pony blijft niet STILSTAAN???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lievedunja

pony blijft niet STILSTAAN???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 20:47

hallo, ir rij nu een springpony die in zijn vroegere jaren Z heeft gesprongen. we rijden sinds kort weer op hem( hij was hoefbevangen aan de achterhoeven) en het gaat heel goed. van de achterhoeven zijn wonder boven wonder bijna geen sporen van bevangenheid meer te vinden. heeft er ook geen last meer van. maar elke keer alsd we gaan rijden en we willen stilstaan, doet hij het niet en blijft maar doorlopen. je kan zelfs trekken wat je wil of korte rukjes, het maakt niet uit! hij bljift doorlopen! en ald hij eindeljjk stilstaat, is dat maar 1 seconde en begint hij weer te lopen. weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit probleem kan oplossen? het is namelijk heel irritant omdat hij zelfs niet goed kan wachten als je op gaat stappen. gek genoeg blijft hij als je hem vastmaakt om te poetsen wel stilstaan??

Anke_Amigo

Re: pony blijft niet STILSTAAN???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:22

ik denk dat je met grondwerk moet beginnen. Gewoon aan de hand proberen om hem stil te laten staan, evt met zadel en hoofdstel enzo op/aan. Als dat beter gaat, kijken of hij het ook doet als er iemand op zit en naast blijft lopen, en zo rustig opbouwen, met heeeeeel veel belonen.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:02

Dit heb ik ook met mijn verzorgpaard, ze wil steeds weg lopen zodra ik met haar in de bak sta. Met aansingelen loopt ze dan soms ook weg in de bak, ik stop haar dan, en zet haar terug op haar plek. Met opstappen doet ze het soms ook. Zodra ik op wil stappen en ze weg loopt, ga ik er weer naast staan, net zolang tot ze stil blijft staan. Zodra ze stil blijft staan beloon ik haar. Zo wordt het steeds beter Ja (Dat werkt iig bij haar) Ja

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:23

in de hoek zetten met opstappen, als ze achteruit gaat lopen tikje met de zweep geven.
Met rijden zou ik gewoon stuk door blijven gaan, zet hem maar stil tegen de bak rand. consequent door blijven gaan. als ie je eruit trekt met halthouden zet je je handen even vast op de manenkam, zorg wel dat je een beetje been erbij houdt.

LadyNath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:48

Héél consequent blijven Knipoog Ho = Ho. Gaat ie lopen? Dan weer een stap terug laten doen en weer halthouden.
Aan het halster (of evt hoofdstel) kun je dit goed oefenen. Hij moet leren dat hij pas mag lopen wanneer jij het zegt en niet eerder.
En het opstijgen, zou dat geen stukje balans kunnen zijn wat je pony nog net mist ?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:52

opstappen, goed rijden en dan met uitstappen stil zetten, zodra die stilstaat belonen en teugel lang, gaat die weer stappen zet je hem weer stil en weer teugel lang en zo herhalen komt vast goed (verzorg ook zo'n 'loopgraag')

LiekLiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:30

je kan met je pony in de bak gaan oefenen om stil te staan. je rijd naar het schot en probeert hem daar tegen stil te laten staan. als je dat een paar keer hebt gedaan (dat het wel is gelukt) probeer je het in het midden van de bak. als dat lukt beloon je hem met een klopje op zijn hals. als dat lukt ga je het buiten proberen
Veel succes!