Betekenis van briezen tijdens rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Betekenis van briezen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 18:59

Hallo bokkers,

Ik zit met het volgende, soms heeft Silence van die momenten tijdens het rijden, dat hij even flink briest.
Alleen worden er drie oorzaken voor gegeven:

Instructrice op vorige stal: Zij vond dat ik dit moest toelaten aangezien het ontspanning zou zijn.
Instructeur op deze stal: Hij vind dat ik Silence af moet straffen, omdat dit onder het werk uitkomen is volgens hem.
Kennis van ons: Zij zegt dat dit stress is.

Wat is nou jullie mening daarover, want ik weet het even niet meer.

Alvast bedankt.

veerlefellow

Re: Betekenis van briezen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:02

volgt even

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:03

Silence schreef:
Instructrice op vorige stal: Zij vond dat ik dit moest toelaten aangezien het ontspanning zou zijn.

Mijn verzorghaf doet dit ook tijdens het rijden, bij hem is het idd ontspanning en vrolijk zijn

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:06

Mijn shetjes en appies (Daar rijd ik dan niet op) die doen dat ook. Bij ééntje ben ik ervan overtuigd dat het ontspanning is. Als het mooi weer is, als ze lekker ontspannen loopt, dan kan het geen stress zijn denk ik.
Bij een ander, een hengstje met een soort kennelsyndroom look alike idee, zou het een soort uitlaatklep kunnen zijn. Hij doet dit vooral als hij iets moeilijk vind, op zijn donder heeft gekregen, en dan iets daarna als het voorbij is en als alles weer goed gaat.
Maar ik volg ook even mee, even kijken wat iedereen doet.
Overigens, de veulens waar ik regelmatig mee speel, die briesen onder het spelen, en de volbloeds, als die de bak in mogen, lopen ze ook aan een stuk door te briezen. Denk dat het een beetje van de situatie en van het paard afhangt.
Groetjes, mij

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:06

ligt eraan, gewoon briesen en in de aanleuning blijven is ontspanning, wanneer hij de teugels uit je hand trekt om te gaan briesen is het spanning of onder het werk uitkomen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:08

Vita doet dit ook Ja
Maar ik ben er bijna zeker van dat dit door ontspanning komt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:08

Nee, hij trekt de teugels niet uit mijn handen.

In het bos heeft hij dit echter ook, maar daar merk ik dat hij echt geniet.
Dat is aan alles te merken.

Daarom dus mijn twijfel wat dit tijdens het rijden betekend aangezien mijn instructeur vind dat ik dit moet afstraffen.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:16

Dit vond ik op bokt ergens:
Briesen doet een paard als hij twijfelt tussen nieuwsgierigheid en angst. Het briesen heeft twee functies. De eerste is dat het de ademhaling vrij maakt zodat het paard klaar is om te vluchten. De tweede functie van briesen is dat het de rest van de kudde opmerkzaam voor gevaar maakt. Het briesen van een paard wordt op een afstand van ongeveer 45 meter gehoord. Het briesen duurt tussen de 0,8 en 0,9 seconde. Het briesende geluid van een paard wordt teweeggebracht door een krachtige uitademing door de neus waarbij de neusvleugels hoorbaar onregelmatig trillen.
Ook kan het zo zijn dat een hengst briest om een andere hengst uit te dagen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:16

Briesen afstraffen vindt ik pure onzin. Boos!
Het paard briest als hij spanning kwijt is en zich gaat (in z'n hoofd) ontspannen.Of dit nou tijdens werk is of in vrijheid,het komt op hetzelfde neer b.v.na een poos binnenstaan en dan lekker briesen buiten,omdat de spanning van het wachten op het naar buitengaan wegvalt en de ontspanning van de vrijheid er op dat moment is.
Tijdens het werk(les)iets vragen van je paard en hij briest als hij snapt of kan doen wat je vraagt. Pling

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:18

Ja, ik twijfel ook bij dat afstraffen aangezien dit in mijn ogen ook geen onder het werk uitkomen is, want hij blijft netjes doen wat ik vraag. Meestal straf ik hem dan ook niet.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:20

Die van mij doet dat, als ik ga stappen. Maar echt niet uit angst of voor gevaar. Denk gewoon effe stoom afblazen, wij zuchten ook wel eens ook zonder reden (zoals als iemand een stomme opmerking maakt) Bijv als je op de bank laat ploffen dan zucht je ook wel eens .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:23

Ja, Silence doet het ook tijdens het uitstappen, maar soms ook tijdens het werken in draf.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:24

Dat geval van mij briest ook tijdens draf Knipoog maar dan loopt ze gewoon ontspannen en blijft ook rustig doordraven, no problemo, heerlijk ontspannen lopen

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:25

Mijn instructrice zegt dat briesen voortvloeit uit ontspanning. Ik kan me hier ook wel in vinden. Mijn paard vind het heerlijk om te galopperen en dan briest ze ook vaak. Soms doet ze het echter ook om onder het werk uit te komen, ze trekt dan ook de teugels uit mijn handen. Ik geef haar dan extra been om haar attent te maken dat dit niet de bedoeling is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:26

Ja, silence gaat inderdaad ook gewoon door met wat we aan het doen zijn.
Strekt soms iets zijn hals erbij, maar verder niks.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:26

Volgens mij is het ook ontspanning, mijn paard doet dit vooral aan de lange teugel, dat vind ze leuk

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:27

Mijn paard kan tijdens het rijden ook heel ontspannen briesen. Aan zijn hele lijf merk ik dan dat het absoluut geen briesen is uti spanning oid. Het briesen zoals _Daniella_ beschrijft is een heel ander soort briesen dan dat. Als je het gevoel hebt dat je paard ontspannen is en hij blijft ook gewoon zijn best doen, dan zou ik absoluut niet gaan straffen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:28

Mij is altijd gezegd dat het uit ontspanning is, of dat ze het fijn vinden. (zo ging een paard dat ik af en toe reed na een lekker galopje buiten lekker briezen. Ze zeiden dat hij dat deed omdat hij dat leuk vond)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:29

Ga er morgen toch eens even met mijn instructeur over praten denk ik...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:33

Juud deed dit ook altijd, als we met een los teugeltje instapten. Bij haar was het gewoon even wakker worden, genieten, ontspanning... Ze deed ook gewoon braaf wat ik vroeg, veranderde niets aan haar lopen. Nooit afgestraft....

Ik denk dat je heel erg per situatie moet kijken, wanneer ze wel teugels gaat trekken, klieren, ed wel afstraffen, gewoon even briezen en braaf doorlopen niet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:35

die van mij bries als ze het naar der zin heeft Haha! afstraffen zou ik nooit doen als je er geen last van hebt! alleen als ze de teugels uit je handen zouden trekken ofzo zou ik het afstraffen

l_i_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:37

Ik heb gehoort een x dat ze dat doen omdat ze het leuk vinden en zich ontspannen..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:38

Ik denk dat er briesen is en briesen !
Bij mijn paard weet ik zeker dat het meest zachte briesen tijdens het rijden ontspanning is, hij laat dan z'n hoofd wat zakken en briest een beetje "pruttelig" (weet niet hoe ik het anders moet noemen). Ik weet zeker dat het ontspanning is, want als ik zelf van die pruttelgeluidjes maak, dan reageert hij daar ook op met ontspanning (hoofd lager).

Maar, wat hij ook weleens doet is tijdens het losrijden z'n hoofd omhoog gooien en keihard z'n neus "uitsnotten". Dat komt dan vaak regelrecht in MIJN gezicht terecht ja Knipoog. Ik verbied dat niet, hij doet het als hij nog koud is en aan het opwarmen is en dan mag hij van mij lopen zo hij wil, en dat briesen hoort daar bij. Ik zie dat hardere briesen als energie, of als "even lekker de longen schoonblazen". Het komt vrolijk en energiek over.

En dan heeft hij nog een veel hardere bries, die laat hij alleen horen als hij los is in de bak en zich ergens vreselijk over opwindt. Hij gooit dan z'n hoofd omhoog (als een standbeeld) en briest eenmaal KEIHARD, dat klinkt dan echt keihard als een pistoolschot haast. Dat is duidelijk een signaal van : NIET PLUIS!

Dus ik vind (evenals sommige anderen hier) dat je per situatie moet kijken en vaak kun je wel aanvoelen wat het nou precies betekent.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:40

Mijn paarden briezen meestal als het net even wat stresserig was, maar daarna alles goed is.. Even alle stress eruit briezen Clown . Maar ze doen het ook als we rustig in het zonnetje lopen, aan een lang teugeltje ect. Denk niet dat dat door stress komt Lachen . Soms ook door opwinding.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:41

Ja, als ik Silence afstraf, dan is dat ook alleen als hij de teugels uit mijn handen trekt.
Maar meestal gebeurd dat dus niet.