niet nageeflijk blijven bij achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

niet nageeflijk blijven bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 15:19

Las net op de bokt wiki dat de hulpen voor het achterwaarts gaan dezelfde zijn als bij het voorwaarts gaan, alleen dat het voorwaartse wordt "tegengehouden" met de hand. Ik heb geleerd om mijn benen naar achteren te brengen bij het achterwaarts en bij het aanleren ook iets naar voren te zitten. Bij mijn andere paard werkt dit prima.

Mijn probleem bij Leo is dat hij niet nageeflijk blijft op het moment dat ik mijn benen naar achteren leg. Ik doe het dus verkeerd? Ik zou gewoon de hulp voor het voorwaarts moeten geven en dan met mijn handen tegenhouden (tot het moment dat hij achterwaarts gaat dan weer loslaten). Halthouden gaat goed, alhoewel ik wel moet zeggen dat het niet zijn sterkste punt is om mooi op vier benen nageeflijk halt te houden. Op het moment dat ik dus mijn benen naar achteren leg is de verbinding weg. Heb ook al geprobeerd hem iets dieper in te stellen voor het achterwaarts gaan maar dat helpt niet. Netjes nageeflijk voorwaarts stappen/draven/galop gaat wel goed.

Iemand tips?

Rana

Re: niet nageeflijk blijven bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:21

Hai Odessa 1 achterwaarts is een gang die net zoals een voorwaartse gang een bepaald impuls moet hebben, om de gang "voorwaarts" te houden. (volg je me nog?)

Ik bedoel dus dat je zeker moet zijn dat je deze impuls wel hebt. wat veroorzaakt nagevelijkheid? => Voorwaarts drang! Impuls!

1+1=2 Haha!

Maak de overgangen "flitsend" voorwaarts = neerwaarts. Draf, stap, gelijk weer draf, stap, halt, 1 stap achteruit gelijk benen erin als ie dat doet. dat ie in achterwaars zijn rug wegdrukt betekend dat hij niet echt nagevelijk is ga dus eerst terug naar de basis waar ie dat wel is,

Geeft ie met de overgangen wel na of komt ie dan ook omhoog? (draf stap?)

Waarschijnlijk ben je veel te veel met zn koppie bezig en het achterwaarts er is een reden dat ie zich eruit druk, en hoogst waarschijnlijk is het te weinig impuls.

succes

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:43

Hee!
Handen laag en breed, richting je knieen. En goed (overdreven) naar achteren zitten!
Suc6!
Groetjess

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:41

nee, niet handen laag en breed!!!! zoals rana het zegt, dat is beter

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:45

JapSter schreef:
Hee!
Handen laag en breed, richting je knieen. En goed (overdreven) naar achteren zitten!
Suc6!
Groetjess

goeie tip hoor, naar beneden trekken .....

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:58

JapSter schreef:
Hee!
Suc6!
Groetjess

Als je naar achter gaat zitten, stimuleer je hem juist om naar voren te lopen ipv naar achter. Ik zou eerder mijn bekken ietsjes openen naar voren, zodat je meer op je schaambeen komt te zitten.
Zo rij ik de overgang stap-halthouden ook.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:30

JapSter schreef:
Hee!
Suc6!
Groetjess

Als je wilt dat je paard naar beneden blijft, moet je dit niet afdwingen door je handen breed te zetten. ( dat is van voor naar achter rijden, LETTERLIJK!!!) heeft totaal géén nut!!! Ik moet ook zeggen dat ik het wel jammer vind dat dit als tip gegeven wordt, vast met de beste bedoelingen, maar ik neem aan dat we het paard juist van achter naar voren willen rijden?

het heeft ook niet veel nut om de hulp voor het achterwaarts uit te leggen. Dat gaat wel als ik het goed begrijp. Alleen niet op de juiste manier! Ga voor je zelf na of je de voorwaartse drang (impuls) nog steeds hebt als je halthoud. Ook al ga je achterwaarts, blijf je deze impuls nodig hebben. Is dit niet zo, werk hier dan eerst aan. Blijft je paard wel goed nagevelijk als je halthoud? zo niet is dit het eerste punt waar je aan moet gaan werken.

succes

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:36

Achterwaarts gaan leer ik altijd eerst op de grond, op stem. Het is het enige wat ik echt als "kunstje" aanleer. Later evt. met hulpje op de grond. Als ze het kunstje eenmaal kennen kun je met heel erg weinig hulp toe. Alleen bij de inzet even twee benen wat naar achteren en even niet toestaan. Zonder druk gaat het paard dan achterwaarts. Ze kennen het binnen een paar dagen. Met een paard wat gestresst raakt van de oefening zoals bij TS, begin ik helemaal opnieuw, vanaf de grond.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:40

Over de laag en breed reactie. Deze persoon heeft dit waarschijnlijk niet zelfbedacht maar op les geleerd, zielig voor al die lespony's niet? En al die andere paardjes die daarna door die ruiters worden gereden waarom nou niet iets meer tijd in de scholing van de dieren en dan goed lesgeven?

Je moet idd de achterhand actief houden. Ik heb mijn pony het eerst aan de hand geleerd, volt achterwaarts en voorwaarts, kort blijven en weer achterwaarts. Hierdoor heeft hij geleerd zelf evenwicht te vinden en nu met rijden gaat het ook een stuk beter. Vergeet ook niet mee te gaan met de achterwaartse bewegingen en genoeg activiteit op te wekken.