Hoe sprintechniek verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Hoe sprintechniek verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:59

Mijn shetje vind vrijspringen erg leuk en vandaag was ik eens kritisch naar haar tecniek aan het kijken en viel het me dat ze haar achterbenen nauwelijk optilt/invouwt/opvouwt/hoe je het ook wil noemen.

Nou maak ik op zich maar lage sprongetjes, zo'n 50cm en af en toe 60cm hooguit waar ze met gemak overheen komt. Nog geen enkele keer een balk eraf getikt. Ze is zelf 1.03m, ook niet echt groot dus om voor lol te springen vind ik dit hoog zat.
Omdat ik toch wel een keer naar hogere en wat moeilijkere sprongetjes wil trainen zal ze die achterbenen toch echt eens een keer moeten gaan opvouwen als ze geen balken eraf wilt tikken. Ze springt nog net niet met gestrekte benen maar wel bijna. Als er echt heel veel zin in heeft en zich gaat uitsloven laat ze wel zien dat ze achterbenen wel degelijk op kan vouwen.

Maar ja, hoe train je zoiets? Hoe leer ik haar om die achterbenen meer op te tillen. Haar voorbenen vouwt ze wel heel netjes op. Of dit is echt gewoon een kwestie van talent hebben.

Ze springt overigens alleen vrij en dus niet onder zadel. Dus ik hoop op tips hoe dit vanaf de grond dus kan trainen.

shetlandfan

Re: Hoe sprintechniek verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 13:26

Helemaal niemand tips? Verdrietig

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:29

Mij is altijd verteld dat je paard de springtechniek gewoon al van zichzelf moet hebben.

En wat is het probleem? Je rijd er geen wedstrijd mee neem ik aan, en hij gooit de balken er niet af.
Zo te zien is zijn techniek dan goed genoeg.

Mijn Z springpony heeft ook een hele andere techniek dan het gemiddelde paard, maar redde zich áltijd.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:25

ik heb denk ik niet echt tips, Volgens mij moet die springtechniek echt in hunzelf zitten, maar mischien kan je proberen om een paar inuitjes achter elkaar te zetten?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:34

Z'n techniek verbeteren is volgens mij een onmogelijke opgaaf maar wat danielle zegt ieder paard heet zo zn techniek en doot in-uitjes enz. kan je het paard handig maken met zijn eigen techniek. en dan is die op zijn manier goed.
Zelf heb ik dit ook. Mijn paard is wat minder vlug(boven de sprong) dan een 'normaal' springpaard maar ik ben elke keer weer gewoon foutloos dus wat maakt mij het uit. Dus zet een paar hindernisjes achter elkaar zodat elke galopsprong ook een echte sprong is en varieer dit een met een iets bredere afstand en een iets krappere afstand en zo kan je hem lekker vlug maken op zijn eigen manier. en is dat dus uiteindelijk een goede techniek! (eigenlijk vind ik dat techniek afhangt van het kunnen redden met de techniek die je hebt. en niet met het wel of niet kunnen invouwen enz)

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:02

hey,
als het goed is moet je helemaal niet willen dat hij/zij de achterbenen intrekt.
het wordt bij de springtechniek beter geacht als het paard zijn achterbenen uitslaat.
groetjes

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:24

Dan houd ik het erbij en wordt het uitproberen of die zich bij een hogere hindernis ook kan redden. En dan gewoon in-uitjes proberen.

Allemaal bedankt voor de reacties in ieder geval.

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:21

ook wat breedtesprongenkunnen helpen (oxer, waaier, triple zou ik niet doen aangezien het een shet is, tenzij je een smallere triple kunt plaatsen Knipoog )
Niet breed beginnen, dat bouw je gewoon op Lachen
zorg ook zeker voor een duidelijke grondbalk(wat je waarschijnlijk wel doet, maar zeg het maar eens he Lachen )
Super veel verbeteren kun je ook weer niet, maar door te oefenen zal je pony er wel handiger in worden Lachen
In-uitjes zijn ook wel goed, maar daardoor gaat hij eigenlijk niet echt meer die achterbenen gaan vouwen omdat het uiteindelijk dezelfde sprongen zijn, maar korter op elkaar.. Lachen voor de afstand is het wel erg goed!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:53

De springtechniek van een paard kun je niet zo veel aan veranderen, een paard kan het, of niet. Natuurlijk kun je zoals Bino-Pino zegt proberen met een oxertje ofzo.. maar de échte techniek is gewoon niet te veranderen Knipoog dat moet in je paard zitten.