Waldi @ inrijdwork: bit en zadelloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Waldi @ inrijdwork: bit en zadelloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:29

Hoi allemaal,
Na een paar maanden alleen aan de hand gewandeld te hebben, zijn Waldi en ik nu serieus begonnen met rijden. Daarvoor heb ik hem leren longeren, en heb ik er aan de longe een paar rondjes opgezeten. Dit was de 3e keer dat we los reden, en de 1e keer met zadel. Wel was Salvia in de buurt, Miri (Eleandra@bokt) heeft vanaf haar rug de meeste foto's gemaakt.

Omdat Waldi vorige keer bokte (bij de eerste poging om los te draven) hebben we hem toch maar even gezadeld. Ook was ik de vorige keer midden in de modder geland nadat hij zich rotschrok van een (niet voor hem bedoelde) schop van een andere pony. Waldi had de pech er nietsvermoedend precies tussen te staan.

1 Ons nieuwe zadel, Salvira op de achtergrond
Afbeelding

2 Supertrots!
Afbeelding

3
Afbeelding

4 Weer wegstappen na halthouden: "Stàp-pen"
Afbeelding

5
Afbeelding

6 Halsstrekken kunnen we ook!
Afbeelding

7 Eh... Waldi, ik geloof dat je hier naar rechts moet!
Afbeelding

8 Even aan het touw om te draven, ik was te zenuwachtig om het los te proberen en voel me nog niet zo zeker in het zadel. Clown
Afbeelding
Wel meer gedraafd, maar daar geen foto's van. Next time!

9 Braaf!
Afbeelding

En dan nu... THE FUN PART!

10 Zadel eraf! (Zo heb ik dus ook de 1e en 2e keer los gereden Bloos )
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13 En dan staat hij daar zó lief in de stal Lovers Dan moet je er wel even op gaan zitten om hem van boven plat te knuffelen!
Afbeelding

14 Meneer vindt alles best:
Afbeelding

15 Maar die ruiter de hele tijd... "Nu wil ik alleen op de foto, kijk eens hoe mooi ik ben!" Alleen dat extra paar benen... Haha!
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, laat je ook een berichtje achter?
Laatst bijgewerkt door Safiera op 21-02-08 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

poekel

Re: Waldi @ inrijdwork: bit en zadelloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:34

haha lachen!!
leuk hoor!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:35

Leuke foto's

MAar is het wel zo slim dat als je paard net ingereden is om al zonder zadel te gaan rijden?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 18:44

Bedankt!
De eerste keer los erop was ook zonder zadel, (al was dat toen maar heel even, de rest nog aan het touw). Het klinkt misschien raar, maar ik voel me veiliger zonder. Zit misschien iets minder stevig, maar je kunt ook niet aan je zadel blijven hangen.
Vind het een geweldig gevoel, zonder zadel (echt contact).

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:00

Haha, daar is de slaapkop/lama. Clown
Ik vond het heel goed gaan op dat uitschietertje bij de voerbak na. En ik moet zeggen dat zonder zadel eigenlijk beter gaat dan met, vooral Walli lijkt het leuker te vinden. Je weet zelf vast ook wel dat je houding niet op en top is dus ik zal er niet over zeuren, maar probeer toch te letten op een rechte rug (ja lekker makkelijk als hij pijn doet, ik weet het) en je benen steken te ver naar voren. Enneh, vergeet niet dat je van pianoles af bent, je moet het niet voortzetten bij de paarden. Vork

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:03

leuk
mooie pony
hoe groot is ie?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:09

@ Miri Hihi, hoi! Ok, idd, mijn handen Clown Benen te ver naar voren was nog veel erger op dat andere zadel (profiel) en rug? hmm, vond het rechtopgedeelte best goed hier, maar zit volgens mij scheef!

@ carlovejebe, bedankt! Geen idee hoe groot hij nu is, eind vorige zomer 1,35! Moet hem maar weer eens meten!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:43

Op deze foto's is je rug inderdaad minder erg dan anders, maar ik vind je soms wat ingezakt zitten, dat bedoel ik vooral.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:48

Leuke foto's hoor!! Echt super mooi paardje!
PS: leuk dekje ook! Lachen

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:52

Ik ben waarschijnlijk niet de aangewezen persoon om het te zeggen, maar eigenlijk hoor je onderbouwd commentaar op HAW te geven. Vork

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:18

ik weet t niet 100% zeker, maar op deze foto, lijkt het zadel toch wel gigantisch op de schoft te drukken:

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 14:52

Lijkt er idd erg op! Zal volgende keer nog eens goed kijken of het drukt, maar ik geloof/hoop dat het alleen zo lijkt. Zijn dek is namelijk erg dik daar (zit bont aan de onderkant).

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:00

Leuke pony!
Voor het totaal beeld vind ik je te groot voor de pony maar de pony lijkt er niet zoveel moeite mee te hebben..
Zadel ligt volgens mij net niet op de schoft, misschien het shabrakje nog iets om hoog trekken dan lijkt het al beter Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:26

Bedankt!
Ben ook niet van plan voor de sier te rijden, lekker kunnen buitenrijden is ons doel Lachen
En nog bedankt voor de tip!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:29

Je ziet het verschil aan het paard met en zonder zadel! Zonder kijkt hij veel vrolijker! Vind het trouwens wel een goede keuze van je om te beginnen zonder zadel! Petje af dat je dat durft!
Veel plezier nog samen!

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:38

Ziet er echt leuk uit hoor!
Lekker ontspannen, totaal geen drang!
Eindelijk weer eens een topic van iemand
die niet zo is dat hij meteen haar paard
zn neus tegen zn borst aan wilt hebben!

Super hoor, veel plezier saampjes! Haha!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:44

Fijn om te zien dat je 'm bitloos inrijdt! super!

Wat ik wel vind is dat je de teugels - voor bitloos - erg strak hebt, weet niet of dit aan mij ligt?

Ga zo door in elk geval, pony lijkt er zonder zadel meer plezier in te hebben!

Jij gaat ook gewoon ZZ rijden hoor Haha!
(zonder zadel Tong uitsteken )

Noekiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:44

Mooi beestje:P

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:18

Hoi een leuke pony en een fijne sfeer om op deze manier te beginnen aan het inrijden.

Ik wou je nog een tipje geven, iets wat ik zelf zonder bit ook nog wel eens vergeet (en wat ik trouwens als ik wel met bit zou rijden ook zou moeten doen.)

Op de foto waar jij naar rechts wilt en je pony dit niet doet, kijk jij rechtdoor, en ook je lichaam is richting "rechtdoor".
Kijk zelf naar rechts, draai je bovenlichaam en je bekken ook een beetje naar de kant die je op wil. Je zult merken dat de wendingen dan een stuk makkelijker zullen gaan (hoop ik, hihi)

Groetjes kim

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 21:22

Allemaal bedankt voor de leuke reacties!

@ Jibbel: De eerste keer erop (wel aan de hand hoor, paar minuutjes) was ook zonder zadel. Was voor ons toen eigelijk heel logisch: eerst longeren, beetje op zijn rug leunen, eroverheen hangen (met zadel niet zo prettig)... er op is dan gewoon de volgende stap. Vind het zonder zadel trouwens makkelijker voelen wanneer hij gespannen is, als ik dan loslaat gaat hij mee.
Voelt voor mij, hoe raar het ook klinkt, veiliger.

@ nicole_x: Begrijp niet hoe sommige mensen dat voor elkaar krijgen, maand ohz en gelijk dressuur en "aan de teugel". Wat doe ik fout? Haha! Nee hoor, dit is de eerste keer dat ik een paardje beleer (ook nog zonder prof. hulp, "ojee, dat komt nooit goed!") en we doen lekker rustig aan. We hebben toch tijd zat! Ik bedoel, het is niet niks, een ruiter op je rug (die ook nog van alles wil) en hij moet het zijn hele verdere leven nog doen! Draf, galop, het bit... komt allemaal nog wel.

@ Ilsiie: Hoe rijd je een pony dan gelijk op het bit in? Hij heeft toch geen flauw idee wat dat ding in zijn mond doet? Laat staan als je er aan trekt! Wel moet/ga ik hem ook leren op het bit te rijden, is mijn vzpony, stel dat iemand anders erop gaat, dan is het voor hem wel zo fijn als hij het kent.
Teugels heb je gelijk over, ziet niet uit op de foto's. Eigenlijk had ik ze niet zo strak (gleden er losjes doorheen en moest ze steeds weer pakken) maar ga het zeker losser proberen. Ben nou eenmaal "engels" gewend Clown

@ kippetje: Zal ik op proberen te letten! Heb dat geloof ik ook ooit zo geleerd Bloos

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:58

Safiera schreef:
@ Ilsiie: Hoe rijd je een pony dan gelijk op het bit in? Hij heeft toch geen flauw idee wat dat ding in zijn mond doet? Laat staan als je er aan trekt! Wel moet/ga ik hem ook leren op het bit te rijden, is mijn vzpony, stel dat iemand anders erop gaat, dan is het voor hem wel zo fijn als hij het kent.
Teugels heb je gelijk over, ziet niet uit op de foto's. Eigenlijk had ik ze niet zo strak (gleden er losjes doorheen en moest ze steeds weer pakken) maar ga het zeker losser proberen. Ben nou eenmaal "engels" gewend Clown

Hoe bedoel je die eerste zin? Denk dat je me iets verkeerd begrepen hebt omdat ik het misschien niet goed geformuleerd had Knipoog
Ik ben zelf ook niet meer van het door de nek etc. Niet tegen bit, wel tegen gebruik ervan in veel gevallen Knipoog Als je een paard inrijdt met bit dan laat je (volgens mij, ik rij nooit paarden in) los ja, dus (heel) licht contact. Wat ik bedoelde met 'Wat ik wel vind is dat je de teugels - voor bitloos - erg strak hebt, weet niet of dit aan mij ligt' is dat toen ik mijn voormalige verzorgpony bitloos reed, de teugels echt in boogjes hingen en ik op m'n lichaamshouding reed en als daar geen reactie op kwam teugels tegen de hals, dus echt heel losjes. Ik bedoelde dus niet dat je met bit strak zou hebben..

Ik snap ondertussen mezelf niet meer Clown
Hoe interpreteerde jij mijn reactie? Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:11

Eh... wordt wel verwarrend zo!
Met die eerste zin bedoelde ik eigenlijk dat je op een jong paard niet gewoon een bit erin kunt hangen en gelijk sturen, een rem hebt etc. Daarom heeft idereen (?) er in het begin altijd een halster onder, met ook daaraan teugels. Omdat Waldi niet genoeg reageert op een gewoon halster werd het dit ding. Toen dacht ik: "Waarom niet gewoon het hoofdstel uitlaten, als je in het begin toch hierop rijd?"
Alles wat je met het bit doet, is aangeleerd. Net zoals je paard al eerder heeft geleerd op het halster te stoppen.
Uit zichzelf zal een paard niet gelijk weten waarom hij een bit in heeft, laat staan wat bepaalde druk betekent. 'Trekken' heb ik dus wat overdreven Lachen Waarschijnlijk heb ik dat neergezet omdat dat veel te vaak gebeurt, in plaats van zacht vragen. Op de mangege waar ik rijd zijn de meeste paarden al lang niet meer zo gevoelig, en mijn andere vzpony heeft een erg harde mond (gekregen), waarschijnlijk ook door verkeerd inrijden.
Daarom wil ik graag dat hij eerst bitloos de been en gewichtshulpen goed leert. Als dit goed gaat komt het bit er weer bij en proberen we over te gaan op (lichte!) bithulpen.

Op alleen lichaamshouding/gewicht kan ik nog niet rijden, ook dat kent hij nog niet. Ga wel proberen daar zoveel mogelijk naartoe te werken! Ik heb één keer een goed afgericht westernpaard gereden: super! Zo wil ik het bij Walli dus ook, maar dan engels, omdat ik nou eenmaal geen echte westernruiter ben, het tuig niet heb etc. Dus wel een contactteugel, maar alle zit en gewichthulpen er echt goed in. Ik was even vergeten dat je met een touwhalster eigenlijk ook "western" moet rijden, met lange teugels. Ga zaker proberen hem meer los te laten! Lachen

Ik hoop dat dit beter geformuleerd is? Sorry voor het hele verhaal, hopelijk begrijpen we elkaar nu wel weer zoals het bedoeld was Knipoog

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:44

Hihi ja, zo is het weer duidelijk, jij zegt eigenlijk precies hetzelfde als ik maar dan in net andere woorden maar dat geeft niet, het is hetzelfde idee/doel alleen had ik 'm eerst wat vreemd geformuleerd Knipoog

Super dat je 't zo doet hoor! Waren er maar (veeeel) meer zoals jij!

Succes iig, ik denk dat het wel goed gaat komen Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:22

Vind ik ook lastig op bokt, ieders formuleringen (zeg je dat zo Blond ) Kom je niet over zoals je bedoelt...
Maar in ieder geval hartstikke bedankt, hopelijk blijft het zo goed gaan, draf, galop, buitenrijden Nagelbijten / Gniffelen