Tinker Diablo wil niet buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Tinker Diablo wil niet buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 10:23

Gisteren ben ik na lange tijd weer eens gaan rijden met Diablo. Afgelopen winter heeft hij op het land gestaan en dit was de tweede keer dat ik weer met 'm naar buiten ging.
Alleen, meneer wil dat liever niet. Hij probeert continue om te draaien, richting huis. Uiteindelijk moest ik een weg oversteken en hij wilde echt niet. Ik gaf niet op, maar uiteindelijk liep hij expres tegen een verkeersbord op. Volgens mij doet hij dat in de hoop dat ik er dan af val. Uiteraard werd ik daar boos om, waarop hij begon te steigeren. Toen ben ik maar afgestapt en heb 'm aan de hand meegenomen de weg over. Verderop ben ik weer opgestapt, maar zodra ik weer in het zadel zat, hetzelfde verhaal. Meteen draaien en raar doen. Naast het pad lag een sloot en hij dreigt gewoon de sloot in te lopen als hij iets anders wil dan ik.
Ik kon niets meer met 'm beginnen, zelfs halthouden wilde hij niet meer.
Gelukkig kon ik er toch afstappen en ik heb 'm maar aan de hand mee naar huis genomen, ik durfde het niet meer aan met 'm verder te rijden.
Het is geen angst, vorig jaar heb ik altijd met 'm buitengereden, hoewel hij dit soort dingen toen ook wel probeerde. Zo liep hij bijv. eens dwars door hen coniferenheg heen, of hij probeert me klem te zetten door tegen een muur van de schuur aan te lopen, omdat hij moest rijden en daar dus duidelijk geen zin in had.

Herkennen jullie dit probleem? En zoja, wie heeft de oplossing?

oOoKellyoOo

Re: Tinker Diablo wil niet buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:12

Naar mijn mening verlatings angst. Om van de stal af te gaan. Neem ene mee met een mak paard, rustig op bouwen. Jij moet het het aanvoelen. En omkeren voor dat hij wil omkeren dus hem voor zijn. En neem de tijd. Al sta je een half uur stil zolang hij zich maar gedrsag

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:15

Ik zou inderdaad eerst met een ander paard op stap gaan. Als dat goed gaat dan pas alleen. Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt?

_Gargamel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:21

misschien achter een ander paard aan

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:48

Het geeft geen problemen als je bijvoorbeeld met hem gaat wandelen?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:51

idd met een ander paard beginnen en jij dan zoveel mogelijk voorop lopen, dat helpt ook al.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:10

Vergeten te vermelden: hij loopt bijna altijd met andere paarden, dat maakt niets uit. Voorop, achterop, geen verschil. Je zou denken dat hij wel bij de groep wil blijven, maar dat maakt hem echt niets uit. Als hij voorop loopt, draait hij om, als hij achterop loopt draait hij om en als hij in het midden loopt, ook. Trouwens, vorig jaar reed ik bijna iedere dag met hem buiten, alleen en samen, verlatingsangst heeft hij geen last van. Ik denk dat hij gewoon niet wil, hij is een beetje lui Haha! .

Maar wel heel erg sterk en als hij een bepaalde niet op wil, gaat hij dus ook echt niet.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 19-02-08 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:11

BlackEyed schreef:
Het geeft geen problemen als je bijvoorbeeld met hem gaat wandelen?

Nee, aan de hand is hij superbraaf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:27

Ja veel oefenen en kleine stukjes , als je merkt dat hij onzeker word en om wil draaien afstappen en een stukje lopen en er weer op, zeker geen ruzie gaan maken want dan heeft hij helemaal geen vertrouwen meer in jou en zal nooit alleen met je mee gaan.

Ik zelf heb ook een tionk die liever veilig thuis blijft , maar met steeds een stukje verder en haar gerust stellen en er voor gaan lopen als een duidelijke leider , merk ik dat het steeds beter gaat en strak zover is dat ze genoeg zelfvertrouwen heeft om en mij vanaf haar rug vertrouwt dat ze ook zonder mij ervoor door kan lopen .

Een paard probeert jou er echt niet vanaf te krijgen om dan weer terug naar stal te gaan, ik denk juist dat hij heel goed aangeeft waar zijn grens ligt en daar moet jij een duidelijk voorbeeld geven dat hij je kan vertrouwen en gewoon even afstappen.
Boos worden heeft echt geen zin, je maakt het alleen maar erger en het is de bedoeling dat je samen geniet van eht buiten rijden en niet dat je paard met kromme tenen loopt en heel gespannen toch?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:24

maar als ze afstapt is hij heel braaf, todat ze er weer op gaat, dan kan ze beter er naast blijven?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:28

Ja logisch is hij braaf dan, hij heeft denk ik niet genoeg zelfvertrouwen om zelfstandig door te gaan en de ruiter geeft kan geen duidelijk vertrouwen vanaf de rug geven, maar dat kun je wel met veel geduld oplossen , gewoon steeds erop en eraf , velen vinden dit onzin, maar ik ben er van overtuigt dat het uiteindelijk de beste manier is om mekaar te gaan leren vertrouwen.
Zeker het steigeren geeft aan dat er te veel gebeurd , is gewoon pure onzekerheid lijkt me.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:32

Citaat:
uiteindelijk liep hij expres tegen een verkeersbord op. Volgens mij doet hij dat in de hoop dat ik er dan af val

Sorry, maar dit vind ik echt een belachelijke opmerking. Zo denkt een paard echt niet hoor

Wat betreft het buiten rijden.
Misschien werkt het, om het buitenrijden aantrekkelijk te maken voor Diablo.
Dat je iets te eten meeneemt waar hij echt helemaal gek op is.
Als je dan merkt, dat hij zich wil gaan omdraaien, laat je hem daar wat van eten.
Zodat hij buitenrijden gaat combineren met iets leuks.

Zo heb ik het met Silence ook opgebouwd en nu kunnen we samen uren naar buiten zonder problemen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:35

Ja vond ik ook een aparte opmerking van dat verkeers bord,
Idd brokjes meenemen, maar zorg dan wel dat je het juiste beloont en niet het foute gedrag, wat vaak ook zonder erg gedaan word.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:11

Nou ik ken wel paarden die tot het uiterste gaan om hun ruiter eraf te werpen .... Dus ik denk wel degelijk dat er paarden zijn die het niet accepteren en doelbewust de ruiter eraf willen hebben.

Ontopic: Het is een lastige situatie , zoals je het beschrijft denk ik dat jou paardje donders goed weet dat hij bepaalt wat er gebeurt. Ik denk dat je er hard aan moet werken om de rollen weer om te draaien. Veel grondwerk , veel wandelen heel straigt to the point zijn bij hem. Respect en vertrouwen krijgen door het zelf ook te geven. Maar wel duidelijk zijn dat jij hoger in rang staat dan hem.

Het snoepjes geven vind ik een slecht idee, net zoals een kind volgooien met snoep zodat hij eindelijk eens gaat luisteren en meestal werkt dit nog averechts ook

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:16

Wel paarden die hun ruiter eraf willen gooien, maar no way dat ze dan zo gaan denken van:
O ik loop maar even tegen dat verkeersbord, dan valt ze vast wel Verward

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:31

mickydo schreef:
Nou ik ken wel paarden die tot het uiterste gaan om hun ruiter eraf te werpen .... Dus ik denk wel degelijk dat er paarden zijn die het niet accepteren en doelbewust de ruiter eraf willen hebben.

Ontopic: Het is een lastige situatie , zoals je het beschrijft denk ik dat jou paardje donders goed weet dat hij bepaalt wat er gebeurt. Ik denk dat je er hard aan moet werken om de rollen weer om te draaien. Veel grondwerk , veel wandelen heel straigt to the point zijn bij hem. Respect en vertrouwen krijgen door het zelf ook te geven. Maar wel duidelijk zijn dat jij hoger in rang staat dan hem.

Het snoepjes geven vind ik een slecht idee, net zoals een kind volgooien met snoep zodat hij eindelijk eens gaat luisteren en meestal werkt dit nog averechts ook

Vaak is er een oorzaak als een paard de ruiter er af wil gooien,

Ja ik ben ook niet voor snoep, maar als je op het juiste moment beloont en het kan je erdoorheen helpen waarom niet,
Een kind word vaak beloond met een ander ding, zoveel dagen lief of zoveel stickers dan mag je wat bij bart smid uitzoeken of zoiets, een paard kun je niet vertellen als je braaf ben krijg je als we terug zijn een wortel, als je binnen 3 sec beloont dan kun je heel veel bereiken bij sommige paarden , de mijne beloon ik niet mer brok om dat ze daar erg vervelend van word, maar heb er nog een die heeft af en toe een brokje nodig tussen door en die word er verder niet vervelend van.
Dus ja snoepjes kan een oplossing zijn , maar niet te veel uiteraard,

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 09:19

Geen vertrouwen? Ik denk dat Diablo teveel vertrouwen heeft. Hij is erg lui, en weet dat hij niet meer hoeft te werken als we thuis komen.
Niet expres tegen een bord oplopen? Ik heb het wel eens gehad, dat ik een rit gemaakt had en weer thuis kwam. Ik wilde nog even de weg weer op rijden, maar meneer besloot dat het afgelopen was en draaide zich om, recht door een heg van coniferen. Ik ben toen afgestapt, ben met 'm aan de hand de weg weer opgelopen en weer opgestapt. Hij draaide onmiddellijk weer om en liep zo dicht langs de muur van onze schuur, dat ik klem kwam te zitten. Nou, datgeloof me, dat doet pijn. En hij loopt er dus wél doebewust op af. Hij laat zich dan ook niet meer sturen.

Afstappen en weer opstappen heb ik veel gepobeerd. Probleem is, dat hij het op een gegeven moment weet en dan niet meer te stoppen is. Dan blijft hij lopen, krijg je hem niet meer stil. Bij ons aan de weg ligt water en als hij dus op zo'm moment niet meer wil stoippen, dreigt hij het water in te lopen. En afstappen is best lastig als een paar dabsoluut niet sil blijft staan.....

Vorig jaar deed hij dit ook trouwens. Mijn man is toen net zo lang meegegaan, totdat het weer goed ging. Zodra Diablo aanstalten maakte om om te keren, was hij er als de kippen bij en stopte hem. En aan de hand (dus ook als ik erop zit en mijn man loopt er naast) is hij superbraaf. Na verloop van tijd ging het goed en toen heb ik maanden alleen (of met anderen) gereden, zonder een centje pijn.
Nu gaat mijn man weer mee, als ik geen oplossing vind, maar hij werkt natuurlijk ook vaak en dan is het best moeilijk de tijd te vinden. Daarom hoopte ik dat iemand hier wist hoe ik het aan zou kunnen pakken.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:57

Ik herken je verhaal wel een beetje Cool van toen ik mijn merrie (Fjord) Clown net had die liep ook maar een paar 100 meter en daarna liep ze richting te berm (was altijd meteen te merken dat ze wou gaan klieren probeerde haar dan dus ook op de weg te houden) en daar in de berm ging ze dan draaien richting de sloot en als ik dan doorzette dan begon ze te bokken en te steigeren.of inderdaad dreigen de sloot in de lopen Koe

Zodra ik wegging en iemand liep mee was er niets aan de hand ook niet met wandelen ofzo. Bloos
Ik heb de tip gekregen veel tegen dr te praten onderweg en haar complimentjes te geven, het klinkt stom ik dacht in het begin ook wat raar, maar vreemd genoeg het werkte wel heel goed.. heb het bij 3 buitenritten moeten doen en nu stapt ze gewoon vrolijk door haha het is zelfs soms zo dat ze nu moeite heeft met terug naar huis te willen hahaha.. Haha!

Misschien helpt dit bij jouw paard ook wel? je kunt het natuurlijk altijd proberen. Vork
Ik ben toendertijd ook vaak afgestapt en weer dr opgestapt in het begin is dat inderdaad nog te doen maar na een tijdje blijft je pony niet meer zo mooi staan haha Tong uitsteken ik herken het maar al te goed. Bloos Haha!

Heel veel sterkte er mee ik ben wel benieuwd of het bij jou ook helpt als je het wilt of gaat proberen wil je me dan op de hoogte houden? Haha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 11:41

SecretLIN, wat fijn dat jij het herkent. Zoals jij het beschrijft, herken ik Diablo dus ok heel erg. Omdat hij het vorig jaar ook deed, praat ik al heel veel tegen hem. Ik prijs hem eigenlijk met alles, mijn mond staat niet stil Haha! . Maar op het moment dat hij er genoeg van heeft, maakt dit niet zoveel meer uit. Ook al zet hij dan maar 1 stap in de goede richting, dan prijs ik hem de hemel in, maar het mag dan niet baten. Hij gáát, hoe dan ook.

Ik weet dat ik hem eigenlijk gewoon uit moet zitten, maar ófwel hij gaat echt een keer het water in, ofwel hij plet me tegen een muur, hek of wat dan ook, óf hij zet het echt op een rennen en gaat naar huis.
Ik zou bijna willen dat het een klever is, dat hij liefst bij de andere paarden wil blijven. Maar dit interesseert hem niets. Anderen kunnen hem rustig voorbij galopperen, wordt hij niet warm of koud van. Dat is vorig jaar geregeld gebeurt en dan loopt hij doodkalm verder. Ook kon ik rustig van een groep weggaan en dan verder rijden.

Hij weet ook gewoon precies de weg naar huis. Ik had vorig jaar veel dat hij een bepaalde brug perse over wou, omdat hij wist dat dat een korte weg naar huis was. Dan moest ik inderdaad ook afstappen en hem weer mee terug nemen, want hij gíng die brug over, of ik het wou of niet.
Als ik in een voor hem onbekende omgeving ben, doet hij het niet. Dan weet hij de weg naar huis niet en dan is hij weer net zo braaf als wanneer hij aan de hand loopt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:01

Misschien een lekker met hem gaan grondwerken wil ook wel helpen, zeker als hij geen respect voor je heeft.
Je zegt hij heeft te veel vertrouwen en dat is opzich niet erg , fijn zelfs, maar denk dat het grootste probleem bij jullie is respect en hij bepaalt dus wat er gaat gebeuren op zo`n momnet , heel normaal , iemand moet de leiding hebben.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 12:33

Midgie je hebt gelijk. Het is duidelijk dat hij een loopje met me neemt. Helaas is mijn bak op het moment erg nat en moeilijk droog te krijgen, anders was ik hem daar gaan rijden. Dan is hij nl. ook erg braaf.

In de verdere omgang is hij gewoon heel lief en netjes, maar hij weet dat hij onder het zadel sterker is en daar maakt hij dus ge(mis)bruik van.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:39

Jammer dat het niet helpt bij jouw paard bij de mijne heeft het heel goed geholpen, ze is nu nogweleens eigenwijs maar goed dan ff flink mijn stemverheffen en het helpt weer.

Lindia (mijn Fjord) boeit andere paarden ook niet haha ik kan ook rustig overal voorbij rijden enz presies wat jij beschrijft mijn fjord is eigenlijk heel cool met alles schrikt niet gauw enz..

Hopelijk komt het wel weer goed bij jou want buitenritten zijn toch het fijnste wat er bestaat Haha! mits het ontspannen gaat.

FF offtopic : jij hebt echt veeeel dieren zeg super leuk heb net even je profiel bekeken

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:46

Heel veel geduld en ontzettend veel proberen. Bloos
Mijn paard had hier ook last van, het enige wat helpt is het regelmatig blijven doen. na de les bijvoorbeeld gewoon het pad/weg op en af. ELke dag, ook al ga je niet verder rijden. Zoek een denkbeeldig punt uit om terug te gaan.
Ik koos altijd een lantaarnpaal want dan heeft je paard wel het gevoel dat hij ergens om heen is geweest.

Succes, een time out wil ook nog wel eens helpen maar als hij het op de weg doet gaat dat moeilijk.