Ik kocht vorig jaar een pony - super verkeersmak en schrok nergens van.
Ik - toen na 13-jaar-stop slechts enkele manegelessen achter de rug - ging vorige zomer samen met een vriendin regelmatig wandelingen maken. Nooit een probleem geweest.
Beestje stond toen 24/7 buiten.
Naar het einde van de zomer toe voelde ik wel dat ze stillaan schrikkerig begon te worden.
Sinds december staat ze op een pensionstal met buitenpiste. Dit was voor mij ook een gelegenheid om lessen te gaan nemen. Ik berijd haar wekelijks en dat ging tot nu toe vrij goed, tot ze vorige week enorm schrok van een opvliegende vogel in aanpalende weide. Ze ging even door het lint - goed, kan gebeuren denk ik dan.
Om lang verhaal kort te maken. Als ik alleen in de bak rijd, loopt ze heel gespannen, hoofd hoog, ogen en oren alle kanten op en springt al opzij bij het geritsel van een vogel in de struiken. Als mijn isntructeur in of naast de bak staat, is het echt een lammetje. Ook als mijn man vorige week aan de bak stond en ik zonder lesgever reed, was ze volledig ontspannen.
Hoe zou dit kunnen komen?
Volgende maand komt ze weer naar huis en dan heb ik geen bak meer ter beschikking, kan ik enkel de baan op - maar ik weet niet goed of ik nu wel zal durven.. Terwijl ik nu wél lessen heb gehad en ik vorig jaar onbezonnen gewoon de baan op kon..