Mijn pony gaat moeilijk terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Mijn pony gaat moeilijk terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 16:32

Hey,

Als ik over ga in middendraf of galop vind ik het heel erg moeilijk om hem weer terug te krijgen. Dat geldt vooral in de galop. Ik heb dan nu ook alleen maar een kleine paddock en een bos, dus geen bak. Het is wel zo dat hij in het bos natuurlijk harder gaat maar ik krijg hem gewoon echt niet terug, soms moet ik dan gewoon heel hard gaan trekken en dan pas krijg ik hem terug. Als hij zo hard gaat kan ik ook niet lekker in het zadel blijven zitten en hem echt op mijn zit terug krijgen.

Hoogstwaarschijnlijk ben ik binnekort weer lid van de ponyclub en kan ik weer in een bak rijden. Hebben jullie dan misschien goede oefeningen waardoor ik hem beter op een gewone ontspannen manier terug zou kunnen krijgen?

Alvast bedankt ! Knipoog

Love_boyke

Re: Mijn pony gaat moeilijk terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:33

Héél veel overgangen rijden, van stap naar stilstaan, van draf naar stap enz. Zo krijg je hem wel rustig, niet in een les natuurlijk, mijn verzorgpaard had hetzelfde Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:42

normaal gesproken zou je je paard een een kleinere omgeving dus bv paddock makkelijker terug kunnen krijgen dan in een grotere bak. Maar zijn de problemen alleen in galop?
Zoals hier boven veel overgangen rijden, laten reageren op stem hulp. mocht dit niet baten zou ik toch ook even gaan denken aan tanden, rug tuig die dingen ,maar als het alleen in de galop het probleem is zullen die dingen wel mee vallen
succes

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:46

Inderdaad, hierboven al gezegd,
overgangen, stemhulpen.

Als hij niet teruggaat uit de galop moet je vooral niet blijven trekken!! Ophoudingen maken, en als dat geen resultaat geeft kan je een keer rammelen, maar doe dit niet altijd.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 17:48

Bedankt!

Medisch is alles in orde en qua tuig ook Knipoog

Het is idd vooral in de galop. Hij heeft soieso een (...) galop. Als hij aan de teugel in galop zit zit hij wel veel lekkerder. Dat heb ik nu eindelijk kunnen bereiken en daar ben ik erg blij mee. Maar ik vind het echt moeilijk om hem terug te krijgen. Is het bit misschien te slap? Of heeft dat er niks mee te maken?

Ik krijg hem heel makkelijk in draf of galop ofzo maar gewoon het terugrijden gaat veel moeizamer.

Paardloos27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:50

Veel overgangen rijden. Met je gewicht "spelen". Je kunt bijvoorbeeld als je aan het stappen of draven bent lange teugel houden en terug rijden op je zit. Als hij dat in stap en draf begrijpt, kun je dat ook toepassen bij galop. Voltes rijden in galop. Probeer niet te veel te trekken.

Veel oefenen en succes!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:13

Mn paard heeft ook moeite met het terugkomen, mijn instructrice zei dan altijd dat ik veel overgangen/tempowisselingen moest maken.
Niet in de mond gaan rukken enz.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:35

ik ga in galop vaker (vooral jongepaarden) in verlichte zit, zo is het voor een paard makkelijker galopperen en ik kan mijn evenwicht beter houden ook als een paard te hard wil gaan of trekken, en zo probeer ik op mn gewicht en stem het paard weer terug te rijden.
Maar rij je alleen dan in een paddock? of ook in de bos? of een openplak bv, en merk je verschil?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:16

Trekken? Dat is nou net iets wat ik heb geleerd om niet te doen! Ophoudingen maken, op je kont gaan zitten, praten, zorgen dat hij vertrouwen in je hebt, wat strengere ophoudingen.. maar trekken, you will lose that!!!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:28

ik zit (zat) met het zelfede probleem niet terug willen uit galop en overal dorrheen banjeren !!van mijn instructrice (Andele Brenninkmeijer) zegt dat ik eerst moet proberen me zit een lichte druk daarna iets strengen en als hij dan nog niet terug gaat maag ik best eens een ruk geven (daarna we direct weer loslaten !)anders gaat hij gewoon door dat helpt wel

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:46

Ja ik trek nooit lang maar gewoon een harde ruk zeg maar. Het is echt heel erg moeilijk om op hem in galop te zitten. Dus hem terughalen met mijn zit vind ik ook erg lastig. Ik ga zo met de bareback in de paddock rijden. Daar kan ik niet echt galloperen maar ik ga eens flink oefenen op stap en draf.

Bedankt voor de tips!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:34

heb je al is bedacht waarom het zo moeilijk is om op hem te galloperen?
een paard op de manege zet zijn benen net even anders neer waardoor hij voelt als een hobbelpaard.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 08:48

Hij heeft gewoon een vlakke galop Knipoog

Paardloos27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:55

Ik weet niet of je paard goed reageert op je stemhulpen als je hem longeert? Anders kun je je stem tijdens het rijden ook gebruiken om hem terug te rijden. Wellicht dat dit je kan helpen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:44

Hij gaat net als met rijden veel moeilijker terug op mijn stem dan dat ik hem voorwaats krijg..

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:52

Misschien is het dan een idee dat heeeeel veel te gaan oefenen Ja
longeren, en tijdens het gewone rijden

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 15:06

ja ik hoop dat ik snel lid kan worden van de ponyclub dan kan ik in een grote bak oefenen haha

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:38

Dat zou inderdaad ook erg fijn!
is er in de buurt niet een groot veld waar je zolang kan trainen?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:44

MaartPaard schreef:
ja ik hoop dat ik snel lid kan worden van de ponyclub dan kan ik in een grote bak oefenen haha

ga je dan ook les krijgen bij die club? en in die zelfde bak? misschien ga je dan verschil merken kwa omgeving

trouwens misschien als je zo graag in een grote bak wilt rijden, kun je toch even bij die club vragen of je er ff in mag.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:09

Nee want het is echt uitgestorven daar dus je moet een sleutel hebben e.d :S

Elke woensdagavond is er les ik denk dat ik daar dan om de week heen ga ofzo en daarbij gewoon 1x per maand prive les van een goede instructeur.

Met bareback ging het vandaag erg goed:D

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:29

MaartPaard schreef:

Elke woensdagavond is er les ik denk dat ik daar dan om de week heen ga ofzo en daarbij gewoon 1x per maand prive les van een goede instructeur.

oke....
Ja ik zou gewoon dan iemand die die sleutel heeft eens vragen of je keertje mee mag komen rijden of zo (als die gene ook rijdt)
Maar als het zo uitgestorven is zou ik toch eerst even kijken of de grond ed nog goed is (of is het een binnenbak) zodat er in het gras geen gaten zitten, tenzij iemand um wel nog onderhoud.
Maar ben even aant denken wat je zei dat ie in de paddock al lastig terug kwam, normaal zou dat in een grote bak dan nog moeilijker moeten zijn. Hoe groot is die bak waar je dan evt in wil gaan rijden?
en prive les is toch het best, heb je de volle aandacht he Haha!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:01

juudje84 schreef:
MaartPaard schreef:

oke....
Ja ik zou gewoon dan iemand die die sleutel heeft eens vragen of je keertje mee mag komen rijden of zo (als die gene ook rijdt)
Maar als het zo uitgestorven is zou ik toch eerst even kijken of de grond ed nog goed is (of is het een binnenbak) zodat er in het gras geen gaten zitten, tenzij iemand um wel nog onderhoud.
Maar ben even aant denken wat je zei dat ie in de paddock al lastig terug kwam, normaal zou dat in een grote bak dan nog moeilijker moeten zijn. Hoe groot is die bak waar je dan evt in wil gaan rijden?
en prive les is toch het best, heb je de volle aandacht he Haha!

Mijn stalgenootje (we staan met z'n 2e) was daar vorig jaar lid van. Toen heb ik les van haar gehad en heb ik dus ook daar in de bak gereden. Maar nu is zij dus niet meer lid en heeft ze ook nooit tijd.
Het is idd een binnebak Knipoog

In de paddock gaat het best wel prima hoor. Ik weet niet precies hoe groot de bak is want ze hebben er 2 en volgens mij heeft eentje niet de officiele afmetingen maar ze zijn allebei aardig groot.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:49

hmmz ik zou eventjes in de paddock gaan proberen je paard meer aan de hulpen te krijgen, veel onvergangen, keer halt, pasje achterwaart, zodat ze naar jou moet gaan luisteren en dan komt het wel goed denk ik, en dan op naar de PC om te lessen Tong uitsteken

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:41

is er in het bos geen plek waar je kan oefenen?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 18:08

nee geen open plek ofzo alleen maar rechte paden en bochte, maar daar oefen ik ook op. in de paddock gaat het echt super nu!:D