Impuls verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Impuls verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 10:19

Hallo,

Afgelopen weekeinde weer wedstrijd gehad. Ging heel aardig naar mijn zin. Het was mijn tweede wedstrijd met dit dier, en mijn punten waren 186 en 176. Niet slecht dus, echter; ik kan veel hoger scoren door de impuls te verbeteren. Het commentaar was bij beide proeven: gehele proef te weinig impuls.
Tijdens de 2e proef heb ik geprobeerd om deze te verbeteren, met als resultaat meer tactfoutjes door spanning (en dus 176pt).
Hoe kan ik de impuls verbeteren, dus flitsender rijden, zonder dat dit ten kostte gaat van de ontspanning?

Hieronder enkele voorbeeldfoto's uit de proef:

Een aardig correct beeld:
Afbeelding

Galop, hier wat weinig sprong:
Afbeelding

Middendraf (hierin zat een tactfout) mag flitsender (en omdat ik met mijn zit zit te pushen een slechte houding; holle rug!):
Afbeelding

Midenstap:
Afbeelding

Een mooi duidelijk voorbeeld van te weinig impuls; paard valt terug in tempo waardoor de aanleuning ook duidelijk minder wordt:
Afbeelding

Hebben jullie tips om dit te verbeteren??
Alvast bedankt,
Groetjes, Irma

Anoniem

Re: Impuls verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:24

Schakelen. Heeeeeel veel schakelen tijdens het rijden. Maak het ook leuk door bv eens met balken te werken, en/of oefen lekker in het bos als je de gelegenheid daartoe hebt. Zijn ze vaak net ff wat voorwaartser dan binnen en dat kun je heerlijk vóór je gebruiken.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:27

Ik heb precies gereden al is hij tijdens het losrijden wel aan het been met voldoende impuls. In de ring is hij zo gespannen dat de rem erop zit, heb ook nog maar 1x gestart, maar ook op mijn protocollen staat hetzelfde en terecht. Ik denk dat ik in een volgende proef maar een een zweepje erbij hou, daar heeft hij ontzag voor en ik hoef deze alleen maar in de hand te houden. Uiteindelijk moet hij natuurlijk voor het been zijn, maar ik denk dat het nu vooral door de spanning kwam en alleen zijn in de ring.

Succes!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 15:40

Heel veel schakelwerk pak ik al mee in de training. Tijdens het losrijden mag ik hier consequenter in zijn Bloos Dus dat is alweer een leerpunt!

Zojuist les gehad, aan de hand van de protocollen van afgelopen zaterdag. Lòpen dat meneer nu wel deed! Maar goed, dan kun je ook een oefening tot drie keer over doen als het moet!

Bijkomend punt is dat hij nogal terug kan komen op de witte hekjes, waar soms volgens Poltergeist hielenbijters achter verstopt zitten... Tja, groot paard, klein hartje! Maar goed, hierop komt hij ook nog wel eens terug in tempo. Maar dat is een kwestie van kilometers maken.

Dat van die balkjes is wel een goeie, daar werk ik nog te weinig mee, terwijl je er veel mee kunt!
Beschikking over een buitenbak heb ik wel, daar issie inderdaad wel meer voorwaarts. De omgeving is minder geschikt om te rijden, dus dat valt af.

Ik ga het proberen op te lossen door héél consequent te zijn (onvoorwaardelijk voorwaarts op mijn been), mn. tijdens het losrijden, daar ligt een aandachtspunt! En tevens door af te wisselen met bijv. balkjes lopen.

Klinkt dit oke? Zijn er nog meer tips of (tijdelijk!) trucs?

Sanne_Reth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:47

veel schakelen en schouderbinnenwaarts rijden

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 15:49

Sanne_Reth : en sb om kracht vanuit de achterhand te ontwikkelen?

Sanne_Reth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:55

mijn pony had eerst ook te weinig impuls, en toen moest ik van mij instructrice veel sb rijden zodat hij meer zijn buiten achterbeen eronder moest zetten

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 16:04

Binnenbeen er beter onder moeten zetten bedoel je, but I get your point Knipoog !

Sanne_Reth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:08

ja dat bedoelde ik Bloos

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:28

Balkjes lopen is indd goed,

maar impuls haal je van achteruit dus je paardje moet niet sneller maar wel meer ritme krijgen en dat doe je door meer kuit en opvangen van voren. Tempo wisselingen is ook goed normale draf langzame draf en dan weer normaal en dan een keer middendraf.

En indd schouder binnenwaarts maar ook gewoon stelling links en rechts op de hoefslag. slangevoltes klein, kleine voltes allemaal oefening om hem los in zijn lijf te krijgen.

Impuls haal je uit de overgangen en tempo wisselingen. En voelen dat je van achteruit rijd dus been wat ik dus hierboven schrijf Knipoog

de foto's zien er netjes uit bij sommigen mag het nog net iets ronder komt hij iets tegen de hand. tegen de hand betekent vaak ook te weinig been. En dus wat je zelf al zei zweepje er bij de volgende keer. Laatste foto ook tegen de hand en zelf ook opletten dat je,je handen niet om laag drukken maar een vuist boven en voor je zadel. En wat er al staat niet je rug hol maken meer zitten op je billen.
Wat staat er nog meer op je protecol.

succes met je paardje

LadyNath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:42

Ik zag in je profiel dat je nog niet zo lang wedstrijden rijd?
Als dat klopt, dan zou het een kwestie van ervaring kunnen zijn. Het vergt ook energie natuurlijk dat een paard naar een andere locatie gebracht word, daar moet losrijden tussen andere vreemde paarden , en dan plotseling alleen de ring in. En daar komt jouw (evt onbewuste) spanning ook bij.
Zoals al gezegd wil in de training balkjes lopen helpen, en vooral veel afwisseling om je paard wakker te houden; veel van hand veranderen, achtjes rijden, laag/hoog instellen etc etc. Daarbij zoals je zelf aangeeft goed consequent zijn, been = reactie.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 17:14

Kingsley2 : wat je aangeeft klopt. Vooral op de laatste foto is te zien hoe het juist niet moet. (Daarom heb ik em er ook bijgezet)
Wat er zoal nog meer op mijn protocol stond: voltes te klein of te groot (=afwerking), meer verschil tonen, actiever en meer sprong (wat allen voortkomt uit te weinig impuls!)
LadyNath : ook wat jij zegt, met name over mijn eigen spanning klopt! Vandaar dat ik in een eerdere reactie van mezelf al aangeaf dat vooral tijdens het losrijden wat spanning heb (die gelukkig snel afzwakt) en daardoor te gemakkelijk ben. Dan vind ik het moeilijk om consequent te blijven in: been = reactie. Leerpunt dus.
En idd: ik rijd nog niet zo lang wedstrijden, dwz. dat ik dat jaren geleden voor het laatst heb gedaan. Dus een ander punt is afwerking van de onderdelen en PRECIES rijden. Moeilijk joh! Ik kan wel rijden, en niet slecht ook, maar proefgericht rijden is toch wel wat anders, en dat is lang geleden!