Heej, Hoe is ze aan de longe ? gallopeerd ze dan wel goed? Anders zou ik dat proberen. Je kan ook naar het bos gaan, Leren ze heel goed van galloperen. Ik zou ook onder het zadel gewoon blijven oefenen, niet alleen maar galloperen, maar gewoon kleine stukjes tussendoor. Over het springen, je kan een balkje in de bak leggen, en dan aan de longe erover heen laten galloperen. Ze moet het dan helemaal zelf uitzoeken en zelf de afstand bepalen. Ook onder het zadel zou ik eerst over een balkje galloperen. Daarna kan je een klein kruisje neerzetten en zo steeds wat opbouwen. Vrijspringen kan ook goed werken. Ze leren daarvan zelf de afstand te bepalen, en je zit dan zelf niet in de weg. Succes !!
Als het paard nooit goed gereden is geweest, heeft ze waarschijnlijk nooit lekker de balans gevonden om onder de man rustig te galopperen. Dus kwestie van sterk maken en balans laten vinden. Lekker naar buiten met 'r als je die gelegenheid hebt; lekker draven en galopperen over bospaden. In de bak goed sterkmaken dmv wijkoefeningen en veel overgangen. Niet proberen kilometers te maken in galop; de winst zit in de overgangen, dáár worden ze sterk en handig van.
Als ze springen zo leuk vindt zou ik dat mooi erbij gebruiken. In-uitjes (laag) gaan jou helpen om balans en ritme te vinden in die galop.
Losspringen of wat je zo trots noemt "1.5 uit stilstand" is niet handig. Leer d'r vanuit een mooie basisgalop te springen, en niet dat domme kamikazewerk.
Wel apart, springgefokte paarden hebben juist meestal een goede galop. Misschien zit ze ergens vast in haar lijf? Voor de galop moet ze goed haar achterbeen onderzetten, kunnen dragen vanuit de achterhand en de rug rond maken.
Ik ga verder met kiki123, sonja en chamleona mee, de galop moet eerst goed zijn, in balans, taktmatig en je moet er makkelijk in kunnen schakelen - voordat je het paard voor een hindernis zet.
Idd vaak galopperen buiten.. en hierbij bedoel ik niet te lang, maar juist kortere stukken, en dat meerdere malen, zodat er ook overgangen worden mee gepakt.
Het oefenen met in-uitjes is een hele goeie oefening om balans te vinden.. Zet er 3 achter elkaar op een afstand van 3m (als je paard er erg groot overheen gaat beginnen met 3.20m).. op een hoogte van ongeveer 50 cm, én met een drafbalk ervoor op ongeveer 2 meter.. Kruisjes zijn hier met makkelijkst omdat het laagste punt in het midden is (daar die 50 cm).. Rij er gewoon in alle rust in draf op af, ga iets verlicht zitten, blijf gewoon stil zitten en laat het hem zelf uitzoeken..
Hoe beter het gaat, kan je de afstand van 3.20 evt terug gaan brengen naar 3m, en kan je er meerdere achter elkaar gaan pakken..
veel dressuurmatige oefeningen doen zodat ze meer evenwicht krijgt, idd wijken helpt daar heel goed bij. als je geen tijd hebt kan je ook een pessoaset gebruiken met longeren. daarmee leren ze ook meer onder te treden met de achterbenen.
Anoniem
Geplaatst: 18-02-08 13:01
A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Door vanuit draf door de in uitjes te laten lopen, leert ze zelf ook denken en meten.. Misschien zal ze de eerste helemaal niet uit komen, maar de 2e staat wel precies op het punt van landen en afzetten, en zo zal ze het langzaam wel gaan snappen.. En desnoods laat je haar er in stap op af lopen.. Of leg je de drafbalk iets verder weg, op ongeveer 3 tot 3.20m..
Maar oefening baart kunst, en zo leert ze kijken en schatten, en bovendien ontwikkeld ze haar balans beter te ontwikkelen..
Anoniem
Geplaatst: 18-02-08 18:40
A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb ook een springer maar die van mij heeft juist een supergalop dus ik begrijp niet zo goed waarom dit aan een springpaard zou liggen, heb je de rug wel eens laten nakijken door een osteopaat of fysio ik denk dat je daar dan meer aan hebt en eert in de dressuur werken aan de basisgangen voordat je gaat springen mbv je instructeur
je gaat terugzetten in een slome draf, en dan in galop aanzetten (kent ze wel de hulpen?) of eerst met de longeerlijn en stemcomando gaan werken en dat dan uitbreiden
Wat is je gedachte achter terugzetten in een slome draf Rosalie_2008? Mijn beeld bij een slome draf is namelijk dat de achterhand niet aktief ondertreedt en da's toch een voorwaarde om een goede eerste galopsprong te krijgen...