Stijf paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annn

Stijf paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:23

Sinds November rijd ik een paard bij.
Op maandag heb ik les met hem, de eigenaresse op dinsdag, en dan kom ik woensdag weer.
Longeren is niet echt zijn ding, en omdat ik hem toch wat beweging wil geven, en de bak helaas vaak niet vrij is om los te gooien, ga ik er meestal toch op. Nu merk ik vaak dat hij behoorlijk stijf is dan die woensdag, daarom laat ik hem niet al te hard werken en probeer ik hem vooral even wat losser te maken door lang en laag te rijden. Helpt wel redelijk, maar hij is vaak niet zo los als ik zou willen.

Heeft iemand nog tips hiervoor?
(vaak geef ik hem van te voren en achteraf een massage, vooraf een "opwekkende" en achteraf ontspannende)

Rosalie_2008

Re: Stijf paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:35

heel veel voltes rijden, achtjes rijden etc..
veel stelling erbij halen,dus vooral lengtebuiging in je oefeningen

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:38

Annn schreef:
Sinds November rijd ik een paard bij.
Op maandag heb ik les met hem, de eigenaresse op dinsdag, en dan kom ik woensdag weer.
Nu merk ik vaak dat hij behoorlijk stijf is dan die woensdag,

Is het niet gewoon spierpijn? Misschien heeft hij een langere cooling down nodig na de les.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 08:57

Zou best kunnen, ik ben zelf altijd redelijk lang bezig met uitstappen etc, maar weet niet hoe de eigenaresse het doet.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:28

Leg je probleem voor aan de eigenaresse, misschien heeft zij dit probleem ook bijv. op donderdag oid.

Misschien is naast de cooling-down te kort, 2 lesdagen achterelkaar te intensief op dit moment. Misschien is er een mogelijkheid om later in de week te lessen voor 1 van jullie?
Net als wanneer je zelf zou sporten, is 2 dagen soms wat veel gevraagd aangezien je spieren ook tijd nodig hebben om te herstellen. Wel is beweging belangrijk om te zorgen dat afvalstoffen goed worden afgevoerd. (Staat het paard buiten of op stal?)
Op woensdag dus ook een langere warming-up, zoals je al blijkbaar doet.
Longeren is misschien niet zijn ding, maar dat kan het natuurlijk wel worden als je het vaak genoeg oefent (misschien eens in de les doen?).

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:32

ik zou het probleem even met de eigenaar overleggen, jullie hebben beide 2 dagen achter elkaar les, misschien net teveel 2 dagen achter elkaar hardwerken (als ik het met mijn les vergelijk) misschien de woensdag een longeerdag inplannen gewoon niet te lang en lekker ontspannen laten, en op de donderdag weer rijden en dan kijken of je verschil merkt.
succes

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 10:51

Ik zal het idd ook even bij de eigenaresse voorleggen.
Wat de lessen betreft weet ik niet of dat nog veranderd kan worden.

Ik ben dus sowieso niet van plan om hem echt intensief te laten werken, gewoon meer wat losser maken. En in eerste instantie wil ik proberen het met rijden op te lossen, omdat het longeren niet echt gaat, dus iemand nog tips om hem losser te maken tijdens het rijden?