Na alle topics over nageefelijkheid, doorzitten etcetera, etcetera, wil ik nu toch met een probleem van de basis van dat alles komen:
Hoe moet ik zelf goed ontspannen?
Want zoals de meesten wel begrijpen, als je zelf niet ontspannen bent kan je paard dat ook niet. Op de een of andere manier vind ik het heel moeilijk om gewoon lekker rond te rijden, mezelf helemaal te ontspannen zonder met van alles bezig te zijn, ik weet niet hoe ik dat goed moet uitleggen. Zonder teveel te plukken zegmaar. Zonder mijn hand gespannen te houden, teveel druk met mijn benen.
Zijn er oefeningen, dingen die je moet doen of juist laten, die me hiermee kunnen helpen?

Wat ik er nog even bij wil zeggen: Ik heb nog nooit een paard zo vertrouwd als Janno, ik ben een ontzettende angsthaas maar met hem durf ik eindelijk, ik vertrouw hem en omdat ik zijn schrikreacties en al zijn andere ditjes en datjes ken voel ik me daar heel rustig bij. Dus in de angst zit het hem niet (meer).
Daarbij kan ik in het bos wel helemaal ontspannen, daar loopt ie onder me ook de sterren van de hemel.