Dominantie probleem of lichamelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dominantie probleem of lichamelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:14

Op stal staat een 4-jarig ruintje (1/2 jaar geleden geruind). Hij is nog niet zo gek lang ingereden en is professioneel aangereden. Daar hadden ze ook wat problemen maar uiteindelijk was hij goed te rijden.

Nadien is een jong meisje hem gaan rijden, pittig meiske, maar die is nu een beetje bang van hem geworden. Nu is afgesproken dat ik hem even verder rij (ben wat groter en nog onbevangen wat hem betreft) maar t paardje dreigt bij bij elke wijziging vaak resulterend in een bok (zowel stap als draf). Z'n rug is nagelopen en hij drukt deze ook niet weg, zadel ligt goed en is opgevuld, hij buigt prima en als hij eenmaal loopt dan loopt hij prima (nagevelijk, ruime gangen, oortjes ontspannen). Als hij dreigt krijgt hij stemverheffing als hij bokt een tik.. maar hij geeft t niet op en geeft zich niet gewonnen..

Normaal als ik vragen lees over bokkende paarden is het eerste wat ik denk: lichamelijk probleem, ik geloof niet zo in niet-meewerkende paarden. Toch heb ik bij deze mijn twijfels... Iemand hier ideeen bij/over?

lailapri

Re: Dominantie probleem of lichamelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:31

Heb je zelf zijn rug nagelopen?
Een blokkade hoeft een paard zijn rug niet voor weg te drukken maar kan wel lastig zijn. Of een pijnlijk been dat hem irriteerd maar niet kreupel maakt maar wat hij wel compenseert
Wie weet iets met zijn gebit of het tuig.

Ik denk dat je eerst moet proberen een tussenweg te vinden dus hij mag best meedenken maar jij beslist en het moet dus ook een uitdaging zijn voor hem
bedenk oefeningen ernaast eerst makkelijk dan steeds ingewikkelder daag hem uit en leer hem bij angst op jou te vertrouwen. Samenwerken met de pony dus. Beloon hem ook eens na 5 min rijden als hij wel eens iets meteen braaf doet
stap eraf en ga dingen doen die hij wel leuk vind
probeer vervelend gedrag te voorkomen zoek iets wat hij leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:32

Zou best eens kunnen dat 'ie door heeft dat de ruiter zich laat intimideren door wat te truttebollen. Als je lichamelijke klachten uitgesloten hebt, dan is het denk ik kwestie van even heel consequent op blijven treden.
Hou de werkjes kort en positief, laat 'm leren dat werkjes leuk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:32

Dus in principe is er niemand van mening dat je een paard/pony erdoorheen moet rijden?

Ik zit namelijk op 2 benen te hinken: doorrijden tot hij het goed doet (overgave) of iedere keer een kwartiertje rijden veel belonen ondanks dat het bok-gedrag er die dag nog niet uit is.. (vertrouwen winnen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:43

Als je een kwartier hebt gereden en hij was braaf, dan is het toch goed? Ik denk dat je vaak meer wint door het probleemgedrag niet uit te lokken, dan dat wel te doen en de strijd aan te moeten gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:56

Eens, maar het meisje van wie hij is, heeft de confrontatie niet meer durven opzoeken en is door zijn wispelturige gedrag bang geworden. In die zin zie ik het als een een dominantieprobleem en moet hij leren dat dreigen/bokken geen zin heeft.. Ik vraag niet veel maar hij bokt bij been, bokt tussendoor in draf en bokt bij afwenden (niet elke keer en meestal in een hoek). Hij bokt iedere keer maar 1 keer - dus niet wegstormen en niet gericht bokken om je eraf te gooien maar puur uit protest lijkt het.. Kan nu niet zeggen dat ik de confrontatie opzoek. Daarnaast bokt hij na een 1/2 uurtje rijden minder dan 5 minuten na het starten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:59

Dus je krijgt het probleemgedrag eigenlijk standaard met elke training om je oren?
Maar je komt er wel doorheen? Dan zou ik tóch elke keer dat het na wat gedrein wél goed gaat, stoppen. Wel rustig uitbouwen. Dus na een bv een week elke keer na 20 minuten braaf, daarna eens na die eerste 20 minuten na het eerste brave gedrag toch een stapje verder gaan en er 10 minuten bijpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:10

Ik heb m pas 2 keer gereden maar erdoorheen komen lukt niet. Heb de straffe aanpak geprobeerd - bok = stem & goeie tik, heb ook negeren geprobeerd.. Ondanks dat het bokken minder wordt kom je er niet doorheen.. Je weet dat als je weer extra been geeft of je bij bijv. afwenden dat er een bok zit aan te komen. Nu zij er 2 mogelijkheden denk ik.. of écht aanpakken en de confrontatie (gevecht)opzoeken of doorrijden (korter) en negatief gedrag negeren. In beide gevallen wel belonen bij goed gedrag.

Ik weet t even niet. Maar goed, vanavond komt de instructrice lesgeven. Ben benieuwd wat zij er van vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:11

Ik vind het verzet toch erg aan de extreme kant voor alleen wat dramgedrag hoor...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:19

Ik zou er voor de zekerheid toch een chiropractor bij halen. Die kijkt holistisch. Het probleem hoeft niet in de rug zelf te zitten, kan ook van organen komen, of eventueel littekenweefsel van de operatie.
Ga een stap terug en ga grondwerk doen. Kijk of je vanaf de grond hetzelfde protestgedrag krijgt. Vanaf de grond kun je verhoudingen rechtzetten en de leergierigheid en het character van het paard als hij moet werken wat beter beoordelen.

En je hebt het over de rug, maar hoe zit het met de tanden? En met de nek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:06

Aan de hand is hij dominant maar goed te hanteren. Heb hem een aantal keer gelongeerd en is in het begin een beetje loperig. Op stem reageert hij super goed. Langzame draf en versnellen doet hij heel fijn.. Hij blijft wel wegwillen (over de schouder weglopen).

Ik geloof ook wel dat het ook te maken heeft met vertrouwen (hij schijnt ook het een en ander te hebben meegemaakt de eerste 3 jaar).. Maar hij heeft doorgekregen dat dreigen en bokken werkt en dat moet er wel uit als zijn baasje hem weer wil durven rijden..

Ik kijk vanavond even aan - kijken wat de instructrice te zeggen heeft (eigenaresse is er dan ook bij). Lichamelijk aspect zal dan ongetwijfeld worden meegenomen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 06:47

Cassole schreef:
Op stal staat een 4-jarig ruintje (1/2 jaar geleden geruind). Hij is nog niet zo gek lang ingereden en is professioneel aangereden. Daar hadden ze ook wat problemen maar uiteindelijk was hij goed te rijden.

Nadien is een jong meisje hem gaan rijden, pittig meiske, maar die is nu een beetje bang van hem geworden. Nu is afgesproken dat ik hem even verder rij (ben wat groter en nog onbevangen wat hem betreft) maar t paardje dreigt bij bij elke wijziging vaak resulterend in een bok (zowel stap als draf). Z'n rug is nagelopen en hij drukt deze ook niet weg, zadel ligt goed en is opgevuld, hij buigt prima en als hij eenmaal loopt dan loopt hij prima (nagevelijk, ruime gangen, oortjes ontspannen). Als hij dreigt krijgt hij stemverheffing als hij bokt een tik.. maar hij geeft t niet op en geeft zich niet gewonnen..

Normaal als ik vragen lees over bokkende paarden is het eerste wat ik denk: lichamelijk probleem, ik geloof niet zo in niet-meewerkende paarden. Toch heb ik bij deze mijn twijfels... Iemand hier ideeen bij/over?

Jij gelooft niet zo in niet-meewerkende paarden???? En wat als het paard geen zin heeft om hard te werken, liever naar zijn warme stal gaat, en weet dat hij dat bereikt met bokken? Het is een jong paard en als je hem hebt laten nakijken en alles goed is, probeert hij je uit. Dit is bij mijn jonge merrie ook heel erg. Ten alle tijde consequent blijven rijden!! Elke keer weer een bok = een tik, nog een bok = nog een tik. Je geeft zelf al aan dat het aan het einde een stuk minder is. Doordat je de bokken weleens negeert, weet het paard dat hij zijn zin kan krijgen en zal het het dus blijven doen. Je moet dit paard er dus wel degelijk doorheen rijden, en belonen wanneer het goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:00

LinZZZZ schreef:
Jij gelooft niet zo in niet-meewerkende paarden???? En wat als het paard geen zin heeft om hard te werken, liever naar zijn warme stal gaat, en weet dat hij dat bereikt met bokken? Het is een jong paard en als je hem hebt laten nakijken en alles goed is, probeert hij je uit. Dit is bij mijn jonge merrie ook heel erg. Ten alle tijde consequent blijven rijden!! Elke keer weer een bok = een tik, nog een bok = nog een tik. Je geeft zelf al aan dat het aan het einde een stuk minder is. Doordat je de bokken weleens negeert, weet het paard dat hij zijn zin kan krijgen en zal het het dus blijven doen. Je moet dit paard er dus wel degelijk doorheen rijden, en belonen wanneer het goed gaat.

Ik doelde op het bokken.. Haha! Dwarsigheid snap ik, constant bokken van begin tot eind (minder bokken niet een stuk minder) is voor mij nieuw. Heb vaker jonge paarden gereden maar geen van allen had ik dit probleem mee..
Na gisteren (les) is de conclusie precies zoals jij aangeeft; hem nu goed is duidelijk gemaakt dat bokken niet akkoord is. T paardje heeft na een keer of wat (strijd) niet meer gebokt. In dit geval was de confrontatie opzoeken de juiste weg.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:45

Cassole schreef:
LinZZZZ schreef:

Ik doelde op het bokken.. Haha! Dwarsigheid snap ik, constant bokken van begin tot eind (minder bokken niet een stuk minder) is voor mij nieuw. Heb vaker jonge paarden gereden maar geen van allen had ik dit probleem mee..
Na gisteren (les) is de conclusie precies zoals jij aangeeft; hem nu goed is duidelijk gemaakt dat bokken niet akkoord is. T paardje heeft na een keer of wat (strijd) niet meer gebokt. In dit geval was de confrontatie opzoeken de juiste weg.

aaah ik snap wat je bedoelt! Ik heb dat namelijk ook wel. Als een paard constant bokt ga je jezelf op een gegeven moment afvragen of het paard nergens pijn heeft of wat er anders mis kan zijn?! Kennelijk willen sommige paarden zo graag hun zin hebben dat ze net zo lang blijven doordrammen todat ze deze krijgen. Wat je goed moet onthouden is dat jij de leider bent. Ik ben voor een zachte aanpak wanneer een paard braaf is, en een hardere, consequente aanpak wanneer het paard niet luistert. Ook is het belangrijk om op de momenten dat hij niet luistert niet boos op hem te worden. Paarden voelen dit heel goed aan. Succes he!