Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassole schreef:Op stal staat een 4-jarig ruintje (1/2 jaar geleden geruind). Hij is nog niet zo gek lang ingereden en is professioneel aangereden. Daar hadden ze ook wat problemen maar uiteindelijk was hij goed te rijden.
Nadien is een jong meisje hem gaan rijden, pittig meiske, maar die is nu een beetje bang van hem geworden. Nu is afgesproken dat ik hem even verder rij (ben wat groter en nog onbevangen wat hem betreft) maar t paardje dreigt bij bij elke wijziging vaak resulterend in een bok (zowel stap als draf). Z'n rug is nagelopen en hij drukt deze ook niet weg, zadel ligt goed en is opgevuld, hij buigt prima en als hij eenmaal loopt dan loopt hij prima (nagevelijk, ruime gangen, oortjes ontspannen). Als hij dreigt krijgt hij stemverheffing als hij bokt een tik.. maar hij geeft t niet op en geeft zich niet gewonnen..
Normaal als ik vragen lees over bokkende paarden is het eerste wat ik denk: lichamelijk probleem, ik geloof niet zo in niet-meewerkende paarden. Toch heb ik bij deze mijn twijfels... Iemand hier ideeen bij/over?
LinZZZZ schreef:Jij gelooft niet zo in niet-meewerkende paarden???? En wat als het paard geen zin heeft om hard te werken, liever naar zijn warme stal gaat, en weet dat hij dat bereikt met bokken? Het is een jong paard en als je hem hebt laten nakijken en alles goed is, probeert hij je uit. Dit is bij mijn jonge merrie ook heel erg. Ten alle tijde consequent blijven rijden!! Elke keer weer een bok = een tik, nog een bok = nog een tik. Je geeft zelf al aan dat het aan het einde een stuk minder is. Doordat je de bokken weleens negeert, weet het paard dat hij zijn zin kan krijgen en zal het het dus blijven doen. Je moet dit paard er dus wel degelijk doorheen rijden, en belonen wanneer het goed gaat.
Dwarsigheid snap ik, constant bokken van begin tot eind (minder bokken niet een stuk minder) is voor mij nieuw. Heb vaker jonge paarden gereden maar geen van allen had ik dit probleem mee..Cassole schreef:LinZZZZ schreef:Jij gelooft niet zo in niet-meewerkende paarden???? En wat als het paard geen zin heeft om hard te werken, liever naar zijn warme stal gaat, en weet dat hij dat bereikt met bokken? Het is een jong paard en als je hem hebt laten nakijken en alles goed is, probeert hij je uit. Dit is bij mijn jonge merrie ook heel erg. Ten alle tijde consequent blijven rijden!! Elke keer weer een bok = een tik, nog een bok = nog een tik. Je geeft zelf al aan dat het aan het einde een stuk minder is. Doordat je de bokken weleens negeert, weet het paard dat hij zijn zin kan krijgen en zal het het dus blijven doen. Je moet dit paard er dus wel degelijk doorheen rijden, en belonen wanneer het goed gaat.
Ik doelde op het bokken..Dwarsigheid snap ik, constant bokken van begin tot eind (minder bokken niet een stuk minder) is voor mij nieuw. Heb vaker jonge paarden gereden maar geen van allen had ik dit probleem mee..
Na gisteren (les) is de conclusie precies zoals jij aangeeft; hem nu goed is duidelijk gemaakt dat bokken niet akkoord is. T paardje heeft na een keer of wat (strijd) niet meer gebokt. In dit geval was de confrontatie opzoeken de juiste weg.