Hoe kan ik me pony beter latenn springen en ik zelf ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maudm

Hoe kan ik me pony beter latenn springen en ik zelf ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:28

heej
Mijn verzorgpony en ik vooral ik :p heb moeite met springen hoe kan ik me verzorgpony rustig op een hindernis laten komen en dat ze dan weer rustig word na een hindernis? En hebben jullie nog goeie tips voor een goede houding;)?
groeten maud

TaanStippel

Re: Hoe kan ik me pony beter latenn springen en ik zelf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:29

Zit je al op les ? Anders is daarmee beginnen een goed idee. Lachen

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:29

lessen..

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:34

ja ik zit op les Knipoog dAar ga ik ook haast elke week met me verzorgpony heen. Maar ik leer niet egt van ze geeft wel heel goed les hoa maar met me verzorgpony durf ik het niet zow goed:$

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:35

Om je pony rustig te laten springen kan je verschillende dingen doen
je kan hem eerst lage sprongetjes uit een rustig drafje laten nemen, en als hij versnelt een volte draaien of halthouden voor de sprong (wel kordaat zijn dat dit enkel gebeurt als jij hem dit vraagt)
Je kan hem uit galop laten komen en een paar galopbalkjes voor en achter de sprong zetten, maar ook hier geldt weer als hij wegcrosst mag hij niet over de sprong!
Dat werkte heel goed bij al mijn paarden, die ook erg graag naar de sprong liepen toen ze 3-4jaar waren. Ze springen vaak erg graag en zien het dus als een straf als je hen stilzet en ze dus niet mogen springen, wat ook belangrijk is , is dat je niet gespannen gaat rijden en hem heel de tijd vasthoud (in de mond tegenhoudt) je moet ontspannen met zachte aanleuning naar de sprong kunnen rijden en anders rij je voltes voor de sprong tot je pony ontspant.
Na de hindernis gewoon elke keer halthouden en enkele passen achterwaarts, totdat ze ontspannen neerkomt, maar als ze ontspannen naar de sprong loopt komt ze wss ook wel ontspannen neer.
Bij dit fenomeen van 'hardlopers' naar de sprong heb je veel geduld nodig en moet je kordaat omgaan met je paard zonder je druk te maken. Ook moet je zien dat je paard dressuurmatig genoeg kent zodat je dit kan toepassen tijdens het springen (nageeflijk zijn, achterwaarts gaan, van galop netjes naar halthouden...)

Voor je houding erop letten dat je romp niet te veel naar voren buigt, een lichte buiging naar voren is genoeg, zo zet je niet te veel gewicht op de voorhand. Je hand ook nie overdreven meegeven op de sprong, op lage sprongetjes mag je zelfs je hand laten staan, wel een beetje op letten! als je paard veel hand vraagt (dus met lange nek springt) geef hem dan wel wat hand!

ik hoop dat je er iets aan hebt ...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:42

--> RT

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:47

Rt?

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:33

les nemen,
daar leer je beide van

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 17:45

ik heb ook wel les hoa Knipoog

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:01

Misschien een andere instructrice/instructeur ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:11

Als je in je les niets leert, dan wordt het inderdaad tijd voor betere les. Zo te lezen ben je d'r ook wat bang voor, dus het lijkt me ook handig om daar eerst aan te werken, en pas daarna dingen als springen op te pakken et je verzorgpony.