Pony loopt niet meer in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Evanne

Pony loopt niet meer in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 00:00

Ik doe nu al zo'n 3 a 4 jaar een pony, ze is van de manege, maar geen lespony, de rede daarvan is dus dat ze niet (goed) in de bak loopt. Ze heeft voorheen altijd voor de kar gelopen en of ze ingereden is, weten we niet. Toen ze pas op de manege kwam ging ze meteen de les in. Omdat dat na een tijd niet meer werkte hebben ze haar uit de les gehaald. Een tijd daarna hebben ze haar weer in de les proberen te laten lopen, maar weer mislukte poging.
Toen zijn Michelle en ik met haar begonnen. Eerst wandelen en longeren, daarna ik erop aan de longe. Toen los in de bak. Dat ging in het begin niet goed, maar toen we weer in de buitenbak konden rijden ging het wel weer beter. Ze gaf nog af en toe een bokje of probeerde naar het midden te komen, dat was na een tijdje ook weg. Dus toen gingen we met haar buitenritten maken, maar iedere keer als we dan weer in de bak wilde rijden. Werd ze weer lastiger. Ze heeft ook een (korte) periode gehad dat ze wel goed liep in de bak, maar nu loopt ze weer helemaal niet behoorlijk in de bak. Al een hele tijd niet meer wat we ook doen. We kunnen het haar "beleefd" vragen, we kunnen streng zijn, we kunnen het lastige gedrag negeren. Maar niks helpt. Ze blijft staken en bokken. Als iemand in de bak staat om haar enigzins vooruit te krijgen krijg je een tegenovergestelde effect, ipv van naar voren gaat ze dan naar achteren lopen en (gericht!) schoppen.
Het tuig zit ook allemaal goed, daar is niks mis mee. We hebben echt een goed passen zadel voor d'r.

Buiten loopt de pony wel uitstekend, dan loopt ze vaker zelfs nagefelijk.. We hebben ook al een paar keer geprobeerd om dan in een veldje te rijden, zoals je in de bak ook rijd, maar daar is ook geen beginnen aan.

En sorry voor het lange verhaal Bloos

Is er hier iemand die mij kan helpen?

En reacties van "wat moet een manege met een pony die niet in de les loopt, dat ze haar dan weg doen" hoef ik niet. Het is de keuze van de eigenaren.
Laatst bijgewerkt door _Evanne op 22-02-08 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

X_juul_X

Re: Pony loopt niet meer in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:01

Zo evanne, eens kijken of we handige tips krijgen Lachen even een stipje.

Het is misschien wel handig om even erbij te vermelden dat de pony op buitenritten wel ontzettend braaf is.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:01

laat eens een goede jeugdinstructrice mee kijken, van achter de computer kunnen we niet zien of het een probleem is van de pony of dat hij gewoon iets heeft uitgevonden waardoor hij niet meer in de bak hoeft te lopen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:11

De pony is het niet gewend om in de bak te rijden/lopen. Het is voor deze pony dus erg vreemd. En zeg nu zelf, buiten is toch veel leuker Knipoog
Doe je grondwerk met de pony? Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen in de bak, vertrouwen winnen.. zo laat je ook zien dat de bak niet eng of vreemd is.
Als medisch alles goed zit en het tuig past perfect, dan denk ik persoonlijk dat het een kwestie van wennen is.
Maar dat is lastig beoordelen vanachter de computer.
Mijn eigen pony kwam van een ponykamp en was de bak ook niet gewend, ze vond het maar raar met dat zand op de grond Lachen Ook door vertrouwen te winnen, veel geduld en blijven oefenen ging het steeds beter. Al snel kon ze 'normaal' een rondje door de bak lopen met mij erop.
De bak is nog steeds heel saai hoor vind ze, buiten blijft toch leuker Lachen

Succes in ieder geval!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:12

Je hebt geprobeerd het duidelijk uit te leggen, maar verder dan ´pony loopt niet in de bak´ kan ik er niet uithalen. Je zult toch echt wat meer het echte probleem omschrijven. En wat amondi ook zegt, zelfs dan is het lastig vanachter de computer te zeggen wat er mis is en hoe het verbeterd kan worden.

Wat ik wel begrijp is dat het probleem dus al zo´n 3 á 4 jaar speelt. Je kunt echt niet via een internet tip opeens de oplossing vinden. Het paard heeft al 3 a 4 jaar bevestigd gekregen dat rijden in de bak niet leuk is/ goed gaat. Daar had mijns inziens al veel eerder deskundig begeleiding bij mogen zijn (na 3 a 4 jaar bezig zijn met nog steeds hetzelfde probleem mag ik denk ik wel concluderen dat hoe spijtig ook jullie beide niet kundig genoeg hierin zijn namelijk).

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 23:34

Polly heeft ook tijden goed in de bak gelopen, dus wennen hoeft ze niet.
En het probleem speelt niet 3 a 4 jaar, maar we verzorgen haar 3 a 4 jaar. In het begin hebben we een hele tijd alleen gewandeld en gelongeerd en in het begin liep ze wel gewoon goed(soms wilde ze niet helemaal, maar dat was niet anders dan een andere pony).. Na een jaar of 1,5/2 begon het pas echt..

Hier, misschien, een betere uitleg:
Polly loopt in het begin braaf. Als ik in het begin met haar stap, loopt ze netjes, dan geeft ze zelfs na en loopt lekker ontspannen. Als ik dan ga draven en wat meer van haar vraag, figuren begint ze te staken. Dan staat ze opeens stil en als je haar aandrijft gaat ze achteruit lopen. En als je een tikje geeft word het alleen maar erger, vaak gaat ze dan ook nog erbij bokken. Dan zal iemand haar vast moeten pakken en weer langs de kant zetten. Want als je wacht totdat ze stilstaat en dan weer aanspoort, begint het weer opnieuw.
Eerst deed ze dat alleen maar in galop, maar na een tijd ook in draf en nu zelfs ook in stap (we hebben in die tijd niet alleen maar in de bak gereden, maar gingen ook nog geregeld naar buiten om het haar niet te saai te maken).
Ik heb ook gemerkt dat als ze mag springen(huppeltjes) dat ze dan wel opeens gewoon loopt, als zijn het maar balkjes die ze mag lopen.
Ik weet eigenlijk (nu ik er zo nog eens goed over nadenk) wel bijna zeker dat ze het 'dressuren' saai vind, maar gewoon figuren rijden en galoperen in de bak moet toch wel kunnen..

En ik weet dat de oplossing niet via internet te krijgen is, maar tips zijn altijd heel fijn(daarvoor ook dit topic). Die tips neem ik dan mee en als die tips toch werken, is het toch goed?

edit: typfouten Bloos Sorry als ze er nog instaan, het is al laat. Dromen

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:11

Als ik je verhaal zo lees, krijg ik sterk het idee dat de pony het idd niet leuk vindt in de bak en heeft geleerd om daar onderuit te komen door zo in verzet te gaan.
Als ik het goed begrijp stoppen jullie meteen als ze gaat staken. Wat doen jullie dan met haar?

Ik weet natuurlijk niet hoe erg ze gaat bokken, maar het lijkt mij dat iemand hier echt doorheen moet pakken. Als je zelf niet durft, ken je misschien iemand, een instructeur bijvoorbeeld, die hier wel een keer streng doorheen durft te rijden?

Want nu weet de pony dat ze niet meer hoeft als ze vervelend gaat doen. Nu moet ze weer gaan leren dat ze er niet onderuit komt door dat soort gedrag te vertonen.

Omdat je aangeeft dat ze aan de longe en buiten wel goed loopt, lijkt een lichamelijk probleem mij niet zo waarschijnlijk. Of gaat ze ook korter lopen op de volte? Is het erger op de linker of de rechterhand?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:30

Ik ben het met Yorghos eens dat het erop lijkt dat de pony heel erg stout is en onder het werken uit probeert te komen. De oplossing zal ook best moeilijk zijn omdat de pony al zo lang zijn zin heeft gehad. Hoe dan ook zal er iemand met een lange zweep achter moeten gaan lopen om de pony vooruit te krijgen, net als bij een jong paard wel eens word gedaan om hem voorwaarts aan te leren. En dat gericht slaan door de pony, als je een lange zweep hebt, zal hij echt niet in de buurt kunnen komen. Zorg ervoor dat je zelf sneller bent.

Als jullie zelf aan de slag gaan, zorg ervoor dat je altijd met zijn tweeën bent, liever met zijn drieën als de bak groot is (en zorg ervoor dat er geen anderen bijrijden de eerste keren). Een van jullie op de pony met een kort zweepje en een of twee achter de pony met een longeerzweep (met twee moet de een aan de ene kant van de bak gaan staan, en de ander aan de andere kant). Eerst stappen, en als dat goed gaat ook goed belonen met je stem. Daarna ga je draven en zorg je ervoor dat de persoon op de grond goed de zweeep erbij houd, niet slaan, maar gewoon erachter net alsof je aan het longeren bent (dus richting paardenkont houden). Zodra ze stil gaat staan drijf je haar op, zorg ervoor dat ze voorwaarts gaat, of ze dat nu in draf of galop doet maakt niet uit, als ze maar loopt. Als ze voorwaarts is kan ze sowieso niet stijgeren en als ze lekker doorloopt zal ook bokken moeilijker zijn. Rij haar niet nageeflijk, alleen voorwaarts, kopje in de krul komt pas (veel) later.
Zo ga je aan de slag net zolang tot het beter gaat, daarna ga je proberen om de persoon met de longeerzweep weg te laten. Lukt dat niet, dan weer van voor af aan.

Het zal best lastig worden denk ik, maar de aanhouder wint, succes!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:45

ik ben het wel eens met wat hier boven gezegd word. De aanhouder wint. Je moet niet snel opgeven, en als jullie zelf niet durven/denken het aan te kunnen om een kwartier lang op een bokkende pony te zitten dan is het misschien het beste om er een heel ervaren persoon (instructeur of iemand met veel ervaring met jonge/opstandige pony's) er op te zetten die doorrijdt tot ze zich overgeeft. Ik denk dat zodra je er eenmaal doorheen bent dan zal ze vast veel braver zijn. Het is volgens mij dus echt een kwestie van doorzetten.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 20:48

Storm76 schreef:
Ik ben het met Yorghos eens dat het erop lijkt dat de pony heel erg stout is en onder het werken uit probeert te komen. De oplossing zal ook best moeilijk zijn omdat de pony al zo lang zijn zin heeft gehad. Hoe dan ook zal er iemand met een lange zweep achter moeten gaan lopen om de pony vooruit te krijgen, net als bij een jong paard wel eens word gedaan om hem voorwaarts aan te leren. En dat gericht slaan door de pony, als je een lange zweep hebt, zal hij echt niet in de buurt kunnen komen. Zorg ervoor dat je zelf sneller bent.

Als jullie zelf aan de slag gaan, zorg ervoor dat je altijd met zijn tweeën bent, liever met zijn drieën als de bak groot is (en zorg ervoor dat er geen anderen bijrijden de eerste keren). Een van jullie op de pony met een kort zweepje en een of twee achter de pony met een longeerzweep (met twee moet de een aan de ene kant van de bak gaan staan, en de ander aan de andere kant). Eerst stappen, en als dat goed gaat ook goed belonen met je stem. Daarna ga je draven en zorg je ervoor dat de persoon op de grond goed de zweeep erbij houd, niet slaan, maar gewoon erachter net alsof je aan het longeren bent (dus richting paardenkont houden). Zodra ze stil gaat staan drijf je haar op, zorg ervoor dat ze voorwaarts gaat, of ze dat nu in draf of galop doet maakt niet uit, als ze maar loopt. Als ze voorwaarts is kan ze sowieso niet stijgeren en als ze lekker doorloopt zal ook bokken moeilijker zijn. Rij haar niet nageeflijk, alleen voorwaarts, kopje in de krul komt pas (veel) later.
Zo ga je aan de slag net zolang tot het beter gaat, daarna ga je proberen om de persoon met de longeerzweep weg te laten. Lukt dat niet, dan weer van voor af aan.

Het zal best lastig worden denk ik, maar de aanhouder wint, succes!

Met de longeerzweep werkt niet. Dat hebben we al een paar keer geprobeerd. Dan draait ze zich met de kont naar degene die de zweep heeft, loopt naar achter en gaat dan trappen.
Ik doe ook helemaal niks om haar nagefelijk te laten lopen. Als ik licht contact op de teugels heb gaat ze vanzelf nageven(in stap).

Ik heb Polly vanmiddag weer gereden. In de longeercirkel met Juul, de pony waar we altijd met Polly mee gaan/gingen uitrijden, erbij.
Als ik aan wilde draven als Juul niet vlak voor haar neus liep ging ze staken. Na een paar keer aandrijven ging ze wel weer vooruit, naar Juul toe. Ze ging dan wel scheef lopend naar hem toe, maar ze ging vooruit.
Iedere keer nadat ze iets goed had gedaan, netjes aandraven en daarna weer terug stappen oid, kreeg ze een klopje/aai en daarna 2of3 brokjes. Dit werkte wel, ze ging het steeds beter doen.
We houden deze methode aan, totdat het goed gaat (en nee, we blijven niet voor alles iets geven, ze moet er steeds wat harder voor werken)
Morgen rijd ik haar weer, kijken hoe dat gaat.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 21:02

MariekeS_ schreef:
ik ben het wel eens met wat hier boven gezegd word. De aanhouder wint. Je moet niet snel opgeven, en als jullie zelf niet durven/denken het aan te kunnen om een kwartier lang op een bokkende pony te zitten dan is het misschien het beste om er een heel ervaren persoon (instructeur of iemand met veel ervaring met jonge/opstandige pony's) er op te zetten die doorrijdt tot ze zich overgeeft. Ik denk dat zodra je er eenmaal doorheen bent dan zal ze vast veel braver zijn. Het is volgens mij dus echt een kwestie van doorzetten.

Jullie? Ik ben de enige die erop rijd, Michelle is te groot.
Ze is maar een A-pony'tje, dus een volwassen instructrice erop gaat niet lukken.
En zeker durf ik door te blijven rijden, maar als ze alleen maar achteruit blijft lopen en bokken, is er geen lol meer aan. Ik blij uiteraard wel altijd nog doorgaan totdat ze een paar goede rondjes heeft gelopen, maar probeer wel weer optijd te stoppen voordat ze weer begint, want dan komt er geen einde meer..

"Ik denk dat zodra je er eenmaal doorheen bent dan zal ze vast veel braver zijn. Het is volgens mij dus echt een kwestie van doorzetten." Dat klopt ook niet, ook als we 'door haar heen' zijn, begint ze nog geen vijf minuten later opnieuw. We hebben ook al een keer anderhalfuur doorgezet, maar ze begon nog steeds weer opnieuw. Maar doorgaan ging echt niet meer, ze was echt moe.

En steeds als we denken van; nu loopt ze weer enigzins goed in de bak.. Loopt ze nog een paar keer goed en gaat ze daarna weer klieren.. We rijden heus niet alleen nog maar in de bak als ze weer goed loopt, we blijven regelmatig naar buiten gaan om het haar (en ons zelf xD ) niet te saai te maken.

Wat ik ook nog erbij moet zetten.. Als we een tijd in de bak rijden (niet qua tijd, maar qua aantal keren) gaat ze zich er op 'n gegeven moment gewoon bij liggen(dat is ook reden dat ze niet in de lessen loopt, ze gaat zich er na een tijd steeds weer bij liggen en in de binnenbak gaat ze kreupelen en hoesten > harde grond en stoffig).

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:51

_Evanne schreef:
Met de longeerzweep werkt niet. Dat hebben we al een paar keer geprobeerd. Dan draait ze zich met de kont naar degene die de zweep heeft, loopt naar achter en gaat dan trappen.

Dan moet je sneller zijn!
Ik neem aan dat je vriendin toch sneller is dan een pony die achteruit loopt?
En zodra de pony dit doet zou ik hem een flinke tik op de kont geven met de longeerzweep zodat hij weer vooruit springt, ook al gaat hij dan al bokkende vooruit, dat maakt niet uit, vooruit is vooruit. Daarna wel belonen.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 21:52

Storm76 schreef:
Dan moet je sneller zijn!
Ik neem aan dat je vriendin toch sneller is dan een pony die achteruit loopt?
En zodra de pony dit doet zou ik hem een flinke tik op de kont geven met de longeerzweep zodat hij weer vooruit springt, ook al gaat hij dan al bokkende vooruit, dat maakt niet uit, vooruit is vooruit. Daarna wel belonen.

Tja, ook al gedaan..
Maar ze springt niet vooruit, maar haalt nog eens twee keer extra uit.

Dus haar reactie op de zweep is niet naar voren, maar naar achteren.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:15

En dat is neem ik aan met longeren ook al. Dan zul je daar moeten beginnen. De zweep hoeft helemaal geen strafmiddel te zijn, maar je moet het paard wel eerst leren dat het een verlengde van je arm is om hulpen te geven.

Als het met longeren wel prima gaat, bedenk dan eens dat het zadel/ hoofdstel/ de ruiter of pijn het beestje in de weg kan zitten.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:24

probeer het aan de longe met ruitertje, het kan misschien ook helpen als je met nog een andere pony in de buitebak gaat rijden, het zal (denk ik) wel af te leren zijn...

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:06

Bienotje schreef:
En dat is neem ik aan met longeren ook al. Dan zul je daar moeten beginnen. De zweep hoeft helemaal geen strafmiddel te zijn, maar je moet het paard wel eerst leren dat het een verlengde van je arm is om hulpen te geven.

Als het met longeren wel prima gaat, bedenk dan eens dat het zadel/ hoofdstel/ de ruiter of pijn het beestje in de weg kan zitten.

Het lijkt me sterk dat ze toevallig alleen in de bak er dan last van zou hebben, als je even goed doorleest, loopt ze buiten(in het bos enz.) wel goed.

In het begin gebruikte we de zweep ook alleen als verlengstuk van de arm, maar dat hielp ook niet. Zodra we dat ding te voorschijn halen, omdat ze niet meewerkt, gaat ze ook weer staken. Longeren gaat dus ook niet bepaald goed.

xchanel01 schreef:
probeer het aan de longe met ruitertje, het kan misschien ook helpen als je met nog een andere pony in de buitebak gaat rijden, het zal (denk ik) wel af te leren zijn...

In het begin reed ik met haar aan de longe, maar dat werkte ook niet.
Afgelopen weekend hebben we het met een pony ervoor gedaan (dat heb ik een stukje terug ook al gezegd Knipoog ). Dat ging wel al beter, maar het duurde wel lang voordat ze in de gaten had dat haar vriendje niet wegging als ze moest draven. Dus die methode blijven we aanhouden, zolang het goed gaat. Alleen in de bak lopen hoeft ze eigenlijk nooit, in de bakken op de manege rijd altijd wel iemand,we nemen de andere pony mee naar de bak of we gaan bij de andere pony in de bak rijden(andere pony staat bij iemand achterom in de straat).