Het niet eens zijn met rij instructrice, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Het niet eens zijn met rij instructrice, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 20:19

Zoals de titel al zegt: Ik ben het niet eens met mijn rij instructrice. Ik rij op een manege een keer per week. Ik vind dat ik (bijna) niks meer leer. Als we beginnen met rijden moeten we van haar altijd meteen beginnen om het paard aan de teugel te rijden, en als dat niet goed lukt, moeten we hem er doorheen drukken.
Ik heb vorige week de hele week gewerkt (stage gelopen voor school) op een boerderij, die ook een paardenpension heeft. Nou, gisteren kreeg ik les van de boer op een van zijn trekpaarden. En ik heb veel geleerd! hoe ik alles met mijn zit kan doen enzo. Vandaag had ik ook les op de manege. Ik ging het eerste kwartier dat ik op O reed de teugels lekker een beetje loshangen en alles met benen en zit doen, sturen langzamer of harder gaan en allemaal dat soort dingen. Maar de instructrice de hele tijd: 'teugels korter, zo kan je hem nooit aan de teugel rijden!' Na een kwartier had ik wel het idee dat ze goed aan het been was en maakte ik de teugels op maat, daarna ging ik een beetje vragen, en ze gaf vaak hele kleine stukjes na, terwijl ze anders alleen maar tegen de teugel verzet en omhoog komt met haar hoofd. Ik was hier dus erg tevreden over! Wat vinden jullie hiervan? wie geven jullie gelijk, en vinden jullie het goed wat ik doe of niet?
Ben benieuwd! Knipoog
Zeg maar gewoon zoals je er over denkt, ik kan wel tegen een stootje

laura1987

Re: Het niet eens zijn met rij instructrice, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:20

Ik vraag me af hoe verstandig het dan nog is om op de manege te blijven rijden. Je moet er tenslotte leren en voor je plezier rijden. Is het geen oplossing om een bijrijdpaard te zoeken en daar privéles te nemen van een goede instructrice of misschien kan je vaker rijden bij die boer?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 20:24

laura1987 schreef:
Ik vraag me af hoe verstandig het dan nog is om op de manege te blijven rijden. Je moet er tenslotte leren en voor je plezier rijden. Is het geen oplossing om een bijrijdpaard te zoeken en daar privéles te nemen van een goede instructrice of misschien kan je vaker rijden bij die boer?

haha, ja ik ben op zoek naar een andere manege om te rijden, want het enige wat ik 'geleerd' heb, is dat ik de teugels korter moet doen... (Maar de instructrice is een best goede dressuuramazone)

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:07

Ik vind echt dat je gelijk heb! gewoon rustig opbouwen enzo! Echt goed dat je gewoon (najaa na wat ik hoorde) niet echt luisterde! Ik denk dat je met rustig opbouwen meer bereikt en meer voor je wil gaan werken dan als je gaat trekken en slaan enz... Ik zou ook een andere manege gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:09

Gelijk heb je hoor Ja Andere manege/ instructie zoeken Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:11

jij hebt gelijk hoor. gewoon lekker op jouw manier verder gaan en dus een andere manege of instructie zoeken.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:13

Ik had altijd les van een instructeur en toen kreeg ik in 1 keer een instructrice als vervanging. ik heb dus gewoon eerlijk gezegt dat ik niet fatsoenlijk kon rijden met haar methode van les geven. dat vatte ze heel goed op. ze begreep het wel.

dus praat er gewoon met haar over en zoek een andere leerplek

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:15

Ik heb ook héél lang moeten zoeken tot ik een instructeur vond die mij ligt, wat de ene past hoeft de ander niet te passen.. Lachen

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:17

Er komt vaak een moment dat je geen 'manege ruiter' meer ben. Da's als je dingen ECHT wil leren en weten... Slapen Slapen Maar groepslessen kunnen wel gezellig zijn. Dus mss kan je combineren... Of naar een ander instructeur...

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:23

Ik geef persoonlijk persoon twee gelijk, je moet je paard met je benen rijden en niet met je teugels. Na al wat ik nu weet zou ik zelf voor een andere instructrice gaan zoeken, bij mij was het geval dat ik meteen de juiste had gevonden! Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:28

Mijn mening is dat je op een manege rijden ongevbeer kan zien als je tijbewijs halen .. Tijdens je autorijdlessen leer je de basis en de regels ECHT autorijden leer je door het zelf te gaan doen.

Paardrijden ook zo, op de manege leer je wat je nodig hebt om zelf verder te kunnen. Je hebt dan zeker nog lessen en begeleiding nodig. Hoe meer verschillende paarden je rijdt hoe handiger je ook wordt.

Maar een ding is zeker : op een manege leer je paardrijden maar wordt je niet persé een goede ruiter Knipoog

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:34

Ik heb sinds enkele maanden privéles op mijn bijrijdpaard en mijn instructrice heeft me laten zien hoe groot het verschil is tussen manegelessen en privélessen op een eigen paard.

Ieder paard is anders, en dus heeft ieder paard ook een andere aanpak nodig. Mijn bijrijdpaard wordt lekker los als je al vrij vroeg begint met galoperen. Op de manege komt dat bijna nooit voor, je begint met stappen, dan heel veel figuren rijden in draf en de les sluit je af met galop. Er zijn allerlei standaard methodes die je wordt aangeleerd, maar eigenlijk heb je daar soms helemaal niks aan.

Je rijdt nu op een ander niveau en als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een verzorg/bijrijdpaard waar je af en toe een privélesje mee rijdt. Dan leer je zoveel meer!

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:38

Het lijkt mijn situatie, een jaartje terug wel! Ik reed bij een manege waar ik op precies dezelfde manier les kreeg als bij jou instructrice. Ik heb toen een keer priveles gehad van een meisje die zich in freestyle heeft verdiept. In die ene les heb ik zó ontzettend veel geleerd! Nu ben ik ook gestopt bij die manege. Misschien ga ik die privelessen nu doorzetten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:41

Jouw instructrice kan wel een goede dressuuramazone zijn, ze moet dat ook kunnen overbrengen op de leerlingen. En als dat niet goed gaat, is ze (in mijn ogen) geen goede leermeester. Misschien tijd voor een andere manege?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:47

Een instructrice kan wel goed rijden, maar dat overbrengen op anderen is een vak apart ! Lachen

Ik heb héél lang moeten zoeken voor ik een instructrice kon vinden die mij verder kon helpen, inmiddels heb ik haar gevonden! Ongediplomeerd, nog maar 18 jaar en lichamelijk gehandicapt. Maar kan lesgeven waar je u tegen zegt. Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:13

ik denk ook dat je goed moet nadenken of je wel daar wilt blijven rijden.
ik kan vanaf hier niet zeggen of je instructrice wel of niet goed les geeft,maar je geeft zelf duidelijk aan er niet achter te staan. als dat het geval is, denk ik niet dat je je echt gelukkig gaat voelen in die lessen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 10:40

dankjulliewel voor de reacties! Haha! Ik ben blij dat jullie het met mij eens zijn. Ik ben al een tijdje op zoek geweest naar een bijrijdpaard/verzorgpony. Ik heb nu veel vzpony's maar mag/kan er niet op rijden..Maar ben nu idd wel bezig om een nieuwe manege te zoeken. Knipoog

Ansiej004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:48

Ik zou gewoon lekker naar een andere manege gaan waar je wel wat leert Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:59

Ik ben het met beide niet eens, dus dat schiet niet op Haha!

Reactie op het been is voor mij eerste vereiste, maar wel met je teugels op contact. Ik ben ook niet van de waslijnen. En ook niet van het 'vragen'.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:00

Ze is misschien wel een goede amazone maar ik denk niet dat ze het kan overbrengen. Heeft ze wel papieren om les te geven?
nou hoeft iemand die geen papieren heeft niet goed les te kunnen geven, Het zal toch handig zijn als die gene ook papieren heeft

Ik zou toch voor een verzorgpaard of leas paard gaan kijken en een goede prive instructeur/trice gaan zoeken.

teugels hoor je altijd op maat te hebben en je werkt altijd van achteruit, Zorg altijd dat je paard aan je been is niet hard maar ritme heeft en van daar uit met je kuit ga je weerstand bieden op twee teugels gelijke druk. zodra hij rond komt en de druk wordt minder ontspan je. En hou je paard aan je been je moet op gevoel rijden en niet te veel denken maar doen.

saskiakefie schreef:
laura1987 schreef:

haha, ja ik ben op zoek naar een andere manege om te rijden, want het enige wat ik 'geleerd' heb, is dat ik de teugels korter moet doen... (Maar de instructrice is een best goede dressuuramazone)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 19:44

over die 'waslijntjes'. Normaal vind ik het ook niet zo nodig om de teugels zo los te laten hangen, maar bij O is het als je de teugels op maat/strak doet, dan gaat ze heel erg met haar hoofd de lucht in lopen in het begin.. Ik deed dit 'extreme' ook meer om uit te proberen Knipoog

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:48

Sas ga a.u.b. naar een anderen manege

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:47

Je hoeft je teugels niet strak te houden maar goed opmaat dat je dus goed contact met de mond hebt. en als zij haar hoofd zo omhoog doet dan werk je niet goed van achteruit. Dus goed aan je kuit houden weerstand bieden tot dat zij nageeft en dan je hand iets naar voren dus ontspannen maar wachten tot zij nageeft en echt aan je been houden.

en veel figuren rijden stelling links en rechts op de hoefslag daar worden ze los van slangevoltes klein. Ze komt dan vanzelf naar beneden. Veel overgangen en echt van achteruit dus duidelijk zijn met je kuit is zo belangrijk. Knipoog

Anders zou ik haar tanden even na laten kijken of het bitje wat ze in heeft is niet geschikt voor haar. Knipoog
maar aangezien de pony niet van jou is zal de eigenaar van de manege dat ook niet doen.

dus gewoon wat de meeste zeggen stoppen en naar een andere manege gaan of prive les nemen daar leer je veel meer van.

saskiakefie schreef:
over die 'waslijntjes'. Normaal vind ik het ook niet zo nodig om de teugels zo los te laten hangen, maar bij O is het als je de teugels op maat/strak doet, dan gaat ze heel erg met haar hoofd de lucht in lopen in het begin.. Ik deed dit 'extreme' ook meer om uit te proberen Knipoog

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:57

Het niet eens zijn met je instructie kan gebeuren.
De vraag is niet alleen wie in het recht staat maar ook wat jij hiermee gaat doen.

Je bent er voor je plezier en om er wat te leren. Als jou instructie niet grondige redens hebt waarom jij 'nieuwe' dingen niet mag uitproberen vind ik het een beetje vreemd. Helemaal omdat op je zit rijden iets heel belangrijks is om te leren, dit zou je instructie ook moeten weten, ze heeft toch niet voor niets papiertjes gehaald?

zoals het op mij overkomt leer jij je pony aan de teugel te dwingen ookal loopt het paard gespannen als het aan de teugel loopt is het goed.

maar wanneer de pony een paar keer meegeeft wanneer ze ontspannen is, is het volgens jou instructie fout?

ik denk dat je hier best met je instructie over kan praten en als je hier niet met je instructie uitkomt zou ik toch echt naar wat anders zoeken.

Ik ben van mening dat op ontspanning en zit rijden belangrijker is dan een paard aan de teugel hebben Knipoog

_Gargamel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:06

heb je prive les? of zitten er meer mensen bij je in de les. want dan kun je misschien met zn allen naar de eigennaar van de manege gaan en vragen of jullie een andere instructrice kunnen krijgen?

elise