Te diep gaan bij achterwaarts, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Te diep gaan bij achterwaarts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 11:16

Ik heb het volgende probleem tijdens achterwaarts gaan: mijn paard gaat heel erg netjes diagonaal achterwaarts, ze neemt mooie gelijke passen en gaat ook recht achterwaarts. Het "probleem" is alleen dat ze erg diept gaat van voren en dus minder zakt van achteren. Overigens heb ik sowieso moeite op haar wat opgerichter te rijden, ze loopt liever wat lager en dieper en vind het moeilijk haar achterhand wat meer te gaan gebruiken.

Hebben jullie tips om te voorkomen dat ze zo diept komt van voren en wat meer gaat zakken in haar achterhand?

Love_4ever

Re: Te diep gaan bij achterwaarts, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:14

misschien moet je iets meer vrijheid in de teugels geven Knipoog dat is het enige wat ik je kan zeggen:)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 21:18

Ik denk niet dat dat het is, ik rij bitloos en heb een hele lichte (wel constante) verbinding, absoluut niet veel druk ofzo...

Iemand anders??

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:40

hey,
heb je andere topics bekeken van ordeal@work. hij/zij loopt goed op de achterhand meen ik. dacht nl eerst dat ze wat last had van haar achterbenen of zo... maar dan zou ze zo niet lopen denk ik. hoe loopt ze achterwaarts wanneer je haar niet berijdt? gaat ze dan ook zo op de voorhand steunen en hoofd naar beneden?
groetjes

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 09:16

Hoi, bedankt voor je reactie! Leuk dat je ookeven de moeite neemt om naar de foto's te kijken Knipoog

Het is inderdaad niet zo dat ze echt op de voorhand loopt ofzo, het is meer dat stukje naar de verzameling toe wat nog niet lukt. Ik denk dus dat ze daarom ook te diep gaat tijdens het achterwaarts, de vraag is dus hoe ik haar wat meer kan laten zakken van achteren...?

Aan de hand gaat ze niet met haar hoofd naar beneden, verder let ik daar eigelijk niet zo op aan de hand Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:04

Mijn haf gaat bijna zitten met achterwaards gaan Lachen Ik rijd min of meer western en wat je daar leert is dat je je hele gewicht naar achteren moet verplaatsen bij t achteruit gaan (je zwaar maken). Verder pak ik de teugels ook erg wijd (op mn knieën) maar weet niet of je dat prettig vindt. Merk dat dat laag pakken wel makkelijker is voor mn haf omdat ze nog jong is (bijna 5).
Succes!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:12

Bedankt voor je tip, ik denk alleen niet dat dit iets voor mij mij is. Ik verwacht dat ze alleen maar dieper gaat als ik mijn handen zo breed hou, ik denk ook niet dat dit iets is wat ik vanuit de voorkant moet oplossen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:04

Kan heel goed zijn dat ze achter wat spier/pijn heeft, scheve bekken , dan gaan ze ook vaak te diep lopen, om van het nare gevoel af te zijn, aan de hand trainen is dan juist de oplossing, wat goeie rechtricht oefeningen doen dat ze aan beide kanten goed gaat dragen en sterker en soepeler in haar achterhand gaat worden,met een ruiter is dat vaak toch wat moeilijker natuurlijk,

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 10:48

Midgie bedankt voor je reactie, maar welke oefeningen zou ik dan aan de hand kunnen doen? Ik werk eigeljik nooit aan de hand en ben daar helemaal niet bekend mee.

Overigens denk ik niet dat het een (spier) pijn kwestie is, ze loopt juist lekker los door haar lijf en is behoorlijk recht op het moment. Ze gaat ook heel netjes recht achterwaarts, met ruime passen, alleen wilt ze niet zakken in haar kruis.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:21

Zou zeggen kom eens naar een demo kijken, er word er een 9 mrt gegeven in Achtmaal.
Is een beetje moeilijk uit te leggen via de pc.
Maar als ze niet wil zakken in haar achterhand moet er toch ergens een blokkade zitten, misschien haar soieren en wat je best vaak ziet dat ze toch vaak scheef zijn en dus niet lekker kunnen bewegen, ook al ziet het er soms voor het oog goed uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:31

Handen laat en uit elkaar nodigd juist uit om laat te lopen.
Til je handen wat meer op, til ahw de schouders meer op. Je zegt dat je bitloos rijdt, wanneer heb je voor het laatst met bit gereden? Doet ze het met bit ook?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:34

het probleem eerst in het voorwaartse oplossen. Wees kritisch en laat een instructrice goed meekijken of hij onvoorwaardelijk is aan je beenhulp. Of hij mooi verbinding maakt van achteren naar voren en daarbij zijn rug mooi gebruikt. En er dus ook achter mooi 'bij' is. Pas dan kan je weer aan het achterwaartse denken. Laat hem actief halthouden en van daaruit een paar passen achterwaarts gaan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 13:00

Nogmaals dank voor de reacties Lachen

Midgie ik ben het niet helemaal met je eens dat er een blokkade moet zitten (al zou het natuurlijk wel kunnen), ze vind het gewoon moeilijk om haar achterhand meer te gebruiken (wat mij logisch lijkt want dan moet ze veel harder werken), maar ik vind niet dat ze dan ook per definitie ergens pijn of een blokkade zou moeten hebben. En ze is echt niet zo scheef, anders zou ze ook niet recht achterwaarts gaan. Ik ben in de training juist heel veel bezig met rechtrichten, als een paard echt scheef is voel ik dat wel.

Het probleem is ook niet dat ze niet actief is of slecht aan het been, ze staat juist heel goed aan de hulpen. Ook ruggebruik is echt niet slecht, het punt is alleen dat het stukje naar meer verzameling niet lukt. Ik rij daarvoor al heel veel overgangen om haar meer gesloten te krijgen en dat word ook steeds beter maar bijvoorbeeld tijdens het achterwaarts gaan merk ik dat ze niet goed zakt vanuit haar achterhand. Ze gaat dus wel actief en recht achterwaarts, alleen het zakken vanuit de achterhand en stijgen vanuit de schoft lukt niet.

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb les en mijn instructrice vind het achterwaarts ook echt goed gaan, maar ik wil een stapje verder om het nog beter te krijgen. Ik rij haar sinds begin van dit jaar bitloos, maar met bit liep ik ook tegen dit probleem aan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:56

Woordje moet bedoel ik eigenlijk niet helemaal zo, maar meer dat als ze moeite heeft om te zakken kan het heel goed dat ze tegen een spierprobleem aanloopt of scheve bekken en dan heb je al een blokkde natuurlijk.
Een paard wat niet recht is en echt voor je wil werken kan best goed recht achteruit maar gaat forseren en misschien daarom te diep gaat lopen , du szo aangeeft dat er ergens achter iets niet geod gaat.

Je zegt dat je instructrice tevree is?
Misschien voelt het voor jou niet goed maar is het wel goed en juist dat je misschien te veel vraagt gaat ze te diep, probeer langzaam op te bouwen en zeker nooit over een grens gaan, want een fout sluipt er heel langzaam in maar kost soms heel lang om het weer recht te breien.
Denk niet dat ze het doet omdat ze harder moet werken, maar meer omdat het gewoon moeilijker voor haar is,

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:34

midgie schreef:
Denk niet dat ze het doet omdat ze harder moet werken, maar meer omdat het gewoon moeilijker voor haar is,

Dat denk ik dus ook Lachen Mijn instructrice vind dat ze heel netjes achterwaarts gaat; recht, diagonaal en met ruime passen (ze zei dat ze zelden paarden zo mooi recht achterwaarts ziet gaan), maar te diep en nog te hoog met haar kruis. Maar dit is iets van de puntjes op de i zetten zegmaar. Ik heb vanavond les en zal dan nog eens goed met haar overleggen.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:42

midgie schreef:
Kan heel goed zijn dat ze achter wat spier/pijn heeft, scheve bekken , dan gaan ze ook vaak te diep lopen, om van het nare gevoel af te zijn, aan de hand trainen is dan juist de oplossing, wat goeie rechtricht oefeningen doen dat ze aan beide kanten goed gaat dragen en sterker en soepeler in haar achterhand gaat worden,met een ruiter is dat vaak toch wat moeilijker natuurlijk,

grondwerk vind ik idd heel nuttig... om zo te zeggen: haar balans vinden. gewoon, als je in de manege gaat, haar aan de hand achteruit laten stappen. eerst zonder zadel aan hoofdstel tot ze het goed doet, daarna met zadel/hoofdstel, met de 2 en als ze dat helemaal door heeft, doe je het tijdens het rijden. weet niet of het echt helpt, maar zou het toch zo proberen.

veel succes