crossgalop in de bak.. (eerst tekst lezen dan de poll)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ubana

crossgalop in de bak.. (eerst tekst lezen dan de poll)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:36

hallo allemaal..
ik rijd waar ik werk vaak op een heeel leuk tuigertje van 5 jaar.. genaamd vera.. wij rijden hoofdzakelijk met haar in het bos aangezien zij uiteindelijk met klanten het bos in zal gaan.. ook rijden we haar redelijk vaak in de bak.. maar op het moment dat we in het bos rijden is de beheersing in de galop er volledig.. lekker ontspannen.. maar zodra we in de bak gaan rijden wordt ze tijdens de galop erg heet en krijg je een soort van crossgalop.. dus lekker scheef door de bochten en afsnijden maar.. ik heb in de bak al gebrobeerd lekker ontspannen te gaan zitten.. diep te gaan zitten.. en goed meegaan met de galop.. en door middel van korte ophoudingtjes en rustig tegen haar praten haar een rustige ontspannen galop aan te laten nemen.. maar op het moment dat we van haar vragen iets beheerster te galoperen valt ze terug in de draf.. ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.. ze loopt op dit moment alleen met mensen van stal onder het zadel in de bak en niet met klanten.. ook in het bos is ze tot nu pas nog maar 1 keer met klanten meegeweest en het was daarvoor ook al.. dus het kan niet zijn dat de klanten iets met haar hebben gedaan..
alvast bedankt.. Knipoog

groetjes Jessica
ps. de poll die er bijstaat gaat over een meningsverschil.. ik gaf een licht rukje aan de teugel en gaf een schreeuw.. nou ja verhefte me stem, zodat ze rustiger zou gaan draven.. (was een galopeerpad en ze wou erg graag galoperen en was dus erg heet, maar we bleven draven).. iemand die erbij was vond dat je dit niet met je stem op moest lossen.. mijn persoonlijke mening is dat ze uiteindelijk de relatie tussen de stemverheffing en het rukje gaat zien en dat het rukje dus op een gegeven moment niet meer nodig is.. maar daar dacht zij anders over.. uiteraard probeer ik het eerst op te lossen op de zit... vandaar graag jullie mening..Knipoog
Laatst bijgewerkt door Scum op 21-02-08 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: poll verwijderd.

daNiielle_

Re: crossgalop in de bak.. (eerst tekst lezen dan de poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:56

Ehm, wat een rare poll.
Zorg eerst eens dat je de draf helemaal super in orde hebt, begin dan pas aan de galop.
Waarom wil je in godsnaam schreeuwen tegen je paard, en hem in de mond trekken?!
Waar ben je mee bezig zeg.

Geduld is een schone zaak, en zoals jij met dat paard omgaat vind ik niet erg goed.
Vooral gaan schreeuwen, wordt hij rustig van. OK dan! -niet serieus opvatten.

Niet rukken in de mond, maar rustig ontspannen gaan zitten, en 1 lange ophouding maken. Nooit met geweld!

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:56

daNiielle_ schreef:
Ehm, wat een rare poll.
Zorg eerst eens dat je de draf helemaal super in orde hebt, begin dan pas aan de galop.
Waarom wil je in godsnaam schreeuwen tegen je paard, en hem in de mond trekken?!
Waar ben je mee bezig zeg.

Geduld is een schone zaak, en zoals jij met dat paard omgaat vind ik niet erg goed.
Vooral gaan schreeuwen, wordt hij rustig van. OK dan! -niet serieus opvatten.

Niet rukken in de mond, maar rustig ontspannen gaan zitten, en 1 lange ophouding maken. Nooit met geweld!

Daar ben ik het helemaal mee eens Knipoog

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:05

Voor de galop, achterhand er onder zetten, die sterker maken met veel overgangen en schijnovergangen. Leren om in evenwicht en balans te blijven. Als ze dat niet hebben, gaan ze sneller om in galop te kunnen blijven.

Schreeuwen en rukken? Euh geen optie. Buiten kun je ook voltes maken (even opletten waar je dat doet en bij medeweggebruikers), is dat echt niet mogelijk, wat meer stelling vragen, schouderbinnenwaarts, travers, veel schijnovergangen, veel afwisseling en bezig houden.

Beste is gewoon een goede instructeur

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:09

Ik vind het ook domme poll!!! Clown
Ik ga hier niet eens wat aan vinken.

Wat ik zelf zou doen is nog een tikkie harder gaan, en als ze dan langzamer wilt blijf ik het het zelfde tempo rijden, je laat er toch niet onder je uit lopen?
en zodra ze toegeeft tempo wisselingen rijden!! in die galop.!!
wees er voor, ook al vind je het niet leuk ga dan maar wat harder maar jij bent de baas dus rij dan maar over haar tempo heen trekken heeft toch vaak geen zin!! Bloos
Laatst bijgewerkt door doom op 20-02-08 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:13

Vind het idd ook een rare poll.

Schreeuwen en rukken wordt het paard alleen maar bang van en werkt dus alleen averechts.
Dit is puur rijtechnisch en moet je dus oplossen met je zit, benen en handen.

Zoals al gezegd; diep gaan zitten, achterover, korte ophoudingen maken. Als je gaat trekken krijgt je paard de gelegenheid om het bit vast te pakken en ben je nog verder van huis. Vooral rustig blijven dus.

Kleine stukjes gaan draven, draaf aan, blijft ze 5 stappen rustig dan ga je weer stappen en belonen. Opletten dat je stopt met draven vóór ze weer gaat rennen, voor de galop geldt hetzelfde.

Je moet eerste een tijd heel consequent zijn en vooral niet door blijven draven als ze te hard gaat. Kan ze niet in galop zonder eerst hard te draven dan kun je de eerst komende periode niet galopperen. Als je niet consequent bent doe je al je werk weer teniet, dus pas weer galopperen en langere stukken draven als je de volle controle hebt over het tempo.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:20

Je paard heeft zeer duidelijk geen balans. In plaats van die poll over gillen en trekken kan je beter daar aan gaan werken, vooral als het de bedoeling is dat ze met klanten moet gaan werken. De reden dat het in het bos wel goed gaat is omdat dat alleen rechtuit is en ze dan wel kan blijven staan op haar benen.

Ik ga helemaal mee met daNiielle_ en wil daar nog aan toevoegen dat je eerst aan de achterkant moet werken om haar voorwaarts en in balans te krijgen zodat ze op eigen benen loopt, en daarna aan de voorkant om alles bij elkaar te rijden. Maw, zoek een goede instructrice omdat dit vanaf de grond beter te zien is dan als je erop zit. En eerst terug naar stap en draf idd.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 17:50

over de poll.. ik ben degene die het niet eens is met het in de bek rukken.. omdat ik zelf ook zeer tegen geweld ben en tegen afdwingen van dingen.. dat was iemand anders die dat zei en die dus vond dat ik een veel strengere hand moest gebruiken.. de reden dat ik een heel klein tikje hardere hand moest gebruiken is omdat ze niet reageerde op de zit en op de ophoudingen.. ook op rustig praten reageerde ze niet en aangezien we een heet paard bij ons hadden.. dus met andere ruiter en dit paard absoluut niet mag galoperen vanwege ijzers eraf trappen.. het rukje in de mond is hooguit 1 cm. me hand naar me toehalen en dat 1 sec. het schreeuwen is beetje verkeerd geformuleerd.. maar gewoon een stemverheffing.. bij het draven heeft zij goed evenwicht.. ze wou alleen op dat moment te hard omdat ze gewend is dat we daar redelijk vaak galoperen.. verder is er met het draven helemaal niks.. normaal gesproken is ze onwijs relax en ontspannen bij het draven.. alleen als dat ene paard ook mee is en we op dat pad zijn wil ze te hard gaan.. verder nooit.. het idee om haar harder te laten gaan vind ik in de bak niet zo'n bijster goed idee.. omdat ze al schuin door de bochten gaan en het is denk ook niet zo goed voor haar en voor mij als ze onderuit gaat.. het aanspringen in galop is absoluut geen probleem.. vanuit een rustige draf.. doorzitten buitenbeen achter de singel en ze springt direct aan zonder eerst te versnellen in de draf.. aangezien de stap en de draf goed onder controle zijn.. en we daar al een hele tijd mee bezig met oefeningen en dergelijke.. zijn we met de galop begonnen.. aangezien dat naar mijn weten de volgende stap is na de beheersing van de stap en draf.. met de galop zijn we op dit moment bezig met overgangen.. en ik doe een poging tot figuren en rustig tegen der praten.. dus ik gebruik hier absoluut geen geweld bij!!

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:52

edit, laat ook maar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:56

Ik zou hem lekker een ruk in zijn mond geven en ook nog eens flink gaan schreeuwen!! Is ie nou helemaal met z'n 5 jaar...hij zou beter moeten weten. Stopt ie dan nog niet een fijne scherpe stang in zijn mond doen...nou dan zal hij het vast wel gaan begrijpen dat het niet meer mag!
Tjonge jonge, misschien een optie om iemand in te schakelen die er verstand van heeft en 20 passen terug doen???

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:06

aerdenhout1 schreef:
Ik zou hem lekker een ruk in zijn mond geven en ook nog eens flink gaan schreeuwen!! Is ie nou helemaal met z'n 5 jaar...hij zou beter moeten weten. Stopt ie dan nog niet een fijne scherpe stang in zijn mond doen...nou dan zal hij het vast wel gaan begrijpen dat het niet meer mag!
Tjonge jonge, misschien een optie om iemand in te schakelen die er verstand van heeft en 20 passen terug doen???

volgens mij moet je even goed lezen wat ik net heb geschreven.. 'dat van trekken in de mond doe ik niet..!!' iemand anders zei dat dat beter was..!! en daar was ik het dus absoluut volledig mee ONEENS!! 'ook schreeuwen heb ik gezegd dat dat verkeerd geformuleerd is.. gewoon een stemverheffing.. en een stemverheffing is naar mijn weten alleen wat duidelijker praten en een klein tikkie harder praten.. of heb ik dat soms verkeerd.. diegene op die pony die dat zei.. is 'niet' mijn instructrice! dat is gewoon iemand met wie ik aan het rijden was.. waarom maakt iedereen hier altijd zo'n grote problemen zonder uberhaubt goed te lezen.!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:09

Schreeuw en ruk 'je' of in d'r bek trekken. Dat staat er volgens mij toch echt! Ik denk dat je je titel moet aanpassen.
Het is n.l beide niet goed!

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:13

ik zal even op een rijtje zetten hoe MIJN MENING is dat je met paarden om moet gaan.. omdat hier duidelijk een paar mensen zijn die niet zo goed kunnen lezen.. Ik vind dat je een paard op gevoel moet rijden.. dus geweld is bij mij geen optie.. het paard loopt op een zeer vriendelijke bustrens bij mij.. vandaar ook dat ik werk met een stemverheffing.. wat er ook al bijstaat zodat ik op het moment dat ze over me heen wil lopen het bit niet meer aan hoef te raken.. omdat ze het met de stemverheffing ook al begrijpt.. als je een 5-jarig paard over je heen laat lopen.. zal ze daar naar mijn idee altijd van blijven profiteren.. is dat wat jullie willen.. tuurlijk ruk je niet in de bek en gooi je er geen stang in.. ik zal nooit een ander bit voor haar pakken.. en nooit hard tegen haar gaan schreeuwen of hard in der bek gaan rukken.. van me langzalzeleven niet.. en uiteraard doe ik super rustig aan met haar.. alles gaat stap voor stap.. maar volgens mij moet je ooit wel een stap verder gaan dan stap en draf.. als de galop een probleem is en de stap en draf niet.. en de galop is ook alleen in de bak een probleem.. en dat is bij iedereen zo dus niet alleen bij mij..!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:18

Dan begrijp ik nog steeds je poll niet als je uit 2 dingen moet kiezen die beide niet goed zijn.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 19:00

aerdenhout1 schreef:
Dan begrijp ik nog steeds je poll niet als je uit 2 dingen moet kiezen die beide niet goed zijn.

eigenlijk heb je daar inderdaad wel gelijk in.. de 2e keuze zou eigenlijk goed moeten zijn.. maar deze heb ik dusdanig snel op versturen geklikt dat deze verschrikkelijk fout geformuleerd er staat.. het is ook absoluut niet dat ik de reacties niet begrijp.. alleen na mijn uitgebreide uitleg.. hoopte ik eindelijk echte tips te krijgen voor de galop.. buiten alle opmerkingen van dat ik niet verder moest gaan met de galop en les krijgen en nog steeds over in de bek trekken .. maar ook tips waar ik daadwerkelijk wat aan heb..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:26

Dus een bustrens is vriendelijk? Huilen van het lachen
Als je dan echt zo tegen geweld bent, koop een touwhalster.

Ik kan me dus absoluut niet in jou verplaatsen.
Het lijkt me toch dat élk persoon weet dat je niet boos moet worden. Heb toch geduld.
Ipv een stem verheffing, rustig en zachtjes praten tegen je paard, hem op zijn gemak stellen.

Jou paard heeft duidelijk nog niet voldoende balans, dat kan je stimuleren door hem bijgezet te longeren. Niet te strak.
Dit is gewoon een kwestie van niet begrijpen. Jou paard begrijpt het galoperen in de bak niet, dus zet dat om in snelheid.
Dan moet jij juist de ontspanning erin rijden, en vanuit de ontspanning aan galoperen, kleine stukjes. Na het galoperen even stil zetten, zodat hij verzameld blijft. En dat steeds een stukje meer, rustig met geduld uiteraard.

Hier moet je maanden mee trainen, maar dan krijg je ook resultaat. Beter resultaat dan dat je hem trekt in de mond, en boos word.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 19:43

@ daNiiellle_: een bustrens is naar mijn weten 1 van de vriendelijkste bitten.. (kan dit mishebben hor) aangezien dit een paard is dat de verhuur in gaat is een touwhalster geen optie;).. maar uiteraard weet ik dat boos worden geen echte optie is.. het enige is dat er bij haar doordat zij aankomend voorjaar de verhuur in moet en zij dit met klanten in het bos zowizo niet mag doen.. aangezien ze dit eerst in het bos ook deed maar daar heeft ze het afgeleerd.. door inderdaad rustig praten en geruststellen.. maar hierdoor moet er enige druk onder wordt gezet.. waar ik geen voorstander van ben.. maar ik ben niet de eigenaar dus kan hier weinig commentaar op geven.. hier dus liever geen commentaar op keur dit zelf namelijk ook niet goed.. dit is ook mijn reden dat ik dit topic heb geplaatst omdat ik tips wou van over hoe ik dit op kon lossen.. maar een vraagje over het bijgezet longeren.. wij hebben zelf geen bijzetteugels aangezien ze eigenlijk nooit bijgezet worden gelongeerd.. maar ik heb ooit gezien bij een vriendin dat dit ook kan met strotouwtjes.. klopt dat..? en hoe strak zou ik ze dan ongeveer moeten zetten.. dat er net wat spanning op het bit staat maar niet met haar hoofd naar beneden hoeft..? ik heb dit namelijk nooit zelf gedaan.. althans nooit zelf de bijzetteugels eraan gedaan.. ik probeer tijdens het galoperen zelf altijd tegen haar te praten heel rustig en geruststellend en heel ontspannen te gaan zitten.. hier begin in voor het aanspringen al mee.. maar bedankt voor een keer tips..Knipoog

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:50

Strotouwen lijken me niet het geweldigste plan.
Bijzetteugels zijn heel elastisch, en rekken dus mee. Je paard zou dan in verzet kunnen komen, maar laat uiteindelijk toch los, aangezien dat stukken fijner loopt.
Je zou een elastiek kunnen gebruiken (halsverlenger), Of de binnenkant van een fietsband. Die zijn ook elastisch.

De eerste keer kunnen ze rustig in een boogje hangen, laat hem eerst maar even wennen aan die dingen. Dan moet je even kijken wat het beste lijkt, zoiezo de buitenkant iets losser.
Niet te strak, hij moet tenslotte op eigen benen leren lopen. Lachen
Gewoon bij een ruitersportzaak kan je ze ook kopen. Best een goede inverstering, want je hebt er bij ieder paard gemak van.

Wij trainen hier de jonge paarden ook met bijzetteugels, en na een week is hun balans al stukken beter. Evt kan je er een instructrice bij halen.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:03

dan ga ik inderdaad gewoon bijzetteugels halen..Knipoog hoe lang hebben ze ongeveer nodig om eraan te wennen en hoe strak moeten ze dan ongeveer uiteindelijk staan..? of gewoon lekker in een boogje laten hangen.. instructrice gaat er voor onder het zadel volgende week weer bijkomen.. ik heb alleen telefonisch contact met haar gehad voor tips.. aangezien er vanwege de drukte met klanten echt geen tijd was..Boos!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:14

Wij hebben ze de eerste keer gewoon normaal in contact hangen. Dus als ze omhoog staan met het hoofd, staat hij strak, ontspant ze, en laat ze los ; Hangen de bijzetteugels ook los.

Je merkt het vanzelf als je er mee aan de gang gaat, gewoon op je gevoel afgaan. Maar zeker niet te strak, dan heeft het geen effect.
Eerst wat werk in stap en draf, na een aantal keer pas beginnen met de galop. Dan raad ik je aan om ze eerst nog wat losser te doen.
Je paard kan zo zijn balans zoeken, zonder dat er nog een heel gedoe bovenop zit, dat ook nog eens ongemerkt onrustig is in de handen. Dan leert hij makkelijker galoperen, en gaat z'n weg erin vinden, zodat jij dit later ook onder het zadel kan toepassen.
Dit zie ik tenminste hier bij de jonge paarden heel goed.

Goed dat je je instructrise erbij haalt. Lachen

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:34

heel erg bedankt in iedergeval.. ik hoop dat dit gaat werken..Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:10

Moderatoropmerking:
De poll is verwijderd. Er kan ook gewoon in een normale post een reactie gegeven worden.

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:33

doe ze het aan de longe(best stuk afzetten dat je haar kunt houden als ze gaat koersen..) ook in de bak?
ander kun je beginnen met haar daar rustig te leren galloperen.. goed op de stemhulpen gaan werken, het kan idd helpen als ze snel gaat haar een tikje sneller te laten gaan, dan leert ze dat jíj het tempo bepaald!

Blijven trekken in de mond helpt ook niet Lachen zorg ook dat je niet naar voor gaat zitten, zet je mooi recht en doe rustige ophoudingen, probeer haar rustig te laten vertragen met 'hoo'
Vanaf ze ook maar wat vertraagt, probeer haar dan gelijk terug naar draf te halen, dan leert ze ook, 'aha, ik ga trager, ik mag terug naar draf' later kun je dan alsmaar langer wachten om terug naar draf te gaan Lachen

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:38

Nobby doet bij mij in de les als we met zijn alle moeten galopperen ook een crossgalop. Is dan gewoon grieselijk om de bochten door te gaan omdat ik bang ben dat we onderuit gaan. Ik moet dan vooral veel overgangen maken van de galop naar draf en stap en wanneer ik haar dan weer onder controle heb weer aanspringen. Tot dat ze weer gaat en dan moet ik weer terug. Ik moet eerst haar met normale ophoudingen terug proberen te krijgen, wanneer ze daar niet op reageert moet ik 1 keer een harde ruk geven zodat ze weet dat ze moet luisteren.
Ik moet zeggen dat het nu steeds beter gaat en ze steeds beter in de groep haar galop leert beheersen. Wanneer ik alleen in de bak galoppeer doet ze het tegenwoordig ook normaal (soms heeft ze nog een keer dat ze het probeert, maar ze luisterd dan wel gelijk naar de normale ophoudingen), buiten heeft ze altijd normaal en ontspannen kunnen galopperen.

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:15

Heej,
Poll is weg dus daar ga ik niets meer over zeggen.
Maar ik heb juist hetzelfde probleem met mn pony in gallop. Inderdaad niet genoeg balans. Het gaat wel langzaam beter doordat haar draf beter wordt. Maar als ik rijd gallopeer ik telkens maar 1 keer op elke hand, omdat ze anders erg heet wordt. Na de gallop moet ik ook altijd eerst rustig in stap terug oefeningen rijden, want anders gaat ze ook uit balans draven. Dus veel overgangen naar gallop rijden zit er niet echt in. En inderdaad in gallop ofwel gaat ze heel erg hard en als ik haar dan eindelijk een beetje verzameld heb valt ze in draf omdat ze dat moeilijk vind. Terug aanspringen in gallop, maar dan gaat ze weer hard. Clown Aan de longe met touwtjes gaat het overigens wel al beter omdat ze daar niet op kan gaan hangen. Tips?