Springtraining opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Springtraining opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 18:24

Ik heb een 12-jarige merrie die op ik nu alleen dressuur start (M)
Ik maakte zo nu en dan wel een sprongetje met haar, maar niet heel regelmatig. Vanochtend heb ik haar voor het eerst mee gehad op oefenparcours en ze pakte eigenlijk super aan (heeft verder maar weinig springervaring, is weliswaar springgefokt maar nooit uitgebracht). Ik ben zelf niet zo'n held en redelijk onervaren, maar t ging toch wel lekker. Moet vooral aan het vertrouwen gewerkt worden, maar zoals het vanochtend leek, komt dat echt wel goed.
Maar hoe bouw je zoiets op in je training? Ik wil haar als het fijn blijft gaan wel gaan starten. Hoe doen jullie dat, fanatiek dressuren combineren met springen? Hoe vaak in de week spring je, en wat/hoeveel doe je dan? Ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal, de meeste mensen die ik ken doen of springen of dressuur, niet beide.
Paard wordt trouwens in het parcours (zowieso wanneer ze hout ziet) wel heet en sterk. Dat wordt al beter, maar dit paard kennende (is dressuurmatig zowieso niet heeeel simpel te rijden) gaat het er niet eentje worden die keurig netjes als een hunter door het parcours gaat met 't neusje mooi omlaag en een heel relaxed galopje. Ze was goed te controleren vanochtend, maar loopt niet nageeflijk. Dus in die zin heeft het springen niet echt 'dressuurmatig toevoegende waarde'. We vinden het vooral allebij leuk.

nina88

Re: Springtraining opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:44

Ik heb eigenlijk geen tips voor je, maar ik blijf je topic wel even volgen.
Ik rij ook dressuurmatig, maar ik wil er ook af en toe bij gaan springen. Dressuur blijft het "hoofddoel", maar voor de leukigheid en de afwisseling wil ik ook gaan springen. Ben erg benieuwd naar de reacties.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:05

Hoewel ik ook maar gewoon een dressuurruiter ben die het lef niet meer heeft om terug beginnen te springen, heb ik wel wat 'tips'.

Allereerst: niet beginnen met sprongen. Beginnen met balken in alle mogelijke gecombineerde vormen. Vijf drafbalken vlak achter elkaar, dan twee galopbalken met een afstand tussen waartussen je dan kan beginnen schakelen (de ene keer drie galopsprongen, de andere keer twee, de andere keer vier galopsprongen), uitbereiden naar drie galopbalken waarbij je hetzelfde doet.
Dan maakt je van die derde galopbalk een klein kruisje en doe je weer hetzelfde.. Schakelen, terugrijden, vooruitrijden en passen regelen tussen je balken en de sprong. Af en toe ook gewoon de afstanden eens wat groter of kleiner maken. Dan maakt je van al je galopbalken kleine kruisjes en kan je beginnen met in-uitjes.. Ook hier weer kan je spelen met de afstanden tussen de sprongen. Als ze erg kort op elkaar staan weet je dat je heel verzameld moet aanrijden (sprongen moeten trouwens niet hoog zijn, 40cm is in het begin genoeg), zodat ze tussen de sprongen ook echt die achterhand moet gaan gebruiken om omhoog te springen inplaats van naar voor te springen. Je kan ook wisselend zijn in je sprongen, dus de eerste op 40cm, de tweede op 80cm, derde op 40cm, vierde weer op 80cm.. Op die manier blijft je paard alert, moet jij ook blijven nadenken en moet zijn achterhand altijd snel mee zijn.
Dan kan je met twee alleenstaande sprongen beginnen, weer varieerend in afstand, waartussen telkens JIJ het aantal passen tussen de sprongen bepaald.. De ene keer spring je het op 7 passen, de andere keer op 5 passen. Jij moet weten: 'als het maar vijf passen zijn, moet ik hem verzameld aanrijden op de eerste en kort onder de voet van de tweede rijden om er te geraken..'.

Daarna kan je een parcourtje springen Haha!. Die basis is een zo veel belangrijker stuk in de springtraining dan gewoon een parcours rondspringen. Het parcours moet namelijk JUIST gesprongen zijn, jij moet je paard ten alle tijden kunnen controleren in zijn passen, jij moet hem op een juiste manier voor de sprong gezet krijgen.. En dat leer je in lage basisoefeningen, galopbalken en in-uitjes en gecombineerde hindernissen (dus bv twee op 8 passen van elkaar) zijn een heiligdom Knipoog

Ik raad dus ook wel aan om een helper mee te nemen!

Pf, de beste ruiters staan aan de zijlijn he Clown.
Nee, ik heb vroeger met mijn pony op behoorlijk niveau gesprongen. Een potenteeele koper heeft zo ooit het parcours eens op 1.30m gezet, voor mijn pony van 1.46m.. Wel, het is mij gelukt om beheerst en foutloos rond te springen, juist door die goede basis. Op zo een hoogte kan je het je niet permiteren om niet juist uit te komen voor de sprong, want dan ligt je er ofwel in ofwel stopt ze.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 21:42

De drafbalken fase hebben we al wel wat gehad hoor, zijn er echt wel aan toe om een parcoursje te rijden. Ik had iemand op de grond die Z springt, het zag er volgens haar wel gecontroleerd uit, en zo voelde het voor mij ook wel. Ik moet gewoon handigheid krijgen in het rijden in t parcours. Tis niet dat we nu fullspeed half stuurloos door de hindernissen gaan. Ik kon haar wel regelen, alleen moet ik daar dus zelf meer oog voor krijgen. En imo krijg je dat onder andere door het gewoon te doen, en dan juist lekker laag bouwen zodat het geen consequenties heeft als je een keertje niet lekker uitkomt.
Het is meer dat ik qua training wel voldoende wil blijven dressuren, en niet wil dat de 'dressuurresultaten' gaan lijden onder het 'springen voor de fun'. En wat is qua springen teveel voor een paard in de week (ik heb een 'vooral doorgaan' paard die niet snel wat laat merken). Hoe combineren andere ruiters die fanatiek zijn in beide disciplines (of SGW'ers bijvoorbeeld) dat.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:05

Concorde schreef:
De drafbalken fase hebben we al wel wat gehad hoor, zijn er echt wel aan toe om een parcoursje te rijden.

Ik kon haar wel regelen, alleen moet ik daar dus zelf meer oog voor krijgen.

en niet wil dat de 'dressuurresultaten' gaan lijden onder het 'springen voor de fun'.

Wat ik hierboven beschreef was geen proces dat weken duurt, dat is één simpele goed opgebouwde springtraining. Al die dingen neem je gewoon mee in training.. Als je dan een uur springtraining hebt, dan gaan er misschien 5/6minuten naar het parcours springen. Juist door elke keer die lijnen en galopbalken mee te nemen krijg je een goed oog in het regelen, en daar komt het op neer.

Kwestie van de dressuurresultaten ook weer hetzelfde, juist door in-uitjes, galopbalken en lijnen te springen krijg je een paard dat snel op je hulpen moet reageren, dat zijn achterhand (zeker bij de in-uitjes) extra moet gebruiken en dat een betere galop zal krijgen hierdoor.

De vraag: 'wat is teveel' is afhankelijk van paard tot paard. Met mijn springpony sprong ik vroeger maximum twee keer per week. Die training bestond dan uit tien minuten loswerken (incl drafbalken), tien/vijftien+ minuten galoperen en galopbalken erbij nemen, wat in-uitjes (waar bij mij vooral de nadruk lag op: terugrijden, terugrijden, terugrijden) en lijnen. De ene keer nam ik daar een parcours op wedstrijdhoogte bij tegen het einde, de andere keer geen parcours maar één sprong die dan eens tien/twintig cm hoger ging dan wedstrijdniveau. Een uurtje in totaal dus elke keer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:10

Nog steeds die Landwind? Leuk Ja

Maar als doorgewinterde SGW-er, een reactie. Ik spring in principe 1 * in de week (+ evt wedstrijd of crosstraining). De tips van tantjeuh zijn verder prima, maar ik zou vooral op zoek gaan naar iemand die je regelmatig les kan geven. Wb de toegevoegde waarde, zolang je met controle door het parcours gaat is mijn ervaring dat de paarden er handiger, sterker en vooral vrolijker van worden en als je dressuur eronder gaat lijden, is er iets behoorlijk mis met je basis Haha!

Afstanden zijn trouwens IMO helemaal nog niet aan de orde in het B. Zolang je met een goed ritme en impuls naar de sprong rijdt, kom je er altijd passend bij.

En in je dressuurtraining regelmatig over balken galopperen kan heel verhelderend werken Ja Probeer maar eens een grote volte over 4 balken (op 12, 3, 6 en 9 uur) en met een constant ritme en steeds op dezelfde plaats over de balken (dus 4 * het midden, 4 * aan de binnenkant, 4 * aan de buitenkant). Zal wsl nog niet meevallen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:04

Ik rijdt ook zowel dressuur als springen met mijn paarden en dat is goed te combineren. Springen is niet veel anders als dressuurrijden met obstakels tussendoor. En hoe beter je basis is, hoe beter het vaak in het parcours gaat.
Ik spring ook ong. 1* in de week of minder en dan ca. 2-3 wedstrijden in de maand. In de training werk ik het liefst aan controle, zowel achter als voor. dit doe ik door lijntjes te rijden en te schakelen. Zoals Lielle al zegt als je een goed, voorwaarts ritme hebt moet je nog helemaal niet naar afstanden kijken. Dat komt dan vanzelf wel.
Ik ben nu weer met een jong paard aan het opbouwen richting parcours en dit doe ik o.a. door zo af en toe een oefenparcours te pakken. Straks als ik denk dat ie klaar is om het parcours in te gaan zal ik eerst een paar keer BB gaan starten en dan aansluitend B. (Hier in de regio wordt die mogelijkheid steeds vaker aangeboden). Voordeel is dat je zelf en het paard het parcours al hebt gezien en je dus vertrouwen krijgt.
Succes ermee.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 18:46

Ja, nog steeds de Landwind. (en die gaat ook niet meer weg, ben echt wel heel gek met dat dier- ondanks dat het lang niet allemaal gemakkelijk gaat- tis niet echt een match made in heaven, maar ben erg wijs met haar)
Ik was gister echt verbaasd, op de allereerste sprong (simpel kruisje) gooide ze echt de ankers uit, maar daarna was ze super, sprong alles, en ze had er echt lol aan.
Normaal denkt ze niet heel erg mee op de hindernis, gaat vaak veel te vroeg af en wordt dan vlak. Nu wachtte ze wel mooi en kwam er een paar x kort onder- en dan had ze echt wel reflexen- ze ís dus wel handig (gedraagt zich alleen soms als een lomp kalf Koe )
Ik wil idd ook eerst eens BB gaan starten, las dat ze dat iig in Albergen doen dus ik ga ook maar eens springcoupons aanvragen.
Wil ook gaan lessen.. Rom Vermunt zit hier heel dichtbij, en is enorm goed. Twijfel alleen of dat wel past bij zo'n schijterd/fun-springruiter als ik. Al is hij juist qua dressuur echt heel erg goed.