Scheef gaan in galop, en niet actief in stap.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucky

Scheef gaan in galop, en niet actief in stap.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 16:55

Hallo allemaal,

Ik ben heel druk bezig met het goed rechtrichten van lucky (voor info zie profiel). In stap en in draf gaat dit al prima, maar in de galop wil het nog niet helemaal lukken. Vandaag hadden we onze eerste officiele wedstrijd en daarvan heb ik op mijn protocollen 2x staan dat hij naar binnen komt met de achterhand op de voltes. Ik ben hier natuurlijk ook samen met mijn instructrice mee bezig. Maar omdat hij tot voorkort vrij hard gallopeerde (amper scheef) en hij steeds schever gaat naarmate we langzamer galloperen, maar ik ook niet teveel met mijn binnenbeen durf "terug te duwen" omdat hij dan uit galop valt of harder gaat, vroeg ik me af hoe jullie hierover denken.
Daarnaast hadden we ook als commentaar dat de middendraf "meer" moet en dat de stap actiever moet, hebben jullie hier nog tips voor.
Vanzelfsprekend is bovenstaande niet een uitgebreide beschrijving van mijn oplossing voor dit probleem en ga ik hier ook samen met mijn instructrice mee aan de slag, maar als een soort "back-up" zou ik graag wat adviezen van jullie willen horen.

MarChak

Re: Scheef gaan in galop, en niet actief in stap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:21

Harder galopperen of uit de galop vallen: ik denk dat hij toch nog wat meer spierkracht moet ontwikkelen.
Zag op je profiel dat hij ook nog niet zo'n mooi rond gespierd kontje heeft als z'n pappie Knipoog , maar hij is/wordt pas 4.
Probeer met galopperen eerst een voor hem prettig tempo, waarin hij uit zichzelf makkelijk recht gaat, dan kort iets verzamelen tót je merkt dat hij weer scheef wil gaan, dan weer verruimen zodat hij weer in het tempo gaat dat rechtgaan makkelijk voor hem is. Dit kun je een paar keer herhalen, maar wel op tijd stoppen, zodra je voelt dat het te zwaar voor hem wordt en de kans dat hij weer 'in de fout' gaat te groot wordt (terug naar draf/stap, even ontspannen).
Ook voor de extra stuwing in de middendraf en actievere stap is spierkracht nodig. Mijn advies is dus tempowisselingen in elke gang - verruimen - verzamelen waarbij het verzamelen langzaam uitgebreid wordt.
En hou er rekening mee dat hij nog erg jong is, die spierballen komen met de jaren!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:38

Ik kan er weinig meer over zeggen dan MarChak, maar beetje toevoeging is nog dat een galop moeilijk recht te krijgen is, het is immers een asymmetrische beweging.
Wel moet je niet proberen de achterhand terug te duwen, maar juist de voorhand er voor zetten! Rij in galop een beetje schouder-voor, rij rechte lijnen maar dan niet op de hoefslag. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:32

Met je binnenbeen terugduwen gaat zowiezo je oplossing niet zijn. Probeer altijd je schouders vóór de achterhand te plaatsen, niet andersom.
Zo te lezen moet 'ie gewoon nog wat sterker worden en ben je daar goed mee bezig. Geduld en doorzettingsvermogen zijn dan je toverwoorden.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 19:59

Super bedankt voor de reacties Lachen Ik ga er mee aan de slag!

Sterker worden moet hij absoluut, en daar zijn we ook hard mee bezig, maar alles op zijn tijd en met rust en beleid, dat is mijn motto een beetje Tong uitsteken
Ik heb nog even na zitten denken over wat ik nou precies doe in galop en zoals ik al zei, sinds ik hem langzamer laat galoperen gaat hij een beetje scheef/achterhand naar binnen. Maar daarnaast valt hij (door gebrek aan kracht) vrij makkelijk uit de galop als we in arbeidstempo gaan. Om dit te voorkomen houd ik mijn buitenbeen een beetje en soms net te ver achter de singel (galophulp) omdat hij vrij gevoelig is voor het been, zou het ook kunnen zijn dat hij daardoor zijn achterhand wat naar binnen zet. Maargoed 29 maart weer wedstrijd en voor die tijd gaan we deze puntjes lekker oefenenen.

Meer tips zijn van harte welkom, eventueel andere tips voor "het jonge paard" vind ik ook altijd erg interessant om over na te denken.

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:38

Hee!
Als je in je gallop je paard een beetje ''schouder voor'' laat lopen en dat dan op de rechte stukken komt het wel goed..dus 2 handen beetje naar links en met je binnenbeen op de singel en naar buiten drukken..
wat betreft de stap, Veel ''nep'' overgangen maken van stap halt dus NET niet..en dan wegrijden en als de 2de pas niet snel genoeg is, Meteen vooruit schoppen! (al die trage beesten)haha..
Nou veel suc6! en ik hoor het wel!
Groetjess

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:32

Bedankt voor je hulp. Dat schouder voor had ik al eens gelezen in een gedeelte van een boek over de klassieke dressuur, dus dat ga ik zeker ook even uitproberen.
Die schijnovergangen lijken me ook een goed idee, behalve dan die schop, maar ik snap denk ik wel hoe je het bedoelt Lachen

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:43

oke! komt goed!
Succes!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 21:30

Zijn er nog meer tips?