2x gevallen zelfvertrouwen weg, hoe weer terug krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mbvd_

2x gevallen zelfvertrouwen weg, hoe weer terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 11:44

Het ging zo: Ik mag een paard kopen, dus was gisteren bij een wezen kijken, ik mog haar ook even rijden. Ik zocht een springpaard dus de eigenaar wist dat ik er mee wilde gaan springen en dat zou zeerg leuk vinden (vind ik het belangrijkste). Tijdens het rijden ging het in het begin erg goed, ze probeerde me wel wat uit enz. maar ik kan wel wat hebben. Hij zette een klein kruisje neer van cica 20 cm (als het niet lager is). Ze sprong er wel over heen maar raakte op zo'n klein sprongetje de balk al. Maar de eigenaar zei jaa zo kan veel hoger dus deze maakte een steilsprong, (ik had nog niet voldoende vertrouwen in haar maar de eigenaar zei maar van ze kan super springen heb ik bij haar vorige eigenaar gezien enzo, (ze had bij hem helemaal niet gesprongen)

Maar ze liep goed op de sprong af, eigenlijk een beetje te hard, en toen stond ze stil. en lagik ernaast. die keer daarna was het een steilsprong van 30 cm inplaats van 50 maar daar weikte ze opt laatste moment af en ik ging rechtdoor dus lag ik erweer af.

Dit was het eerste paard wat ik geprobeert heb en eventueel zou kunnen kopen, Maar deze combi klopte zowieso niet (het springen dan) (ik had nou niet echt zoiets van wouw die houdt van springen) maar daarna heb ik het nog een keer geprobeerd maar ik kreeg haar er gewoon niet meer over, (mijn vertrouwen was ook helemaal weg)

Nu heb ik gelijk zoiets van, als het allemaal zo moet dan maar geen paard, maar diep van binnen wil ik het erg graag, maar het vertrouwen is nu weg, dus het volgende paard wat ik wil uitproberen daar stap ik zonder vertrouwen op,,,

ik hoop dat jullie misschien wat nuttige tips hebben voor mijn zelfvertrouwen e.d.

sorry voor het lange verhaal maar nu weten jullie hoe het zit..

Groetjes Masja

Mano88

Re: 2x gevallen zelfvertrouwen weg, hoe weer terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:48

Maar dit paard koop je niet, ben je hierdoor al je vertrouwen in alle paarden kwijt?

Je zou bij een volgend paard waar je voor gaat kijken kunnen vragen of iemand hem wil voorrijden (eventueel ook een sprongetje laten maken) dan kun je zien of het een braaf en rustig paard is. Ziet hij er toch nog wat druk uit, dan kun je besluiten alleen even erop te gaan en wat dressuur te proberen.

De enige tip is dat je nooit iets moet gaan doen wat je niet wil of durft. je moet het gewoon weer rustig opbouwen.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:53

Je hoeft bij het volgende paard toch niet meteen te springen?
Ik zou gewoon eerst een beetje dresuren, paard een beetje aanvoelen. Als jij er vertrouwen in hebt kun je misschien een klein sprongetje doen. Als je er geen vertrouwen in hebt zou ik er ook niet mee springen. Je kunt altijd nog een keer langskomen om dan misschien iets hoger te proberen?

Succes met je zoektocht, en laat je niet meteen uit het veld slaan. Je gaat vast een heel leuk paardje vinden!

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 11:53

Heel erg bedankt voor je reactie! Nee bij dit paard klopt de combi niet. Het is een goed dressuur paard maar springen houdt ze totaal niet van en ik wil toch graag de springsport in, ik wilde eigenlijk alleen een klein spronetje proberen maar de eigenaar zei van ze kan veel beter, dus jah ik deed het maar. Bij de volgende doe ik dat zeker niet.

Ik heb een erg leuk paard gezien maar die is nog erg jong (4 jaar). maar daar wil ik woensdag even gaan kijken, alleen daar hebben ze geen bijrijder voor, tenminste dat paard word maar 1x per week bereden en staat daar maar in een koeienstal. (ik ben er gister ook even wezen kijken)

Over dit paard heb ik wel een goed geveol, want hij is erg rustig al staat hij dag en nacht op stal tussen de koeien zonder beweging en aandacht, dus ik denk dat ik daarmee wel ver kan komen als ik hem lekker zijn beweging en aandacht geef!!

maar hij is wel erg groot Tong uitsteken 1,78 en ik ben maar 1,69 hahah Tong uitsteken

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:04

Ach, dat kan prima Tong uitsteken
Zal een beetje lastig opstappen zijn, maar als je eenmaal zit, zit je wel hoog en droog.
't Is wel fijn als een paard op stal al een vetrouwde indruk maakt, dan stap je er ook met een zekerder gevoel op.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 12:06

Okej dankje voor je reactie want bij dit paard zat ik te twijfelen over zijn grote ondanks dt ik verliefd op hem ben, en ik twijfel ook een beetje of hij niet te sterk is. En dat hij wel respect heeft voor mij (zo'n kleintje) tegenover hem haah Tong uitsteken

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:43

Een ding: vertrouw nooit een verkoper op zijn woord. Als je wilt weten hoe goed een paard kan springen, laat hem dan voorrijden door de eigenaar en laat die maar lekker vallen!
Als je het paard lekker ziet rijden en springen, kan je er altijd nog op om hem zelf uit te proberen.

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:33

hel erg rustig weer opbouwen, en net verder gaan dan jij wil

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:28

Laat iemand (indien mogelijk) het paard voorrijden inclusief een paar sprongetjes.
Dan kan je zelf al beoordelen of het een paard is wat graag springt.
En als het er voor jou naar tevredenheid uitziet, kan je het springen nog altijd zelf even uitproberen.
Maar doe nooit iets waar je zelf niet achterstaat.