Jonge pony niet vooruit te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Jonge pony niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:38

Sinds kort heb ik een jonge pony. Ze is dus nog niet lang onder het zadel.
De eerste paar keer gingen super! Netjes voorwaarts en zocht ook echt mijn hand al op.

De laatste tijd krijg ik haar niet meer goed vooruit en ik weet eigenlijk niet goed hoe ik dit op moet lossen.

Ik longeer haar voor het rijden, daarbij loopt ze goed door, is goed gefocust op mij en luisterd ontzettend goed naar mijn stem.
Soms heeft ze met longeren zelfs wat energie uitspattingen in de vorm van even een sprintje en wat bokjes..

Na het longeren ga ik erop, stappen gaat super, draven gaat 2 rondjes goed en daarna merk ik dat ze wat slomer wordt.
Ze reageert goed op het been, aandraven is ook echt aandraven, maar soms valt ze na 5 passen draf al terug, soms na één rondje.. Maar echt eens goed voorwaarts doordraven zit er eigenlijk niet in terwijl dat op het begin wel gewoon goed ging.
Ik heb gehoort dat ze dit ook deed bij degene die er mee aan de slag is geweest voordat ik haar kreeg, en hierbij haar 'zin' kreeg. Wat hiervan klopt weet ik niet. Ik weet wel dat ik haar haar zin vaak 'moet' geven omdat ik haar niet vooruit krijg.

Een zweep erbij werkt niet. Daar reageert ze één keer op en daarna niet meer.
Vandaag heb ik het geprobeert met iemand in het midden met een longeerzweep, daar reageert ze met longeren namelijkw el goed op, maar met rijden dus ook niet...

Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik zit echt met mijn handen in het haar. Het rijden is zo ook niet 'leuk' meer.
Ik heb er eerder aan gedacht dat het misschien allemaal wat teveel werd en ze heeft dan ook ongeveer drie weken 'vakantie' gehad. (alleen longeren) Ik had gehoopt hierna misschien toch wat verschil te zien maar dit is er dus niet.

Ik ben overigens opzoek naar een goede instructrice, heb dus (nog) geen les, maar zit er zeker aan te komen. Dus opmerkingen als 'les nemen' heb ik vrij weinig aan. Knipoog

karinsd

Re: Jonge pony niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:49

Misschien is haar conditie nog niet zo goed en is ze gewoon moe
van het longeren en het rijden Knipoog

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:53

Nee ze is niet moe. Het gebeurt ook als ik haar maar 5 minuten longeer.
De eerste paar keren dacht ik idd ook dat ze misschien moe was. Maar ik kan haar met gemak 30 tot 40 minuten longeren zonder dat ze ook maar ergens zweet of moe is. Ze is ook gewoon goed voorwaarts aan de longe.

Aan haar rug kan ik nergens wat ontdekken, trouwens. Het zadel wat ik nu heb ligt niet helemaal optimaal (ben aan het sparen voor een nieuwe) maar niet zo slecht dat ze er echt last van zal hebben zodra ik erop zit.

Ik ga binnenkort in ieder geval eens erop zonder te longeren, maar ik weet eigenlijk bijna zeker dat dat ook niets uitmaakt..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:55

De meest logische redenen zouden kunnen zijn :

- vermoeid door te vaak werken / te lang longeren
- iets van gezondheid / voer / winterdipje waardoor minder energie
- last van zadel of ruiter waardoor de looplust eruit gaat
- verveling : beestje wil graag meer afwisseling in het werk
-

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:04

Ze werkt eigenlijk vrij weinig. Ik rijd haar misschien 2 a 3 x in de week. De rest van de week komt ze buiten en poets en wandel ik met haar. Dus ze is absoluut niet teveel aan het werk.

Gezondheid tja. Er is verder niets aan de pony te merken. Het is echt een goede, fitte energieke pony. Goed alert en actief normaal gesproken. Op het begin was ze dat ook onder het zadel, maar nu dus niet meer. Er is niets verandert aan voer o.i.d.

Ik ga sowieso een keer in de buitenbak rijden om te kijken hoe ze daarop reageert. En een keer een buitenrit ligt ook in de planning maar ik moet eerst kijken of er iemand mee kan, wil met zo'n jonkie niet alleen naar buiten. Knipoog

Ik heb al deze dingen ook bedacht maar er is echt geen reden voor te vinden.
Het enigste dat 'niet klopt' is dus dat het zadel niet helemaal 100% is. Dit is een leenzadel en ben druk aan het sparen voor een nieuw zadel. Maar ik heb niet het idee dat ze echt pijn heeft van het zadel. Geen gevoelige rug o.i.d. Geen drukkingen o.i.d.
Ik heb haar vandaag voor het eerst met lamsvellen onderlegger gereden, dacht dat dat misschien voor tijdelijk wel beter zou zijn, maar ook daarmee merk ik geen verschil.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:08

misschien is het mentaal allemaal wat te veel voor haar om langer te rijden?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:12

je hebt je pony ook een hele verkeerde naam gegeven!!
hij doet ze naam eer aan!
AUDI heet hij toch?
dat is een afkorting he....
van:'' Als U Duwen Intreseerd''.

maar ff serieus denk dat je wat rustig aan moet doen.
hij is nog jong, kan nog jarenlang rijden laat hem lekker uitgroeien en van zijn jeugd nog genieten. voor ie echt aan het werk moet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:12

Zadel kan een enorm verschil uitmaken hoor , zou me absoluut niet verbazen als dat het is.

Het is sowieso al erg moeilijk om te beoordelen of een zadel goed past. En al lijkt het zo op het oog wèl heel netjes te passen , dan nog kan het zijn dat het voor het paard helemaal niet prettig aanvoelt. Veel mensen merken een enorm verschil als ze hun paard eens met een ander zadel rijden , met de testzadels die ik heb gehad zijn er natuurlijk heel wat ervaringen geweest. Mensen die dachten dat hun zadel goed passend was schrokken er vaak erg van hoe anders hun paard ineens liep met een testzadel !

Paard dat anders niet vooruit te branden was , moeilijk door de bochten en wendingen ging , niet goed aangaloppeerde en meer van dat soort dingen waar mensen al maanden mee aan het tobben zijn tijdens het rijden....gingen dan met een testzadel ineens WEL goed. Dat is natuurlijk schrikken als je al zolang met problemen bezig bent en de oplossing zo simpel blijkt te zijn : een ander zadel.

Dus onderschat de invloed van een zadel (en de zit van de ruiter) niet hoor !

Het zou bij jou ook heel goed de verklaring kunnen zijn.
Als het dier verder gezond en energiek is enzo zoals je zelf vertelt , dan is het enige verschil tussen het longeren en rijden het feit dat er iemand op de rug zit. Dus daar zit dan een probleem. Je zou voor de grap eens zonder zadel of met een boomloos zadel moeten rijden om te kijken of het dier dan heel anders loopt. Dan weet je het meteen als het probleem echt in het zadel zit Lachen

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:16

Mijn paard heeft momenteel ook een winterdipje.
Ze is aan het verharen en dat kost haar veel energie,daarom krijgt ze momenteel wat meer brok.
Merk dat ze wat actiever is geworden.
succes ermee

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:20

Overwerkt is ze absoluut niet... Als ik erop zit is het echt 10 a 15 minuutjes. Ik wil alleen dat ze netjes stapt en draaft en dat is voor mij genoeg voor nu.

Pmarena zit wat in wat je schrijft.
Ik heb al gekeken met stalgenoten of iemand een zadel heeft wta beter ligt, maar helaas nog niet kunnen vinden.

Misschien dat ik haar toch nog wat langer vakantie geef totdat ik een nieuw zadel heb...
Ik vind het erg moeilijk. Het zadel was ook het eerste waar ik aan dacht toen dit begon. Maar ik kan dus niet echt wat vinden.
Vandaar dat ik iig voor tijdelijk een lamsvellen onderlegger gekocht heb. Maar een nieuw zadel moet er zeker komen.

Ik zal binnenkort eens een poging doen om er zonder zadel op te gaan. Als ik hulp kan vinden bij het opstappen. Bloos
En toch nog eens doorzoeken naar een zadel wat ik misschien kan gebruiken...

Het probleem is een beetje dat mijn ouders niet doorhebben hoe belangrijk een goed passend zadel is en zij dus vinden dat ik best nog een tijdje met dit zadel kan. Zodat niet ineens al mijn spaargeld aan het zadel op gaat.
Erg moeilijk om paardenleken uit te leggen hoe belangrijk het zadel is...

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:32

Hoi, mijn paard doet/dee het ook. Dat doet ze vooral om onder het werk uit te komen omdat ze zo vreselijk eigenwijs is.

Wat ik in het begin dee is haar gewoon naar voren ''trappen'' net zolang totdat ze in volle galop zit of in middendraf en ze niet harder kan. (Voor de penny's onder ons dit is niet zielig het paard moet leren luisteren en dit was de enige methode waardoor zei voorwaarts ging denken)

Nu na een paar weken dit vol te hebben gehouden denkt ze eindelijk voorwaart en is aan me been, het is zeker niet makkelijk en in het begin vond ik het ook een beetje sneu voor mijn paard maar het kon gewoon niet langer.

Je pony die wil of onder het werk uit komen of hij snapt je niet.

In het begin zal deze methode wat moeizaam gaan omdat het paardje waarscheinlijk ook moelijk vind om voorwaarts te lopen.

Ik wens je veel succes want het is niet makkelijk.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:37

rij je haar iedere dag? misschien is de "tank" gewoon leeg, eens even een paar daagjes rust gunnen, of 1 dag rijden 1 dat wei 1 dag rijden 1 dag wei, zodat je pony op andere gedachten kan komen. voor jonge paarden is het heel belangrijk dat je op rust kunnen komen en er lol aan blijven houden. Het lijkt me dat daar een beetje het "probleem" zit

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:40

Lilian__ schreef:
Hoi, mijn paard doet/dee het ook. Dat doet ze vooral om onder het werk uit te komen omdat ze zo vreselijk eigenwijs is.

Wat ik in het begin dee is haar gewoon naar voren ''trappen'' net zolang totdat ze in volle galop zit of in middendraf en ze niet harder kan. (Voor de penny's onder ons dit is niet zielig het paard moet leren luisteren en dit was de enige methode waardoor zei voorwaarts ging denken)

Nu na een paar weken dit vol te hebben gehouden denkt ze eindelijk voorwaart en is aan me been, het is zeker niet makkelijk en in het begin vond ik het ook een beetje sneu voor mijn paard maar het kon gewoon niet langer.

Je pony die wil of onder het werk uit komen of hij snapt je niet.

In het begin zal deze methode wat moeizaam gaan omdat het paardje waarscheinlijk ook moelijk vind om voorwaarts te lopen.

Ik wens je veel succes want het is niet makkelijk.

als het zoals jij zegt onder het werk uit komen is dan is het op zicht makkelijk te verhelpen.
op stemhulpen gaan leren.
Been geven reageert ie niet tik met de zweep dat ie vooruit gaat (nee nee is niet zielig met een zweep )
belonen, stappen, been geven komt er reactie dus draaft aan even doordraven en belonen. Reageert ie niet tik met de zweep vooruit (en natuurlijk weer nee niet zielig)
reactie op been moet je leren, en ondertussen gebruik je ook je stemhulpen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:50

Beetje bekend probleem...

Jo is aan de longe ook supervoorwaarts. Zit ik erop dan is ze zonder zweep soms niet vooruit te krijgen. Met zweep dan weer wel. Dan is ze soms regelrecht rennerig, maar meestal gewoon goed voorwaarts.

Maar als ze écht geen zin heeft kan ik haar tikken (en soms zelfs slaan, ja sorry) en dan is er geen beweging in te krijgen.

Ik vind dat erg jammer, zou haar graag zonder zweep rijden, maar dan kapt ze er gewoon mee na een paar rondjes.

Bij mij ligt het zadel goed (afgelopen dinsdag nog nagekeken) en als ze haar zin 'mee' heeft loopt ze wel prima. Het is dus gewoon geen zin van haar kant. Maarja... eigenlijk vind ik dat ook niet kunnen. Dat ene half uurtje dat ze moet werken voor de kost moet ze ook werken.

Ook geen idee hoe ik haar voorwaarts moet krijgen/houden zonder zweep.

Ik volg dit eventjes.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:59

Maanling schreef:
Beetje bekend probleem...

Jo is aan de longe ook supervoorwaarts. Zit ik erop dan is ze zonder zweep soms niet vooruit te krijgen. Met zweep dan weer wel. Dan is ze soms regelrecht rennerig, maar meestal gewoon goed voorwaarts.

Maar als ze écht geen zin heeft kan ik haar tikken (en soms zelfs slaan, ja sorry) en dan is er geen beweging in te krijgen.

Ik vind dat erg jammer, zou haar graag zonder zweep rijden, maar dan kapt ze er gewoon mee na een paar rondjes.

Bij mij ligt het zadel goed (afgelopen dinsdag nog nagekeken) en als ze haar zin 'mee' heeft loopt ze wel prima. Het is dus gewoon geen zin van haar kant. Maarja... eigenlijk vind ik dat ook niet kunnen. Dat ene half uurtje dat ze moet werken voor de kost moet ze ook werken.

Ook geen idee hoe ik haar voorwaarts moet krijgen/houden zonder zweep.

Ik volg dit eventjes.

zoals ik boven jou berichtje al beschreef, been geven, geen reactie pats met de zweep, weer been draaft je paard aan belonen!!! en zo door blijven gaan en na een tijdje merk je toch wel dat ze gaat reageren hoor

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:18

Nee, helaas, dat werkt dus niet. Want als ik een zweepje vast heb, dan reageert ze op de minste kuitdruk. Dus geen enkel probleem, dus geen reden voor aantikken.
En als ik de zweep niet vast heb, dan heb ik dus ook niets om haar toch aan de gang te krijgen.

Dat is nou net het probleem....

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:29

ik denk dat ze gewoon doorheeft dat jij dat zweepje wel of niet hebt, en ze geen tik wil hebben als je hem wel hebt dus dan wel goed reageert. Nouja, dan heb je dat zweepje er toch bij? Ik zou niet goed weten hoe het anders moet, en als het verder geen problemen oplevert...
maarja, weer ontopic: Hmmm... Het zou kunnen dat ze het in haar hoofd te druk heeft zeg maar, want het gebeurd niet voor niks dat jonge paarden na beleerd te zijn weer een half jaar het land op gaan. Dit gewoon om alles te verwerken enzo. Maarja, dan vind ik het wel raar als ze met longeren wel weer actief is. Denk dan ook niet dat dát het is, maar het zadel.. als ik alles zo op een rijtje zet kom ik daar (ook) op uit. Je kan ook een zadelmaker langs laten komen en dan van te voren een bedrag afspreken, dan komtie met zadels uit die prijsklasse.

nouja, succes ermee! Knipoog en voer doet ook veel hoor.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:29

ik had presies het zelfde, net zo lang been geven totdat die in middendraf zit en dat 1 a 2 lange zijden volhouden en daarna stappen en belonen.

Maar denk er aan, wel echt middendraf geen suf middendrafje anders leert die het nooit.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:04

Hoelang werk je dan totaal met je paard. longeren en rijden? Tijd bedoel ik dan? Jonge paarden kunnen zich nog niet zo lang concentreren op het werk..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:39

Maanling schreef:
Nee, helaas, dat werkt dus niet. Want als ik een zweepje vast heb, dan reageert ze op de minste kuitdruk. Dus geen enkel probleem, dus geen reden voor aantikken.
En als ik de zweep niet vast heb, dan heb ik dus ook niets om haar toch aan de gang te krijgen.

dan neem je een klein spoortje, geef je kuit druk, geen reactie, spoor er ff in, op dezelfde manier zoals ik zei met de zweep.
consequent volhouden en het zal zeker beter gaan

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:42

Maanling schreef:

Ik heb ooit wel eens gelezen over iemand die dit opgelost had met een twee-zwepen-systeem. Eerst een tijdje met twee rijden, dan eentje weg leggen, dan denkt het paard dat je geen zweep meer hebt, maar dan heb je nog die ander in je hand. Of het praktisch is of werkt, geen idee, maar ik vond het wel origineel Clown

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:04

mijn pony heeft dat dus met naar buiten gaan.
dat is gelukkig nu over, eigenlijk zonder dat ik het heb opgelost..
ik ben gewoon een hele tijd niet naar buiten gegaan..
ze had het een paar keer gewonnen en ik had geen zin om met haar te gaan vechten want het leverde toch niks op zij won het toch.
maar uiteindelijk heb ik het gewoon nog geprobeert en wat bleek dus dat ze die kant niet op wou maar wel de andere kant.
dus ging ik via een omweg zo naar het bos.
en dit volg gehouden en uiteindelijk toch die kant op gegaan en toen ging ze wel die kant op.
nu loopt ze gewoon weer die kant op.
best raar maar waar.
mijn zadel ligt overigens gewoon goed duss daar ligt het niet aan, ik denk dat je paard je wel degenlijk in de maling kan nemen als hij eenmaal heeft uitgevonden hoe hij eronderuit kan komen.

bij jou zou ik eerst eens een ander zadel testen.
het liefste een boomloos zadel ofzo om te kijken hoe ze daar op reageerd en dan pas een nieuw zadel gaan zoeken.
tot die tijd dat je geen goed passend zadel hebt zou ik niet meer met dat zadel gaan rijden, het is voor haar ook geen prettige ervaring.
en als het zadel ook maar ergens drukt dan is dat niet fijn voor haar.
ik denk dat in jou geval je pony je gewoon wil duidelijk maken dat het pijn doet om te draven.
dat ze daarom wel gewoon onder de longeerlijn loopt.
je pony is nog jong dus het kan goed zijn dat je over 1 jaar weer een nieuw zadel kan kopen dus als ik jou was zou ik even wachten met een goed zadel kopen, maar gewoon gaan kijken voor een test zadel, tenzij je bereid bent straks weer een nieuw zadel te kopen.

overigens als je een nieuw zadel koopt zou ik er eentje kopen met verwisselbare boom,.
dus iets van een wintec ofzo.
hier kun je altijd nog een andere boom in doen als ze wat breder is geworden door bespieren ofzo.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:11

@bonita: niet voor het been zijn heeft niks te maken met een passend of niet passend zadel, als dat het geval is zal een paard dit anders laten merken.
Ik denk dat het meer te maken heeft met dat het nog een jong paard is, weinig conditie of (want ik ken het paard zo niet) een manier om zich een beetje eronder uit proberen te werken of een combinatie van beide.

En wat je zelf verteld over je paard dat ie een kant niet op wilde en dat je dus een omweg ging zoeken; een paard hoort de kant op te gaan waar jij heen wil, zou toch van de zotte zijn als het paard even ging vertellen wat we vandaag gaan doen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:12

Hallo,
momenteel ben ik ook bezig om 4 paarden (friezen en KWPN) te beleren, en probeer vanaf het begin als je er op zit, veel met je stem, en niet te snel willen!

Inmiddels kunnen we nu al op 1 fries rijden, en die doet het netjes, mist hij de stem hoort Knipoog

zorg ook voor veel afwisseling:
dag los in de bak
longeren met alleen halster ofzo?
dagje wandelen buiten
dagje '10-min' zit

echt meis, hiermee bereik je veel mee.
(maar ook met een goed zadel Knipoog maar ik probeer ook andere tips te geven)

ik merk met 'mijn' paardjes dat afwisseling de sleutel is.
(met longeren, doe ik max. 15 min, en wel voorwaarts!)

nog een tip: rijd haar/hem max. 1x per week, andere dagen ook leuk maken Knipoog

succes Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:23

juudje84 schreef:
@bonita: niet voor het been zijn heeft niks te maken met een passend of niet passend zadel, als dat het geval is zal een paard dit anders laten merken.
Ik denk dat het meer te maken heeft met dat het nog een jong paard is, weinig conditie of (want ik ken het paard zo niet) een manier om zich een beetje eronder uit proberen te werken of een combinatie van beide.

En wat je zelf verteld over je paard dat ie een kant niet op wilde en dat je dus een omweg ging zoeken; een paard hoort de kant op te gaan waar jij heen wil, zou toch van de zotte zijn als het paard even ging vertellen wat we vandaag gaan doen

Niet voor het ben zijn heeft niks te maken met een passend of niet passend zadel zeg jij, als dat het geval is zal een paard dit anders laten merken zeg jij.
elk paard heeft zijn eigen manier om te laten merken dat hij pijn heeft.
er zijn zelfs paarden die dan gewoon doorlopen zonder ook maar echt iets te laten zien!
het kan natuurlijk ook zijn dat het paard eronderuit wil komen dat klopt, maar ik zou toch niet meteen mijn paard gaan dwingen om te lopen zonder dat ik zeker weet dat hij geen pijn heeft!
ze geeft zelf aan dat haar zadel niet 100% past wat dus betekend dat hij er last van kan hebben, ook al lijkt dat niet het geval.
daarom zou ik eerst gaan kijken naar een goed passend zadel voordat ik mijn paard ga dwingen om door te gaan.

natuurlijk hoort een paard die kant op te gaan waar jij heen wil, maar als jij wist hoe koppig mijn pony is dan zou je toch wel anders denken.
overigens is het nu gewoon opgelost met veel geduld en een stapje terug in de training, dus zonder al te veel geweld! want natuurlijk heb ik geprobeerd met van alles en nog wat om haar die kant op te laten gaan! maar nee ze ging niet! je kon haar zo hard slaan als je wou ze ging niet!
en ik ben ervan overtuigd dat ze daar een rede voor had!