pony gaat er na de sprong vandoor help wat moet ik doen!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Acda

pony gaat er na de sprong vandoor help wat moet ik doen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 17:41

Heej allemaal,

Als ik aan het buitenrijden ben en ik neem een sprongetje dan gaat mijn haflinger er altijd vandoor na de sprong en dan kan ik hem niet meer stoppen.. Ik heb geen idee waarom hij het doet en hoe ik dat kan afleren.. vooral als ik een nieuwe hindernis probeer gaat hij er vandoor na de sprong ik snap er niks van.. Na een paar keer gaat het wel goed maar als ik dan iets harder op de hindernis af ga dan gaat hij er weer vantussen. Misschien dat jullie dit bekent voor komt en jullie er wel raad mee weten.. en wat je er tegen kunt doen en misschien weet waarom dat ze dat doen? ik heb geen idee en hoop zo meer duidelijkheid te krijgen!!

Groetjes,
Suzan

MarChak

Re: pony gaat er na de sprong vandoor help wat moet ik doen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:32

Hij springt kennelijk graag, fokt zichzelf op en reageert dat na de sprong af door er nog een sprintje achterna te trekken.
Door, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, toch je been iets aan te leggen en niet proberen in te houden door aan de teugels te gaan hangen (weet niet of je dat idd doet, hoor) neem je het initiatief van hem over. Jullie gaan er dan sámen vandoor en kunnen dan ook makkelijker sámen terug naar rustiger tempo.
Maarre... kijk wel uit in het bos met al die bomen, heb zelf ook al eens m'n knie stevig gestoten met een paard dat de bocht te krap nam...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:10

dressuurles nemen, je tempocontrole is onvoldoende.

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 12:59

MarChak: Heej ja klopt daar heb ik al vaker van gehoord maarja daar was de gelegenheid idd niet voor met al die bomen.. man dood eng..!!

Lielle: ik heb iedere week prive les dressuur dus dressuur zitr wel in hij is dan ook wel onder mij en kan hem ook met mijn zit opvangen en in buitenritten ook maar zo gauw het op springen aan komt dan doet hij dit, maar dan ook alleen in buitenrit..

Esly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:04

Je kunt het ook met een kleine bocht na de hindernis afleren, ik had er eerst ook problemen mee, en ik nam toen gewoon een kleine bocht/volte en nu kan ik heb perfect terug nemen en is er niks aan de hand. Hij heeft nou gewoon meer het idee dat ik de gene ben die het moet doen en dat hij alleen moet versnellen als ik het wil (niet dat dit altijd gebeurd, hij is ondeugend)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:27

Acda schreef:
Lielle: ik heb iedere week prive les dressuur dus dressuur zitr wel in hij is dan ook wel onder mij en kan hem ook met mijn zit opvangen en in buitenritten ook maar zo gauw het op springen aan komt dan doet hij dit, maar dan ook alleen in buitenrit..

kun je hem thuis in een sukkeldrafje over alle sprongen laten gaan, zonder dat je hem moet tegenhouden? Kun je buiten alle overgangen (galo-stap-halt) rijden zonder dat hij sterk wordt. Kun je in datzelfde sukkeldrafje naar de hindernis rijden buiten? Als je dat allemaal kunt, moet het opvangen na de sprong geen enkel probleem meer zijn.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:15

misschien is het wel vluchtgedrag na de sprong, ik zou eerst eens kijken omdat je zegt dat ie er van tussen gaat en je krijgt hem niet meer stil of je haflinger niet de staart tussen de benen trekt.
Ik zou dat eens eerst goed bekijken.
En anders dressuurmatig eerst beter aan je hulpen zetten. Galop stap halt, dat hij gaat luisteren na jou, daarna kun je proberen een sukkel drafje na een kruisje, en daarna stil zetten, belonen, omdraaien, aandraven van andere kant kruisje weer halt belonen omdraaien en zo verder.
Eerst zorgen dat je er rust in krijgt en dat ie aan de hulpen staat en daarna pas gaan springen. anders wordt het alleen maar erger
succes

_Gargamel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:25

ik heb er verder zelf niet veel verstand van maar ik rij ook vaak op een haflinger en doet hetzelfde. van mijn instructrice moet ik heel rustig op de hindernis af gaan (want dat doet ze het liefst ook in galop ect.) en vlak voor de hindernis laten gaan en als ze neerkomt drekt zwaar achterover zitten. bij mij ging het wel beter.;p

LadyNath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:44

Je kunt in de bak ook oefenen door rustig op de hindernis af te rijden, en dan vlak na de sprong je pony in stap te zetten, of halt te houden. Als het in de bak goed gaat, dan naar buiten.

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:22

probeer vooral te blijven zitten in je zadel, benen eraan en dressuurles nemen..
dan komt het allemaal wel goed!

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:13

Hij is dressuurmatig goed aangereden maarja het blijft een pony met eigenwil en sommige dingen probeert hij nog steeds wel eens uit.. maar in de buitenrit kan ik hem met loss teugel stappen draven in sukkeldrafje en galoperen in sukkelgangetje en ook achterwaarts.. het probleem ligt hem echt alleen maar bij de hindernissen en ik moet zeggen ik heb heel heel lang geen springles meer gehad en we springen ook weinig maar die ene keer dat we het doen is het ook nie wat.. met buitenrit luistert hij voor de sprong beter naar mij dan in de bak en in de bak luister hij na de sprong beter naar mij dan in de buitenrit, want in de bak vliegt hij op de sprong af en zet hij af wanneer hij wil maar in de buitenrit komt hij veel beter uit voor de sprong want dan luister hij beter naar mij..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:21

je hebt dus echt niet genoeg over het tempo te vertellen met springen. Veel balkjes galopperen en heel veel overgangen rijden op lage hindernisjes.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:06

Als ie je buiten weg rent met springen waarom ga je dan niet eerst thuis met hem oefenen? Begin eens met een drafbalkje op de grond en probeer hier gecontroleerd over heen te galloperen..probeer hem na dat balkje eens stil te zetten! En als dit goed gaat, bouw het dan langzaam aan op..ik zou zelf nooit buiten met een paard gaan springen die er als een gek na de hindernis vandoor gaat!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:17

Oefeningetje wat ik tijdens mijn springlessen had: (wel voor in de bak te oefenen dus)

Zet eens een dubbel of tripple op, en zet hem tussen de eerste en tweede sprong stil, als dit goed gaat probeer dan op hetzelfde lage tempo de tweede sprong te nemen. Dit een aantal keer afwisselen (dus de ene keer wel 2 sprongen nemen, de andere keer niet), als dit onder de knie is kun je het bij een tripple proberen.
Dit ter doel, het terugrijden na de hindernis

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:20

wsl bedoel je een driesprong, persoonlijk zou ik die dan wel op een flink aantal galopsprongen zetten en eigenlijk liever niet doen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:57

Lielle schreef:
wsl bedoel je een driesprong, persoonlijk zou ik die dan wel op een flink aantal galopsprongen zetten en eigenlijk liever niet doen.

opzich werkt het wel alleen zoals jij zegt meerdere galopsprongen, ik zou al minimaal 5 galopsprongen ertussen laten ook aangezien de rem een beetje kwijt is en je toch even op het begin de tijd en plek nodig hebt om hem stil te krijgen. ook heb je dan minder kans dat je langs de volgende hindernis heen moet waarmee je hem dan eigenlijk een beetje leert erlangs te lopen

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 17:06

Jeanine84 schreef:
Als ie je buiten weg rent met springen waarom ga je dan niet eerst thuis met hem oefenen? Begin eens met een drafbalkje op de grond en probeer hier gecontroleerd over heen te galloperen..probeer hem na dat balkje eens stil te zetten! En als dit goed gaat, bouw het dan langzaam aan op..ik zou zelf nooit buiten met een paard gaan springen die er als een gek na de hindernis vandoor gaat!

nou als een gek is overdreven gezegt maar hij is dan mega sterk en is remloos.. maar super hard gaat hij niet.. Tong uitsteken maar bedankt voor je tip

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:37

eerst in de bak controle krijgen, dan als je buiten bent, aan de longeer een sprongetje nemen, een
hele lage, en dan net zolang totdat hij er niet meer vandoor gaat. en dan telkens opbouwen

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:41

Zou in de bak een stuk of 5 a 6 in uitjes achter elkaar zetten, dan kan hij er niet van door en kan je hem beter onder controle krijgen, dan langzaam afbouwen tot je gewoon weer een sprong hebt en daar normaal over heen kan. Daar mee leer je hem kijken en zich beter gedragen in het parcour. Succes en draaf de eerste keer gewoon naar de sprong zoals altijd, je kan dan altijd daarna een keer in galop aanrijden als het al wat beter gaat.