Mijn shetje vind vrijspringen erg leuk en vandaag was ik eens kritisch naar haar tecniek aan het kijken en viel het me dat ze haar achterbenen nauwelijk optilt/invouwt/opvouwt/hoe je het ook wil noemen.
Nou maak ik op zich maar lage sprongetjes, zo'n 50cm en af en toe 60cm hooguit waar ze met gemak overheen komt. Nog geen enkele keer een balk eraf getikt. Ze is zelf 1.03m, ook niet echt groot dus om voor lol te springen vind ik dit hoog zat.
Omdat ik toch wel een keer naar hogere en wat moeilijkere sprongetjes wil trainen zal ze die achterbenen toch echt eens een keer moeten gaan opvouwen als ze geen balken eraf wilt tikken. Ze springt nog net niet met gestrekte benen maar wel bijna. Als er echt heel veel zin in heeft en zich gaat uitsloven laat ze wel zien dat ze achterbenen wel degelijk op kan vouwen.
Maar ja, hoe train je zoiets? Hoe leer ik haar om die achterbenen meer op te tillen. Haar voorbenen vouwt ze wel heel netjes op. Of dit is echt gewoon een kwestie van talent hebben.
Ze springt overigens alleen vrij en dus niet onder zadel. Dus ik hoop op tips hoe dit vanaf de grond dus kan trainen.