hij tegen je hulp in terug komt in tempo. Op zijn eigen benen is hij in mijn ogen ook niet helemaal als hij in de war raakt als de druk verminderd aan de voorkant. Het schudden en duiken komt bij mij over op pullen (het paard trekt eigelijk de teugel zelf mee).
Zelf rij ik geen engels meer, dus vind ik het moeilijk om hier verder iets over te zeggen aangezien ik niet met een aanleuning rijd.
Ik denk dat je misschien je hand te veel weggeeft of misschien dat je normaal met redelijk veel druk rijdt. (Maar dat kan ik niet zien en dus ook niks van zeggen). Rij door been te geven tegen je hand aan, wacht tot de spanning daar licht toeneemt, maak een halve ophouding en zorg ervoor dat hij de teugels langzaam uit je handen neemt door zijn hoofd naar voren te brengen. Toestaan doe je door je handen licht te openen, niet door je handen naar voren te brengen want dan geef je dus snel te veel. Dat kan wel bij veel paarden. Rijden is in dat opzicht soms zulk finger-spitzen-gevoel en timing.
Verder vroeg ik me ineens af of je paard geen rug/hals problemen heeft? Hierdoor is het namelijk een stuk lastiger omdat het paard gewoon niet lekker los door zijn lijf kan bewegen.

Over het moe zijn van je paard: doseer het rijden beter waardoor je niet tegen dat punt aankomt als je denk dat het echt vermoeidheid is. (Overleg dat ook met je instructeur). Training door de week meer opbouwen (ook afwisseling houden) zodat hij over een paar weken de les weer goed aankan. Kom je op het punt, tolereer het gedrag niet - maar stop wanneer het (weer) goed gaat.