Hoe dit nog meer verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChrissiejJ

Hoe dit nog meer verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:11

Een paar weken geleden is er een ongelukje gebeurd met longeren. Sindsdien ging het helemaal mis. Dakota was werkelijk ineens onhandelbaar. Ik had ineens zo'n angst voor haar gekregen dat we even helemaal opnieuw zijn begonnen. Dus hulp erbij en weer longeren.
Uiteindelijk werd ze weer braver en heb ik erop gezeten en alweer een paar keer 15 minuutjes gereden.
Dinsdag heb ik een privéles en gaan we weer serieuzer aan de slag.

Maar aangezien we nu echt aan de slag zijn gegaan met longeren wou ik toch nog wat tips. Ik zag dit als een goede kans om der goed de achterhand te leren gebruiken.
Nu laat ik haar eerst lekker opwarmen en daarna gaan we aan de slag met overgangen. Overgangen, overgangen en nog eens overgangen. Na 2x echt zo goed dat te hebben geoefend merk ik echt een wereld van verschil. Ze ontspant hele stukken, dat deed ze anders nooit met longeren, en de achterhand gebruikt ze goed. Ze loopt ruimer en 'lichter' (hoe leg ik dat uit Tong uitsteken). Het ziet er al zoveel beter uit.
Nu vroeg ik me af: wat kan ik er nog aan toevoegen voor de afwisseling en voor het trainen van de achterhand?
En kan dit ook positieve resultaten hebben voor het rijden?

Ik hoop dat jullie nog leuke goede tips hebben!

Jordy_

Re: Hoe dit nog meer verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:07

Het kan zeker positieve resultaten hebben voor het rijden, een paard dat goed gelongeerd word en dan juiste op de zwakke puntjes word getraint, leert steeds meer het automatisch te doen. Als je er onder het zadel dan ook an blijft werken door ook veel overgangen te rijden en van achter naar voren te rijden, word die achterhand alleen maar versterkt.

x

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:13

Ik zou het longeren voor het paard zo leuk mogelijk proberen te maken, waardoor hij nog makkelijker kan ontspannen. Haha! Dus als het kan in een kraal, zonder lijn..lekker vrij, en ik ben persoonlijk erg tegen een slof. Meestal als het paard lekker pittig doorloopt, gebruikt hij die achterhand nog meer dan dat je er van alles aanbind. En veel grondwerk met hem doen, zodat je de vertrouwensband met je paard versterkt; word hij een stuk minder angstig van.
Veel succes!! OK dan!

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:48

Ik heb niet de mogelijkheid om los te longeren. Maar ik zoek ook tips om het leuker te maken.
Nu had ik nog wel een vraagje.. zodra ik der vraag iets te verruimen of gewoon te versnellen gaat ze zichzelf voor aantikken. En zodra ze ontspannen begint te lopen struikelt ze vaak.
Wat kan ik hier aan doen?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:54

ChrissiejJ schreef:
Ik heb niet de mogelijkheid om los te longeren. Maar ik zoek ook tips om het leuker te maken.
Nu had ik nog wel een vraagje.. zodra ik der vraag iets te verruimen of gewoon te versnellen gaat ze zichzelf voor aantikken. En zodra ze ontspannen begint te lopen struikelt ze vaak.
Wat kan ik hier aan doen?

heeft ze ijzers voor?
zoniet; dan kunnen haar hoeven misschien te lang zijn. 1 van deze opties is meestal de oorzaak, maar kan natuurlijk aan 100 andere dingen liggen.
succes!

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:56

Ja ze heeft voor en achter gewoon ijzers.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:57

ChrissiejJ schreef:
Ja ze heeft voor en achter gewoon ijzers.

hoefsmidje ernaar laten kijken?? Haha!

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 17:00

hmm maar dat is gewoon aantikken.. kan het aan de ijzers liggen? Ze doet het namelijk ook als ze gewoon net is bekapt.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:05

ChrissiejJ schreef:
hmm maar dat is gewoon aantikken.. kan het aan de ijzers liggen? Ze doet het namelijk ook als ze gewoon net is bekapt.

als de mogelijkheid er is om zonder ijzers verder te gaan, moet je die zeker aangrijpen. Ijzers doen meestal meer kwaad dan goed, zoals struikelen.
Dus als het kan; eraf met die dingen. en ik hoop niet dat je een slof gebruikt???? is dat "ongeluk" ook gebeurt terwijl je een slof gebruikte?

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:11

Ik heb nog nooit een slof gebruikt. Ik heb niks aan der hangen van hulpmiddelen. Behalve een martingaal met rijden, maar die kan er ook weer af.
Zonder ijzers rijden gaat helaas niet, want haar hoeven zijn vrij slecht. Daar komt bij dat ik bijna dagelijks over de weg moet.

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:58

misschien kan je een keertje balken in de bak leggen, is wel leuk voor het paard

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:04

En dan leert ze goed dr voeten op te tillen én wordt haar achterhand aan het werk gezet Knipoog

( toevoeging op Laura_wodan)

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:08

ChrissiejJ schreef:
Ik heb nog nooit een slof gebruikt. Ik heb niks aan der hangen van hulpmiddelen. Behalve een martingaal met rijden, maar die kan er ook weer af.
Zonder ijzers rijden gaat helaas niet, want haar hoeven zijn vrij slecht. Daar komt bij dat ik bijna dagelijks over de weg moet.

Fijn te horen dat je nooit een slof gebruikt bij het longeren.. Haha!
Weet je ook zeker dat haar hoefen niet te lang zijn? Dat gebeurd namelijk nog wel eens. En jammer dat haar hoefen zo slecht zijn...maar dat is niet anders.
Misschien kun je een duidelijke foto van de zijkant van haar voorhoef maken, zodat mensen hier op bokt kunnen oordelen of deze te lang zijn?

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 18:13

Ja dat kan ik wel doen, maar ze doet het ook als ze net bekapt is. Dus daarom vroeg ik me af wat ik eraan kan doen?

Kim_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:57

Als het paard met zijn achterhoeven tegen de voorhoeven aantikt is dat een teken dat de achterhand er of goed onder is of dat die onregelmatig loopt en daardoor misschien aantikt. en idd balkjes bij het longeren in de bak leggen.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 13:47

hmm ik merk wel dat het echt gebeurt zodra ze de achterhand goed moet gaan gebruiken.. De balkjes vindt minder.. ze probeert er altijd om heen te lopen Tong uitsteken maar dat zal ik weer eens gaan gebruiken. Nog meer tips?

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 22:12

ehmm waarom wordt dit in mijn topic geplaatst?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:22

ChrissiejJ schreef:
ehmm waarom wordt dit in mijn topic geplaatst?

hmm; goede vraag; heb je het wel gemeld bij bokt??

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 18:39

ehm nee waar/hoe kan ik dat melden?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:42

ChrissiejJ schreef:
ehm nee waar/hoe kan ik dat melden?

rechts van het bericht staat een uitroeptekentje, volgens mij moet je daar op klikken om het bericht te melden.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 22:50

oke ik heb het gemeld.
Verder nog tips als reactie op mijn topic??

Edit: typefout

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:38

ik ben van mening dat een slof ook niet helpt, ga heelenmaal meet met Joepju

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:04

Lekker balkjes draven en balkjes gallopperen.
Ik zet noob altijd bij met slof (ohhh!) en doe dat in verschillende houdingen. Op deze manier kan ik hem lekker loswerken, inbuigen, oprichten of juist vw-nw laten lopen.
Balkjes vindt hij helemaal het einde!

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:45

Slof ga ik er niet aanhangen. Ik heb hier geen ervaring mee en wil niet zomaar zelf ergens mee beginnen als ik niet weet hoe het werkt. Daarom was ik eigenlijk aan het denken aan simpele bijzetteugel die haar toch wat meer aan het werk zetten (echt de rug laten gebruiken e.d.) maar die toch simpel te bevestigen zijn. Iets waar dus niet te veel mee mis kan gaan. Balkjes lopen ga ik er morgen weer bij doen.