[Film] Telandra @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

[Film] Telandra @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 12:50

IvoIce

Re: [Film] Telandra @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:03

Mooi stel zo samen!
Je hebt een gaaf paard Ja
Ruiter rijdt erg netjes, mooie losse verbinding met de mond, en lost alles netjes op!
Ze lijkt alleen erg gespannen licht te rijden, maar dat kan ook aan mij liggen Knipoog
Maar erg mooie combi!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:03

Ik vind dat ze der erg gespannen bij loopt. Je ziet geen grijntje ontspanning , tis juist een tijdbom.
En de berijder laat zich maar op dezelfde plaatsen vangen door jou paard.
Als je weet dat ze in die hoek gaat galoperen zonder dat het gevraagd is, ga je juist sterker rijden met meer binnen stelling en het been erbij. Desnoods ga je daar op een volte maar hij laat het maar zo.
Ook waar ze zich in het derde filmpje zo verschrok rijdt hij maar gewoon door , hij laat haar ook nog eens galoperen.
Je zou haar direct moeten terug nemen en omdraaien en daar op een volte gaan.
Zo maak je de problemen alleen maar erger want je zag toen hij der weer langs reed, verschrok ze zich weer.

Tis wel een leuk beestje Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:14

T'tje gaat goed! Je ziet niets meer van de blessure, en het opbouwen gaat ook lekker. En dat wegspringen wordt vast later als jullie haar meer aan mogen pakken opgelost!

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:46

leuk paardje zeg...
maar erggggggggggg gespannen, kan er niks anders van maken!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:20

Miss_Maya ik vind het juist goed dat ie doorrijdt alsof er niets aan de hand is. Want er is ook niets aan de hand in principe. Ik rij ook altijd gewoon door. Dan houden ze vanzelf een keer op. Als ik elke keer waar ie schrikt rondjes ga blijven rijden en me daar op ga concentreren weet ik iig zeker dat ie daar blijft kloten. Niet echt handig. Dier probeert een reactie uit te lokken. Die geeft ie 'r niet. Top.
Verder toont ze idd niet los. Houdt zichzelf nog best vast. Maar ze is tenslotte ook nog in de revalidatie van een blessure en volgens mij ook onder behandeling van een fysio. Dus dat zal steeds beter gaan worden.
Ik denk dta ik haar iets ronder zou proberen te rijden.
Veel succes! Komt goed!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:59

Ik zou idd ook gewoon doorrijden na iets 'engs'. Des te eerder geven ze het op om ervoor op zij te gaan.
Ik vind dat hij het netjes oplost zo.
En de spanning komt wel goed volgens mij, al heeft dat tijd nodig.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:12

ik rij ook altijd gewoon door. In mijn ogen s dit ook de beste oplossing anders ga je van een vlieg een oliefand maken en krijg je dus een dramatoneelstuk (van het paard.) Als je er nog gewoon een paar keer langs gaat gaat het weer goed. Dit zie je goed op het laatste filmpje.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:32

Oef, wat lijkt me dit een moeilijk paard. Complimenten aan de ruiter die het zo rustig en goed weet op te lossen! Ik zou inderdaad er ook niet voor kiezen om terug te rijden, maar gewoon doen alsof er niets aan de hand is. Bij mijn paard is het zo, dat hoe meer ik er de nadruk op leg dat hij niet had hoeven schrikken, hoe enger hij het gaat vinden. Ik rij dan ook altijd gewoon door. Maar misschien dat dit voor ieder paard verschillend is.

Ik vind dat de ruiter een nette houding heeft en zacht is in de mond. Ik vind alleen dat het paard boven zijn tempo loopt in draf, waardoor het (mijns inziens) zijn passen niet mooi kan afmaken. Ook in de galop vind ik dat ie nog wat weinig van achteruit springt. Verder ziet het er wel fijn uit, ondanks de hypersensibiliteit van je paard Knipoog

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:20

Needje schreef:
Miss_Maya ik vind het juist goed dat ie doorrijdt alsof er niets aan de hand is. Want er is ook niets aan de hand in principe. Ik rij ook altijd gewoon door. Dan houden ze vanzelf een keer op. Als ik elke keer waar ie schrikt rondjes ga blijven rijden en me daar op ga concentreren weet ik iig zeker dat ie daar blijft stinkmodder. Niet echt handig. Dier probeert een reactie uit te lokken. Die geeft ie 'r niet. Top.
Verder toont ze idd niet los. Houdt zichzelf nog best vast. Maar ze is tenslotte ook nog in de revalidatie van een blessure en volgens mij ook onder behandeling van een fysio. Dus dat zal steeds beter gaan worden.
Ik denk dta ik haar iets ronder zou proberen te rijden.
Veel succes! Komt goed!

Ik zeg niet dat hij bij elk dingetje een volte moet gaan draaien, begrijp me niet verkeerd.
Op de volte gaan is nog altijd iets anders dan voltes draaien. Hij volgt ook gewoon heel de tijd de bak wat best saai voor het paard kan zijn en daarom zo intressante dingetjes probeert te zoeken. Als je op een volte gaat(of andere figuren, maar heb wat afwisseling) kan je al wat meer binnen stelling nemen en met je binnenbeen drukken zo is je paard daar weer even mee bezig en afgeleid van het schrikkerige. Daar waar ze zich zo 'vies' verschrok zou ik dan wel weer omdraaien want nu loopt hij gewoon weg van het probleem. Daar had het paard wel recht op zich te verschrikken dus nu moet ie toch even opnieuw 'vertrouwen' in die omgeving krijgen. Maar schrikt zij daar dan niet , moet je haar ook belonen zodat het vertrouwen groter wordt.
Ik zeg overigens ook niet dat je heel de tijd bij die schrikplek moet gaan rijden. Als ze een keertje minder schrik of braaf is, ga dan ergens anders door rijden anders dwing je het paard de hele tijd en zo creëer je juist meer dwang en dan vertoont zich dan weer in angst en verzet.

Vaak is het aanstellerij ja , maar heb je jou ook al eens afgevraagd waarom ?
Ze zullen het niet zomaar doen hoor.
Vaak is zo schrikkerig gedrag een teken van werkontduiking. Er wordt het paard meer druk opgelegd dan hij kan verwerken en daardoor kan hij dan gespannen raken. Waardoor je dan schrik reacties krijgt

Omdat je paardje zo gespannen is let hij ook niet goed op de ruiter en dat merk je aan zijn manier hoe hij draaft. Hij draaft bij wijze van spreken onder de ruiter vandaan. Is dan ook de kunst om te voelen hoe je zo iets oplost. Meestal door hem even terug te pakken en hem attent te maken op jou.
De ruiter blijft mooi ontspannen inderdaad wat erg juist van hem is! Hij zou haar alleen nog wat meer vertrouwen mogen geven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:29

Grappig dat het gemiddelde paard wat ik ken voornamelijk schrikt als deze niet aan het werk gezet wordt....

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:49

Needje schreef:
Grappig dat het gemiddelde paard wat ik ken voornamelijk schrikt als deze niet aan het werk gezet wordt....

Die opmerking heeft toch helemaal niks met dit paard te maken ?

Ik ken overigens deze merrie niet maar het kan best zijn dat ze met alles zo is en dus eerder een nerveus type paard is en dat moet je er vooral mee leren omgaan.
Maar het kan ook zijn dat ze zo enkel doet als ze moet rijden en dan gaat het dus over het voorgaande wat ik gezegd heb .
Maar bij beide moet je vooral aan het vertrouwen werken.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:55

Wat een geweldig mooi paardje heb jiij zeg, ik ben jaloers Tong uitsteken

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:03

Nou, die opmerking heeft er wel degelijk mee te maken. Een druk werkend paard heeft helemaal geen tijd om zo steeds te schrikken. Ik vind dat de ruiter goed op het paard reageert, maar hij moet wel iets met deze informatie doen! Bijvoorbeeld inderdaad wat meer figuren rijden, aan het werk, bezig met zijgangen, verlengen in de hals en weer terug, etc. Nu rijdt hij alleen rondjes, wat natuurlijk ook werk is, maar niet zo heel interessant en dit (volgens mij jonge) paard zoekt dan iets anders om zich op te richten. Het werk is denk ik niet intensief genoeg voor hem.

Daarbij vind ik dat deze ruiter wat gespannen zit. Probeer je beugels een gaatje langer te doen en vooral met het lichtrijden wat meer mee te gaan met de beweging. Je zit wel lekker rustig en zit hem niet in de weg, maar ik heb niet het idee dat je helemaal mee gaat met je paard. Ga wat langer zitten.

Verder vind ik het wel een leuk paard, maar eentje die meer nodig heeft in het werk! Veel succes er mee, want met zo'n houding van je paard kun je ver komen!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:51

Leuk paard zeg!!
Ik vind ook dat de bijrijder het heel erg netjes op lost.
Ik weet hoe moeilijk het is met een paard waar je nog niet al te veel mee kan doen vanwege het opbouwen uit een blessure.

Langer gaan zitten zou ik btw niet doen met zo'n springerig paard Knipoog

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:43

het ziet er echt super uit raja. en je bijrijder lost het super op. gewoon lekker rustig en doorrijden alsof er niks aan de hand. ze is wel nog wat gespannen, maar ja na zo lange tijd niks doen kan dat haast niet anders.

voor diegene die vinden dat er meer afwisseling moet komen. dat kan nog niet. het paard is aan het revalideren van een peesblessure en mag niet veel meer dan rechte lijnen en ruime bochten lopen. ik vind juist dat de bijrijder het op deze manier super op lost vooral als je erbij stil staat dat dit paard dus lange tijd niet bereden is en er ook nog niet veel mee gedaan mag worden vanwege de blessure.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 19:07

Bedank voor jullie reacties!
Ik zal idd nog even toe lichten dat dit paard weer aan t revalideren is.

Bij mijn paard is het juist zo dat je moet doorrijden en het naar voren toe op moet lossen als ze van dingen gaat schrikken. Als je haar terug gaat rijden wordt ze nog gespannener en gaat ze helemaal lopen krabbelen!
Dat wil je niet zien!
En zoals Dolor al zegt, mag ik geen korte bochten draaien.
En ze is idd nog onder behandeling van de Fysio!

Zoals jullie nu mijn paard hebben gezien, is ze zelfs eigenlijk super braaf Haha!
Dit is nog niks!!!

Alle oefeningen van de Spaanse rijschool zitten erin hoor Knipoog

Ik ben het wel helemaal met jullie eens dat ze nog te gespannen is in de bovenlijn.
Er zijn wel wat stukjes dat ze door haar lijf gaat lopen, maar die zijn nog zeldzaam! En ze vindt het allemaal heel erg moeilijk!

Ik vind mijn paard al heel goed vooruit gegaan met een jaar geleden, en dat terwijl we het afgelopen jaar er langer naast hebben gelopen dan erop hebben gezeten!
(in mijn profiel een filmpje van iets meer dan een jaar geleden)

We zijn hard aan t oefenen en ik ben eigenlijk al helemaal trots dat ze het zo goed op blijft pakken!

EDIT: Ohja, in juni wordt mijn paard alweer 8! Ze is nu ongeveer 3jr ondr het zadel, waarvan ik er zeker 2 naast heb gelopen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:05

Ziet er goed uit Fleur! Komt wel weer goed met jullie, je hebt iig super hulp van Dewi en leroy! Knipoog