rechter galop weigeren aan te springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

rechter galop weigeren aan te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 18:48

mijn fjordje, in april 4, weigert momenteel rechts goed aan te springen.
ze is nu dik 8 maanden onder het zadel, en voorheen was er af en toe wel eens moeite met rechts aanspringen, maar na 2x fout, gaf ik een tikje bij met de zweep, en dan sprong ze goed aan.

Sinds een week of 2 vertikt ze het echt. ze springt constant fout aan, linker galop dus op de rechter hand. Ik heb prive les, en groeps les.
Mijn instructrice zegt dat het niet aan mij ligt, ik doe alles goed, maar mijn fjordje maakt er echt een spelletje van. Linksom springt ze keurig aan, beheerst, maar rechtsom niet. rechts is dus niet haar sterke kant qua galop geweest, maar qua rijden voor de rest is ze rechtsom soepeler.
Ik heb al vanalles geprobeerd, in de hoek aanspringen, extreme stelling vragen bij wijze van, op de volte aanspringen, 'verkeerde stelling vragen en dan aanspringen(was een tip van iemand).

Moet ik voorlopig maar even die rechter galop laten zitten? Want als ik er aan begin, wil ik hem ook goed afmaken, dus in ieder geval een x goed aanspringen, maar ik ben er laatst een half uur mee bezig geweest, en toen was Karev half dood, dus dat lijkt me ook niet goed.
breng raad Haha!

Niisj

Re: rechter galop weigeren aan te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:58

Ik denk maar even mee ...
Weet je zeker dat het niet medisch is ?
Mijn merrie wou een tijdje geleden wel aanspringen in galop maar niet op de linkerhand op een cirkel. Toen draaide ze haar meteen om of viel terug in draf. Toen bleek het dat ze last had van haar knie.
Nu galoppeerd ze zonder moeite door.
Het kan ook gewoon zijn dat ze moeite heeft met de rechter galop ?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:29

mijn tip is gewoon veel lenigheidsoefeningen doen.. zorgen dat die schouders soepel worden, dus zijgangen, kleine cirkeltjes, slangenvoltes, gebroken lijnen, en goed omzetten.. ik rij wel western, dus het kan zijn dat je sommige dingen niet kent.. als je wat meer wil weten moetje me maar een PB sturen..Knipoog

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:04

ik heb dit nu ook, dus ik blijf even mee lezen. in het begin deed mij paard het altijd goed. alleen een paar maandjes geleden begon ze. als ze op de rechter hand moet gaat ze of links of overkruist. (voor recht achter links)

ik heb ook al vanalles geprobeerd en de laatste tijd doet ze het soms goed. 1 van de 10 keer ofzo.

vorige wedstrijd had ik ook weer in beide proeven 3 keer een 3 op rechtergalop. daardoor miste ik m'n winstpunt dus als iemand iets weet..

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:29

Leer je Fjord eerst aan de longeerlijn netjes aan te springen,
dus zonder ruitergewicht.

Zorg ervoor dat je draftempo voldoende voorwaarts is.
Gebruik de eerste hoek van de korte zijde.
Geef je hulpen zo klein mogelijk.
Bovenlichaam en onderbenen niet teveel bewegen.
Vanuit de verlichte zit aanspringen wil ook wel eens helpen.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:02

er zijn een paar dingen te proberen.
maar je moet niet niet de rechtergalop nemen dan wordt het steeds lastiger om hem het te laten doen.
1e op een volte als je bij de hoefslag komt geef je de galop hulp en doe je gelijk je binnenhans navoren. werkt niet altijd meteen.
2e een gebroken lijn rijden en daaruit meteen aangaloperen zijn ze meestal zo gebogen dat die galop goed aanneemt.
maar heeft jou instructirse hier geen oplossingen of trucjes voor. die zijn er toch ook om jouw daarmee te helpen.
wat som ook helpt is met buitenrit galop proberen de rechtergalop te nemen en dat die sterker wordt.
succes

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:26

WandaV schreef:
Leer je Fjord eerst aan de longeerlijn netjes aan te springen,
dus zonder ruitergewicht.

Zorg ervoor dat je draftempo voldoende voorwaarts is.
Gebruik de eerste hoek van de korte zijde.
Geef je hulpen zo klein mogelijk.
Bovenlichaam en onderbenen niet teveel bewegen.
Vanuit de verlichte zit aanspringen wil ook wel eens helpen.

aan de longe doet ze het wel, ik doe eigelijk alles wat je hierboven beschrijft

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:32

Hee!
Ik zou als ik jou was je paard laag en diep stelling naar rechts vragen..dus dat je fjord er doorheen is..
als dat allemaal niet werkt gewoon een keer naar voren schoppen, want als hij er een spelletje van maakt. Moet dat maar is afgelopen zijn! eigenwijze fjordjes!
Suc6 en ik hoor het wel!
Groetjess

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:32

Ik denk ook dat het een balans probleem is, ze is nog maar kort onder het zadel en vind het gewoon moeilijk om met een ruiter in de juiste galop te springen , omdat haar balans dan verstoord word, het is zeker niet om te klieren en een goeie instrutrice zou dat volgens mij wel moeten zien en weten,
Veel aan de hand oefenen om het paardje in balans te leren lopen, je instrutrice zou daar ook tips voor moeten kunnen geven.
Vaak ligt het probleem gewoon bij de ruiter en denk dat in dit geval ook het probleem is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 16:37

even over de instructrice: wegens omstandigheden heb ik een week of 2 geen les gehad, en in deze tijd is het probleem begonnen, dus ze heeft me nog niet kunnen helpen, niet dat jullie denken dat ze geen oplossing weet.
Ik heb het vandaag met een balkje in de hoek geprobeerd, en dat ging goed.
Maar als het een balans probleem zou zijn, zou ze er dan niet eerder last van gehad hebben?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:40

Kan stijvigheid zijn, of scheef zitten van de ruiter.

Als ze niet in de correcte galop aan wil springen, kun je proberen om haar vanuit de uitgestrekte draf in de galop te laten vallen. Ga daarvoor lichtrijden op het goede been en laat haar op de volte versnellen. Op een gegeven moment is het lastig voor haar om het in galop vol te houden en springt ze aan. Als je het hoofdje naar buiten houdt en zo de binnenschouder vrijmaakt maak je het makkelijker om goed aan te springen.

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:42

oefenen blijven, ook aan de longe zou je het kunnen oefenen