Bomproofpony wordt angsthaas..??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Bomproofpony wordt angsthaas..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 10:49

Ik kocht vorig jaar een pony - super verkeersmak en schrok nergens van.
Ik - toen na 13-jaar-stop slechts enkele manegelessen achter de rug - ging vorige zomer samen met een vriendin regelmatig wandelingen maken. Nooit een probleem geweest.
Beestje stond toen 24/7 buiten.

Naar het einde van de zomer toe voelde ik wel dat ze stillaan schrikkerig begon te worden.

Sinds december staat ze op een pensionstal met buitenpiste. Dit was voor mij ook een gelegenheid om lessen te gaan nemen. Ik berijd haar wekelijks en dat ging tot nu toe vrij goed, tot ze vorige week enorm schrok van een opvliegende vogel in aanpalende weide. Ze ging even door het lint - goed, kan gebeuren denk ik dan.

Om lang verhaal kort te maken. Als ik alleen in de bak rijd, loopt ze heel gespannen, hoofd hoog, ogen en oren alle kanten op en springt al opzij bij het geritsel van een vogel in de struiken. Als mijn isntructeur in of naast de bak staat, is het echt een lammetje. Ook als mijn man vorige week aan de bak stond en ik zonder lesgever reed, was ze volledig ontspannen.

Hoe zou dit kunnen komen?
Volgende maand komt ze weer naar huis en dan heb ik geen bak meer ter beschikking, kan ik enkel de baan op - maar ik weet niet goed of ik nu wel zal durven.. Terwijl ik nu wél lessen heb gehad en ik vorig jaar onbezonnen gewoon de baan op kon..

Apple

Re: Bomproofpony wordt angsthaas..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:51

Klinkt meer alsof je zelf wat meer onzeker bent geworden en dan gaat je pony ook dingen zoeken. Dat verklaart ook waarom ze rustiger is met publiek/les als dat je alleen rijdt.

Verder zijn er nog wat factoren, in de winter zijn veel paarden frisser. Ook stond ze eerst 24/7 buiten en nu niet meer. Ze kan nu dus ook minder energie kwijt.

Ik denk dat als ze weer bij jou thuis staat, 24/7 buiten, dat je dan gewoon weer lekker naar buiten kunt met haar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:54

was ze voor jij haar kocht ook al goed bereden, of krijgt ze nu juist doordat jij meer rijdt een betere conditie zodat ze meer energie heeft?
Hoe veel komt ze nu buiten? wat voor voer krijgt ze? hoe oud is je paardje?

allemaal factoren die haar gedrag kunnen verklaren.

Jammer dat je thuis geen bak meer tot je beschikking hebt. Kun je wel samen met iemand buiten rijden?

succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:57

De spanning zit in jou en slaat direct over naar het paard. Jij voelt je veiliger met iemand erbij, dus bent rustiger, dus het paard ook.
Je rijdt alleen, denkt "o jee als er maar niks gebeurt", spant dus op, en het paardje denkt direct "O jee vrouwtje vind het eng maar ik zie niks wat eng is. Oooooo help er is iets engs en ik kan het niet zien. Heeeeeeelp".

Dat is wat er zo'n beetje gebeurt, zo te lezen.

Zaak dus om je eigen rust en vertrouwen weer te hervinden.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:58

ik denk dat je zelf een onzeker gevoel doorgeeft als je alleen bent.
Pony goed aan het werk houden, als je de bak in komt gelijk aandraven overgangen rijden, na laten geven zodat de aandacht bij jou is en niet bij wat er rond om de bak gebeurd.
Flink aan het werk zetten is de oplossing. en zelf niet onzeker zijn (makkelijker gezegd dan gedaan maar je meot er gewoon even overheen)

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 11:05

Bij de vorige eigenaar werd ze wekelijks bereden, net zoals bij mij. Toen ze naar mij kwam en op de wei stond was het niet meer wekelijks maar 2 - 3x per maand.

Ze komt nu wel veel te weinig buiten naar mijn zin - 3 dagen per week weidegang. Ze krijgt gewoon 'recreatievoer' en is 16 jaar.

Ik hoop dat mijn vriendin haar paardje deze zomer terug op 'logement' komt, dan heb ik iemand om mee te gaan rijden. En anders zoek ik wel een weidemaatje om met me mee te gaan.

Nu ik erover nadenk.. het is eigenlijk begonnen toen mijn vriendin haar paardje terug op stal ging en mijn pony alleen achterbleef op de wei.. Zou dit daaraan kunnen liggen?

Aan de andere kant staat ze nu niet meer alleen op het pension dus dan zou het nu beter moeten zijn.

Ik weet dat paarden het ook goed voelen wanneer de ruiter onzeker is, maar ik stap altijd vol goede moed en toch wel zelfzeker op mijn pony. Maar ik geef wel toe, bij de minste kik die ze geeft, zit ik niet meer op mijn gemak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:06

Zit er ook niet een beetje stalmoed bij? Ik vind 3 dagen per week op de wei en 1x per week een werkje eerlijk gezegd behoorlijk beroerd voor een paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:08

Dat zou heel goed kunnen. Je pony had dus eerst een weidemaatje en stond daarna alleen.

Paarden zijn kuddedieren en hebben het alleen moeilijker dan in een kudde. Als ze alleen is dan is ze daar wellicht ook onzekerder door, met een onzeker baasje erbij maakt dat het niet beter.

Verder ga ik ook mee met Sonja, dat 3 keer per week wei en 1 keer per week rijden wat weinig is (wat doet ze dan die overige 3 dagen? komt ze dan helemaal haar boks niet uit?)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:08

Ik denk dat je pony in disbalans is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:09

Of in onevenwicht Haha!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 11:11

Haha Sonja, moest toch even lachen met jouw opvoering van het paard.

Ja dat wil ik ook zeker aannemen.

Ik doe nochtans echt mijn best op dan heel zelfzeker tegen haar te praten 'Komaan, goed opletten nu, geen geintjes' en benen erbij te houden.

Maar misschien voelt ze echt wel wat er onder dat 'masker' zit.

Die 3x weidegang per week krijgt ze van de pensionhouder en ik zet haar zelf vaak ook nog 1x buiten.
Ja ik weet dat het véééél te weinig is, maar momenteel ben ik zelf niet in de mogelijkheid meer te doen. Feit is dat het al begonnen is toen ze nog fulltime buiten stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:14

Een paard laat zich niet zo makkelijk voor de gek houden als je zelf onzeker bent, da's de pest. Ze ruiken het aan je, ze merken direct dat jouw hartslag stijgt, etc.
Ik denk dat het dus vooral heel belangrijk is dat jij je ook ECHT zekerder gaat voelen, en niet alleen maar een groter toneelstukje op gaat voeren. Misschien even wat vaker rijden met iemand langs de bak, en dan letterlijk en figuurlijk de afstand van jouw "toeschouwer" of hulp vergroten?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 11:22

Ik merk ook écht het verschil als mijn lesgever even de les verlaat om vb een paard naar binnen te doen of een koffie te halen. Dan voel ik dat ik de controle verlies.

Gisteren ben ik dan maar even naar het midden gegaan en afgestapt en dan ben ik naast haar de bak rond gegaan om haar gerust te stellen. Dan terug naar 't midden en opnieuw erop.

Ging merkelijk beter, maar 't was nog niet weg.

Ik had ook geen zin om af te wachten tot er iets zou gaan gebeuren, dus kort gehouden, laten uitstappen en dan gestopt.

'Positief eindigen' lees ik hier altijd op Bokt Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:24

Is inderdaad heel belangrijk. En als JIJ je beter voelt bij eerst even de rijbaan rondlopen met je paard, dan moet je 't vooral doen. Alle beetjes helpen.

Heb je niet een vriendin of stalgenootje oid die een oogje in het zeil kan houden en bij de bak in de buurt kan blijven als je zonder je instructrice rijdt?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 11:29

Nee, niet echt, is een heel klein pension en we zien elkaar bijna nooit. Zal me een vogelverschrikker kopen om naast de bak te zetten Lachen.

Ik hoop dat het terug goedkomt als ze terug thuis staat - hopelijk tegen half maart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:44

Of een opblaaspop ROFL