pony gaat te hard door balansprobleem, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

pony gaat te hard door balansprobleem, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 17:19

Hoi,

Ik maak dit topic aan om iemand anders te kunnen helpen, het gaat dus niet over mezelf. Het gaat om een 17-jarige pony die pas in het bezit van de eigenaresse is. De pony is best braaf (gaat niet bokken of steigeren ofzo), ze gaat alleen heel erg vlug. Bij het stappen is ze best rustig, maar zodra je aandraaft wil ze alleen maar hard, hard, hard. Verder valt ze erg op de voorhand en hangt erg in de hand. Ze is nog het rustigst als je haar constant strak houdt, zodra je ruimte geeft gaat ze snoeihard. Ik denk dat deze pony altijd erg op de hand gereden is, een balansprobleem heeft en daarom zo hard gaat. De eigenaresse durft niet te galopperen omdat ze zo hard gaat en heeft eigenlijk gewoon vrij weinig controle over de pony, hij loopt helemaal onder haar uit. De eigenaresse wil dit heel graag gaan verbeteren en heeft dus tips nodig.. Ik zou het fijn vinden als jullie hiermee kunnen helpen, want ik vind het best een moeilijke combinatie, paard met balansprobleem en amazone met te weinig ervaring om dit eruit te kunnen rijden. Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt!

edit; tanden en rug worden binnenkort nagekeken door een dierenarts, het zadel past goed.

Irma_Maandag

Re: pony gaat te hard door balansprobleem, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:22

Het hard lopen kun je tegengaan door op een volte te rijden (en zo nodig te blijven) en deze te verkleinen als het dier te hard gaat. Op deze manier hoef je hem niet in de mond te zitten om af te remmen.
Als vervolgens het dier gecontroleerd gaat, kun je wat rechte stukken meepakken, wat gemakkelijker voor em is. Weer te hard? Gewoon weer een volte op sturen.
Succes!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:23

Mijn paard heeft dit ook, niet het hele harde maar wel het op de voorhand duikelen en weinig balans en ook nog weinig bespiering. Wij zijn dit aan het oplossen door met een pessoa te longeren, rustig opbouwen, en met een bandageband (geen idee hoe dit anders uit te leggen) om de achterhand naar het zadel te doen als ik ga rijden. Daardoor wordt ze gemotiveerd om haar achterhand onder te brengen waardoor ze niet kan duikelen, en kan ik haar rustig op zit en benen terug rijden.

Ga ook in draf eens je eigen tempo lichtrijden, dus niet in haar tempo maar langzamer. Vaak komen ze dan in dat tempo terecht. Niet ploffen in het zadel als je dit doet, echt zorgen dat je zachtjes neerkomt.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 17:27

Oke bedankt!
Voltes vindt de amazone best eng om te rijden als ze zo hard gaat, omdat ze dan echt plat door de bocht gaat door het gebrek aan balans..
Dat langzamer lichtrijden zijn we al wat aan bezig geweest, maar vindt ze nog best lastig om te doen, daar gaat ze op oefenen!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:35

galopperen in verlichte zit. is voor ruiter makkelijker uit tehouden en makkelijker paard in balans en bij je te houden.
Voor paard makkelijker omdat er geen druk op de ruk komt, bij veel paarden die te hard gaan werkt dit.
overgangen rijden, laten luisteren naar de ruiter..
veel voltes ook vergroten en verkleinen