Needje schreef:Miss_Maya ik vind het juist goed dat ie doorrijdt alsof er niets aan de hand is. Want er is ook niets aan de hand in principe. Ik rij ook altijd gewoon door. Dan houden ze vanzelf een keer op. Als ik elke keer waar ie schrikt rondjes ga blijven rijden en me daar op ga concentreren weet ik iig zeker dat ie daar blijft stinkmodder. Niet echt handig. Dier probeert een reactie uit te lokken. Die geeft ie 'r niet. Top.
Verder toont ze idd niet los. Houdt zichzelf nog best vast. Maar ze is tenslotte ook nog in de revalidatie van een blessure en volgens mij ook onder behandeling van een fysio. Dus dat zal steeds beter gaan worden.
Ik denk dta ik haar iets ronder zou proberen te rijden.
Veel succes! Komt goed!
Ik zeg niet dat hij bij elk dingetje een volte moet gaan draaien, begrijp me niet verkeerd.
Op de volte gaan is nog altijd iets anders dan voltes draaien. Hij volgt ook gewoon heel de tijd de bak wat best saai voor het paard kan zijn en daarom zo intressante dingetjes probeert te zoeken. Als je op een volte gaat(of andere figuren, maar heb wat afwisseling) kan je al wat meer binnen stelling nemen en met je binnenbeen drukken zo is je paard daar weer even mee bezig en afgeleid van het schrikkerige. Daar waar ze zich zo 'vies' verschrok zou ik dan wel weer omdraaien want nu loopt hij gewoon weg van het probleem. Daar had het paard wel recht op zich te verschrikken dus nu moet ie toch even opnieuw 'vertrouwen' in die omgeving krijgen. Maar schrikt zij daar dan niet , moet je haar ook belonen zodat het vertrouwen groter wordt.
Ik zeg overigens ook niet dat je heel de tijd bij die schrikplek moet gaan rijden. Als ze een keertje minder schrik of braaf is, ga dan ergens anders door rijden anders dwing je het paard de hele tijd en zo creëer je juist meer dwang en dan vertoont zich dan weer in angst en verzet.
Vaak is het aanstellerij ja , maar heb je jou ook al eens afgevraagd waarom ?
Ze zullen het niet zomaar doen hoor.
Vaak is zo schrikkerig gedrag een teken van werkontduiking. Er wordt het paard meer druk opgelegd dan hij kan verwerken en daardoor kan hij dan gespannen raken. Waardoor je dan schrik reacties krijgt
Omdat je paardje zo gespannen is let hij ook niet goed op de ruiter en dat merk je aan zijn manier hoe hij draaft. Hij draaft bij wijze van spreken onder de ruiter vandaan. Is dan ook de kunst om te voelen hoe je zo iets oplost. Meestal door hem even terug te pakken en hem attent te maken op jou.
De ruiter blijft mooi ontspannen inderdaad wat erg juist van hem is! Hij zou haar alleen nog wat meer vertrouwen mogen geven.