pony trekt aan de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

pony trekt aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 18:33

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn pony en weet niet precies hoe ik dit nu het best kan aanpakken. Ik zie mijn instructrice niet elke dag dus wil ik weten hoe jullie er over denken.

Ik rij elke dag op mijn pony en ze wil nog weleens voor de hoek aan mijn teugels gaan trekken. Dan loopt ze eerst heel ontspannen voorwaarts-neerwaarts en dan gooit ze ineens haar hoofd omhoog en maakt ze zich erg sterk. Ze doet dit ook met sturen. Als ze bijv van de hoefslag af wijkt probeer ik haar terug te zetten maar ook dan maakt ze zich erg sterk. In alle gevallen gaat ze veel harder draven en soms galoperen. In stap heb ik dit probleem nooit, eigenlijk alleen in draf. Ik heb het wel eens aan mijn instructrice gevraagd en die zegt dat ik haar consequent moet blijven rijden. Als ze zo doet moet ik ophoudingen maken. Ik doe dit dan ook altijd maar heb het idee dat dit weinig effect heeft, ze blijft zich ertegen verzetten, en ik heb alsnog geen controle. Als we de hoek dan uitzijn dan pakt ze de ontspanning weer op maar bij de volgende hoek is het weer hetzelfde. Op een gegeven moment word het wel minder maar het is zowieso in het begin en voor het aangalopperen. Ze is nu nog maar 6 en heeft eerst een ander meisje gehad die niet altijd even rustig met haar is omgegaan (flinke tikken geven wanneer ze dit deed) met het gevolg dat het veel erger werd. Ik heb dit nu deels opgelost maar soms doet ze dit nog wel eens. Dus ik ben juist eigenlijk een beetje bang dat ik haar met die ophoudingen van streek maak. Het is best een pony die slecht tegen druk en stress kan, en ze is nog redelijk jong.

Wat denken jullie, is ze bang, probeerd ze me uit, of heeft ze gewoon teveel energie?
Groetjes!

aerdenhout1

Re: pony trekt aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:37

Een paard of pony kan nooit aan de teugels trekken als jij geen weerstand biedt. Met andere woorden is het niet de pony die trekt maar jij diegeen die vasthoud. Als jou instructrice je met dit niet kan helpen...tja...andere instructrice zoeken misschien?

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 18:44

misschien heb je idd gelijk. Ik heb in mijn hoofd dat ze het gaat doen en dan houd ik haar onopgemerkt toch vast waardoor ze het juist gaat doen. Mijn instructrice ziet dat misschien dan niet altijd. Ik ga morgen proberen om hierop te letten en haar los te laten.

x_pink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:27

Wat gebeurt er met de rest van het lichaam?
Het kan zijn dat je haar onbewust vast houdt waardoor je haar belemmerd. Maar als er meer gebeurt kan het ook zijn dat ze niet goed kan buigen in der lichaam en zal je dit ook terug moeten zien in je figuren en met name voltes. Als dat het geval is ligt 'de oplossing' heel ergens anders.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 07:31

x_pink schreef:
Wat gebeurt er met de rest van het lichaam?
Het kan zijn dat je haar onbewust vast houdt waardoor je haar belemmerd. Maar als er meer gebeurt kan het ook zijn dat ze niet goed kan buigen in der lichaam en zal je dit ook terug moeten zien in je figuren en met name voltes. Als dat het geval is ligt 'de oplossing' heel ergens anders.

Nee dat is het zeker niet, ze is heel soepel in de figuren en buigt al erg goed. Ik heb niet het idee dat ze het doet uit onmacht dat ze niet buigzaam genoeg is.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 18:31

Heb vandaag weer gereden. Heb geprobeerd haar met zachter contact te rijden. Dit werkte averechts. Ze deed waar ze zin in had. Toen heb ik haar (voor mijn doen) flink aangepakt en dat wierp zijn vruchten af want 10 min. later was het helemaal over en klaar en liep ze goed ontspannen en soepel, ook wanneer ik haar dan een langere teugel gaf liep ze goed. Ik ben een ruiter met een zeer zachte hand. Ik had mijn twijfels over wat mijn instructrice zei maar toch heeft ze gelijk gehad. Deze pony moet consequent worden gereden anders neemt ze een loopje met je. Maarja... daar is ze natuurlijk nog jong voor Knipoog. Vorige keer had ik haar losgegooid zonder halster aan (HEEL DOM), mevrouw maakte hier mooi gebruik van en liet zich niet meer vangen. Het vorige meisje van mijn pony is niet consequent geweest en dat resulteerde in bokken (wat ze overigens bij mij nooit doet).

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:42

Als ik het zo allemaal lees, lijkt het net mijn paard. Haha!
Idd, consequent maar toch ontspannen rijden. Pak haar aan wanneer ze met je voeten rammelt zoals je hebt gedaan vandaag.
Maar zeker niet boos worden want dan lukt het helemaal niet meer.
Ik ben vorige zondag opeens heel boos geworden op mijn merrie (& dat was al heel lang geleden!!) & daarna lukte het echt niet meer & liep ze echt de hele tijd te klieren. Toen heb ik uitgestapt. Normaal zou ik dit niet doen & gewoon weer ontspanning opzoeken & haar aan het werk zetten door bv een moeilijke oefeningen te rijden. Maar deze keer was ze verschoten van mij omdat ik zo boos werd. (Moet er wel bij zeggen het gaat hier over een paard met trauma's ...dus ze kan niet te veel hebben).
Maar zoals jij het beschrijft, heb je het goed opgelost !
Ik vind het trouwens ook heel goed van je dat je je zachte hand behoud zelfs al wil je pony even ervandoor gaan. Zo los je het beste op. (Niet zoals mij vorige zondag ...hrm)
Maar ja, oefenen & ontspannen & consequent blijven. Knipoog

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:20

niisj.... nou helemaal perfect Afgod ! Bedankt! Mijn pony is gewoon precies zo en ik ben blij dat jij er net zo over denkt *LOL* . En ook idd wanneer ik me boos maak werkt dit helemaal averechts! Ik heb dus gisteren ook uitgestapt en afgestapt en was helemaal bedroefd, ook om het feit dat ik niet wist wat ik ermee aan moest Ziek . Nu ik jou bericht lees weet ik dat ik het toch goed doe .
Heel erg bedankt Doei! !

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:19

LinZZZZ schreef:
niisj.... nou helemaal perfect Afgod ! Bedankt! Mijn pony is gewoon precies zo en ik ben blij dat jij er net zo over denkt *LOL* . En ook idd wanneer ik me boos maak werkt dit helemaal averechts! Ik heb dus gisteren ook uitgestapt en afgestapt en was helemaal bedroefd, ook om het feit dat ik niet wist wat ik ermee aan moest Ziek . Nu ik jou bericht lees weet ik dat ik het toch goed doe .
Heel erg bedankt Doei! !

Hehe ...graag gedaan ! Haha!
Ik heb vandaag weer gereden ...& het ging goed. Heel af & toe had ze weer van die mommentjes dat ze een andere kant op wou dan ik ...maar ik ben niet boos geworden ...ik heb tot 10 geteld in mijn eigen Nagelbijten / Gniffelen !
Jaa paardjes zoals die van ons ... zijn meestal de speciaaltjes Haha! Tong uitsteken Ze hebben karakter ! Hihi ...
En hoe ging het bij jou ?

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 13:11

Ja mijn pony is ook echt een appart geval. Gisteren ging het goed! Al had ze soms nog wel veel momenten wanneer ze er tussenuit probeerde wilde te knijpen. Ik ben consequent en rustig gebleven. In de galop reageerde ze niet op mijn been, toen heb ik haar een tikje gegeven en daar was mevrouw het niet mee eens en gaf een flinke bok Boos! . Vervolgend deed ze wel wat ik wilde ... jaja... uiteindelijk komen we er wel. Wat me trouwens ook heel erg opvalt, is dat ze veel rustiger is als ik haar zo rij. Ze schrikt nogal snel maar wanneer ze merkt dat ik als het ware de leider ben dan is het goed. Heb jij ook een merrie? En hoe oud is ze?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:09

LinZZZZ schreef:
Ja mijn pony is ook echt een appart geval. Gisteren ging het goed! Al had ze soms nog wel veel momenten wanneer ze er tussenuit probeerde wilde te knijpen. Ik ben consequent en rustig gebleven. In de galop reageerde ze niet op mijn been, toen heb ik haar een tikje gegeven en daar was mevrouw het niet mee eens en gaf een flinke bok Boos! . Vervolgend deed ze wel wat ik wilde ... jaja... uiteindelijk komen we er wel. Wat me trouwens ook heel erg opvalt, is dat ze veel rustiger is als ik haar zo rij. Ze schrikt nogal snel maar wanneer ze merkt dat ik als het ware de leider ben dan is het goed. Heb jij ook een merrie? En hoe oud is ze?

Ja ik heb ook een merrie. Een Deens warmbloed. Ze is 12 jaar, word bijna weer 13. Al zou je zeggen dat ze 5 is ofzo Tong uitsteken

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:10

ik zou je paardje gewoon proberen continu bezig te houden.
ik weet het, heel erg moeite, ik heb er ook moeite mee met mijn verzorgpaard.
als ze even ontspannen loopt moet jij ook ontspannen in je hand.
als ze dan gaat klooien dan moet je weer verder gaan met bezig houden.
probeer haar zoveel mogelijk te laten doen en bezig te houden.
ben je net op de hoefslag zoek verder naar een nieuwe oefening die je kan rijden.
succes ermee Knipoog